A járdával párhuzamos helyekre utaztunk

A járdával párhuzamos helyekre utaztunk


Kormányszervo, légkondi: ez itt a Kánaán!

A mai autók a 20 évvel ezelőttiekkel összehasonlítva csodálatos dolgokat tudnak. Jó a biztonságuk, töredékére esett a károsanyag-kibocsátásuk és a hatékony zajcsillapítás legyűrűzött a felső kategóriából.

De van más is! Magyarországra alig hoznak autót színezett üveg nélkül. Ugyanígy magától értetődő a légkondi vagy a szervokormány is.

És ezek után mi bajom lehet mégis a modern autókkal? Legfőképp az, hogy nem látok ki belőlük a vastag tetőoszlopoktól, és ez nemcsak az egyterűekre jellemző veszélyforrás.

Pitty-pitty-pitty-pííííííííííttttttttty

Pitty-pitty-pitty-pííííííííííttttttttty


Találomra elvittünk egy kicsi és egy két kategóriával nagyobb autót, hogy pár órát töltsünk bennük a legszűkebb és legtömöttebb pesti utcákban kanyarogva. A belvárosi teszthez kolléganőnk, Szabó Csilla pattant be a Kia Picantóba, én a Mazda6 kulcsát markoltam fel.

Felbukkan az ovis csoport

Mindkettőben egyformán széles az első oszlop, tehát rendesen kitakarja a látómezőt ferdén előre. A holt térből előbukkanhatnak zebrán átkelő kiscsoportosok vagy egy másik autó is. Szörnyű.

Ez simán ment

Ez simán ment


Mostanában az EU-előírások változása miatt egyre nagyobb visszapillantókkal jönnek ki az új autók, de ez a Picantót még nem érintette. Tükrei silányak, gazdagon hagynak holtteret, amit a Mazda nem csinál.

Szűk mozgástér

Két lámpa között a városközpontban erősen olvad a teljesítménykülönbség, így volt ez a Picanto 1,1 és a Mazda kétliteres benzinese között. A nem egészen feleannyi lóerőt nagyrészt ellensúlyozta a Kia apró mérete. A rakodó teherautók mellett a kiskocsi átsuhan, míg a szélesebbel muszáj volt jobban megtisztelni a szűkületeket. A sávok közötti cikázás is a törpének feküdt alkatilag.

A következő oldalon megnézzük, hány parkolóhelyről maradunk le a kisautósokhoz képest


Nem lepett meg, hogy a Picanto ekkora élmény a belvárosban, mert minden autó abban a környezetben érvényesül a legjobban, ahová tervezték. Autópályán fordítva lett volna. De mi van a parkolással, abban is lelépi a sokkal kényelmesebb és biztonságosabb nagyot?

Stresszes a parkolás

Lányoknak félig a járdán is ér

Lányoknak félig a járdán is ér


Mert a parkolás igenis stresszforrás. Egyesek a bevásárlóközpontok mélygarázsaiba nem állnak be a világért sem, de megtörtént eset az is, amikor a kapatos vőlegénynek kellett leparkolnia a belvárosi étterembe színjózanul érkező távoli rokonok helyett. A maguk portáján nem ehhez a szűkösséghez szoktak.

A Kiában Csilla magára és az áttekinthető kasztnira volt utalva. A Picantónak majdnem a hátsó szélvédő vonalában van vége, a mélyre húzott oldalüvegek segítenek betájolni a többi autót.

Nekem a Mazdában tolatóradar súgott, ami életmentő. Az elejét sem látni, de a magasra húzott fenekét végképp könnyű összekaristolni prédára leső virágládán, sunyin lengedező láncon vagy egy másik lökhárítón.

Hasonló idők

Elöl nincs radar, hátul annál jobban jött

Elöl nincs radar, hátul annál jobban jött


Stopperrel mérve az időket az derült ki, hogy hasonló idő alatt parkoltunk le a kocsi méreténél alig nagyobb helyekre. A tér szűkösségétől függően 16-38 másodperc telt a rükverc kapcsolásától addig a pillanatig, amíg elégedettek voltunk.

A hölgynek annyi könnyítés járt, hogy ő 1 vagy 2 kerékkel a járdára keveredve is bejezettnek mondhatta a manővert. Autós társaink jellemzően úgy álltak meg mögöttünk, hogy épphogy maradjon helyünk belavírozni az autót. Véletlenül sem engedtek a nyomásból, ami Csillát nagyon zavarta.

Feleződő esélyek

Zárásként egymás mögött keringtünk V. és VI. kerületi utcákban a péntek dél körüli, viszonylag csendes forgalomban. Számba vettük, hogy hány helyre férne be a Kia és hányra a Mazda. A mintavétel 20 percig tartott és a sejthető eredménnyel zárult.

Itt a Picanto még elférne

Itt a Picanto még simán elférne


Csilla 44 lehetőséget számolt meg, míg én optimistán keresve is csak 25-ig jutottam. A 3,5 méteres négykerekűvel nagyjából kétszer akkora esélyünk volt megállni, mint a 4,75 méteres limuzinban vadászva.

Ebből azt is leszűrhetjük, hogy a kiskocsival feleannyi idő alatt találnánk parkolóhelyet.

Időnként még fájdalmasabb a különbség, főleg hét óra előtt 10 perccel, színházba vagy a Zeneakadémiához megérkezve. Mert senki nem hagy üresen egy méretes parkolóhelyet csak azért, mert neki egy kisebb is elég volna a következő sarkon. Amikor igazán nincs időnk, richtig akkor a legnehezebb megállni a nagy autóval.