Minden ötödik megbukott

Nagyon érdekes honlapot találtam, zöldkártya ügyekben segít, és érdekes adatokat is közöl. Például, hogy idén húsvétig 225 595 autó jelent meg zöldkártyát frissíteni a környezetvédelmi felülvizsgálatokon, viszont csak 188 269 autónak sikerült meghosszabbíttatnia a zöldkártyája érvényességét. A maradéknak pech.

Miért estek ki?

Nem erről a zöldkártyáról van szó

Nem erről a zöldkártyáról van szó


A leggyakoribb ok dízeleknél a füstölés, benzineseknél a katalizátor, a lambdaszonda vélhető hibája. Egyik baj elmulasztása sem filléres dolog, ráadásul időigényes, további nyűg, hogy a kocsi is áll addig – holott mennie kéne. Én tudom, hogy tisztességtelen dolog erre biztatni az autóstársakat, mert a környezetünk védelme mindenekfelett, de van ám kerülőút is a zöldkártya megszerzéséhez, nem kell feltétlenül szervizbe rohanni.

Természetesen ez utóbbi a korrekt dolog, de ha arra gondolok, hogy az USA gond nélkül engedhetett ki jó pár tonna kerozint a fejünk felett, német rákkeltő szemetet égetünk a volt Gagarin hőerőműben és az ország vezetői csak olyan autókkal járnak, amelyek egy kilométeren egy átlagautó szén-dioxid-kibocsátásának a négyszeresét produkálják, akkor megértem, ha sokaknál győz a pénzkérdés.

Peace!

Peace!


Persze a zöldkártyázás hajnalán sokkal könnyebben ment a kamuvizsgálat, ma már nagyon bizalmatlanok a szervizek (főképp az utcáról beeső idegennel szemben), sok elnéző hely megdőlt, márpedig ez az üzletág biztos bevétel a szerelőknek. Nem elsősorban a vizsgálat 5000-13 000 forintnyi díjából rájuk eső 2000-9000 forint közötti összeg miatt, inkább azért, amit rá lehet építeni.

Alap esetben is egy finombeállítás mondjuk öt rúpiáért, egy légszűrőcsere kettőért (plusz a légszűrő árrése), egy gyors olajcsere (csökkenti a CO-t nem katalizátoros autóknál), nem is beszélve a húsz körül fájó lambdaszondacseréről, vagy a kilónál koppanó katalizátorcseréről (átlagárak persze, típusonként és szervizenként nagy a szórás).

A modern autók is bukhatnak

Ő tutira megkapná

Ő tutira megkapná


És ne gondolják, hogy csak az idősebb használt autókat érheti utol, hogy kiesnek a körből! Sőt, egy karburátoros motort még a halála előtt egy perccel is belő egy ügyes szerelő úgy, hogy korrektül teljesíti az előírásokat. Sokkal több a gond a befecskendezéses, szabályozott katalizátoros kocsikkal, sőt a legmodernebb dízelekkel.

Biztos hallottak már olyat, hogy új és nagy és presztízs-prémium dízellel suhanó ultramenedzsert az osztrák zsandár alaposan megnyírt, mert útellenőrzéskor kiderült, hogy őrülten füstölt a kocsi, és az arc bárhová vitte, sehol nem tudtak vele mit kezdeni – sajnos igaz történet.

Szóval visszatérve a főcsapásra, bár a szervizek óvatosabbak, a hatóság sok biztosítási pontot épített be a felülvizsgálati rendszerbe, agyonbonyolították a papírozást – a vizsgálat 10 perc, a papírmunka negyedóra. Mégis vannak szájhagyomány útján, barátok között tovaterjedő helyek, ahol megoldják okosba a témát – az információ egy kis utánajárást igényel, sokszor kell egy közvetítő, például egy megbízható szerelő. Kicsit többet kell fizetni (kétszeres díj), de az még mindig kevesebb, mint egy komolyabb szervizelés, ráadásul gyorsan megvan.


Igen, működik

Nem kamu, mert én is így érvényesíttettem a zöldkártyámat, mert kibeleztem a katalizátort, tehát esélyem sincs rá, hogy átmenjen a kocsi. A megoldás egyszerű, egy jó autót mérnek, annak az adatait küldik be a rendszerbe. Ugye ez katalizátorosoknál könnyen megy, mert nagyon hasonlóak a gyári károsanyag-kibocsátási értékek.

Zöldkártya

Zöldkártya


Igaz, most már ez sem megy feltétlenül gyorsan, óvatosságból a vizsgálatot követő napokban pihentetem az autót, nehogy kiszedjenek például a Váci út elején, vagy a Ligeten áthajtva, vagy a Dózsa György úton (és a többi helyszínen) a főképp idősebb kocsikra vadászó ellenőrök. Ilyen kieséskor 15 napra korlátozzák a zöldkártya érvényességét, de ha egy dízel a füstölési határérték kétszeresét meghaladó értéket produkál, akkor 5 napra.

Azért is illik lapítani egy kicsit, mert a bukással a műhely is bukik, ritka az aznap elromló autó. Öt nap után már mondható, hogy én csaptam be a szervizt, mert ki- meg beszerelem a katalizátort, vagy padkára ugrattam és tönkrement a cucc. Szóval ennyi az érvényes matrica ára, és még működik a dolog. Persze szóba került már a további szigorítás, mert az EU-ban is tervezik, hogy egyes járműkategóriánál fékpadi vizsgálatot vezetnek be. Kiskapu akkor is marad.

Még pár infó

Igaziból ez az

Igaziból ez az


A károsanyag-kibocsátási jellemzőik szerint a kocsikat négy csoportba osztották. A kategóriába bontás szerint a legszennyezőbb autók a katalizátor- és koromszűrőmentes kétüteműek és dízelek (piros matrica). Egy fokkal jobbak a katalizátortalan négyüteműek (sárga matrica).

Náluk zöldebbek a szabályozatlan katalizátorral dolgozó és gázüzemű kocsik (kék matrica). A legtisztábbak a lambdaszondás, szabályozott üzemű katalizátoros, és az 1998 után gyártott dízelautók, továbbá az Euro II szabványt teljesítő haszonjárművek (zöld matrica).

Elméletileg a színeknek abban van szerepük, hogy szmogriadó esetén a riadó súlyosságától függően tiltanák ki időlegesen a forgalomból az autókat a károsanyag-kibocsátási kategória szerint, értelemszerűen a legszennyezőbbekkel kezdenék. Illetve kialakíthatnak védett övezeteket, ahová piros matricával nem lehet behajtani.