Álomautó Moszkvából

Moszkvics, pedállal

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2008.07.21. 08.00

Hétvégén első alkalommal találkoztak a pedálos Moszkvics nevű kórral súlyosan fertőzöttek. Helyszíni jelentés a Városligetből.


Színek

Színek


Nemrég az öreg Wartburg fotózása közben került a szemem elé néhány felújítás alatt álló pedálos Moszkvics. A rám törő gyermekkori emlékek bennem is felébresztették az őrültet, de tízhónapos kisfiamnak még korai lenne hasonlóval kedveskedni. Így inkább mások gyűjteményében gyönyörködtem a hétvégén.

Hol máshol, mint a Közlekedési Múzeum melletti néhány éve még borzalmasan lerongyolódott állapotban lévő, azonban mára rendbetett kis KRESZ-parkban találkoztak első ízben a pedálos Moszkvicsok tulajdonosai, rajongói, gyermekeik, no meg a sajtó.

Made in USSR

Lefotóztak, pedig nem hajtottam gyorsan...

Lefotóztak, pedig nem hajtottam gyorsan…


Hitték volna, hogy a Szovjetunióban nemcsak az igazán nagy kocsikat, hanem az egész aprókat is amerikai járgányokról másolták? Így tettek a hatvanas években gyártott pedálos Moszkvicsokkal is, amelyeket kezdetben a Studabakerről mintáztak.

Az első szériában olyan extrák is voltak, mint a kárpitozott ülés, fém kormány, a laposelemről üzemelő fényszórók – Pobeda belsőtér-világításból átmentve – de plexi szélvédő itt még nem óvta a kis ámokfutót a bogaraktól és a menetszéltől.

A második széria 1974 és ’81 között lepte el a jól menő szocialista játszótereket. Ez szögletes formájáról, alumínium lökhárítójáról, valódi foncsoros lámpájáról, plexi szélvédőjéről ismerhető fel legkönnyebben. Az 1985 és ’94 közötti

Közlekedési káosz

Közlekedési káosz


szérián már érezni a spórolást, hiszen a kárpitozott üléseket, alu lökhárítót mind egyszerű műanyagra cserélték.

A kanyarstabilitásnak viszont jót tett az új, szélesebb kerék. Hogy még bonyolultabb legyen a rajongók dolga, amikor megpróbálnak beazonosítani egy-egy példányt, még akadnak vegyes, átmeneti darabok is, amelyek valószínűleg a típusváltások idején készülhettek.

Korabeli katalógust nem érdemes keresni, a hiánygazdaságban erre nem volt szükség, egyedül a rendszámok feliratai jelenthetnek tájékozódási pontot egy-egy autó korának megállapításában. No, meg a tapasztalt szem és a rutin.

Kevesen tudják, de Ladából is készült igazán környezetkímélő-üzemű kisautó, sőt, két szériát is megért a pedálos típus. Ezek közel nem annyira keresettek, hiszen kinézetre messze elmaradnak a Moszkvicsoktól.

Mennyibe kerül?

Egyiknek sincs parkolócédulája

Egyiknek sincs parkolócédulája


Manapság a jó állapotban lévő pedálos kisautóért komoly pénzeket adnak, állapottól és évjárattól függően 35-60 ezer forintba kerül egy-egy darab. Persze felújításra váró, rozzant példányokat olcsóbban is lehet szerezni, – akár néhány üveg sörért is – de azokkal még rengeteg, nehezen forintosítható munka lesz. Az igazán ritka, első szériás modellek értéke pedig akár a százezer forintot is elérheti.

Nagyban befolyásolja az árat az is, hogy éppen mennyire tombol a retro-láz. Ha éppen hallani valahol a kis járgányokról, akkor gyorsan felmegy az értékük, aztán amikor lecseng az őrület, minden visszatér a normális kerékvágásba, hogy aztán újból égbe szökjenek az árak.

