Álomautó Moszkvából

Moszkvics, pedállal

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2008.07.21. 08.07

Hétvégén első alkalommal találkoztak a pedálos Moszkvics nevű kórral súlyosan fertőzöttek. Helyszíni jelentés a Városligetből.


Színek

Színek


Nemrég az öreg Wartburg fotózása közben került a szemem elé néhány felújítás alatt álló pedálos Moszkvics. A rám törő gyermekkori emlékek bennem is felébresztették az őrültet, de tízhónapos kisfiamnak még korai lenne hasonlóval kedveskedni. Így inkább mások gyűjteményében gyönyörködtem a hétvégén.

Hol máshol, mint a Közlekedési Múzeum melletti néhány éve még borzalmasan lerongyolódott állapotban lévő, azonban mára rendbetett kis KRESZ-parkban találkoztak első ízben a pedálos Moszkvicsok tulajdonosai, rajongói, gyermekeik, no meg a sajtó.

Made in USSR

Lefotóztak, pedig nem hajtottam gyorsan...

Lefotóztak, pedig nem hajtottam gyorsan…


Hitték volna, hogy a Szovjetunióban nemcsak az igazán nagy kocsikat, hanem az egész aprókat is amerikai járgányokról másolták? Így tettek a hatvanas években gyártott pedálos Moszkvicsokkal is, amelyeket kezdetben a Studabakerről mintáztak.

Az első szériában olyan extrák is voltak, mint a kárpitozott ülés, fém kormány, a laposelemről üzemelő fényszórók – Pobeda belsőtér-világításból átmentve – de plexi szélvédő itt még nem óvta a kis ámokfutót a bogaraktól és a menetszéltől.

A második széria 1974 és ’81 között lepte el a jól menő szocialista játszótereket. Ez szögletes formájáról, alumínium lökhárítójáról, valódi foncsoros lámpájáról, plexi szélvédőjéről ismerhető fel legkönnyebben. Az 1985 és ’94 közötti

Közlekedési káosz

Közlekedési káosz


szérián már érezni a spórolást, hiszen a kárpitozott üléseket, alu lökhárítót mind egyszerű műanyagra cserélték.

A kanyarstabilitásnak viszont jót tett az új, szélesebb kerék. Hogy még bonyolultabb legyen a rajongók dolga, amikor megpróbálnak beazonosítani egy-egy példányt, még akadnak vegyes, átmeneti darabok is, amelyek valószínűleg a típusváltások idején készülhettek.

Korabeli katalógust nem érdemes keresni, a hiánygazdaságban erre nem volt szükség, egyedül a rendszámok feliratai jelenthetnek tájékozódási pontot egy-egy autó korának megállapításában. No, meg a tapasztalt szem és a rutin.

Kevesen tudják, de Ladából is készült igazán környezetkímélő-üzemű kisautó, sőt, két szériát is megért a pedálos típus. Ezek közel nem annyira keresettek, hiszen kinézetre messze elmaradnak a Moszkvicsoktól.

Mennyibe kerül?

Egyiknek sincs parkolócédulája

Egyiknek sincs parkolócédulája


Manapság a jó állapotban lévő pedálos kisautóért komoly pénzeket adnak, állapottól és évjárattól függően 35-60 ezer forintba kerül egy-egy darab. Persze felújításra váró, rozzant példányokat olcsóbban is lehet szerezni, – akár néhány üveg sörért is – de azokkal még rengeteg, nehezen forintosítható munka lesz. Az igazán ritka, első szériás modellek értéke pedig akár a százezer forintot is elérheti.

Nagyban befolyásolja az árat az is, hogy éppen mennyire tombol a retro-láz. Ha éppen hallani valahol a kis járgányokról, akkor gyorsan felmegy az értékük, aztán amikor lecseng az őrület, minden visszatér a normális kerékvágásba, hogy aztán újból égbe szökjenek az árak.

A következő oldalon a ZIL-re cserélt Moszkvics története és az autórontó szülők gaztettei következnek


A találkozón a legtöbb figyelmet – a felnőttek részéről – mégis az aprócska ZIL teherautót mintázó kis pléhjáték kapta. Különlegessége, hogy a Moszkvics-gyárból egyenesen egy polcra került, így gyermekkezektől távol, teljes pompájában ragyogva élte meg az elmúlt esztendőket. Értéke nem csekély, egy komplett pedálos Moszkvicsra cserélte jelenlegi gazdája.

Kormányválság

Kormánynál ne emeljük!

Kormánynál ne emeljük!


A 14 kilós járgánynak egy igazán gyenge pontja van, a kormánya. Ezt sem a kis sofőrök teszik tönkre, hanem a felnőttek, akik ennél fogva emelgetik a kisautókat. Mindenki jegyezze meg, pedálos Moszkvicsot nem emelünk a kormányánál fogva, mert előbb utóbb az eltörik. A pótlása meg nem gyerekjáték.

Tessék megmarkolni a kasztnit, annak nem lesz baja. Szintén gyenge pont a világítás is, amely a lapos elem csekélyke erejére hagyományos izzólámpákat kapcsol, így a gyors lemerülés elkerülhetetlen.

Élesztés

Szívesen Barbi(e)!

Szívesen Barbi(e)!


Ha otthon meg tudtuk magyarázni, hogy a kölyök mentális egészégének égető szüksége van a pedálos járműre, és sikerült szerezni egy felújításra érdemes példányt, akkor jöhet a fórumok, szakoldalak, internetes árveréssel foglakozó oldalak bújása, vagy az ócskapiacok, MÉH-telepek látogatása használható alkatrészek után kutatva.

