Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2008.04.14. 08.00

Taxisoktól borzalmas történeteket lehet hallani a részecskeszűrős modern dízelekről, de a helyzet nem ennyire borús. Jövőre kizárólag koromcsapdás dízel személyautókat lehet eladni hazánkban, így ideje foglalkozni a koromszűrő hibalehetőségeivel és a csere költségeivel.


Szűréssel a rák ellen

2009 áprilistól az új autóknak teljesítenie kell az Euro 5 kipufogógáz-tisztasági szabványt, a már piacon lévőket jövő szeptemberig kell átállítani a szigorúbb normára. Az Euro 4 szabványban megengedett koromkibocsátás ötödrészét tűri csak az új előírás, ami kötelezővé teszi a dízelmotorokhoz a részecskeszűrőt (DPF: Diesel Partikelfilter).

Koromszűrő: Bonyolult, de működik

Most ég tisztára a szűrő

Most ég tisztára a szűrő


A koromcsapda egy labirintus, amelynek zárt végű járataiban elakad a dízelek rákkeltő koromrészecskéinek legalább 90 százaléka. A zacc gyűlik a falakon, majd a motorvezérlés parancsot ad a részecskék elégetésére, ettől hívják aktív részecskeszűrőnek. A legkompaktabb megoldás esetén a koromcsapda felületét vonják be katalitikus anyaggal, így a dízelek oxidációs katalizátora és a részecskeszűrő egy egységgé válik.

A motortól távol, a kipufogórendszerbe beépített részecskeszűrőben adalékanyag csökkenti a lerakódott korom gyulladási hőmérsékletét. Ilyen a Peugeot 607 2,2 HDi rendszere, amely Európában meghonosította ezt a technikát. Később a koromcsapda átköltözött a motortérbe, mert nem utólag kellett elhelyezni az autóban, hanem a tervezéskor hagytak helyet neki. A motorközeli szűrők kiégetéséhez is a motorirányítás növeli meg utóbefecskendezéssel a kipufogógáz hőmérsékletét, de a motorból kilépő forróbb gáz miatt nincs szükség adalékanyagra. Az utóbbi a korszerűbb, karbantartást nem igénylő rendszer.

CR TDI-ként mostantól kevesebb lesz a gond

Az új CR TDI-motorokkal nem lesz gond


Részecskeszűrővel megszűnik a korompamacs a dízelek mögött. A szűrő a rákkeltő koromrészecskék több mint 90 százalékával elbánik, kultúrállamokban ezért szinte eladhatatlan egy DPF nélküli autó. Nálunk épp fordított a helyzet.

A részecskeszűrők rossz hírét valószínűleg a taxikban elromló szűrők okozzák. Itt több körülmény együttesen vezet a meghibásodásokhoz. A taxik szinte csak városban futnak, ráadásul sok közöttük a PD TDI-motoros VW Passat, SEAT Alhambra és Skoda Superb. A PD TDI motorcsalád technikailag nem képes a szűrő tisztításához szükséges utóbefecskendezésre, amit bonyolultabban és láthatóan több hibalehetőséggel sikerült csak áthidalni. Ezért is jönnek ki CR TDI néven a közös nyomócsövesre átállított új motorok, az A4-ben, a Passatban és a Tiguanban már ezek vannak.

Többet fogyaszt?

A legkisebb dízelhez is kell a koromcsapda

A legkisebb dízelhez is kell a koromcsapda


Nehéz meghatározni, változik-e a fogyasztás jól működő DPF esetén. A motor fojtása miatt nőnie kellene, de a szabványos mérés szűrő nélkül és szűrővel is ugyanazt mutatja a 130 lóerős dízel Lagunánál.

A kiégetés során az utóbefecskendezéstől 1-4 százalékkal nő a fogyasztás, de ez a szám a mérési hibahatáron billeg és eleve csak az 500-700 kilométerenként esedékes regeneráció alatt érvényesül. Az eltömődött szűrő ellenállása azonban rontja a turbó hatékonyságát, az erőtlenebb motort jobban húzatva 20 százalékkal is nőhet a fogyasztás, de ez nem a normál működés.

Hogyan tartsam életben?

Európában a 607-é a dicsőség az ügyben

Európában a 607-é a dicsőség az ügyben


Főleg országúton és autópályán vezetve a regenerációt észre sem venni. Jórészt városi üzemben előbb-utóbb kigyullad a szűrő telítődésére figyelmeztető lámpa, amire mihamarabb reagálni kell. A 10 percen belül lezajló tisztításhoz forróbb, ideális esetben 600 fokos kipufogógázra van szükség, amit városon kívül ér el a motor.

