Már az őskorban is

Kezdetekben így néztek ki

Kezdetekben így néztek ki


Minden bizonnyal már az ősember is sokat morfondírozott azon barlangjának félhomályában, hogy mennyire jó lenne a két mamutvadászat közti időt valami kerekes masinán száguldozva elütni. De a kor technikája ezt még nem engedte meg, a kerék, a belsőégésű motor még mind csendben várták, hogy valaki feltalálja őket.

De ugorjunk néhány tízezer évet az időben. Már van gumikerék, benzin, és lehet válogatni a két- és négyütemű motorok között is. Azt, hogy pontosan ki és mikor szerelte össze az első gokartszerű járgányt, nem lehet tudni. Mindössze annyit sejthetünk, hogy valószínűleg játékként indult az őrület, amely mára a Forma-1 bölcsőjévé nőtte ki magát.

Fűnyíróbolttól a versenypályákig

Egy Alonso-váz

Egy Alonso-váz


Talán unatkozó kertészek, esetleg a nagyszámú eladatlan fűnyíró felett kesergő kereskedők tákolták össze az első motor hajtotta kerekes sámlit, a lényegen ez mit sem változtat. A jó poénnak induló ökörködésből új sportág született, amely amellett, hogy relatív olcsósága miatt az egyik legelérhetőbb technikai sport, még a Forma-1-es pilótákat is sorra ontja magából. Sőt, akadnak olyan pilóták, akiknek saját gokartüzemük is van.

Az első, a szó mai értelmében vett igazi gokartot az ötvenes évek közepén építették. Míg ’56-ban nálunk az országot lőtték rommá, Amerikában egy Art Ingels névre hallgató úriember – áldassék az ő neve – megalkotta az első igazi gokartot, amelyet némi acélból és egy 2,5 lóerős fűnyírómotorból tákolt össze. Eleinte parkolókban, nagyobb betonfelületeken rendeztek futamokat a kis autószerű járgányokkal, amelyek később az egész világon roppant népszerűvé váltak.

Fej, tor, potroh:

Nagyobb társasággal az igazi

Nagyobb társasággal az igazi


A gokartok váza acélcsőből épül, amelyhez a futómű mindenféle rugózás nélkül csatlakozik. Az apró kerekeket a szerkezet sarkaira tolták ki, ami remek kanyarstabilitással ruházza fel az ördögi szerkezetet. Komoly mókafaktorral bír, hogy a gokartoknak nincsen differenciálművük. Hogy ez kanyarokban ne okozzon kellemetlenségeket, a karosszériát úgy tervezték, hogy fordulókban a hajtott hátsó, belső kerék egy kicsit megemelkedjen. A szerényebb tapadás miatt így ez a kerék el tud csúszni.

Az ős-kartok még direkthajtásúak voltak, de ez a megoldás rengeteg kellemetlenséggel járt, így jó ideje röpsúlyos kuplunggal szerelik fel a legtöbb járgányt. Általában négyütemű, 200 köbcentis motor gondoskodik a gokartok mozgatásáról, de a kétüteműek sem ritkák. Persze kisebb és nagyobb hengerűrtartalommal is készülnek erőforrások, zárt pályákra pedig elektromos hajtású járgányokat is gyártanak. A versenyekre szánt jószágoknak szigorú feltételrendszernek kell megfelelniük, amelynek egyik sarkalatos pontja, hogy a méregdrága, különleges anyagokat, megoldásokat lehetőleg megtiltsa.

Hamiltonnak is van hozzá köze:

Vigyázat, fertőz!

A gokartozás remek móka. Aki belekóstolt már a versenyzésbe, nehezen szabadul tőle. De persze az átlagjúzer számára elérhető autók és az igazi versenygokartok nagyon különbözőek.

Kattintás után megnézzük, miben különböznek a versenygépek a bérelhető kocagokartoktól


Rögtön az árcédulákon tűnhet fel a különbség. Míg egy versenyzésre való gokart ára 1,2-1,3 millió forint, addig a bérgokartok néhány százezertől beszerezhetők.
A versenypályákon a 125 köbcentis Rotax-motorok a legelterjedtebbek, amelyeket mindenféle tuning nélkül kell használni, legfeljebb a karburátorok fúvókáinak cserélgetése megengedett. A gokartpályákon a 200-as Honda-motorok hódítanak, átlagosan 6-8 lóerőnyi teljesítménnyel, míg a versenymotorok ezeknél jóval erősebbek, a kisebb lökettérfogat ellenére is.