Ekkor még mindig ott lebeg fejünk felett a száműzetés veszélye, így ne töltsük az egész délutánt a garázsban, egy drótkefe társaságában még akkor sem, ha ezt teljesen normálisnak érezzük.

Pábááám, LED-es fényszóró

Pábááám, LED-es fényszóró


Nagyjából három út közül lehet választani, ha nekilátunk a melónak. Az első megoldás, hogy valamiképpen működőképes állapotba hozzuk a kisautót, eredeti, korhű alkatrészekkel, hagyjuk a gyári fényezést és örülünk neki úgy, ahogy túlélte az elmúlt évtizedeket.

Második lehetőség a teljes felújítás, vadiúj alkatrészek beszerelése, új fényezés, míg a harmadik variációt választó legelszántabb, legfelkészültebb moszkvicsisták totálisan átalakítják autójukat. Új elektromos extrákkal, megdöbbentő karosszéria-átalakításokkal szabják át a kocsit saját elképzeléseik szerint. De az igazi érték mégiscsak az eredeti, idős, gömbölyű példány, amelyet Gömbinek is becéznek.

Ciki?

Türelem

Türelem


A felnőtteknek akármennyire is tetszik az öreg kisautó, nem árt belegondolni, hogy nem ciki-e a rozsdás gépekkel leengedni a kicsit a játszótérre. Oda, ahol elektromos-hajtású rendőrmotortól kezdve a benzines quadon át mindenféle borzalommal találkozhat a gyerek.

A múzeum melletti pályán azonban a Moszkvics volt a király, a könnyebben kezelhető műanyag motorok csendben, elfeledve pihentek a háttérben. Senkit nem érdekeltek, az összes kiskorú az autókkal volt elfoglalva.

Próbálgatták egymás kocsiját, őszintén örültek egy-egy működő lámpának, és ami a legmeglepőbb, egyetlen koccanás sem történt a totális káoszban. A tucatnyi bádogautó az arra sétáló apróságokat is elvarázsolta, szerencséjükre a kis moszkvicsosok és szüleik sem irigyek, bármelyikbe beülhettek és tehettek vele egy kört.

Úgy látszik, ennyi idős korban még nem hat a marketing, a kicsik örülnek annak is, ami már régen nem trendi. Reméljük, a ma készült képeket huszonöt év múlva majd ők is büszkén mutogatják gyermekeiknek egy-egy féltve őrzött pedálos Moszkvics mellett.

Kommentek

Nissan Navara: Munkához vagy pihenéshez?

Bivalyerős, takarékos motorral és kényelmes tekercsugóval próbál civilizáltabbnak látszani konkurenseinél a Navara. Vajon sikerül neki?

F1: Alonso szerint innen Hamilton a favorit

Fernando Alonso úgy véli a Magyar Nagydíj után már Lewis Hamilton a 2016-os világbajnokság fő esélyese – a pontok mellett a lendület, a pszichológiai előny is az angol mellett szól.

Ilyenek lesznek a városi autók 20 év múlva

Egy barcelonai formatervező iskola hallgatói elképzelték, milyen autók gurulnak majd ki 2035 táján a martorelli Seat-üzem kapuján. Hát ilyenek.

F1: Rosberget nem aggasztja a ponthátrány

Nico Rosberg azt állítja, nem idegeskedik amiatt, hogy oda a világbajnoki vezetése, hiszi, hogy bármikor fordíthat. Örülne, ha már a hétvégén, a Német Nagydíjon sikerülne.

Aranyozott autót kaphatnak az olimpiai bajnokok

Különleges kivitelű Leaf villanyautóval motiválja extra teljesítményre szponzorált sportolóit a Nissan brit leányvállalata.

Kínai buszgyár épül Magyarországon

Állítólag már a munkásokat is toborozzák Komárom környékén.

F1: Kvjat kinyírta a karrierjét?

Orosz sajtóértesülés szerint a Red Bull az idény végén ejti a Toro Rossótól Danyiil Kvjatot, a pilóta minden elvárást alulmúlt.

Izgalmas újdonságokat tartogat nekünk a Mercedes

Egy brit autós szaklap megszerzett egy belső dokumentumot a Mercedestől, amely a következő másfél év termékújdonságait mutatja be. Izgalmas dolgok jönnek.

Alonso: Nem érdemlünk dobogós helyeket

Bár a McLaren egyelőre nem hozza a Fernando Alonso által vágyott eredményeket, a 2017-es éven túli folytatás elsősorban nem a csapat teljesítményén, hanem az új szabályrendszer és autók nyújtotta élményen múlik majd számára.

F1: A bajnokság még nem lefutott

A Mercedes-főnök meg van győződve róla, hogy Lewis Hamilton sikersorozata ellenére a bajnoki küzdelem egészen az idény végéig zajlik majd.

Átszelte Észak-Amerikát a magyar elektromos busz

Véget ért a teljesen elektromos hajtású járművek számára tervezett, 80 napig tartó Elduro túra észak-amerikai szakasza. A túrán egy elektromos magyar busz is részt vett. 

Rossz üzemanyagot adtak egy csepeli kútnál

Az Auchan csepeli töltőállomásánál tévedésből nem megfelelő üzemanyaggal töltötték fel a tartályokat. Többen is tankoltak, mire lezárták a kutat.