Olcsó autót télre

Használt 4x4 Suzukitól Audiig

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2008.12.15. 20.00

Ferdinand Piëch, az Audi egykori főnöke csúnyán felsült az összkerékhajtás felárával kapcsolatban. Híres jóslata szerint kellő darabszámmal a négykerék-hajtás nem lesz drágább egy garnitúra téli guminál. Mindez ábránd maradt, de azért akadnak olcsó autók négy hajtott kerékkel.


Elöl, hátul vagy mindenütt?

Sok fontos autóból nincs összkerekes

Sok fontos autóból nincs összkerekes


Használtan összeér a drágább és jutányosabb autók ára, így azonos típusok esetén alig pénzkérdés a 4×4-es vagy 4×2-es autó. De minek kéne összkerekes autó, ha a fronthajtás olcsó, helytakarékos és kevés alkatrészből kijön? Kis és közepes teljesítményű autókra megjárja, de miért jó egyszerre ugyanazt a két kereket hajtani és kormányozni is, ha van négy?

A sportos hátsókerék-hajtás több pénzért több élményt ad. Nem rángatja a kormányt, lehet vele farolgatni, de hely kell a kardántengelynek, a motor hosszirányban több helyet foglal, nagyobbak a veszteségei, és többe is kerül. Fő hátránya, hogy hóban-jégen szánalmasan elakad a büszke limuzin, mert kevés súly terheli a hajtott kerekeket.

Drágább, jobb, nehezebb

SUV van elég, de kevés a 4x4-es autó

SUV van elég, de kevés a 4×4-es autó


Az igényes négykerék-hajtás hátulütője az ár, a több hibalehetőség, a többletsúly és a valamivel magasabb fogyasztás. De biztonságosabb, stabilabb tőle az autó, jó ideig kinevetjük a hóförgeteget és könnyebb vontatni vele. Minél jobban hajszoljuk az autót vagy minél rosszabbak a körülmények, annál fölényesebb az összkerekes kocsi a csak elöl vagy csak hátul hajtóval szemben.

Globális felmelegedés ide vagy oda, van esély kiélvezni a négykerék-hajtás előnyeit. Zalában, a Bakonyban vagy a Zemplénben akkor is lehet hó, amikor Budapesten porszáraz az út. Szezonális feladatként másfél millióig kerestünk használtan 4×4-es autókat.

Lecsúszott középkategória

Csak kombi, csak benzines: 15 éve ez volt a középkategóriás 4x4-modellek alapvetése

Csak kombi, csak benzines: ez a felállás


Az 1990-es évek első felében megszaporodtak a középkategóriás autók négykerék-hajtással. Ezek mára árban lezuttyantak a néhány százezres szintre. A korabeli Passat Syncro mellett választhatunk lépcsőshátú, szintén viszkokuplungos Opel Vectrát. A Ford Mondeo, a Renault 21, a Fiat Tempra és a Peugeot 405 csak benzines kombiként létezett 4×4-esként.

Aki a régebbi Fordokra bukik, fillérekért juthat összkerekes Sierrához és dög nagy Scorpióhoz. Utóbbiból az ötajtós V6-os 2,9 literes adja nyomatékát az első kerekeknek is. Az említett típusok közös jellemzője, hogy a Ferrariknál jóval ritkábban bukkannak fel a keresőkben.

Félmillió alatt: quattro és Audi

Régi személyautóban úgyis inkább állandó és mechanikus legyen az összkerékhajtás, amilyen a strapabíró szivar Audi 100-ban. Kevés ép mellett sok siralmas darabot kínálnak ötszázezer forint alatt. Az elfogadható C3-as (1982-1990 közötti) százasok közül végképp nehéz quattrót felhajtani, mert csak az erősebb benzinesekkel készült, itthon viszont sok a dízel és az 1,8-as.

Audi quattro – Amikor a feleségnek van igaza
Egy állandó összkerekes Audi ötlete egy téli tesztút során pattant ki, amikor a 75 lóerős VW Iltist nem tudták követni a sokkal erősebb limuzinok. Az új autó nem lehetett terepjárósan magas és nehéz, továbbá ne csak hóban-sárban tudjon többet a kétkerék-hajtásnál, hanem mindig tegye biztonságosabbá az autózást.

A VW-dzsip hajtásrendszerét a készülő öthengeres turbómotorral berakták az Audi A1 (Allrad 1) prototípusba. A fejlesztőmérnökök attól fogva nem anyu fölött, hanem havas országutakon keresték a beteljesülést.

Közel volt a teljes bukás

Idővel meg kellett nyerni a döntéshozókat a titkos projektnek, mert 30 éve az Audi a Volkswagen alárendelt leányvállalata volt. Az értékesítési igazgató nem tudta, kire sózza rá a tervezett 400 darabot, de meggyőzte őt a nyári gumikkal a hóláncok tesztútján felszáguldó prototípus.

Utána következett a konszern műszaki igazgatója, akit szintén nem zavart a hiányzó középső differenciálmű miatt szűk kanyarban befeszülő hajtáslánc. Felesége, Frau Fiala viszont végigkattogott a prototípussal egy bécsi parkolóházon, amitől léket kapott a terv. Bár a középső differenciálművet nehézsége miatt el akarták hagyni, végül súlytakarékos megoldás született az első és a hátsó kerekek eltérő fordulatszámának kiegyenlítésére. A quattro sikere megnyitotta az utat az Audinak a felkapaszkodásra a prémiummárkák közé, a BMW és a Mercedes mellé.

