Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2008.04.14. 08.00

Taxisoktól borzalmas történeteket lehet hallani a részecskeszűrős modern dízelekről, de a helyzet nem ennyire borús. Jövőre kizárólag koromcsapdás dízel személyautókat lehet eladni hazánkban, így ideje foglalkozni a koromszűrő hibalehetőségeivel és a csere költségeivel.


Szűréssel a rák ellen

2009 áprilistól az új autóknak teljesítenie kell az Euro 5 kipufogógáz-tisztasági szabványt, a már piacon lévőket jövő szeptemberig kell átállítani a szigorúbb normára. Az Euro 4 szabványban megengedett koromkibocsátás ötödrészét tűri csak az új előírás, ami kötelezővé teszi a dízelmotorokhoz a részecskeszűrőt (DPF: Diesel Partikelfilter).

Koromszűrő: Bonyolult, de működik

Most ég tisztára a szűrő

Most ég tisztára a szűrő


A koromcsapda egy labirintus, amelynek zárt végű járataiban elakad a dízelek rákkeltő koromrészecskéinek legalább 90 százaléka. A zacc gyűlik a falakon, majd a motorvezérlés parancsot ad a részecskék elégetésére, ettől hívják aktív részecskeszűrőnek. A legkompaktabb megoldás esetén a koromcsapda felületét vonják be katalitikus anyaggal, így a dízelek oxidációs katalizátora és a részecskeszűrő egy egységgé válik.

A motortól távol, a kipufogórendszerbe beépített részecskeszűrőben adalékanyag csökkenti a lerakódott korom gyulladási hőmérsékletét. Ilyen a Peugeot 607 2,2 HDi rendszere, amely Európában meghonosította ezt a technikát. Később a koromcsapda átköltözött a motortérbe, mert nem utólag kellett elhelyezni az autóban, hanem a tervezéskor hagytak helyet neki. A motorközeli szűrők kiégetéséhez is a motorirányítás növeli meg utóbefecskendezéssel a kipufogógáz hőmérsékletét, de a motorból kilépő forróbb gáz miatt nincs szükség adalékanyagra. Az utóbbi a korszerűbb, karbantartást nem igénylő rendszer.

CR TDI-ként mostantól kevesebb lesz a gond

Az új CR TDI-motorokkal nem lesz gond


Részecskeszűrővel megszűnik a korompamacs a dízelek mögött. A szűrő a rákkeltő koromrészecskék több mint 90 százalékával elbánik, kultúrállamokban ezért szinte eladhatatlan egy DPF nélküli autó. Nálunk épp fordított a helyzet.

A részecskeszűrők rossz hírét valószínűleg a taxikban elromló szűrők okozzák. Itt több körülmény együttesen vezet a meghibásodásokhoz. A taxik szinte csak városban futnak, ráadásul sok közöttük a PD TDI-motoros VW Passat, SEAT Alhambra és Skoda Superb. A PD TDI motorcsalád technikailag nem képes a szűrő tisztításához szükséges utóbefecskendezésre, amit bonyolultabban és láthatóan több hibalehetőséggel sikerült csak áthidalni. Ezért is jönnek ki CR TDI néven a közös nyomócsövesre átállított új motorok, az A4-ben, a Passatban és a Tiguanban már ezek vannak.

Többet fogyaszt?

A legkisebb dízelhez is kell a koromcsapda

A legkisebb dízelhez is kell a koromcsapda


Nehéz meghatározni, változik-e a fogyasztás jól működő DPF esetén. A motor fojtása miatt nőnie kellene, de a szabványos mérés szűrő nélkül és szűrővel is ugyanazt mutatja a 130 lóerős dízel Lagunánál.

A kiégetés során az utóbefecskendezéstől 1-4 százalékkal nő a fogyasztás, de ez a szám a mérési hibahatáron billeg és eleve csak az 500-700 kilométerenként esedékes regeneráció alatt érvényesül. Az eltömődött szűrő ellenállása azonban rontja a turbó hatékonyságát, az erőtlenebb motort jobban húzatva 20 százalékkal is nőhet a fogyasztás, de ez nem a normál működés.

Hogyan tartsam életben?

Európában a 607-é a dicsőség az ügyben

Európában a 607-é a dicsőség az ügyben


Főleg országúton és autópályán vezetve a regenerációt észre sem venni. Jórészt városi üzemben előbb-utóbb kigyullad a szűrő telítődésére figyelmeztető lámpa, amire mihamarabb reagálni kell. A 10 percen belül lezajló tisztításhoz forróbb, ideális esetben 600 fokos kipufogógázra van szükség, amit városon kívül ér el a motor.

