Kólásdoboz és teveszőr

Afrikai futamokon volt erős az ütésálló 504

Afrikai futamokon volt erős az ütésálló 504


Villám Géza, aki Szabó Gál András néven mutatkozik be, a korábbi VW Bogárral megtanulta, hogy csak az Afrikában is népszerű öreg autókkal érdemes indulni.

“Így nem kell majd egy faluban kólásdobozból és teveszőrből kendácsolni váltótartó gyűrűt, mint a Bogárhoz” – mondja.

Maradtak tehát a korábbi gyarmattartó autóiparának büszkeségei. Először a Renault 4-ből kutatott egy rendkívül ritka összkerekes verzió után az aukciós és használt autós oldalakon. Nagy nehezen rábukkant egyre, de 4000 eurós tétjére valaki a legvégén rápakolt 10 eurót és elhalászta előle.

Francia legyen, megbízható és elterjedt

Nehéz szülés lesz

Nehéz szülés kihozni a szállodából


A következő cél egy 504-es Peugeot volt. Afrikában, az északi arab és a fekete-afrikai területeken is feltűnően sok fut az 504-ből. Ennek elsődleges oka az autó minősége és elképesztő tartóssága.

A vajszínű Peugeot-val Villám Géza egyszerre szeretne tisztelegni a francia autóipar rég letűnt nagy korszaka és a Párizs-Dakar szellemisége előtt.

Aki csak pár éve követi, az nem emlékezhet rá, hogy a Dakar kezdetben nem 2-3 világmárka milliárdokért, hadseregnyi szerelővel és naponta újjáépített gépekkel megvívott csatája volt.

A világ legrégebbi autómárkája

Acéláruval kezdték 1818-ban

Acéláruval kezdték 1818-ban


A Peugeot a világ második legrégebbi máig termelő autógyártója, mégis az övék a legkorábbi és ma is élő autós márkanév. A Peugeot az autógyártás 1889-es indulása óta használja ezt a nevet, míg Gottlieb Daimler és Karl Benz 1886-os járművei még nem Mercedes-Benz néven futottak.

A XIX. és a XX. század fordulóján közismertté váló Mercedes elnevezést 1902-ben védte le autói számára a Daimler Motoren Gesellschaft. A Mercedes-Benz márkanév a két alapító cégének 1926-os egyesülésétől hivatalos.

Nehéz keresés

Siker, az autó elhagyta a szállodát

Siker, az autó elhagyta a hotelt


Bár 1968 és 2006 között 3,7 millió 504-es készült, Villám Géza hiába vadászott megfelelő autóra a neten olasz és francia oldalakon. Végül egy tőle fél kilométernyire lakó magyar autógyűjtőtől jutott hozzá az autóhoz, aki profiltisztítás miatt vált meg 504-esétől.

Nem egészen egymillió forintért Géza egy csodálatos 504-hez és egy donorautóhoz jutott hozzá októberben. A kocsit egy veteránozással is foglalkozó márkakereskedő műhelyében alaposan átnézték, kisebb motorgenerált végeztek rajta és felszerelték a nemes szervek túlélését segítő kartervédőt. Az összes ülést kidobták, az első foteleket versenyülés pótolja, a hátsók helyére szíjazták be a pótkereket.

Leeső tetőcsomagtartók

Szín a pesti forgalomban

Színfolt a pesti forgalomban


A szükséges felszerelés és az alkatrészek elférnek a csomagtérben. “A cuccon sokat lehet spórolni. Az első Bamakóján mindenki elköveti azt a hibát, hogy a kajától az ásványvízig mindent otthonról visz magával. Vizet bármelyik faluban lehet kapni és sehol nem halunk éhen, ezért sincs tetőcsomagtartó. A cuccok hetven százaléka úgyis leesik a zötykölődésben, ha a csomagtartó nincs felhegesztve, akkor azzal együtt” – meséli a főszervező.

Az autó a sportkormányt, a CB-rádiót, a jelerősítőt, a GPS-cucc tartóját és egy autórádiót leszámítva teljesen széria. Még a futóműve is a gyári, mindenfajta erősítés nélkül vágnak neki Bamakónak az 1974-es autóval.

Malőr a fehér asztalnál

Így néz ki a Győr-rendszerű mosógép

Így néz ki a Győr-rendszerű mosógép


A Peugeot nem autógyártással kezdte, eredetileg acéláruiról ismert. Elzászban a gyári múzeumban mosógépek és rádiók mellett zsilettpengéket és bozótvágó késeket is látni. A Peugeot a szerteágazó tevékenység miatt a márkanév váratlan helyzetekben is felbukkan.