Lökdösődés a fordulóban

Lökdösődés a fordulóban


Hétvégi száguldozásnál szinte csak röpsúlyos, váltó nélküli gokartokat használhatunk, míg a versenyeken – kategóriától függően – egy-, két- és hatfokozatú váltós kivitel is megengedett. Mivel a motorok piszkálása és a spéci üzemanyagok használata a versenypályákon tiltott, a szerelők a váz ügyes beállításaival tudnak előnyhöz jutni. Itt nem csak a merevítésekkel lehet játszani, de a hátsó tengely anyaga, merevsége is meglepően sokat változtat a menetteljesítményeken.

Az újabb bérgokartokkal azért sem lehet igazán jó időket autózni, mert okos szerkezet ügyel arra, hogy a kevésbé képzett sofőr ne tudja egyszerre taposni a két pedált. Némi tapasztalattal ezzel a módszerrel – gáz-, féktaposás egyszerre – ugyan lehet másodperceket faragni a köridőből, de az amatőrök csak a féket teszik idő előtt tönkre.

Hol, mennyi, milyen?
Budapesten nem nehéz gokartpályát találni

Nyár, napsütés, gumiszag

Nyár, napsütés, gumiszag


Budaring: 2500 forint/8 kör, 270 köbcentis, 10 LE-s, Honda-motoros gokartok várják a versenyzőket. A pálya nyitott, Balázs szerint ez az egyik legélvezetesebb és leghosszabb szabadtéri, fővárosi pálya. Extraként két darab tandemgépet is tartanak, amelyekkel a kicsiket lehet megismertetni az oldalgyorsulás és a sugárban hányás fogalmával.

Ha a szabad ég alatt versenyzünk szívesebben, és nem rettenünk meg egy kis autózástól, akkor a Hungaroringen található pályát is érdemes felkeresni. Itt is a szokásos ötödliteres, 6,5 LE-s motorokkal hajtott gépekkel versenyezhetünk, csupán a hangulat más, hiszen mégis egy igazi F-1-es pálya közelében róhatjuk a köröket.

Szerkesztőségünk utoljára a G1-Kart Center fedett pályáját próbálta ki. Itt 1800 forint a nyolcperces száguldás ára. A gépek 8,5 lóerősek, és az üzemeltető szerint – a lelkiismeretes karbantartásnak hála – csak minimális különbség van közöttük, így egyenlő esélyekkel indulhat bárki a futamon, nem kell ölre menni a leggyorsabb gokartért. Nem mellékesen ez a főváros leghosszabb fedett, télen is élvezetes pályája. Nekünk nagyon bejött, sok helyen lehet előzni és aránylag gyors a pálya.

A Padlógáz Go-Kart Klubban a nyolcperces futam 1900 forintba kerül. Itt 200 köbcentis, 6,5 LE-s Honda-motorokkal hajtott gokartokba ülhetünk, amelyek katalizátoron keresztül engedik a füstöt a szabadba.

Hordában jobb

Nincsen benne difi

Nincsen benne difi


Persze nem a magányos száguldás a legjobb szórakozás. Sokkal élvezetesebb, ha barátokkal, esetleg kollégákkal kergetjük egymást körbe-körbe. (Ilyenkor a tarifa is más.)

Néhány hete a szerkesztőség felkerekedett, hogy a sok irodai punnyadás után végre megmártózzon a benzingőzben, és büntetlenül lökdöshessünk ártatlannak tűnő kolléganőket. Nem is kellett túl messzire mennünk, a G1 Kart Centerben őrjöngtünk kedvünkre.

Egy szabadfogású gokart-mérkőzésen a bátrabbak lenyomhatják a főnököt is, és felszínre kerülhetnek rejtett tehetségek. Mi is így jártunk, hiszen a hóláncos videó bőbeszédű sztárja – aki napközben ide ontja a cikkeket – porrá alázta a teljes mezőnyt. A megtört vesztesek azzal vigasztalták magukat, hogy ezzel a testtömeggel nem kunszt gyorsan menni.

Mert a gokartban a méret nem csak hogy nem minden, de a kevesebb egyenesen több.