Klímatisztítás: olcsón, drágán?

Spray, ózon, szakműhely

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2008.07.09. 08.07

Évente egyszer saját érdekünkben érdemes kitisztíttatni a légkondicionálót, elűzve a jellegzetesen büdös és egészségkárosító szagot. A baktériumok elleni küzdelemben találtunk 1650 és közel 20 ezer forintos megoldásokat is, erősen eltérő hatással.


Évente egyszer

Szakembereknek három órát vesz igénybe a művelet

Szakembereknek háromórás művelet


Ésszerűen használva a légkondicionáló áldásos találmány. Először is hűt, ami dugóban vagy autópályán nyerő a lehúzott ablakkal szemben, továbbá javítja az értéktartást. Ezenkívül párátlanít, így esőben nem párásodnak be az üvegek és valamennyire tisztítja is a kívülről beszívott levegőt, bár pollenszűrő a légkondi nélküli autókban is van.

Hosszabb leállás után klímázva először csak büdös szag áramlik az utastérbe, ezért van szükség évente a rendszerben elszaporodott kórokozók eliminálására. Többféle megoldás kipróbálása után arra jutottunk, hogy a klímatisztítás is szakma, a klímaműhelyben történő fertőtlenítést nem fogjuk tudni gázok vagy habok befújásával töredék áron megismételni. Senkit nem akarunk eltántorítani a sprayk megvásárlásától, de ezt muszáj tudni.

Mi bajunk lehet a klímától?

Megbetegít a túlhűtött autó

Megbetegít a túlhűtött autó


Többféle nyavalyát szedhetünk össze a légkondicionálótól. Ha nem az ablakra, hanem a kimelegedett utasok fejére és mellkasára irányítjuk a hideget, akkor influenzaszerű megfázást kaphatnak a bent ülők. Gyakori tünet a nyakfájás, nyakmerevség is. Újabban terjed a lázzal, nehéz légzéssel, köhögéssel járó “légkondicionálós tüdő” nevű betegség, amely egy allergiás alapon létrejövő túlérzékenységi tüdőgyulladás.

Okozói a klímarendszer pangó vízében megtelepedett gombák, illetve a rájuk adott allergiás reakció. A legrosszabb eset a legionella pneumophila baktérium által terjesztett légionárius betegség, ami 1976-ban 34 veterán katona halálát okozta az Egyesült Államokban. Az autósoknak jó hír, hogy a két utóbbi betegséget csak épületklímáktól lehet megkapni – tudtuk meg Dr. Egerszegi Sándor tüdőgyógyász-allergológus szakorvostól.

Mitől van büdös?

Áfa nélkül 14 500 Ft a teljes fertőtlenítés

Áfa nélkül 14 500 Ft a teljes fertőtlenítés


A büdöset ugyanis az elpárologtatón maradó nedvességben, poros szmötyiben elszaporodó gombák és baktériumok okozzák. A kellemetlen és egészségtelen szag ellen csak akkor érünk el valódi eredményt, ha nemcsak a levegőjáratokat, hanem magát az elpárologtatót fertőtlenítjük.

Az általunk megkérdezett budapesti szakműhelyben áfa nélkül 14 500 forintba kerül a teljes művelet és három órát vesz igénybe. A tisztítás során hozzáférhetővé teszik, a tisztításra előkészítik és gombaölő vegyszerrel kezelik a műszerfal mélyére rejtett elpárologtatót. A kezelés után maradó felületvédelem megnehezíti a baktériumok újbóli megtelepedését.

Az ózonbefúvás mellett kipróbáljuk az olcsó házilagos tisztogatást is, az eredmény a túloldalon


Ózon: pattanásra, légkondiba

A légkondicionáló tisztítására ózonnal is vállalkozhatunk. Az ózon színtelen, kellemetlen szagú és kellő töménységben mérgező gáz, amibe ingyen belekóstolhatunk a fénymásolók környezetében. Kamaszragyák eltüntetésére a kozmetikusok is használják, ők a pattanások levadászása után ezzel fertőtlenítik a bőrt.

Minden szellőnyílást kezeljünk, a lábtérben is

Minden szellőnyílást kezeljünk, a lábtérben is


Autóklíma esetében a következő megoldásokkal találkoztunk. Az egyszerűbben az ózonos palackot betesszük az első és a hátsó ülések közé középre, a palack kiereszti magából a gázt. Közben járassuk belső keringtetésen a szellőzőrendszert és reménykedjünk, hogy az anyag eljut mindenhová, ahol a gombák és egyéb kórokozók megtelepedtek.

5000 forintért komolyabb hardverrel is elvégeztettük a tisztítást. Egy szerkentyű fejlesztette az ózont, amit a szaki csövön át bevezetett a zárt utastérbe. Ráadta a gyújtást és fél óráig ment a szellőzőrendszer belső keringtetésen, majd a megtisztult autó távozhatott volna. Ám a maximumon forgó ventilátor leszívta az akkut, ezért ha megoldott a kipufogógáz elszívása vagy szabad téren vagyunk, inkább járassuk a motort.

