Értelmetlenek?

II. kerület Bimbó út: itt jó megoldás

II. kerület Bimbó út: itt jó megoldás


Arról hogy hol van értelme a többi közlekedő elől elcsent buszsávnak, illetve hol teljesen felesleges, arról sokáig vitázhatnánk. Abban azonban a legtöbben egyetértünk, hogy olyan helyen, ahol a busz mellett kötöttpályás tömegközlekedési eszköz is közlekedik, ott teljesen felesleges. Ilyen például a Szilágyi Erzsébet fasor is, ahol reggelente a munkahelyre igyekvő tömegnek a két sáv is kevés lenne.

Nekik azonban eggyel kell beérni, mert az út mellett haladó villamossal párhuzamosan busz is közlekedik ezen az útvonalon. A busznak pedig kell a külön sáv, állapították meg az okosok, így már a bevezetés első napjaiban is szörnyű dugó alakult ki az egész környéken, beleértve az elkerülő utakat is. Értjük ám, hogy a villamos csúnya, rossz dolog, metró kéne mindenütt helyette, de amíg az itt is felépül, a tuja tökéletes lehetne a buszok kiváltására.

Vannak okosan kijelölt buszsávok is, ahol ha van rá lehetőség a villamossínen száguldanak a nagy kék járgányok, több teret hagyva így az autósoknak. Aztán ahol elfogy a sín, megkapják az elkülönített útfelületet.

Kinek szabad?

Suhan

Suhan


Az hogy a menetrend szerinti busznak, az nem meglepő. Rajta kívül a trolibusz és – most figyeljenek – a villamos is bátran használhatja, de este nyolc és reggel hat között a kukásautó is legálisan jelenség az útnak ezen a részén.

A közfeladatokat ellátó rendőrön, mentőn, tűzoltón kívül még a taxis mehet büntetlenül a buszsávban. Ezt már kicsit nehezebben értjük meg, még utassal, úgy ahogy belefér, de amikor tök üresen kódorog 37-tel a városban, láthatóan teljesen cél nélkül, akkor már nem annyira. Ilyenkor húzzon ki a többi autós közé a dugóba.

Ő nem fél a büntetéstől

Ő nem fél a büntetéstől


Emlékeink mélyére ásva még megtalálhatjuk a történetet, amikor őrült módon mentősöket próbáltak megbüntetni a buszsáv használatáért. Szerencsére mára ez megváltozott. Sőt, legutóbb a III. kerületben egy vészvillogóval parkoló rendőrautót is kerülgethetett a 86-os, amíg a bent melegedő rendőr boldogan a napi sajtót lapozgatta.

Ha kevésbé lett volna lusta, vagy csak egy hajszálnyit is törődött volna a többi közlekedővel, akkor mintegy hat méternyi tovább gurulással nagyszerű parkolóhelyet talált volna. Nem tette.

Kattintás után vicceskedvű rendőrök, és azok, akik azt hiszik csak a birkák tartják be a játékszabályokat


Rehabilitáció

Gyorsan javítunk kicsit a rendőrök megítélésén, hiszen teljes szívből egyetértünk néhány egyenruhás gyakran használt módszerével, a büntetőkörrel. Velük leggyakrabban a lánchíd pesti oldalán találkozhattunk, amikor a buszsávból besorolókat kikapták a forgalomból, majd egy szép nagy, időigényes körre kárhozattava engedték őket útjukra. Hasonló módszert lehetne alkalmazni a Rákóczi úton is, akit buszsávozáson kapnak, félreáll, aztán mehet be a kis utcákba, hogy a szabálytalansággal összehappolt előny többszörösét bukja el.

Százan egy ellen

Nincs forgalom, mégis áll a sor

Nincs forgalom, mégis áll a sor


Akadnak emberek, akik úgy vélik, csak a szerencsétlen lúzerek nem használják a buszsávot. Szerintük ez így van rendjén, a birka, szabálytisztelő autósok várjanak csak a sorukra, a tömegközlekedők pedig eleve született vesztesek, ők úgyis ráérnek a buszon ücsörögni, nem fontos az idejük. Ellenük remek fegyver lehet a kijelölt sávokat figyelő kamerarendszer. Ha nem tűnnek el időben a buszsávból, már megy is a csekk. Meg lehet nézni azokat az utakat, amikről az autósok zöme tudja, hogy itt kamerákkal figyelik a közlekedést. Ezeken a helyeken csak elvétve használják a buszsávot.

Indulj már, te szerencsétlen!

Éppen itt romlott el

Éppen itt romlott el


Ha valaki már bepofátlankodott a buszok elé, vagy onnan akar szabályosan jobbra kanyarodni, és azzal az igen összetett feladattal kell megbirkóznia, amit a BUSZ feliratú fehér fényjelzést adó kiegészítő jelzőlámpa jelent, ne essen kétségbe. Ilyenkor nyugodtan továbbmehet, nem kell megvárni, amíg mindenkinek zöld lesz.

A sofőröknek combos hipertóniát okoznak a buszsávban kacsázó bringások is. Gondoljunk bele, mennyire vidám feladat a 16-18 méteres busszal úgy kikerülni a gyorsan mozgó puttonyos futárt – más épeszű ember nem nagyon mer a városban kerékpárra ülni -, hogy az életben maradjon. Keresnivalójuk persze nincs ott, hacsak ezt külön tábla nem engedélyezi. KRESZ szerint léteznek ilyen táblák, hasonlót eddig az üveghegyen innen sehol sem láttunk.

Támad a busz

Mínusz egy sáv az autósoktól, pedig ott a villamos

Mínusz egy sáv az autósoktól, pedig ott a villamos


Nem túl nemes, de mindenféleképpen hasznos dolog a BKV ötlete, miszerint tavasztól kamerákat szerelnének a buszaikra, amelyek csendben lefilmeznék a buszsávban szabálytalanul randalírozó autósokat.

Szép terv, egy hosszabb videofelvétellel egyszerűen kiszűrhetők majd azok az ártatlan filmszereplők, akik a következő lehetőségnél szabályosan elkanyarodnak. Kíváncsian várjuk, mi lesz belőle. Azért addig is álljunk be a birkák közé és hagyjuk szabadon a buszsávot.