Klímatisztítás: olcsón, drágán?

Spray, ózon, szakműhely

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2008.07.09. 08.00

Évente egyszer saját érdekünkben érdemes kitisztíttatni a légkondicionálót, elűzve a jellegzetesen büdös és egészségkárosító szagot. A baktériumok elleni küzdelemben találtunk 1650 és közel 20 ezer forintos megoldásokat is, erősen eltérő hatással.


Évente egyszer

Szakembereknek három órát vesz igénybe a művelet

Szakembereknek háromórás művelet


Ésszerűen használva a légkondicionáló áldásos találmány. Először is hűt, ami dugóban vagy autópályán nyerő a lehúzott ablakkal szemben, továbbá javítja az értéktartást. Ezenkívül párátlanít, így esőben nem párásodnak be az üvegek és valamennyire tisztítja is a kívülről beszívott levegőt, bár pollenszűrő a légkondi nélküli autókban is van.

Hosszabb leállás után klímázva először csak büdös szag áramlik az utastérbe, ezért van szükség évente a rendszerben elszaporodott kórokozók eliminálására. Többféle megoldás kipróbálása után arra jutottunk, hogy a klímatisztítás is szakma, a klímaműhelyben történő fertőtlenítést nem fogjuk tudni gázok vagy habok befújásával töredék áron megismételni. Senkit nem akarunk eltántorítani a sprayk megvásárlásától, de ezt muszáj tudni.

Mi bajunk lehet a klímától?

Megbetegít a túlhűtött autó

Megbetegít a túlhűtött autó


Többféle nyavalyát szedhetünk össze a légkondicionálótól. Ha nem az ablakra, hanem a kimelegedett utasok fejére és mellkasára irányítjuk a hideget, akkor influenzaszerű megfázást kaphatnak a bent ülők. Gyakori tünet a nyakfájás, nyakmerevség is. Újabban terjed a lázzal, nehéz légzéssel, köhögéssel járó “légkondicionálós tüdő” nevű betegség, amely egy allergiás alapon létrejövő túlérzékenységi tüdőgyulladás.

Okozói a klímarendszer pangó vízében megtelepedett gombák, illetve a rájuk adott allergiás reakció. A legrosszabb eset a legionella pneumophila baktérium által terjesztett légionárius betegség, ami 1976-ban 34 veterán katona halálát okozta az Egyesült Államokban. Az autósoknak jó hír, hogy a két utóbbi betegséget csak épületklímáktól lehet megkapni – tudtuk meg Dr. Egerszegi Sándor tüdőgyógyász-allergológus szakorvostól.

Mitől van büdös?

Áfa nélkül 14 500 Ft a teljes fertőtlenítés

Áfa nélkül 14 500 Ft a teljes fertőtlenítés


A büdöset ugyanis az elpárologtatón maradó nedvességben, poros szmötyiben elszaporodó gombák és baktériumok okozzák. A kellemetlen és egészségtelen szag ellen csak akkor érünk el valódi eredményt, ha nemcsak a levegőjáratokat, hanem magát az elpárologtatót fertőtlenítjük.

Az általunk megkérdezett budapesti szakműhelyben áfa nélkül 14 500 forintba kerül a teljes művelet és három órát vesz igénybe. A tisztítás során hozzáférhetővé teszik, a tisztításra előkészítik és gombaölő vegyszerrel kezelik a műszerfal mélyére rejtett elpárologtatót. A kezelés után maradó felületvédelem megnehezíti a baktériumok újbóli megtelepedését.

Az ózonbefúvás mellett kipróbáljuk az olcsó házilagos tisztogatást is, az eredmény a túloldalon


Ózon: pattanásra, légkondiba

A légkondicionáló tisztítására ózonnal is vállalkozhatunk. Az ózon színtelen, kellemetlen szagú és kellő töménységben mérgező gáz, amibe ingyen belekóstolhatunk a fénymásolók környezetében. Kamaszragyák eltüntetésére a kozmetikusok is használják, ők a pattanások levadászása után ezzel fertőtlenítik a bőrt.

