Klímatisztítás: olcsón, drágán?

Spray, ózon, szakműhely

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2008.07.09. 08.07

Évente egyszer saját érdekünkben érdemes kitisztíttatni a légkondicionálót, elűzve a jellegzetesen büdös és egészségkárosító szagot. A baktériumok elleni küzdelemben találtunk 1650 és közel 20 ezer forintos megoldásokat is, erősen eltérő hatással.


Évente egyszer

Szakembereknek három órát vesz igénybe a művelet

Szakembereknek háromórás művelet


Ésszerűen használva a légkondicionáló áldásos találmány. Először is hűt, ami dugóban vagy autópályán nyerő a lehúzott ablakkal szemben, továbbá javítja az értéktartást. Ezenkívül párátlanít, így esőben nem párásodnak be az üvegek és valamennyire tisztítja is a kívülről beszívott levegőt, bár pollenszűrő a légkondi nélküli autókban is van.

Hosszabb leállás után klímázva először csak büdös szag áramlik az utastérbe, ezért van szükség évente a rendszerben elszaporodott kórokozók eliminálására. Többféle megoldás kipróbálása után arra jutottunk, hogy a klímatisztítás is szakma, a klímaműhelyben történő fertőtlenítést nem fogjuk tudni gázok vagy habok befújásával töredék áron megismételni. Senkit nem akarunk eltántorítani a sprayk megvásárlásától, de ezt muszáj tudni.

Mi bajunk lehet a klímától?

Megbetegít a túlhűtött autó

Megbetegít a túlhűtött autó


Többféle nyavalyát szedhetünk össze a légkondicionálótól. Ha nem az ablakra, hanem a kimelegedett utasok fejére és mellkasára irányítjuk a hideget, akkor influenzaszerű megfázást kaphatnak a bent ülők. Gyakori tünet a nyakfájás, nyakmerevség is. Újabban terjed a lázzal, nehéz légzéssel, köhögéssel járó “légkondicionálós tüdő” nevű betegség, amely egy allergiás alapon létrejövő túlérzékenységi tüdőgyulladás.

Okozói a klímarendszer pangó vízében megtelepedett gombák, illetve a rájuk adott allergiás reakció. A legrosszabb eset a legionella pneumophila baktérium által terjesztett légionárius betegség, ami 1976-ban 34 veterán katona halálát okozta az Egyesült Államokban. Az autósoknak jó hír, hogy a két utóbbi betegséget csak épületklímáktól lehet megkapni – tudtuk meg Dr. Egerszegi Sándor tüdőgyógyász-allergológus szakorvostól.

Mitől van büdös?

Áfa nélkül 14 500 Ft a teljes fertőtlenítés

Áfa nélkül 14 500 Ft a teljes fertőtlenítés


A büdöset ugyanis az elpárologtatón maradó nedvességben, poros szmötyiben elszaporodó gombák és baktériumok okozzák. A kellemetlen és egészségtelen szag ellen csak akkor érünk el valódi eredményt, ha nemcsak a levegőjáratokat, hanem magát az elpárologtatót fertőtlenítjük.

Az általunk megkérdezett budapesti szakműhelyben áfa nélkül 14 500 forintba kerül a teljes művelet és három órát vesz igénybe. A tisztítás során hozzáférhetővé teszik, a tisztításra előkészítik és gombaölő vegyszerrel kezelik a műszerfal mélyére rejtett elpárologtatót. A kezelés után maradó felületvédelem megnehezíti a baktériumok újbóli megtelepedését.

Az ózonbefúvás mellett kipróbáljuk az olcsó házilagos tisztogatást is, az eredmény a túloldalon


Ózon: pattanásra, légkondiba

A légkondicionáló tisztítására ózonnal is vállalkozhatunk. Az ózon színtelen, kellemetlen szagú és kellő töménységben mérgező gáz, amibe ingyen belekóstolhatunk a fénymásolók környezetében. Kamaszragyák eltüntetésére a kozmetikusok is használják, ők a pattanások levadászása után ezzel fertőtlenítik a bőrt.

Minden szellőnyílást kezeljünk, a lábtérben is

Minden szellőnyílást kezeljünk, a lábtérben is


Autóklíma esetében a következő megoldásokkal találkoztunk. Az egyszerűbben az ózonos palackot betesszük az első és a hátsó ülések közé középre, a palack kiereszti magából a gázt. Közben járassuk belső keringtetésen a szellőzőrendszert és reménykedjünk, hogy az anyag eljut mindenhová, ahol a gombák és egyéb kórokozók megtelepedtek.

5000 forintért komolyabb hardverrel is elvégeztettük a tisztítást. Egy szerkentyű fejlesztette az ózont, amit a szaki csövön át bevezetett a zárt utastérbe. Ráadta a gyújtást és fél óráig ment a szellőzőrendszer belső keringtetésen, majd a megtisztult autó távozhatott volna. Ám a maximumon forgó ventilátor leszívta az akkut, ezért ha megoldott a kipufogógáz elszívása vagy szabad téren vagyunk, inkább járassuk a motort.

