Szügyig hóban

Méteres hó fedi a talajt

Méteres hó fedi a talajt


Ha tél, akkor Tátra és a Sziléziai ház: évekig ez volt az alapállás cimboráimmal.

Időközben az egyetlen magaslati hotel árai durván elszaladtak, ráadásul a vendégszeretettől sem mindenütt lábad könnybe a szemünk a Felvidéken.

Bármilyen gyönyörű is a Tátra, egy ideje ugyanazt a távot most már nyugati irányban tesszük meg, ha szügyig akarunk gázolni a hóban. Egy Mazda6-tal már jártunk Ausztriában a Rax-fennsíkon, most a tartósteszten lévő Peugeot 308-nak is megmutattuk az utat.

Rax-fennsík: Bécstől 90 kilométer

Ez még csak az Alpok keleti nyúlványa

Ez még csak az Alpok keleti nyúlványa


Többfelé lehet menni a Rax-fennsíkra, mi a végig autópályás útvonalat választottuk. Bécs előtt, Schwechatnál kell az A4-re ráhajtani Grazot követve, utána az A2-n dél felé tartottunk, majd az S6-os sztrádán Gloggnitz az irány.

Az autópályáról Reichenaunál kell letérni, a Raxot és a lanovkát végig táblák jelzik. A táv 340 kilométer volt Budapestről a felvonóig, amely – egy kilométeres szintkülönbséget áthidalva – pár perc alatt kiteszi az utasokat az 1545 méteren lévő hegyi állomáson.

Hová fér a sok csomag?

Kalaptartóval nem férnénk el

Kalaptartóval nem férnénk el


Négyen túráztunk, elég sok cuccal. Fejenként egy-egy nagy hátizsáknak kellett helyet találni és a hazai ízeknek, mert attól szeretünk hízni. Az egészségmegőrzés jegyében jöttek velünk a konzervek, bennük a boszorkány ételízesítővel. A csomagtér azonban csak a kategória átlagát hozza 348 literrel, de a kalaptartó itthon maradt, és tetőig halmozva végül befért minden.

Hátul is elég tágas a Peugeot hosszú utak átvészelésére, ezt egy korábbi horvátországi nyaraláson már kipróbáltuk. Most majdnem végig autópályán mentünk, ilyenkor nagyon hiányzik a hatodik fokozat a váltóból. 140-nél háromezret mutat a fordulatszámmérő, fölöslegesen sokat pörög a motor.

Kellene a hatodik

Budapestről egy tankkal bőven megjárja a Rax-fennsíkot

Egy tankkal megjárni a Rax-fennsíkot


Nem a zajszint miatt hiányzik még egy áttétel. A hatékony szigetelés megszűri a motorhangot, a csupán 0,29-es alaktényező miatt a szél sem csap zajt. A fogyasztás azonban még alacsonyabb lehetne, ha nem csak a 109 lóerős HDi-hez és a turbós benzinesekhez járna hatgangos váltó.

Négyfelé osztva nevetségesen olcsón jutottunk el nyugatra. Telirámolt kocsival és négy emberrel 6,7 liter lett a 308 HDi fogyasztása. Az eddigi bő húszezer km alatt 7,3 volt a legcsúnyább érték a jéggé fagyott Budapesten és 4,2 liter a legjobb, napfényes országúton.

Lapozás után: Ausztriában jóval olcsóbb a sztráda, mint itthon, és szó lesz Győzike hatásáról az országimázsra


A határon csak úgy átlibbentünk, nem kértek útlevelet, rég nincs már géppisztolyos járőr sem. A vasfüggöny mögé születetteknek ez újra és újra öröm. Néhány helyi erő vezetési stílusa viszont kiborító. Egyenletes sebességgel minduntalan beleakadtunk valakibe, aki ritmusosan váltogatta a renyhe és a döngetős szakaszokat, oda-vissza előzgetve egymást.

Patinás kötélvasút

Ausztria legrégebbi kötélvasútja az itteni

Ausztria legrégebbi kötélvasútja az itteni


Három és fél óra alatt értünk el a kötélvasútig. A Rax-fennsíkra vezető volt az első drótkötélpálya Ausztriában. Az 1920-as évek második felében egyetlen év alatt megvalósult a 2,1 kilométeres távon 1000 métert emelkedő felvonó. Azt nem tudjuk, hányan veszítették életüket az építkezésben, de embertelen lehetett az 52 tonnás drótkötelet lovakkal és emberekkel felvonszolni a nyaktörő hegyoldalban.

Hála a hősöknek, oda-vissza 18 euró 30 centért kényelmesen felvisznek 1545 méterre. A kabint egy ránézésre talán 20 éves szőkeség vezeti, ez váratlan, de nem veszélyes. A helyiek nagyon büszkék rá, hogy még soha nem történt baleset a felvonó működése során..

Autópálya: a sógoroké olcsóbb

22 500 km óta nincs baja a 308-nak

Jóval hosszabb az osztrák sztrádahálózat


Ausztriában a hétvégi kirándulásra is kénytelenek voltunk kicsengetni a tíznapos matrica árát, mert náluk nincs négynapos. Ez is egyfajta megoldás, a turistáknak még így is jobb, mint a svájci gyakorlat. Ott csak egész éves matricát árulnak, bár igen jutányosan: a megrogyott forintárfolyammal szorozva is csak 7500 Ft egy évre.

Személyautóval a sógoroknál lényegesen kevesebbe kerül a gyorsforgalmi úthálózat használata, mint a hazai szakaszoké. A tíznapos matrica az itthoninál 14,5 százalékkal olcsóbb, az évesek árkülönbsége 44 százalék. Ott több mint 2100, itthon nem egészen 800 kilométeres hálózatot vehetünk igénybe a díjakért. Viszont a mi elektronikus matricánk sokkal kevesebb környezetszennyezéssel jár, mint az osztrák levonó nyomtatása és szállítása.

Sztrádadíjak*AusztriaMagyarország
10 napra érvényes matrica, Ft 2180 2550
Éves matrica, Ft 20 830 37 200
A gyorsforgalmi úthálózat hossza, kmkb. 2100 kb. 1100

*Személyautókra, 2009 januárjában érvényes összegek

Magyar szál

Sapkadivat, 2009

Sapkadivat, 2009


Odafent egy magyar felszolgálóval találkozunk. Csongor zalai származású, két kislányától ingázik ide dolgozni. Korábban Tirolban dolgozott, de szerinte onnét menekült a személyzet a pincérektől a szobalányokon át a szakácsokig. A tiroliak egy része hajlamos ugyanis übermenschként viselkedni és lekezelni a nem tiroliakat – mondja. Ő sem maradt sokáig. A magyar vendégekre azonban büszke lehet, csupán egyetlenegyszer kérte meg a főnökség, hogy intsen csendre egy magyar csoportot. Az Ausztriában forgató Győzike és brigádja zavarta ennyire a csendes többséget.

Most azonban kihalt minden. A turistaházak jó része zárva tart, mert itt nem a tél a főszezon. Hó van rogyásig, de a közeli Semmering sokkal vonzóbb síterep, a kirándulók csak nyáron és ősszel vannak viszonylag sokan. Ezért is érdemes télen elindulni a hó csendes és majdnem érintetlen birodalmába, 100-150 kilométernyire a magyar-osztrák határtól.