Álomautó Moszkvából

Moszkvics, pedállal

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2008.07.21. 08.07

Hétvégén első alkalommal találkoztak a pedálos Moszkvics nevű kórral súlyosan fertőzöttek. Helyszíni jelentés a Városligetből.


Színek

Színek


Nemrég az öreg Wartburg fotózása közben került a szemem elé néhány felújítás alatt álló pedálos Moszkvics. A rám törő gyermekkori emlékek bennem is felébresztették az őrültet, de tízhónapos kisfiamnak még korai lenne hasonlóval kedveskedni. Így inkább mások gyűjteményében gyönyörködtem a hétvégén.

Hol máshol, mint a Közlekedési Múzeum melletti néhány éve még borzalmasan lerongyolódott állapotban lévő, azonban mára rendbetett kis KRESZ-parkban találkoztak első ízben a pedálos Moszkvicsok tulajdonosai, rajongói, gyermekeik, no meg a sajtó.

Made in USSR

Lefotóztak, pedig nem hajtottam gyorsan...

Lefotóztak, pedig nem hajtottam gyorsan…


Hitték volna, hogy a Szovjetunióban nemcsak az igazán nagy kocsikat, hanem az egész aprókat is amerikai járgányokról másolták? Így tettek a hatvanas években gyártott pedálos Moszkvicsokkal is, amelyeket kezdetben a Studabakerről mintáztak.

Az első szériában olyan extrák is voltak, mint a kárpitozott ülés, fém kormány, a laposelemről üzemelő fényszórók – Pobeda belsőtér-világításból átmentve – de plexi szélvédő itt még nem óvta a kis ámokfutót a bogaraktól és a menetszéltől.

A második széria 1974 és ’81 között lepte el a jól menő szocialista játszótereket. Ez szögletes formájáról, alumínium lökhárítójáról, valódi foncsoros lámpájáról, plexi szélvédőjéről ismerhető fel legkönnyebben. Az 1985 és ’94 közötti

Közlekedési káosz

Közlekedési káosz


szérián már érezni a spórolást, hiszen a kárpitozott üléseket, alu lökhárítót mind egyszerű műanyagra cserélték.

A kanyarstabilitásnak viszont jót tett az új, szélesebb kerék. Hogy még bonyolultabb legyen a rajongók dolga, amikor megpróbálnak beazonosítani egy-egy példányt, még akadnak vegyes, átmeneti darabok is, amelyek valószínűleg a típusváltások idején készülhettek.

Korabeli katalógust nem érdemes keresni, a hiánygazdaságban erre nem volt szükség, egyedül a rendszámok feliratai jelenthetnek tájékozódási pontot egy-egy autó korának megállapításában. No, meg a tapasztalt szem és a rutin.

Kevesen tudják, de Ladából is készült igazán környezetkímélő-üzemű kisautó, sőt, két szériát is megért a pedálos típus. Ezek közel nem annyira keresettek, hiszen kinézetre messze elmaradnak a Moszkvicsoktól.

Mennyibe kerül?

Egyiknek sincs parkolócédulája

Egyiknek sincs parkolócédulája


Manapság a jó állapotban lévő pedálos kisautóért komoly pénzeket adnak, állapottól és évjárattól függően 35-60 ezer forintba kerül egy-egy darab. Persze felújításra váró, rozzant példányokat olcsóbban is lehet szerezni, – akár néhány üveg sörért is – de azokkal még rengeteg, nehezen forintosítható munka lesz. Az igazán ritka, első szériás modellek értéke pedig akár a százezer forintot is elérheti.

Nagyban befolyásolja az árat az is, hogy éppen mennyire tombol a retro-láz. Ha éppen hallani valahol a kis járgányokról, akkor gyorsan felmegy az értékük, aztán amikor lecseng az őrület, minden visszatér a normális kerékvágásba, hogy aztán újból égbe szökjenek az árak.

A következő oldalon a ZIL-re cserélt Moszkvics története és az autórontó szülők gaztettei következnek


A találkozón a legtöbb figyelmet – a felnőttek részéről – mégis az aprócska ZIL teherautót mintázó kis pléhjáték kapta. Különlegessége, hogy a Moszkvics-gyárból egyenesen egy polcra került, így gyermekkezektől távol, teljes pompájában ragyogva élte meg az elmúlt esztendőket. Értéke nem csekély, egy komplett pedálos Moszkvicsra cserélte jelenlegi gazdája.

Kormányválság

Kormánynál ne emeljük!

Kormánynál ne emeljük!


A 14 kilós járgánynak egy igazán gyenge pontja van, a kormánya. Ezt sem a kis sofőrök teszik tönkre, hanem a felnőttek, akik ennél fogva emelgetik a kisautókat. Mindenki jegyezze meg, pedálos Moszkvicsot nem emelünk a kormányánál fogva, mert előbb utóbb az eltörik. A pótlása meg nem gyerekjáték.

Tessék megmarkolni a kasztnit, annak nem lesz baja. Szintén gyenge pont a világítás is, amely a lapos elem csekélyke erejére hagyományos izzólámpákat kapcsol, így a gyors lemerülés elkerülhetetlen.

Élesztés

Szívesen Barbi(e)!

Szívesen Barbi(e)!


Ha otthon meg tudtuk magyarázni, hogy a kölyök mentális egészégének égető szüksége van a pedálos járműre, és sikerült szerezni egy felújításra érdemes példányt, akkor jöhet a fórumok, szakoldalak, internetes árveréssel foglakozó oldalak bújása, vagy az ócskapiacok, MÉH-telepek látogatása használható alkatrészek után kutatva.

