Fejlődés, puhulás

Motoros ajtó: +1 hibaforrás

Motoros ajtó: +1 hibaforrás


Megállíthatatlanul fejlődik a technika. Az iskolákat megszórják digitális táblákkal, mert az a jövő (meg a jövedelmező), a kínaiak már biztos dolgoznak a palacsintát is beolvasó DVD-lejátszón, a 86-os megállójában pedig GPS jelzi, hogy mikor jön a busz.

A menetelésből pont a gazdaság motorja, az autóipar maradna ki? Hát persze hogy nem. Keblemre az összes értelmes biztonsági, kényelmi és környezetvédelmi fejlesztéssel, de a szakik néha túllőnek a célon. Mintha egymásnak akarnának imponálni a mérnökök.

Jaj! Előtüremkedő hurkák a Merciben

Jaj! Előtüremkedő hurkák a Merciben


A fejlődés a kényelem, tehát az elpuhulás irányába megy. De én örülök, hogy nem kézzel kell rángatnom a kertkaput a hóesésben, az is jó, hogy a lusta vagy tudatlan autósok helyett a kocsi ellenőrzi a gumik légnyomását vagy az olajszintet, és az egy pöccintésre hármat villanó index is okos.

Hurka nő az ülésből

Tehát nem vagyok én fejlődésellenes majomember, nem repülnék át óvszer nélkül a plutóniumfelhőn, de a túl sok asszisztens néha az agyára megy az embernek.

Elég bornírt a Civic indításaa

Elég bornírt a Civic indítása


A Mercedes-Benz nem maradhat le a bornírt innovációkban. Pár éve dobogó szívvel vártam, mit is tud majd az E-osztályban a multikontúrülés. A 178 800 forintért kapható készség balkanyarban megtölti levegővel a jobb oldali oldaltámaszokat, majd leereszt, és viszont. A tökéletes oldaltartás misztériumába reméltem bebocsáttatást vele, aztán három kanyar után kinyírtam. Halál idegesítő, ahogy az oldalhurkáimba minden fordulóban beletüremkedik egy léghurka.

Idióta indítás a Hondában

Sajnos a nyomógombos indítás nem extra, ezért kikerülhetetlen egyre több autóban. A legbénább a Honda rendszere, ahol a slusszkulcs kell a gyújtás ráadásához, aztán nyomjuk meg a gombot és megvárjuk, amíg a motor beindul. Ha a Civic Type-R-t szeretnénk lefektetni, a leállításhoz már hiába tapperoljuk a kapcsolót, mert a gyújtás elvétele kulccsal működik. Bravúros megoldás.

Kézzel gyorsabb és megbízhatóbb lenne

Kézzel gyorsabb és megbízhatóbb lenne


Ennél csak kicsit jobb az Alfa Romeo 159, amelyben addig kell birizgálni az indítógombot, amíg a cuore sportivo életre kel. Ha már gombra gerjed a motor, csinálják meg úgy, mint a Renault-modelleket: egy érintés és leszállhatunk a kapcsolóról. Ugyanezt az Audi A6 slusszkulccsal is tudja: elég elfordítani, aztán elengedhetjük és addig indítózik, amíg a hengerek szépen futnak.

Delejjel lassabb

Hálával telt szívvel gondolok azokra a motorizált nyílászárókra, amelyek alig négyszer lassabbak delejjel, mint kézzel működtetve. A nagy egyterűk tolóajtaja motorral alig vonszolja magát, viszont a gép ellenállása miatt kézzel is nyugdíjas a tempó.

Még nincs vége a gagyiextráknak, lapozás után újabb vadhajtások jönnek az autóiparból


Eddig senkit nem százalékoltak le csomagtérzáráskor fellépő egészségkárosodásért, mégis van motoros zárású fedél. Nagyon ráérnek, ráadásul a bennük vinnyogó motoroktól nemcsak lassabbak a homo sapiensnél, de idővel le is rohadhatnak. A nélkülözhető kényelmi agymenések árát megfizetjük autóvásárláskor, és később is állandó aknamunkát végeznek jólétünk ellen: súlyuk növeli a fogyasztást.

Nem megy a parkolás

Riasztóak a parkolóasszisztensek

Riasztóak a parkolóasszisztensek


A parkolásba besegítő rendszerek épp egy hete buktak meg nálunk. A Priusétól égnek áll a hajam, amit továbbfejlesztve átvett a Lexus LS. A luxusautó nehézkes megoldása még a VW Touranénál is gyatrább. Egyvalamiben mindkettő káprázatos: a környezetünkben lévő és a saját autó dekorálásában húzásokkal és horpadásokkal.

A hangvezérléssel is meggyűlt párszor a bajom. Mivel az én Angyalföldön pallérozott magyarságomra nem vevő a hangfelismerés, angolul kell nekifutni. Legutóbb a Ford Mondeóban blamáltam magam a rádió bekapcsolásával.

Minden lecsúszik a tálcáról, akkor minek?

Minden lecsúszik a tálcáról, akkor minek?


Elsőként beizzítottam a hangvezérlést, és bemondtam a rádió szót. Nem segített. Egy óvatos “rédió” volt a következő tét, aztán a jenkis rédióú, de mindhiába. Átkapcsoltam kézzel.

Olcsón is megy a baromság

Hightech eszközök híján is el lehet helyezni baromságokat a kocsiban. Közös ellenségünk a felhajtható tálca az első ülések háttámláján, ami garantáltan olyan keskeny és csúszós, hogy semmi ne maradjon meg rajta. Gyötrelmes vacak.

Igazi öröm a napelemes tolótető is, tudják az, amelyik szolárcellás ventilátorral szellőzteti az utasteret. Ilyen hívsággal az Audi A8 mellett egy előző generációs VW Passatban is találkozhatunk.

Motoros ajtózárás az utolsó centikre. Ez mire jó?

Motoros zárás az utolsó centikre. Ez mire jó?


Ebben az a korszakalkotó, hogy a cseredarab – nem viccelek – 502 589 forintba kerül. Önmagában az üvegtető ehhez képest bagatell, 165 900-ból kijön. Esetleg nyissuk ki az ablakot és várjunk pár percet indulás előtt.

De a leg-leg-leg kreténség a végére maradt: az ajtóbecuppantó szervomotor luxusautókon. Az elkényelmesedett milliomosnak (vagy az inasnak/sofőrnek) kézzel kell becsapnia az ajtót, de a végén egy motor hangtalanul behúzza az utolsó centiken. Ha gombnyomásra végig motorral menne, nem szólnék semmit, de így? Mintha az autógyártók túlreagálnák a nyugati társadalmak elöregedését.