Divatos csajos és barnamedvés 4×4-esekkel megyünk tovább, de a Swift sem maradhat ki


A 2,2-2,3 literes öthengeres motor turbó nélkül csekély kockázatú, szép hanggal, jó nyomatékkal és 8,5-12 literes fogyasztással. Ha szerencsével járunk, 350-450 ezer forintért egy alapjaiban kiváló minőségű, áramvonalas, kényelmes autónk lehet, korán messze túlmutató horganyzásos rozsdavédelemmel.

Elszórtan lelni csak quattrót

Elszórtan lelni csak quattrót


Amennyiben a 100 épp reménytelen és a 200 kiesik a turbómotor miatt, ott a kocka 90-es vagy a 80-as quattro. Ez is rendkívül tartós, csak kisebb és kevésbé kényelmes modell.

A józanság szava: Suzuki Swift 4WD

Félmillióért az utód, a C4 legolcsóbb példányai is elérhetőek, de kevés pénzből inkább vegyük egy régebbi modell legjavát, mint egy modernebből a legalját. Egy lepukkant nagyautó árához kicsit hozzáadva vehetünk kisebbet, sokkal jobb állapotban.

Erős félmillióból találni Fronterát, amely az Isuzu Rodeo testvére

Erős félmillióból találni Opel Fronterát


Limitált büdzsével a leggazdaságosabb és legfrissebb autó az összkerekes mezőnyben is a Suzuki Swift. Az előző generációs Swift 1,3 4WD Subaru Justyként is futott, később az Ignisből lett a Justy. A szerény felhozatalban mindkettőből szinte csak a Suzuki-emblémás verzió lelhető fel.

A korábbi Swiftet a viszkokuplungos összkerékhajtás sem drágítja meg vészesen. A legdrágábbak is hazaguríthatóak egymillió forintból, nyolc-tíz évesen jellemzően 600-800 000 Ft között mozog az áruk. Az összkerekes Swift is megbízható, fogyasztása azonban 1,5-2 literrel a fronthajtásúban megszokott 5-7 liter felett van.

Viszkokuplung: Porschéban és Suzukiban
Az első és a hátsó kerekek között kanyarban a fordulatszám-különbséget ma többnyire középső differenciálmű vagy többtárcsás, zömében Haldex-kuplung egyenlíti ki. Régebben a viszkokuplung volt uralkodó. A többtárcsás kuplung dobjában lamellák vannak, körbevéve egy speciális, viszkózus folyadékkal. Ez a sűrűn folyó lötty az első és a hátsó kerekek eltérő fordulatszámától felmelegszik és besűrűsödik, amivel összenyomja a hátsó és az első hajtás lamelláit.

Ha a kerekek fordulatszáma egyenlő, tehát nincs kipörgés, a viszkokuplung szétold és az autó marad többnyire fronthajtású. Többek között a VW Syncro-típusaiban, a Suzuki Swift és Ignis 4×4-ben, a Fiat Tempra 4×4-ben és a korábbi Porsche 911 Turbóban alkalmazták. Utóbbiban az első kerekek bevonására.

Nőknek 1,5 millióig: Honda HR-V

Jobb volna az ötajtós 4WD a HR-V-ből

Jobb volna az ötajtós 4WD a HR-V-ből


Ma az újautó-piac a valódi terepjáróktól a szabadidő-autók felé, az SUV-modellektől a kategóriák közötti autók irányába mozog. Magyarul Nissan Patrol helyett sokan egy X-Trailt, az X-Trail helyett takarékosabb Qashqait vesznek.

Használtan mások a lehetőségek, de kategóriák közötti crossoverek régebben is voltak.

Például az egyszerre kiskocsi és szabadidő-autó Honda HR-V. A nők hajlamosak bukni rá, pedig kicsi, nem is megy túl jól és egy ezerhatos Hondához képest 9-10 literes fogyasztása is magas.

Mégis sokan szeretik, mert aranyos, különleges autó és rossz esetben kimenti a hóból a hölgyeket. Ennek az a feltétele, hogy ne a fronthajtásút fogjuk ki, mert az összkerekesek sem drágábbak. A kétajtós erősen játékautós, az ötajtós is szűk, de azzal már el lehet hurcolni a gyermekeket. A legolcsóbbak elvihetők 1,4-1,5 millióért.

Alvázas, másfélmilliós: Pajero

A gengszterek már nem szeretik

A gengszterek már nem szeretik


Ennyiből egy rendes terepjáró is kijön. Tartós, alvázas konstrukcióként a befutó egy japán igásló lett. A Mitsubishi Pajero nem véletlenül volt népszerű új autóként. Aszfalton és terepen is jól viselkedő modell, kényelmes ülésekkel, a hosszúban sok hellyel és öblös csomagtérrel.

1,5 millióért már bőven a 2. generációst adják, például ezt itt. A dízeleket kár erőltetni, a benzinesek kisebb rizikót jelentenek. Gázüzemmel még a tankolás sem fáj annyira, és a gengszterek is már réges-rég átültek modernebb SUV-okba.

Kommentek

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.