Ha kopott a téli, ne használjuk jövőre

Ha kopott a téli, ne használjuk jövőre


Beköszöntött a tavasz, március 21. óta már rövidülnek az éjszakák a nappalokhoz képest, bár az időjáráson ez még nem feltétlenül érezhető. Éjszakára még erősen visszaesik a levegő hőmérséklete, de van hogy 1-2 percre még tűző napsütésben is nekiáll havazni. Ez ne zavarjon össze bennünket, lassan itt az ideje a téli gumit nyárira váltani.

A gumis cégek a 7 fokos napi átlagos középhőmérséklethez kötik az abroncsok cseréjét, lefelé és felfelé egyaránt. Azaz, ha még tartósan hidegebb van ennél napközben, akkor nem javasolják, ha melegebb van, akkor már érdemes lehet. Mégsem biztos, hogy muszáj azonnal a gumishoz rohanni.

Fent is hagyhatjuk

Nedves úton csak óvatosan

Nedves úton csak óvatosan


A téli gumikat 4 mm-es profilmélység alatt már nem illik használni, mivel ilyenkor már kevésbé eredményesek, ha a biztonságos autózásról van szó. Hiába a mélyebb bemetszés rajtuk, a több barázda és a speciális szilika-gumi keverék, kopottan ezekkel egyre kevesebbet érünk. Ilyen állapotú gumikat már nem érdemes elrakni a következő télre, éppen ezért lehet, hogy megéri egy kicsit tovább fent hagyni őket az autón.
 
Ezzel a húzással megnövelhetjük a nyári gumik élettartamát és lejárhatjuk a kidobásra ítélt téliket, így spórolhatunk valamit a költségeken. Amíg nincs tartós meleg az utakon, a 7 fok alá tervezett papucsok sem mutatnak sokkal gyengébb eredményt szárazon egy-egy féktávon, de esős vagy nedves úton még kisebb a különbség.

Ez persze nem azt jelenti, hogy kánikulában is használható a téli gumi, ott már látványosan rosszabb eredményt produkál a nyárinál, így veszélyes ilyennel autózni. A meleg beálltával ezek a gumik erőteljes fogyásnak is indulnak, de a kenődő anyag nem azt jelenti, hogy az jobban is tapad az aszfalthoz.

Téli gumival nem lehet jól driftelni

Téli gumival nem lehet jól driftelni


Nem csak a fékút növekszik ilyenkor jelentősen, de egy téli guminál az oldalirányú tapadás is sokkal rosszabb melegben, ami egy kicsit tempósabb kanyarban észlelhető is.  Idegesebb lesz tőle az autó, előbb megcsúszik, nehezebb ott tartani az íven, ami a súlyterhelés hatására egyre inkább érezhető.

Éppen ezért, és a hazai időjárási körülmények miatt is olyan téli gumit javasolt választani a hazai utakra, amely inkább szárazon és esőben teljesít jobban. A kifejezetten csak hóra és jégre tervezett abroncsokra itthon nincs szükség. Ezek ettől eltérő közegben sokkal erősebben kopnak, tapadásuk romlik, féktávolságuk pedig növekszik.


Mind a négyre

Ma már egyre kevésbé élnek ezzel a trükkel, de még mindig van olyan, aki csak a két hajtott kerékre szereli a téli gumit. A vegyes gumikkal nem csak hogy spórolni nem tudunk igazán, de együtt ráadásul abszolút nem is biztonságosak. Hóban akár 40 százalékkal is megnőhet a féktáv, ha a hátsó tengelyen a nyári abroncsokat hagytuk fent.

Nem büntet a biztosító

Több európai országban is szigorúan veszik a megfelelő gumik hiányából eredő baleseteket, itthon ez mégsem jellemző. Még tél idején a nyári gumikkal történt baleseteknél sem vonják felelősségre a vezetőt, a kötelező-felelősségbiztosítás ilyenkor is fizet. Ennek oka, hogy a téli gumi nem kötelező a KRESZ szerint.

Nem érdemes nagyon elkoptatni

Nem érdemes nagyon elkoptatni


A casco esetében elvileg lehetne más a helyzet, de Magyarországon szintén nem jellemző hogy a téli gumik hiányából adódó baleseteknél megtagadják a fizetést. Természetesen a fordított esettel sem foglalkoznak, azaz a téli gumi használatával nyári időben. Ennek ellenére érdemes elolvasni az apró betűs részt is.
 
Mire ügyeljünk?

Gumicserénél nyári és téli abroncsok esetén sem érdemes nagyon eltérni a gyári méretektől, a téli lehet kicsit kisebb, a nyári lehet kicsit szélesebb. Ha nem ajánlja fel a szerelő, kérjük mi a gumiszelepek cseréjét, amit 2 évente javasolt frissíteni. Filléres alkatrész, de a nagy sebességnél megnyúló, elöregedett gumiszelepek nyomáscsökkenést eredményezhetnek, ami több szempontból sem egészséges.

A bal oldali defektmentes

A bal oldali defektmentes


A megfelelő guminyomást persze rendszeresen kell ellenőrizni, minél peresebb és minél kopottabb az abroncs, annál inkább. Az alacsony oldalfalú gumiknál szemmel kevésbé érzékelhető a nyomásveszteség, és a fokozottabb igénybevétel gyorsan kinyírhatja azokat.

Mindig a gyár által előírt nyomáson használjuk az abroncsokat, ezzel megnövelhetjük saját túlélési esélyünket veszélyhelyzetekben, sőt még a gumik élettartamát is. Téli gumiknál emelhetünk plusz két tizedet a gyári értéken. A lényeg a rendszeres ellenőrzés. Ha így is rendellenes kopást tapasztalunk, akkor ideje állítani a futóművön.

Tárolás

Hogy a drágán megvásárolt nyári és téli abroncsokat sokáig használhassuk, hasznos odafigyelni a tárolásukra is. Leszerelés előtt fontos megjelölni az abroncsok pozícióját, így a következő használatkor megcserélhetjük az első és

Egy rossz téli is jobb egy nyárinál hóban

Egy rossz téli is jobb egy nyárinál hóban


a hátsó tengelyre szerelt gumikat, így egyenlítve ki a kopásukat. Javasolt a keréktárcsák és a gumiabroncsok megtisztítása is, illetve a futófelületbe szorult kövek eltávolítása.

Amennyiben a gumikat a felnivel együtt tároljuk, legjobb felakasztani, vagy vízszintesen tárolni őket. Ha az abroncsok lekerülnek, akkor függőlegesen és vízszintesen is lehet tárolni őket. Pakolásnál száraz, hűvös helyet keressünk, és semmiképpen se helyezzük őket vegyi anyagok, oldószerek közelébe (üzemanyag, olaj stb.)!