A következő oldalon a ZIL-re cserélt Moszkvics története és az autórontó szülők gaztettei következnek


A találkozón a legtöbb figyelmet – a felnőttek részéről – mégis az aprócska ZIL teherautót mintázó kis pléhjáték kapta. Különlegessége, hogy a Moszkvics-gyárból egyenesen egy polcra került, így gyermekkezektől távol, teljes pompájában ragyogva élte meg az elmúlt esztendőket. Értéke nem csekély, egy komplett pedálos Moszkvicsra cserélte jelenlegi gazdája.

Kormányválság

Kormánynál ne emeljük!

Kormánynál ne emeljük!


A 14 kilós járgánynak egy igazán gyenge pontja van, a kormánya. Ezt sem a kis sofőrök teszik tönkre, hanem a felnőttek, akik ennél fogva emelgetik a kisautókat. Mindenki jegyezze meg, pedálos Moszkvicsot nem emelünk a kormányánál fogva, mert előbb utóbb az eltörik. A pótlása meg nem gyerekjáték.

Tessék megmarkolni a kasztnit, annak nem lesz baja. Szintén gyenge pont a világítás is, amely a lapos elem csekélyke erejére hagyományos izzólámpákat kapcsol, így a gyors lemerülés elkerülhetetlen.

Élesztés

Szívesen Barbi(e)!

Szívesen Barbi(e)!


Ha otthon meg tudtuk magyarázni, hogy a kölyök mentális egészégének égető szüksége van a pedálos járműre, és sikerült szerezni egy felújításra érdemes példányt, akkor jöhet a fórumok, szakoldalak, internetes árveréssel foglakozó oldalak bújása, vagy az ócskapiacok, MÉH-telepek látogatása használható alkatrészek után kutatva.

Ekkor még mindig ott lebeg fejünk felett a száműzetés veszélye, így ne töltsük az egész délutánt a garázsban, egy drótkefe társaságában még akkor sem, ha ezt teljesen normálisnak érezzük.

Pábááám, LED-es fényszóró

Pábááám, LED-es fényszóró


Nagyjából három út közül lehet választani, ha nekilátunk a melónak. Az első megoldás, hogy valamiképpen működőképes állapotba hozzuk a kisautót, eredeti, korhű alkatrészekkel, hagyjuk a gyári fényezést és örülünk neki úgy, ahogy túlélte az elmúlt évtizedeket.

Második lehetőség a teljes felújítás, vadiúj alkatrészek beszerelése, új fényezés, míg a harmadik variációt választó legelszántabb, legfelkészültebb moszkvicsisták totálisan átalakítják autójukat. Új elektromos extrákkal, megdöbbentő karosszéria-átalakításokkal szabják át a kocsit saját elképzeléseik szerint. De az igazi érték mégiscsak az eredeti, idős, gömbölyű példány, amelyet Gömbinek is becéznek.

Ciki?

Türelem

Türelem


A felnőtteknek akármennyire is tetszik az öreg kisautó, nem árt belegondolni, hogy nem ciki-e a rozsdás gépekkel leengedni a kicsit a játszótérre. Oda, ahol elektromos-hajtású rendőrmotortól kezdve a benzines quadon át mindenféle borzalommal találkozhat a gyerek.

A múzeum melletti pályán azonban a Moszkvics volt a király, a könnyebben kezelhető műanyag motorok csendben, elfeledve pihentek a háttérben. Senkit nem érdekeltek, az összes kiskorú az autókkal volt elfoglalva.

Próbálgatták egymás kocsiját, őszintén örültek egy-egy működő lámpának, és ami a legmeglepőbb, egyetlen koccanás sem történt a totális káoszban. A tucatnyi bádogautó az arra sétáló apróságokat is elvarázsolta, szerencséjükre a kis moszkvicsosok és szüleik sem irigyek, bármelyikbe beülhettek és tehettek vele egy kört.

Úgy látszik, ennyi idős korban még nem hat a marketing, a kicsik örülnek annak is, ami már régen nem trendi. Reméljük, a ma készült képeket huszonöt év múlva majd ők is büszkén mutogatják gyermekeiknek egy-egy féltve őrzött pedálos Moszkvics mellett.

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.