A felgyűlt korom kiégetésére a padlógáz alkalmatlan, mert teljes terheléssel termelődik a legtöbb részecske! Ezért is más ügy a DPF, mint a Trabant kipufogójának kiégetése. A tisztítókúrát kis terheléssel (enyhén benyomott gázpedállal) és közepes, legalább 2000-es fordulatszámmal kell elvégezni – javasolja Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatási csoportvezetője. A szükségleteknek a 4. fokozat és 80-100 km/órás tempó felel meg.

200-400 000 Ft: a javítási költségekkel megyünk tovább a 2. oldalon


A sárga visszajelzőt komolyan kell venni! Ha a vezető nem végzi el a regenerációt, a tovább telítődő szűrőt a márkaszerviz még esetleg megmentheti, de ha a szervizkomputerrel végzett kiégetés eredménytelen, csak a csere marad. Koromszűrős dízelekre sose rakjunk chiptuningot, mert a megugró kipufogógáz-hőmérséklet elolvaszthatja a katalizátoranyagot, eltömítve a szűrőt.

Mi baja lehet?

Régen szó sem volt koromszűrőkről

Régen szó sem volt koromszűrőkről


A koromcsapda egy rendkívül bonyolult rendszer – mondja Nyíry István, akinek a szakműhelyében többféle meghibásodással találkoznak. A kocsi hasa alatti szűrő károsodhat, ha odaverjük parkolásnál, a motorközeli szűrők ebben jobbak.

Elromolhatnak a szűrő telítettségét mérő, 800 fokot elviselő hőmérséklet- és nyomáskülönbség-jeladók. Időnként a jel feldolgozása a hibás, ezért a motorvezérlés szükségtelenül ad ki állandó regenerációs parancsot.

Ha elromlik, akkor a dízelek oxidációs katalizátora kiüthető (a benzineseké nem, mert a zöldkártyázáskor kiderül). A részecskeszűrővel más a helyzet, egy eredetileg DPF-es dízel nem fog működni koromcsapda nélkül, mert az onnan érkező adatok híján a motor vészüzemben marad.

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel


Az autósok az olcsóbb javítási kísérletekre rászánják a pénzt (pl. adalékanyag-tartály feltöltése), de a szűrőt nem cseréltetik, mert az drága. Előbb-utóbb persze muszáj lesz kicserélni, ha mástól nem alszik el a visszajelző.

Honnan tudom, ha rossz?

A részecskeszűrő annyira összetett rendszer, hogy hibáját nem lehet a visszajelzőlámpa kiiktatásával leplezni, a meghibásodás könnyen kiszúrható. Ha a részecskeszűrő visszajelzője világít, a márkaszervizekben vagy az említett dízel szakműhelyben is kideríthető, hogy mennyire telített a szűrő, tehát regenerálható-e.

Javítani nem lehet, csak cserélni. Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő

Javítani nem lehet, csak cserélni Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő


A szűrő végzetes eltömődésekor az autó erőtlenné válik, vészüzemmódba kapcsol. Ekkor a sima regeneráció már nem segít, esetleg a szervizszámítógéppel lefuttatott tisztítóprogrammal megúszhatjuk a cserét.

Mennyit bír ki?

Az autógyárak időnként az autó teljes élettartamát kiszolgáló koromcsapdákat ígérnek, de a pesszimisták is legalább 100 000 kilométeres élettartamot várhatnak a részecskeszűrőtől, ha a kiégetése rendben megtörténik. Mivel csekély mennyiségű hamu mindenképp visszamarad a regenerációs folyamatokból, a szűrő eltömődik és 5-6 évesen várhatóan cserére szorul.

Mennyibe kerül kicserélni?

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő


A menthetetlen szűrőket csak cserélni lehet és koromcsapdát kizárólag márkaszervizekben kapni. Aki bátor, az bontóban is vehet koromszűrőt, csak nehogy egy belül összeolvadt vacakot fogjon ki.

Példaként néhány ár a különböző típusú részecskeszűrőkre:

Audi 2,7 VD TDI (A4, A6): 225-309 000 Ft (motorközeli)
Skoda Superb 2,0 PD TDI: 203 000 Ft (kipufogórendszerbe épített, adalékanyagos)
VW Passat 2,0 PD TDI: 420 000 Ft (motorközeli, egybeépített koromcsapda-oxidációs katalizátor)

Áfás árak a fővárosi márkaszervizekben. A javítási költséghez hozzájön egy kipufogócsere munkadíja!

Kommentek

Norvégiában betiltották a dízelautókat

A rossz légminőség miatt Oslo átmenetileg kitiltotta a norvég fővárosból a gázolajjal üzemelő gépjárműveket.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.