A felgyűlt korom kiégetésére a padlógáz alkalmatlan, mert teljes terheléssel termelődik a legtöbb részecske! Ezért is más ügy a DPF, mint a Trabant kipufogójának kiégetése. A tisztítókúrát kis terheléssel (enyhén benyomott gázpedállal) és közepes, legalább 2000-es fordulatszámmal kell elvégezni – javasolja Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatási csoportvezetője. A szükségleteknek a 4. fokozat és 80-100 km/órás tempó felel meg.

200-400 000 Ft: a javítási költségekkel megyünk tovább a 2. oldalon


A sárga visszajelzőt komolyan kell venni! Ha a vezető nem végzi el a regenerációt, a tovább telítődő szűrőt a márkaszerviz még esetleg megmentheti, de ha a szervizkomputerrel végzett kiégetés eredménytelen, csak a csere marad. Koromszűrős dízelekre sose rakjunk chiptuningot, mert a megugró kipufogógáz-hőmérséklet elolvaszthatja a katalizátoranyagot, eltömítve a szűrőt.

Mi baja lehet?

Régen szó sem volt koromszűrőkről

Régen szó sem volt koromszűrőkről


A koromcsapda egy rendkívül bonyolult rendszer – mondja Nyíry István, akinek a szakműhelyében többféle meghibásodással találkoznak. A kocsi hasa alatti szűrő károsodhat, ha odaverjük parkolásnál, a motorközeli szűrők ebben jobbak.

Elromolhatnak a szűrő telítettségét mérő, 800 fokot elviselő hőmérséklet- és nyomáskülönbség-jeladók. Időnként a jel feldolgozása a hibás, ezért a motorvezérlés szükségtelenül ad ki állandó regenerációs parancsot.

Ha elromlik, akkor a dízelek oxidációs katalizátora kiüthető (a benzineseké nem, mert a zöldkártyázáskor kiderül). A részecskeszűrővel más a helyzet, egy eredetileg DPF-es dízel nem fog működni koromcsapda nélkül, mert az onnan érkező adatok híján a motor vészüzemben marad.

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel


Az autósok az olcsóbb javítási kísérletekre rászánják a pénzt (pl. adalékanyag-tartály feltöltése), de a szűrőt nem cseréltetik, mert az drága. Előbb-utóbb persze muszáj lesz kicserélni, ha mástól nem alszik el a visszajelző.

Honnan tudom, ha rossz?

A részecskeszűrő annyira összetett rendszer, hogy hibáját nem lehet a visszajelzőlámpa kiiktatásával leplezni, a meghibásodás könnyen kiszúrható. Ha a részecskeszűrő visszajelzője világít, a márkaszervizekben vagy az említett dízel szakműhelyben is kideríthető, hogy mennyire telített a szűrő, tehát regenerálható-e.

Javítani nem lehet, csak cserélni. Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő

Javítani nem lehet, csak cserélni Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő


A szűrő végzetes eltömődésekor az autó erőtlenné válik, vészüzemmódba kapcsol. Ekkor a sima regeneráció már nem segít, esetleg a szervizszámítógéppel lefuttatott tisztítóprogrammal megúszhatjuk a cserét.

Mennyit bír ki?

Az autógyárak időnként az autó teljes élettartamát kiszolgáló koromcsapdákat ígérnek, de a pesszimisták is legalább 100 000 kilométeres élettartamot várhatnak a részecskeszűrőtől, ha a kiégetése rendben megtörténik. Mivel csekély mennyiségű hamu mindenképp visszamarad a regenerációs folyamatokból, a szűrő eltömődik és 5-6 évesen várhatóan cserére szorul.

Mennyibe kerül kicserélni?

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő


A menthetetlen szűrőket csak cserélni lehet és koromcsapdát kizárólag márkaszervizekben kapni. Aki bátor, az bontóban is vehet koromszűrőt, csak nehogy egy belül összeolvadt vacakot fogjon ki.

Példaként néhány ár a különböző típusú részecskeszűrőkre:

Audi 2,7 VD TDI (A4, A6): 225-309 000 Ft (motorközeli)
Skoda Superb 2,0 PD TDI: 203 000 Ft (kipufogórendszerbe épített, adalékanyagos)
VW Passat 2,0 PD TDI: 420 000 Ft (motorközeli, egybeépített koromcsapda-oxidációs katalizátor)

Áfás árak a fővárosi márkaszervizekben. A javítási költséghez hozzájön egy kipufogócsere munkadíja!

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.