Habbal, házilag

A pollenszűrő házát fújjuk ki először a habbal

A pollenszűrő házát fújjuk ki először a habbal


A házilagos gyógyítás leggyakoribb módja hab formájában bejuttatni a tisztítóanyagot a motortér felől a pollenszűrő házán át illetve a levegőkilépő-rostélyokon keresztül a szellőzőrendszerbe. Az ózonos mutatványokhoz hasonlóan itt sem lehetünk biztosak abban, hogy a szer valóban eljut az elpárologtatóra és ott végez a baktériumokkal, pedig ez lenne a lényeg.

Mi egy 2001-es Renault Mégane-on próbáltuk ki a sarki autósboltban 1650 forintért beszerzett szert. A vékony műanyag csővel könnyű bejuttatni a habot a helyére, a lábtérben lévő levegőkilépőket se felejtsük el! A vegyszert hagyni kell hatni, majd beindítani a légkondicionálót és a hab elpárolgásáig járatni a klímát maximális ventilátorfordulaton.

Nyitott ajtóval járassuk a klímát, míg elpárolog a vegyszer

Nyitott ajtóval járassuk a klímát


A légjáratok mélyéről a ventilátor kinyomja a habot a rácsokon, de a kicsorgó anyag nem marta a bőrünket, nem hagyott foltot a ruhán, sem az üléskárpitot, sem a műszerfalat nem bántotta. A fertőtlenítő hatásban nem bíznék, de a kellemes illat és a mindenképp a miénk.

Cseréljük a pollenszűrőt is!

Bármilyen módszert választunk, a tisztítással együtt érdemes cserélni a pollenszűrőt is, amit szintén évente kell megtenni. Az autószerelők nem mindig gondolnak erre, klímásműhelyben találkoztak már szervizkönyves autóval, benne a négy éve dzsuvásodó gyári pollenszűrővel.

Télen is járassuk néha a légkondit

Télen is kapcsoljuk be néha a légkondit


Minél hosszabb élettartama érdekében a légkondicionálót kéthetente 10 percre indítsuk be akkor is, ha nincs rá szükségünk. A berendezést megjáratva biztosítjuk a kenést, amivel elkerülhetőek a tömítéseknél keletkező szivárgások – tanácsolják a CKK Klíma Kft. szakemberei.

Utólagos klíma 350 ezerért

Ha elegünk van a melegből, de nincs légkondink, nem marad más mint az utólagos beépítés. Ha autónkhoz létezik utángyártott klímaberendezés, az beszereléssel bruttó 350-380 000 forintba kerül az említett cégnél. Utángyártott légkondicionálót azonban a régebbi és a friss autókhoz is egyformán nehéz találni. A korosabb típusoknál a befektetés nem éri meg, az újakhoz azért nincs rá kereslet, mert a légkondicionáló a legtöbb modellben alapfelszerelés.

Kommentek

Nincs törés a legendában

Sikerült nem elrontani az MX-5 roadster legendáját a negyedik generációval sem. Nagyszerű kis nyitott sportkocsi, olyan természetességgel ölti magára és viseli az ember, mint egy jó futócipőt.

F1: Az őrült Verstappenből plakáthős lett

Naná, hogy nem maradhatott mém nélkül Max Verstappen belgiumi ámokfutása.

Ikarus buszok a Balkánról?

Lelkes buszfanatikusok és a tömegközlekedés iránt rajongók már minden bizonnyal találkoztak a volt Jugoszláviában készülő Ikarus buszok történetével.

F1: Schumacher beköltözött “a nappalijába” – videó

Michael Schumacher 24 évvel ezelőtt a mai napon aratta első Forma-1-es futamgyőzelmét a Belga Nagydíjon. Hosszú sorozat indult.

Két részre szakadt az F1 Verstappen miatt

Megoszlanak a vélemények Max Verstappen Belga Nagydíjon bemutatott vezetéséről.

Fényűző és tágas a csúcs-Škoda belső tere!

Holnapután itt a világpremier, de a Škoda Kodiaq nem tudott várni, és feltárta legbelső titkait a közönség előtt.

Zsiguli-motoros quad eladó, ezt látni kell

Ezúttal semmilyen vicces tartalom nincs a nap hirdetésében, erre az épített quadra mi is rácuppantunk.

F1: Aki nem teljesít, attól elköszön a Ferrari

Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke újra megfenyegette a csapatát. Nagyon elégedetlen a vezér.

700 millióba fáj a világ legszebb ökoautója

A tavasszal bemutatott Pininfarina H2 Speed tanulmány hamarosan gyártásba kerülhet. Tíz darab készül belőle, egyenként 2,2 millió euróért.

F1: Csütörtökön dől el Magnussen indulása

A Belga Nagydíjon csúnya balesetet szenvedő Kevin Magnussen edzője szerint a pilóta biztosan ott lesz Monzában, de az az FIA-n múlik, hogy vezetni is fog-e.

F1: A Renault motorja beérte a Ferrariét

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint a Renault erőforrása mostanra a Ferrari szintjére ért.

F1: Bottas két évet kapott a Williamsnél?

Sajtóértesülések szerint Valtteri Bottas újraszerződött a Williamsszel, a csapattárs kérdése viszont még nyitott.