11 év alatt jól kitanulták

Az 1996 előtti szabvány még kevésbé volt reális

A régi ciklus még kevésbé volt reális


11 évvel ezelőtt éppen azért cserélte le az európai autóipar a korábbi város-90-120 km/órás értékekből álló fogyasztási szabványt, mert mulatságosan csekély számok jöttek ki. Csakhogy a mostanival is irreális adatok születnek, ráadásul az autógyárak értik a módját a kicselezésének.

Például a legtakarékosabb benzines Audi A8 fogyasztását lenyomták 8,3 literre, ami épp 199 g/km szén-dioxidot jelent egy 210 lóerős luxusautótól. Pont ilyen szenzáció a Renault Laguna 1,5 dCi 130-136 g/kilométere és 4,9-5,1 literje.

Jönnek a trükkök

Minden autó torkosabb a szabványnál, nem botlunk kivételekbe

Minden autó torkosabb a normánál


Minden elismerésünk a fogyasztáscsökkentési erőfeszítésekért, például a súlycsökkentésért a Lagunában és az alukasztnis Audiban, de az összes autógyártó nagyon tudja, hogyan éljen a fogyasztási szabvány lehetőségeivel. Amiben amúgy nem is közvetlenül a fogyasztást mérik, lásd a keretes részt a következő oldalon.

Nem bántanánk mi a szabványt, ha a magyar rögvalóság viszonyai között is ilyen jól fogyasztanának az autók, legalább nagyjából. De nem. Az ideális körülményekkel dolgozó ciklusban több ponton van kódolva a durva eltérés a valóságostól.

A tekintélyes auto motor und sport szerint a motorokat úgy állítják be, hogy 120-ig, a ciklusban előforduló maximális sebességig szegény keverékkel üzemeljenek. Magyarul az ideálisnál kevesebb üzemanyagot adagol a motorirányítás a levegőhöz.

Melegben jobban megy

120 a maximum a szabványos sofőrrel

120 a maximum a szabványos sofőrrel


De a fogyasztásnak kedvező szegénykeverékes üzemben megugrik a nitrogén-oxid-képződés, ami szintén ellenség. Erre az a megoldás, hogy a 120-nál kicsit gyorsabban hajtva a motorvezérlés bedúsítja a keveréket, amitől aránytalanul megugrik az étvágy, pedig alig megyünk gyorsabban – írja a német szaklap. Aki tehát a törvényes 130-ig kergeti a kocsit autópályán, az ne is reméljen olyan szép számokat, mint a prospektusban!

Bevált könnyítés felfűteni a labort a méréshez maximálisan megengedett 30 Celsius-fokra. Jó időben hígulnak a kenőanyagok a hajtásláncban, könnyebben forog a kerék a próbapadon, 1-2 százalékkal kevesebb üzemanyagból jut túl az autó a 400 másodpercig tartó próbán.

Olyan autóval érdemes fogyasztást méretni, amilyet a kutya sem venne meg.  Trükkök és a  szabvány titkai jönnek a kattintás után


Hibridek: messze a reálistól

De van más is. A városi mérés dugóban veszteglést is tartalmaz, így az állásidőkben leállított motor papíron szárnyakat ad a hibrideknek. Nagy darabszámban ezt a technikát a Honda, a Toyota és a Lexus veti be a hibridekben, illetve újabban a BMW az EfficientDynamics részeként.

Valós forgalomban a hibridek sokkal torkosabbak

Valós forgalomban a hibridek torkosabbak


Kollégákkal beszélgetve a BMW 118d-ről mindig megállapítjuk, hogy mennyire jó autó, de a 4,5 literes szabványos átlagfogyasztást másoknak sem sikerült megközelíteni vele.

Nálunk 12 százalékkal többet fogyasztott a hozzá képest mezei, ráadásul erősebb 120d-nél. Utcán épp a hibridek zabálnak aránytalanul többet az ígértnél, főleg autópályán sietve.

Csak extrákat ne!

Mivel legális minden extrát nélkülöző autókat mérni, melyik gyár ne az alapmodellt vinné oda, csak azért, mert ilyet szinte senki nem vesz meg? A légkondicionálók többletfogyasztását ismerve nem meglepő, hogy a mért autókban nem működik a klímaberendezés, ha van bennük egyáltalán.

Sok függ tőle, ezért nagy mágia a fogyasztásmérés

Sok minden függ a szabványos fogyasztástól


Ha nincs, annál jobb, mert kopaszon az autó könnyebb, így takarékosabb. 100 kilóval könnyebben 4 decit nyerünk.

Úgy tartják, hogy 100 watt elektromos energiát egy deci benzinből termel a generátor, ezért isten ments, hogy égjen a lámpa, menjen az ablaktörlő, a rádió vagy az ülésfűtés. A méréskor pihennek a fűtőszálak, a motoros ablakemelők, áll a ventilátor, tehát kiiktatják az összes nélkülözhető elektromos fogyasztót.

A mérés titkai

Klíma nélkül nyerünk 2 litert, meg kinyírjuk a lámpát és a rádiót

Kinyírjuk a lámpát, a klímát és a rádiót


1996 óta az Európai Gazdasági Közösség 80/1268-as számú irányelve alapján állapítják meg a piacra dobott új személyautók üzemanyag-fogyasztását.

A laboratóriumban, fékpadon végrehajtott vizsgálat során a kipufogógázokat mérik, ezek mennyiségéből számítják ki a motor étvágyát.

Az öt szakaszra bontott mérési ciklusból 780 másodperc jut a városi forgalom szimulálására, amit egy 400 másodperces lakott területen kívüli vizsgálat követ. A hidegen indított motorral nagyon ráérősen vezet a szabványsofőr: kemény 33,6 km/órás átlagsebességgel hajt az összesen 11,007 kilométer megtétele során.

Rózsaszín számok

A reklámokban is ott a fogyasztás, mert a vásárlást befolyásoló tényező

Reklámokban is látni a fogyasztási értékeket befolyásoló tényező


A körülmények tehát távol vannak a valós élettől, amit tetéz a vegyes fogyasztási érték kiszámítása. Mivel a ciklus nagyobb része a lakott területen kívüli mérésre esik, az átlagfogyasztásban is arányosan nagyobb a szerepe a városinál. Így aztán végképp rózsaszín számok szerepelnek a katalógusokban, a műszaki adatlapokon és az összes reklámban, mivel a fogyasztást illetve a szén-dioxid-kibocsátást a hirdetésekben is kötelező feltüntetni.

Reálisabb adatokra legkorábban 2009 szeptemberétől számíthatunk, amikor az Euro 5 károsanyag-kibocsátási normával együtt egy új fogyasztásmérési ciklus is hatályba lép. Ennek részleteiről még semmi hír, de az biztos, hogy az autógyárak nehezen nyelik le a feltételek szigorítását. Végül pedig pár érdekes fogyasztási adat, a teljesség minden igénye nélkül.

Szüret: néhány meseszerű átlagfogyasztás
Típus, teljesítmény lóerőben és szabványos átlagfogyasztás l/100 km
Audi A8 2,8 FSI e aut., 210, 8,3
BMW 530i, 272 7,7
Honda Civic Hybrid, 95+204,6
Lexus GS 450h, 296+200 (max. összteljesítmény 340)
Mercedes-Benz C 200 Kompressor, 184
MINI Cooper S, 174
Peugeot 308 1,6 HDi, 90
7,9
7,6
6,2
4,5