Minden szellőnyílást kezeljünk, a lábtérben is

Minden szellőnyílást kezeljünk, a lábtérben is


Autóklíma esetében a következő megoldásokkal találkoztunk. Az egyszerűbben az ózonos palackot betesszük az első és a hátsó ülések közé középre, a palack kiereszti magából a gázt. Közben járassuk belső keringtetésen a szellőzőrendszert és reménykedjünk, hogy az anyag eljut mindenhová, ahol a gombák és egyéb kórokozók megtelepedtek.

5000 forintért komolyabb hardverrel is elvégeztettük a tisztítást. Egy szerkentyű fejlesztette az ózont, amit a szaki csövön át bevezetett a zárt utastérbe. Ráadta a gyújtást és fél óráig ment a szellőzőrendszer belső keringtetésen, majd a megtisztult autó távozhatott volna. Ám a maximumon forgó ventilátor leszívta az akkut, ezért ha megoldott a kipufogógáz elszívása vagy szabad téren vagyunk, inkább járassuk a motort.

Habbal, házilag

A pollenszűrő házát fújjuk ki először a habbal

A pollenszűrő házát fújjuk ki először a habbal


A házilagos gyógyítás leggyakoribb módja hab formájában bejuttatni a tisztítóanyagot a motortér felől a pollenszűrő házán át illetve a levegőkilépő-rostélyokon keresztül a szellőzőrendszerbe. Az ózonos mutatványokhoz hasonlóan itt sem lehetünk biztosak abban, hogy a szer valóban eljut az elpárologtatóra és ott végez a baktériumokkal, pedig ez lenne a lényeg.

Mi egy 2001-es Renault Mégane-on próbáltuk ki a sarki autósboltban 1650 forintért beszerzett szert. A vékony műanyag csővel könnyű bejuttatni a habot a helyére, a lábtérben lévő levegőkilépőket se felejtsük el! A vegyszert hagyni kell hatni, majd beindítani a légkondicionálót és a hab elpárolgásáig járatni a klímát maximális ventilátorfordulaton.

Nyitott ajtóval járassuk a klímát, míg elpárolog a vegyszer

Nyitott ajtóval járassuk a klímát


A légjáratok mélyéről a ventilátor kinyomja a habot a rácsokon, de a kicsorgó anyag nem marta a bőrünket, nem hagyott foltot a ruhán, sem az üléskárpitot, sem a műszerfalat nem bántotta. A fertőtlenítő hatásban nem bíznék, de a kellemes illat és a mindenképp a miénk.

Cseréljük a pollenszűrőt is!

Bármilyen módszert választunk, a tisztítással együtt érdemes cserélni a pollenszűrőt is, amit szintén évente kell megtenni. Az autószerelők nem mindig gondolnak erre, klímásműhelyben találkoztak már szervizkönyves autóval, benne a négy éve dzsuvásodó gyári pollenszűrővel.

Télen is járassuk néha a légkondit

Télen is kapcsoljuk be néha a légkondit


Minél hosszabb élettartama érdekében a légkondicionálót kéthetente 10 percre indítsuk be akkor is, ha nincs rá szükségünk. A berendezést megjáratva biztosítjuk a kenést, amivel elkerülhetőek a tömítéseknél keletkező szivárgások – tanácsolják a CKK Klíma Kft. szakemberei.

Utólagos klíma 350 ezerért

Ha elegünk van a melegből, de nincs légkondink, nem marad más mint az utólagos beépítés. Ha autónkhoz létezik utángyártott klímaberendezés, az beszereléssel bruttó 350-380 000 forintba kerül az említett cégnél. Utángyártott légkondicionálót azonban a régebbi és a friss autókhoz is egyformán nehéz találni. A korosabb típusoknál a befektetés nem éri meg, az újakhoz azért nincs rá kereslet, mert a légkondicionáló a legtöbb modellben alapfelszerelés.

Kommentek

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Itt a vég, jönnek a vicceket mesélő autók

Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

Beleszólhatsz, hol legyen lezárás a 3-as metró miatt

A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M3-as metróvonal – a jelenlegi tervek szerint – 2017 nyarától induló rekonstrukciójához kapcsolódó, a Kőbánya-Kispest-Nagyvárad tér közötti szakasz lezárásának idejére tervezett forgalmi rendre vonatkozó javaslatait.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.