Például abban a svájci überluxus étteremben, ahol a Passat W8 bemutatóján kosztoltak az újságírók, köztük én. A Volkswagen semmire nem sajnálta a pénzt, a kékvérű Gstaad legmenőbb hoteljében laktunk, a vacsorát pedig 3000 méter magasba, egy alpesi csúcsra szervezték. Itt a kivételes fogások mellett jó időben pazar kilátásban is gyönyörködhetnek a szerencsések. A tökéletes szervezésbe egyetlen malőr csúszott. Több exkluzív étteremben Peugeot-márkájú borsdarálót használnak, így a konkurencia itt is beférkőzött az asztalhoz.

Bamako a világ egyik legszegényebb országában található, nem az idealisták hazája. A túloldalon jön egy sztori erről   


Kenyában kezdte

Pár nap múlva sanyarú sorsa lesz a jobbhoz szokott Peugeotnak. Első éveit a kenyai magyar nagykövet autójaként töltötte Afrikában, a külügyminisztériumi megrendelés dokumentumai ma is megvannak.

A biztonság a homokban is fontos

A biztonság a homokban is fontos


A nagykövet családjától az említett gyűjtő garázsába került egy budai villanegyedbe, ahol ugyanolyan gondosan óvták.

Az 504-es klasszikusan szép autó. Mint a korszak és a következő évtizedek annyi Peugeot-ját a 404-től a 406 Coupéig, ezt is a Pininfarina-stúdió tervezte. Még annak a kornak a szülöttje, amikor a Peugeot-t joggal nevezték francia Mercedesnek a konzervatív tervezési elvek és a minőség iránti elkötelezettsége miatt.

Ezért bír ki az 504 évtizedeket afrikai utakon, túlterhelve, jelképes karbantartással. Európai pályafutása után annyira népszerűvé vált a fejlődő országokban, hogy a nigériai üzem csak 2006-ban fejezte be a típus összeszerelését, de Argentínában is az ezredfordulóig készült.

Az Év Autója volt

Az 504-ből pápamobil is készült

Az 504-ből pápamobil is készült


Bemutatásakor a Peugeot felfelé bővítette a kínálatát az 504-gyel. Az 1969-es Év Autójának megszavazott modell mai is tekintélyes autónak tűnik, de időközben annyit nőttek-híztak a kocsik, hogy kissé rövidebb egy lépcsőshátú Mégane-nál.

Villám Géza autója harmincöt évesen is majdnem új. A belső tér megőrizte az illatát az évtizedek során, a puhán körülölelő hangulat az idegen versenyülések és a sportkormány ellenére is megmaradt.

A motorja finoman duruzsol, jól veszi a gázt és méltóságteljesen suhan vele az 504 limuzin. A finom kormányváltóban ugyanúgy helyezkednek el a fokozatok, mint a hátul hajtó Ladákban. Csak más síkban kell kapcsolni őket, így könnyű ráérezni a váltásokra.

Budapest-Bamako: Teréz anya és a sivatag
Idén január 17-én reggel kilenctől rajtol a Budapest-Bamako rali a fővárosi Felvonulási térről. Az idei futam a negyedik. Továbbra is verseny és kaland kategóriában lehet indulni, utóbbiban a túlélés a cél, nem az időeredmény számít. Mindkét kategóriába bármilyen gépsárkánnyal lehet nevezni. A futam szellemiségéhez egy minél mókásabb és szakadtabb autó közelebb áll a csörlős expedíciós terepjáróknál. Az egyik brigád a már felheftelt vécédeszka mellett most épp az újságtartó helyét keresi a Suzuki Samuraion.

A cél Mali fővárosa, a táv körülbelül 9000 kilométer. Ha az autó túléli az afrikai utakat és nem alkusznak meg rá helyben valakivel, akkor visszafelé még egyszer ugyanennyi. A mezőnynek jótékonysági feladatai is vannak, Mali és Mauritánia ugyanis a világ tíz legszegényebb országának egyike. A karitatív tevékenységével leginkább kiemelkedő csapatot Teréz anya Jótékonysági Díjjal ismerik el a rendezők. Aki kedvet kapott: a 2010-es futamra autónként 1000-1600 és személyenként 400-550 euró a nevezési díj, a befizetés idejétől függően.


Budapest-Bamako, oda-vissza

Duplanulla?

Duplanulla?


Jó esély van rá, hogy az autó oda-vissza kibírja az utat, Villám Géza ugyanis nem akarja eladni Maliban. Szívesebben átadná egy múzeumnak, ahol jobb helye lesz, mint bogárhátú Volkswagenjének.

Korábbi autóját ott helyben felajánlotta jótékony célra és elképzelte, hogy majd beteg gyerekeket mentenek vele a porfelhőből előbukkanó hősök. A megajándékozott kevéssé volt fogékony az idealizmusra: a kocsit még aznap eladta egy kereskedőnek, aki reklámként kiállította az arrafelé sosem látott autót. A nevezetes Bogár megtalálása is egy feladat lesz a negyedik Budapest-Bamako mezőnyének.