A Lexus elhitte a BMW-nek, hogy a soros hathengeres a tuti

A Lexus hitt a BMW-nek, aztán váltott V6-ra a soros hathengeres a tuti


Előfordul, hogy az autógyártók időnként túllőnek a célon. A Lexus az első IS-hez és a GS-hez soros hathengeres benzineseket tervezett, mert a BMW-t másolták és elhitték nekik, hogy csak az lehet ennyire jó.

Aztán rájöttek, hogy a BMW-n, a Volvón és a Chevrolet-n (Epica) kívül nem véletlenül gyárt az egész világ V6-os motort a soros helyett. A soros hatos egy csomó helyet elvesz az utastértől (a Volvo és a Chevy ezért is építi be keresztbe), de főleg az autó súlypontját rontja.

Csakhogy a BMW szent tehene a soros hatos, ők marketingokokból is ragaszkodnak a hagyományhoz. Ezért képesek alumínium orr-résszel kompenzálni a súlypont romlását az 5-ösön. Tradíciók híján a Lexus a modellváltáskor szívbaj nélkül elköszönt a soros hathengerestől és örül, hogy megszabadult a nehézségektől.

Kipakolás: ez megy

Eltűnt belőle az igényes hátsó futómű

Eltűnt belőle az igényes hátsó futómű


Tudjuk, hogy a lélektani határ alá sok kilencessel beárazott autóban még a fedeles kesztyűtartónak is örülnünk kell, de a felszereltség megnyirbálása minden autógyárban felmerül a költségcsökkentés érdekében.

A cégek (élükön a Toyotával) a decontenting (kb. tartalmatlanítás) folyamán a cél eléréséhez épp szükséges technikát teszik csak az autóba. Például nincs eggyel nagyobb kapacitású akkumulátor a biztonság kedvéért, a ritkán látott lemezeket a csomagtérben nem fényezik és a szélvédőbe integrált antenna helyett megteszi az olcsóbb tetőn meredező.

Maradjunk a japánoknál: a Toyota és a Honda a független hátsó felfüggesztést áldozta fel az olcsósítás oltárán a Corolla-Auris párosnál és a Civicnél. Az eljárás a Volkswagen-konszernnél is hatott, a SEAT Leonból például eltűnt a csillapított kapaszkodó, ami a modell indulásakor még benne volt.

140 lóerőért túlzás a turbó és a kompresszor

140 lóerőért túlzás a turbó és a kompresszor


A Fiat meg kihagyta az új Bravóból a tologatható hátsó üléssort, pedig ez igazán előremutató volt a Stilóban. De menjünk egy kicsit keletebbre! A modern Samarában hiába áhítoztunk fordulatszámmérő után, amit az Ezeröcsiben megkaptunk.

VW: megy az egyszerűbben is

A Volkswagen jelenleg turbót és kompresszort is bevet a 140, illetve a 170 lóerő eléréséhez az 1,4-es benzinesből. Én az öregségi nyugdíjminimum havi összegében (28 500 Ft) mernék fogadni, hogy 5 éven belül eltűnik a kompresszor a turbó mellől. Talán nem marad olyan hiperegyenletes a nyomatékleadás, de a gép biztosan jó lesz, ha már a a mostani csak turbós is tetszett.

Kudlik Julival és japán autókkal folytatjuk a lapozás után


Kudlik Juli megmondta

Teljes műszaki fejlesztések is a süllyesztőbe kerülnek. A Deltában még Kudlik Juli konferálta fel a négykerék-kormányzású autókat, akkor épp a Mazdától. A képen a havas jobbkanyarban 60-90-120-as tempóval húztak el az autók, a hátul is kormányzott kerekű 626 stabil maradt, míg a másik egyre kevésbé.

Kiveszett a négykerék-kormányzás. Amúgy Honda Prelude sincs már

Kiveszett a négykerék-kormányzás


Pár év után a Honda, a Mazda, a Mitsubishi és a Nissan is feladta a négykerék-kormányzást, ami az ultrakirálymenőség szimbóluma volt a 80-s évek vége felé.

A parkolást megkönnyítő és nagy sebességnél a stabilitást javító megoldás a mai Lagunával tér vissza, de itt nem mechanika kormányozza együtt a kerekeket, hanem elektronikus vezérlés.

Nem éri meg: törölve

Technikailag az összkerékhajtás is indokolt volna, de bizonyos kategóriákban nem gazdaságos a fejlesztés során erre áldozni. Amíg a mérnökök lendülete legyőzte a pénzügyeseket, a népi középkategóriás autókban is volt négykerék-hajtás.

Drágám, átnyomtuk a pénzügyön a 4x4-et!

Drágám, átnyomtuk a pénzügyön a 4×4-et!


Aztán az autógyárak élén a mérnököket a gazdasági szakemberek váltották, és elkezdték kiszámolni, hány Opel Vectrát, Ford Sierrát vagy Mondeót adtak el négykerék-hajtással. Ezt összevetették azzal a pénzzel, amit elköltöttek rájuk és a negatív szaldó esetén kinyírták ezt az opciót az utódoknál. Csak a Passatnál maradt 4Motion nevű 4×4.

Akkor most kell vagy sem?

Időnként nehéz kiigazodni egy autógyáron. A BMW például az 1988-tól gyártott 5-ösből még összkerekest és M5 kombit is kínált, majd a típusváltással eltűnt mindkettő, míg a mai Touringból ismét van M5 és természetesnek vesszük a négykerék-hajtású xDrive-változatokat.

A kombi Mercikhez ma is van pótülés

A kombi Mercikhez ma is van pótülés


Az 5-ös Touring azért is hálás alany, mert az előzőben bedobott kihúzható raktérpadlóra a Mercedes időközben ráugrott és extraként rendelhetővé tette az E-osztályhoz. A BMW viszont simán lemondott róla és azóta sem verik érte az asztalt Münchenben.

Egyterűk helyett

Itthon mutatóban is alig maradt Volga M-24 kombi hét üléssel, de Észak-Afrikában ma is a gyárilag hét, gyakorlatilag 8-9 személyes kombik futnak. Iránytaxiként az 504-es és az 505-ös Peugeot, a Renault 21 Nevada tölti be a távolsági busz szerepét.

Egyedszámuk mára végzetesen megcsappant, az új kombik között csak az E-osztály T-Modellhez találtunk csomagtéri ülést. Az 5+2 üléses kombikat a divatos egyterűek és a még divatosabb szabadidő-autók tették feleslegessé. A csomagtérbe benyomorítható még két utas az XC90-es Volvóban, az ML-ben, az X5-ben vagy a legtöbb kompakt és nagyobb egyterűben.

Honda Prelude 4WS