Ekkor még mindig ott lebeg fejünk felett a száműzetés veszélye, így ne töltsük az egész délutánt a garázsban, egy drótkefe társaságában még akkor sem, ha ezt teljesen normálisnak érezzük.

Pábááám, LED-es fényszóró

Pábááám, LED-es fényszóró


Nagyjából három út közül lehet választani, ha nekilátunk a melónak. Az első megoldás, hogy valamiképpen működőképes állapotba hozzuk a kisautót, eredeti, korhű alkatrészekkel, hagyjuk a gyári fényezést és örülünk neki úgy, ahogy túlélte az elmúlt évtizedeket.

Második lehetőség a teljes felújítás, vadiúj alkatrészek beszerelése, új fényezés, míg a harmadik variációt választó legelszántabb, legfelkészültebb moszkvicsisták totálisan átalakítják autójukat. Új elektromos extrákkal, megdöbbentő karosszéria-átalakításokkal szabják át a kocsit saját elképzeléseik szerint. De az igazi érték mégiscsak az eredeti, idős, gömbölyű példány, amelyet Gömbinek is becéznek.

Ciki?

Türelem

Türelem


A felnőtteknek akármennyire is tetszik az öreg kisautó, nem árt belegondolni, hogy nem ciki-e a rozsdás gépekkel leengedni a kicsit a játszótérre. Oda, ahol elektromos-hajtású rendőrmotortól kezdve a benzines quadon át mindenféle borzalommal találkozhat a gyerek.

A múzeum melletti pályán azonban a Moszkvics volt a király, a könnyebben kezelhető műanyag motorok csendben, elfeledve pihentek a háttérben. Senkit nem érdekeltek, az összes kiskorú az autókkal volt elfoglalva.

Próbálgatták egymás kocsiját, őszintén örültek egy-egy működő lámpának, és ami a legmeglepőbb, egyetlen koccanás sem történt a totális káoszban. A tucatnyi bádogautó az arra sétáló apróságokat is elvarázsolta, szerencséjükre a kis moszkvicsosok és szüleik sem irigyek, bármelyikbe beülhettek és tehettek vele egy kört.

Úgy látszik, ennyi idős korban még nem hat a marketing, a kicsik örülnek annak is, ami már régen nem trendi. Reméljük, a ma készült képeket huszonöt év múlva majd ők is büszkén mutogatják gyermekeiknek egy-egy féltve őrzött pedálos Moszkvics mellett.

Kommentek

Ez a videó most megtanít helikoptert vezetni

Imádjuk a hatvanas évek Amerikájában készült oktatóvideókat, ez is egy zseniális darab.

F1: Ilyen, amikor Hamilton lángol

Persze, ez csak egy trükkös fotó. Twitter-posztjában a mindennapi imádkozásról emlékezett meg a háromszoros bajnok.

F1: Schumacher is fizetős pilótaként kezdte

Negyed századdal ezelőtt, az 1991-es Belga Nagydíjon mutatkozott be a Forma-1 történetének legeredményesebb pilótája, Michael Schumacher.

F1: Hamiltonnak idén többet ér a győzelem

Lewis Hamilton úgy érzi, az idei szezonban kell szembesülnie a legtöbb kihívással, ezért a világbajnoki cím többet jelentene számára, mint az előző három.

Valószínűleg ez a hölgy baleseti rekordot állított fel

Ilyen gyorsan senki nem borított fel még tesztautót. A kereskedés parkolójából sem jutott ki a nő.

F1: Különcködnek a csapattársak a monzai gumikkal

A mezőnyből több csapatnál is másképp választottak gumit az egyes pilóták az Olasz Nagydíjra.

Mindent bele kombi az Opeltől, terebélyes farral

Az Opel Astra kombiváltozatának minden földi jóval teleszórt változatát próbáltuk, 160 lóerős dízelmotorral, olyan extrákkal, amiket valószínűleg a vevők elenyésző százaléka rendel csak meg.

Sosem gondoltuk volna, de a maga módján ez a Daewoo Matiz állat!

Az autózás legolcsóbb eszköze csak ritkán kerül az autóépítők látóterébe. Túl fiatal, és túl gyakori, nehéz úgy hozzányúlni, hogy kínos magyarázkodás nélkül lehessen felelni az “ezt most miért?” kérdésre.

F1: A Red Bullnál garantált a pilótabalhé

A Red Bull csapatfőnöke úgy véli, elkerülhetetlen, hogy Daniel Ricciardo és Max Verstappen viszonya megromoljon, a kérdés csak az, hogyan kezelik majd a helyzetet.

Ingyenes buszokkal mehetsz a kamion-Eb-re

Ingyenes buszjáratok indulnak szombaton és vasárnap Mogyoródra a kamion-Európa-bajnokság versenyhétvégéjére.

Elektromos sportautóban gondolkodik a Nissan

Megépítheti fél évtizeddel ezelőtt bemutatott villanymotoros sportkocsiját a Nissan.

Indiában gőzerővel folynak az antigravitációs autótechnológiai fejlesztések

Nem lehet belefáradni az indiai filmipar autós trükkjeleneteibe: a fizika korlátait teljességgel figyelmen kívül hagyó momentumok szórakoztatóbbak, mint amennyire elviselhetetlenül bugyuták.