Ez a placc is afféle spontán P+R-ként hasznosul, bár tábla nem jelzi

Ez a placc is afféle spontán P+R


“A P+R-lehetőségek nem növekedtek, és a hivatalos P+R-parkolók inkább szimbolikus jellegűek immár, amit “spontán”, helyi P+R-ek egészítenek ki; vasúti megállóhelyek, külső metróállomások, villamos-végállomások térségében.”

Az idézet forrása Budapest környezeti programja, tehát ezt nem az elégedetlen utasok, nem a VEKE és még csak nem is a Demszky-Hagyó-tandem politikai ellenfelei állítják, hanem a főváros saját urbanisztikai kutatóközpontja.

Kapacitás: eltérő adatok

A politikusok kevéssé érzékenyek a P+R-parkolók problémájára. A Fővárosi Önkormányzat képviselői a hatalmas Deák téri udvaron kitűnően elvannak az autóikkal. Az Országgyűlés honanyái és honatyái is teljes megelégedettségükre használják ingyenes parkolásra a Kossuth tér lezárt részét, ami szép pártállami örökség.

Napi 1,1 millió jármű koptatja a fővárosi utakat

Napi 1,1 millió jármű mozog a fővárosban


A budapesti P+R-parkolók kapacitásáról különféle adatokat találni, optimista emberként a 4500 személyautónyinak szavaztam bizalmat. A fővárosi tulajdonú P+Gy-parkolókat a Parking  Kft. üzemelteti, amely a Fővárosi Önkormányzat vállalata.Az ő feladatuk a további fejlesztések összefogása, amik részben a VEKE javaslatai alapján valósulhatnak meg.

Vitézy Dávid, az egyesület szóvivője 6 helyszínt említett, ahol nagy volna az igény P+R-parkolókra: Rákoscsaba, Rákoscsaba-Újtelep, Rákoskert, Rákoshegy, illetve a budai oldalon Budafok-Háros és Budafok-Belváros. Az említett területek elővárosi vasútvonalak megállóhelyei, de P+R-re más HÉV- és vasútvonalak mellett is szükség volna, amelyek a városközpontba visznek. Ebből az okból esik ki a ráckevei HÉV.

A XVII. kerületi helyhatóságot Vitézy Dávid jó példaként említette, amely saját költségén létesít P+R-t Rákosligeten. A parkolók bővítése a budapestiek és az agglomerációból a fővárosba ingázók részéről is fontos elvárás. A Medián 2007 végi közvélemény-kutatásában a válaszadók negyede sorolta a P+R-helyzet javítását a három legfontosabb teendő közé.

Parkolj és nyargalj!

Magyarul a Parkolj és gyalogolj! rövidítése

Magyarul a Parkolj és gyalogolj! rövidítése


A P+R-parkolók eredendő célja egy közlekedési csomópontban átültetni az autósokat a tömegközlekedési eszközökre, a név az angol park és ride szavakból jön. Magyar megfelelője a P+Gy, tehát parkolj és gyalogolj.

Elvileg egy jól működő P+R-rendszerrel mindenki jól jár. Az autós olcsóbban, kisebb környezetszennyezéssel, nem lassabban és nem is nagyságrendekkel kényelmetlenebbül jut el a céljához. Eközben a belső városrész tehermentesül az autóforgalom egy részétől. Szakértők szerint a P+R-parkolóhelyek maximális befogadóképessége 2000 autó, mert ennél nagyobb kapacitás esetén a tömegközlekedés gyalogos elérése és maga a ki-behajtás időszükséglete rontja a rendszer hatékonyságát. Forrás: BME

Ők itt kinek voltak útban?

Ők itt kinek voltak útban?


Szándékai szerint a főváros a tehergépjárművek megemelt behajtási díjait mélygarázsok és P+R-ek fejlesztésére fordítja, mi reméljük, hogy a “ha beledöglünk is” alapon épülő 4-es metró nem szippantja fel ezeket az összegeket is.

Mert időközben a P+R parkolók fogyatkoznak. Az önkormányzatnak jobban megéri eladni a területet, ha jelentkezik egy befektető, mint környezetvédelmi okok miatt fenntartani parkolónak. A meglévők zsúfolásig megtelnek az összes olyan területen, ahol egyébként fizetni kellene, de ott sem állnak üresen, ahol a környék még mentes a fizetőautomatáktól.

A túloldalon megpróbálunk megállni egy metróközeli és egy rakparti P+Gy-parkolóban


Rakpart, pesti oldal

Mi a cikk kedvéért két helyszínen támasztottuk le az autót, hogy zsebünkben a 270 forintos vonaljeggyel vagy a 8250 forintos havi bérlettel átüljünk a BKV-ra. Elsőként a Pesti alsó rakparton próbálkoztunk a Margit hídnál.

Távol a Margit-hídtól akadt csak hely

Távol a Margit-hídtól akadt csak hely


Itt rutinosan haladtunk a hídfőtől észak felé, és lám most is csak az Árpád híd és a Margit híd között félúton találtuk az első helyet.

Autónyi méretű rések után kutatva hamar 10-15 percnyi sétára távolodik a 4-6-os megállója, amivel sérül a P+R alapelve, a különböző közlekedési eszközök gyors és rugalmas használata.

De legalább a rakparti, ingyenes területen megússzuk a vérszívást: a környező utcákban óránként 265 forint a parkolási díj.

Telt ház metróközelben

Reggel fél nyolcra megtelik ez az újpesti P+R

Reggel fél nyolcra megtelik ez az újpesti P+R


Az újpesti metróvégállomásnál kinézett placcra korán kell érkezni. Reggel hatkor még szabad a pálya mindenütt, de nyolcra csurig van a környék összes utcája, nem csupán a metróparkolóként használt üres terület. Ez a rakpartival szemben amolyan spontán P+R, tehát sehol nem jelzi tábla, de a munkába menők megtöltötték funkcióval.

Budapesten még a metróvégállomásokon sem találni ingyenes vagy egy vonaljegy fejében használható parkolót. A majdnem belvárosi Déli pályaudvarnál konkrétan irodaház épült évekkel ezelőtt a parkoló helyére, a másik végállomáson a BKV is csak az Árkád parkolóját tudta P+R-ként népszerűsíteni. A díjak nem változtak a tavaly karácsonyi felmérésünk óta, így 10 órával számolva egy munkanapra otthagynánk 1800 forintot.

Őrzés? Nem jellemző

Őrzésről szó sincs, de ez van

Őrzésről szó sincs, de ez van


Többen is úgy gondolják, hogy a P+R jellegzetesen ingyenes parkoló, de ez nem mindenütt van így. Például az 56-os villamos mellett igen, másutt egyetlen villamosjegy áráért vagy jóval drágábban várhat ránk az autónk estig.

Ideális esetben őrzött területen marad az autónk, de őrzött parkolóból még jóval kevesebb van, mint ingyenesen igénybe vehető területből. Jó lett volna megtudni, hogy a rendőrség gyakoribb járőrözéssel, térfigyelő kamerák telepítésével vagy bármilyen más módon javítja-e parkolók biztonságát, de a cikk megjelenéséig sajnos még nem kaptunk választ a kérdéseinkre.