Habbal, házilag

A pollenszűrő házát fújjuk ki először a habbal

A pollenszűrő házát fújjuk ki először a habbal


A házilagos gyógyítás leggyakoribb módja hab formájában bejuttatni a tisztítóanyagot a motortér felől a pollenszűrő házán át illetve a levegőkilépő-rostélyokon keresztül a szellőzőrendszerbe. Az ózonos mutatványokhoz hasonlóan itt sem lehetünk biztosak abban, hogy a szer valóban eljut az elpárologtatóra és ott végez a baktériumokkal, pedig ez lenne a lényeg.

Mi egy 2001-es Renault Mégane-on próbáltuk ki a sarki autósboltban 1650 forintért beszerzett szert. A vékony műanyag csővel könnyű bejuttatni a habot a helyére, a lábtérben lévő levegőkilépőket se felejtsük el! A vegyszert hagyni kell hatni, majd beindítani a légkondicionálót és a hab elpárolgásáig járatni a klímát maximális ventilátorfordulaton.

Nyitott ajtóval járassuk a klímát, míg elpárolog a vegyszer

Nyitott ajtóval járassuk a klímát


A légjáratok mélyéről a ventilátor kinyomja a habot a rácsokon, de a kicsorgó anyag nem marta a bőrünket, nem hagyott foltot a ruhán, sem az üléskárpitot, sem a műszerfalat nem bántotta. A fertőtlenítő hatásban nem bíznék, de a kellemes illat és a mindenképp a miénk.

Cseréljük a pollenszűrőt is!

Bármilyen módszert választunk, a tisztítással együtt érdemes cserélni a pollenszűrőt is, amit szintén évente kell megtenni. Az autószerelők nem mindig gondolnak erre, klímásműhelyben találkoztak már szervizkönyves autóval, benne a négy éve dzsuvásodó gyári pollenszűrővel.

Télen is járassuk néha a légkondit

Télen is kapcsoljuk be néha a légkondit


Minél hosszabb élettartama érdekében a légkondicionálót kéthetente 10 percre indítsuk be akkor is, ha nincs rá szükségünk. A berendezést megjáratva biztosítjuk a kenést, amivel elkerülhetőek a tömítéseknél keletkező szivárgások – tanácsolják a CKK Klíma Kft. szakemberei.

Utólagos klíma 350 ezerért

Ha elegünk van a melegből, de nincs légkondink, nem marad más mint az utólagos beépítés. Ha autónkhoz létezik utángyártott klímaberendezés, az beszereléssel bruttó 350-380 000 forintba kerül az említett cégnél. Utángyártott légkondicionálót azonban a régebbi és a friss autókhoz is egyformán nehéz találni. A korosabb típusoknál a befektetés nem éri meg, az újakhoz azért nincs rá kereslet, mert a légkondicionáló a legtöbb modellben alapfelszerelés.

Kommentek

Ha meglátod ezt a lakóbuszt, egyből be akarsz költözni

Sokan álmodnak titkon arról, hogy megveszik életük lakókocsiját. Egy amerikai cég olyan lakóbuszt épített, mely a legvadabb álmokat is túlszárnyalja.

Button kocsmát kapott az F1-pályán

A hétvégén 300. Forma-1-es futamán induló Jenson Buttonnak szép gesztussal kedveskedett a McLaren-Honda Szepangban.

F1: Nincs új szerződése a Német Nagydíjnak

A héten bejelentett 2017-es versenynaptárban három futam is kérdőjeles. Németországnak például valóban nincs szerződése.

Amikor 280-nál leszakad az ajtó, az nem vicc

A pilóta nem kicsit lepődött meg, amikor egyszer csak a száguldó út néz vissza rá az anyósülés felöl

F1: Alonso kihagyja az időmérőt

Fernando Alonso a 30 helyes rajtbüntetése miatt csak egyetlen kört tesz meg a Maláj Nagydíj időmérő edzésén.

Győri gyilkológép: Audi RS3 Limousine

A fél évvel ezelőtt bemutatott Audi RS3 hajtáslánca most az A3 limuzinba is beköltözött. Jól áll neki a lépcsős far.

Szintet ugrott az új Nissan Micra

Nagyon áramvonalas az új Nissan Micra, de ami igazán meglepő benne, hogy az ötödik generáció végre igazán szép belül.

Magyar gazdák derékig sárban

Hiába a több tonnás vas, a hatalmas kerekek és az ügyes sofőr, a magyar gazdákat sem kíméli a kegyetlen sár, amiből sokszor nincs menekvés.

F1: A Red Bull meglepetést okozhat Malajziában?

Max Verstappen úgy érzi, hogy a Red Bull “nagyon erős” teljesítményt nyújtott a hosszú etapokon Szepangban.

Családalapító ökoterepes: Mercedes Generation EQ

Elektromos terepkupéval szemlélteti a Mercedes az emissziómentes közlekedés közelgő diadalát. Lenyűgöző számadatok következnek.

Videón az új Suzuki Ignis

Úgy látszik, a Suzuki még mindig képes réseket meglátni kisautó-kínálatában. A legújabb modell egy Japánban gyártott városi terepjáró, amely jövő év elején érkezik hazánkba.

F1: Vettel lemondott a győzelemről

A Maláj Nagydíj pénteki edzései után Sebastian Vettel elismerte, hogy normális körülmények mellett a Ferrarinak nincs igazi esélye a vasárnapi győzelemre.