A hegyekben már eshet a hétvégén

A hegyekben már eshet a hétvégén


Szombat este már hangos sípolással jelzett a SEAT tesztautónk fedélzeti számítógépe valahol Budapest közelében az országúton. Vigyázat, 4 fok, jég lehet az utakon. Egyik napról a másikra jött meg a hideg, a kiülős éttermek és kávézók még be sem zártak. Ott még gázmelegítőkel és takarók kiosztásával megoldható a dolog, az autósoknak viszont nagyobb odafigyelés szükséges.

Október közepe van, nincs mit csodálkozni a hidegen. Igaz, napközben még 15 fokra is felkúszik a hőmérő higanyszála, de az esték és a reggelek már csípősek. Munkába indulás előtt előfordulhat, hogy már melegíteni/kapargatni kell a szélvédőt, különben a tejüveg jellegű ablakok csak vakrepülésre alkalmasak.

Télen kell a napszemüveg

Télen kell a napszemüveg


Az ablakpucolás rendszerint az asszony dolga otthon, a szélvédőt mégis kötelessége minden vezetőnek tisztán tartani. Ellenkező esetben könnyen úgy járhatunk, mint szerkesztőségünk tagjának testvére, aki csak egy lőrésnyi felületet vájt egy kemény téli napon befagyott szélvédőjére. Nem jutott sokáig, néhány utcával későbbnagyot kapott oldalról.

Jöhet a felkészítés

Az éjszakai mínuszok beköszöntével, neki kell látni a “téli üzemre” való átállásnak. Lassan városon belül is beköszönt az éjszakai fagy, ennek érdemes elébe menni. Nem kell megijedni, ez alig jár némi vesződséggel.

Elég az ablakmosó folyadékot télire cserélni és a hűtőfolyadékot megtuningolni némi fagyállóval, ha szükséges. Így nagyjából már működőképes az autó, feltéve, hogy van elég erő az akksiban az indításhoz. Az öreg akkumulátorokat nem árt feltölteni desztillált vízzel, meghúzni és megtisztítani rajta a sarukat, netán kicserélni az egészet, ha megérett rá.

Ködben nyálkás az út

Ködben nyálkás az út


A jó akksi főképp az öreg szívódízeleknél lehet sorsdöntő, ahol így még egy-két bekrepált izzítógyertyával is életet lehelhetünk a motorba. Ha sokáig köszörül hidegben a dízel, akkor nem árt ezeket is ellenőrizni.

A hosszú és forró nyár után ablaktörlőink sokszor csak díszítő szerepet töltenek be autónkon, ezek is ellenőrzésre szorulnak. A sötétebb és csapadékosabb őszi/téli időszakban nagyobb szükség lesz rájuk, mint nyáron. Ne felejtsük el a betöltött téli szélvédőmosóval lemosni egyszer az ablakot, hogy a rendszerben mindenhol legyen egy kis fagyálló.


Hasznos tanácsok

Nem árt már most beszerezni a jégkaparót, esetleg egy kis seprűt. Jégkaparóból hasznosabb a hosszabb nyelű vagy a kesztyűvel egybeépített, így kaparás közben sem fagy le majd a kezünk.

Átment rajta egy autó

Átment rajta egy autó


A távirányítóról nyitható autókhoz már nem, a régiekhez viszont jó, ha van zárolajozó spray is nálunk. Ezt sokan a kocsiban felejtik, pedig ott kevésbé hasznos, ha pont ez segítene a bejutásban. Tél előtt illik a zárakat előre beolajozni.

Bosszantó, de nagy hidegben előfordul, hogy befagy a kézifék. Ha sokáig áll az autó, akkor jobb csak simán sebességben hagyni, és így védekezni az elgurulás ellen. Lejtőn parkolva tekerjük a járda felé a kormányt.

Jegesedik

A fákkal borított, városon kívüli utakon mostantól jobban oda kell figyelnünk. Itt kevesebb napfény éri azútburkolatot, párásabb a levegő, emiatt könnyebben pórul járhatunk, mint városban. Egyrészt nagyobb az esély a lefagyásra, másrészt a sebességünk is magasabb.

4 mm legyen legalább a profil

4 mm legyen legalább a profil


Ebből egy-egy kanyarban lehet csúnya baleset, mivel a gumi ilyenkor elveszíti tapadását, és egyszerűen kicsúszunk a kanyarból. Rosszabb esetben még egy frontális ütközésbe is beleszaladunk.

Nemcsak a jég, de a nyálkás, nedves útfelület is hasonlóan veszélyes, ne bízzuk életünket a menetstabilizáló elektronikákra! Az ESP sok mindentől megvéd, de ha csak a szembejövő sávban tud korrigálni, akkor lehet, hogy már hiába teszi.

Bakancsot fel

Ha már fázik a lábunk a szandálban, érdemes autónkra is gondolni és lassan előhalászni a téli gumit a garázs mélyéről. November elejénél ne várjunk tovább a cserével, akkor sem, ha az idei télre sem jósolnak állandó hóesést. Hivatalosan a tartósan 7 fok alatti hőmérséklet esetén javasolják a téli gumit, de nincs vész, ha ennél korábban kerülnek fel a hidegtűrő abroncsok.

A téli gumi több vizet szorít ki

A téli gumi több vizet szorít ki


A téli gumik ugyan jobban kopnak 15 fokos melegben, mint a nyáriak, de a reggeli és esti hidegben könnyebb lesz velük megállni. A több barázda és a speciális keverék hidegben rövidebb fékutat eredményez. A téli gumit 4 milliméteres profilmélység alatt nem érdemes feltenni, ilyenkor már nem sokat ér. Az újat lehetőség szerint gumisnál vásároljuk, óvakodjunk az ismeretlen, bevásárlóközpontokban kapható abroncsoktól.

Téli gumiból lehet kisebb méretet választani a nyárinál, ebből vélhetően csak előnyünk fog származni használata során. Válogatásnál érdemes ügyelni a sebességindexre, de nagy hidegben nem érdemes kockáztatni az autópályán sem, bármennyire száraznak tűnik is az útburkolat. Téli gumit szigorúan mind a négy kerékre szereltessünk, – összkerékhajtásnál is -, a négyévszakos gumiktól pedig tartsuk távol magunkat.