Megszólal az utca embere

Azzal a prekoncepcióval vágtunk bele a munkába a szomszédos bevásárlóközpont parkolójában, hogy csupa tolató férfit és orral előre parkoló nőt sikerül majd tetten érni. Mint kiderült, saját munkánkat nehezítettük, a parkolóhelyek ugyanis halszálkaszerűen vannak kialakítva (na, kik miatt?), ami az orral előre parkolás melegágya. Ezt a tényt egyébként jellemzően azzal kenik el, hogy a farral történő parkolás a csomagok bepakolását nehezíti meg.

Nem elégedtünk meg a megszólaltatott emberekkel, kíváncsiak lettünk, egy a témában sokkal jártasabb szakember véleményére is, aki minden kétséget kizáró tényeket vázolt fel.

3D

Hol álltál meg a verdával fater?

Hol álltál meg a verdával fater?


Biztosan sokan tapasztalták már, hogy ha bemennek egy ismeretlen épületbe, és kavarognak jobbra-balra, problémás rámutatni a sarki közértre, vagy, hogy hol parkoltak le az autóval. A nőknél ez hatványozottan jelentkezik. Szokták mondani, hogy hiányzik a 3D-támogatás az agyukból, ennél azonban jóval cizelláltabb válasz is van.

A tájékozódásban tapasztalható nemek közti különbségek egyik forrása őseinkhez vezethető vissza. Míg a férfiak napjainak nagy részét a vadászat töltötte ki, addig a nők a barlang közelében tartózkodtak. Az útvonalat nem mindig lehetett megjegyezni, így az évek során kialakult a térlátás. A nőknél erre egész egyszerűen nem volt szükség. Inább tereptárgyakat tudnak könnyebben megjegyezni és azok szerint tájékozódnak. Szintén ennek köszönhető a térképhasználatnál megfigyelhető sajátosság. Be kell fordítaniuk a térképet a megfelelő irányba a biztosabb tájékozódás érdekében.

Stressz

Ne nyomasszuk őket még jobban

Ne nyomasszuk őket még jobban


A parkolásnál is jelentkezik a térlátás hiánya, nehezebb felmérni a kocsi hosszát, nagyságát. Ennek köszönhetően ezek a szituációk igen stresszesé válnak. Erre rádob egy lapáttal maga a feltevés, hogy a nők rosszabbul parkolnak. Ez pedig tudat alatt nyomasztja a nőket. Újabb érdekesség, hogy ezekben az esetekben a nők döntő többsége hajlamosabb a hibára, ez az úgynevezett debilizáló szorongás. A férfiaknál egy sztresszes szituáció jellemzően pozitívan hat a teljesítményre, ez pedig a facilitáló szorongás.

Ha lehet, erre ne tegyünk rá egy lapáttal, tartsuk észben, hogy a barátságos, nyugodt hangvétel mellett jobb teljesítménnyel veszik majd az akadályokat. Egy autós oktató vajon tisztában van ezzel? Hiába üvölt, mint a sakál, nem lesz jobb, maximum rosszabb. Ilyen szituációkra képezte ki magát a Smink&Drive.

Periférikus látás

Túl sokat volt vidéken, nem fejlődött ki az agya

Nem fejlődött ki az agya


Több pozitívum szól persze a nők mellett is. A külső jegyek mellett ott van például a két agyféltek használata, amit a hölgyek tudtak jobban elsajátítani. Míg a férfiak csak az agyuk egyik felét használják, a nők mindkettőt. Az ebből adódó eltérés a periférikus látásban is jelentkezik, aminek köszönhetően a férfi sofőröknél sokkal jellemzőbb az oldalról történő ütközés. Csak megyünk előre, nem látjuk mi történik oldalt.

Jellemző különbségek persze ezeken felül is akadnak bőven. Előre látom, mivel fog visszavágni mondjuk a Nők Lapja Café, vagy felháborodott női olvasóink a fórumon! Koncentráció, a figyelem megosztása, türelem, fájdalomtűrő képesség (jellemzően a szülést hozzák fel példaként).