Keraxok

Keraxok


El tudja képzelni, milyen érzés több köbméternyi homokkal a háta mögött tengelyig süllyedni egy homokbányában? Milyen, amikor már az összes difizár bakapcsolva és csak egyre mélyül a baj, a nagykerekű bányagépek kezelői pedig már sörrel a kézben, félholtan fekszenek a tv előtt? Nem jó. Még szerencse, hogy nem valamelyik újságíró ült a kormány mögött, amikor megtörtént a malőr. Hallgathatná élete végéig.

6×4, 8×4

Az új Renault Kerax és Lander bemutatóján jártunk, amit nem is akárhol, hanem a sóskúti homokbányában rendeztek meg. A terepet sokaknak nem kell bemutatni, akinek mégis kellene, legyen elég annyi, hogy eddig ezen a hatalmas kiterjedésű, változatos, de roppant vendégmarasztaló helyszínen rendezték a nemzetközi Truck Trial versenyeket. Mindenütt dombok, emelkedők, bűzös iszap és nem utolsó sorban folyékony homok minden mennyiségben. Szóval igazán jó hely, ha nehéz terepre tervezett járgányok tudását kell bemutatni.

Előre szóltak

Önelásás

Önelásás


Bár a bánya ura előre szólt, hogy a gonosz, szinte folyékony kvarchomokban bármivel simán el lehet süllyedni, ennek ellenére a szervezők nem gondoskodtak az esetleges mentéshez szükséges felszerelésekről. Szép, amikor valaki ennyire bízik a saját portékájában.

Valójában a sima, inkább aszfaltra való abroncsokkal is elkerülhető lett volna az elakadás, ha a száraz idő, a nemrég itt rendezett munkagép bemutató talajlazító hatása és a látványos képeken dolgozó újságíró hármasából akár egy is hiányzik. De nem így történt.

Igaz, a bemutató hangulatának jót tett a váratlan probléma és tanulságos volt a megoldáson dolgozó emberek néma figyelése is. Különösen jó volt hallani a “kapcsolj be minden differenciálzárat” kezdetű mondatszerkezetet. Hiszen diffizárból itt még a legkisebb, 6×4-es modellben is volt pár darab.

Nyúlfarknyi kötél

Nyúlfarknyi kötél


Vonórúd sehol, drótkötélből is csupán néhány arasznyi volt kéznél, de ez is jobbnak tűnt a semminél. Azonban az üres dakaros Kerax nem tudott mit kezdeni a nála jóval súlyosabb elakadt testvérével. Végül mégis egy helyi járgány szabadította meg a 8×4-est a homok fogságából.

Eleinte ez sem tűnt sima menetnek, de a borzalmas tömeg és a méretes gumik jó szolgálatot tettek, a bányagép pillanatok alatt kirángatta a pórul járt Keraxot.


Ellopott kuplungpedál

A háromtengelyes Renault Lander volánja mögé huppanva elsőként a váltókar, majd a kuplung hiánya tűnt fel. Indítás után már az összetett műszerfal fényei és az ülésállítás számtalan beállítási lehetőségének kiismerése is eltartott egy darabig.

Hohóó, megvan a váltó!

Hohóó, megvan a váltó!


Hiába, ez munkahely, igazán kényelmesnek kell lennie. A téma tudósai szerint minden egyes felesleges sebességváltás csak a fogyasztást növeli. Ezt azonban senki nem engedheti meg magának, így a váltót vezérlő elektronika, ha úgy tartja jónak, akár kettesével is vált felfelé, lefelé egyaránt. Közben figyel a főnök zsebére.

Az új Optidriver váltó kezeléséhez hamar hozzá lehet szokni. A teljes- és félautomata beállítás mellett manuális állása is van a kormány jobb oldalán található bajuszkapcsolónak. A vendégmarasztaló homokkal azonban nem minden esetben tudott okosan megbirkózni, ilyenkor a manuális kapcsolgatás eredményesebb volt. Így nem veszett el az értékes lendület, miközben az elektronika a kipörgésgátló az ABS és a fokozatváltás feladatai között hezitált.

Feladat

Fel-le

Fel-le


Legnagyobb kihívásként mégis a bányából felhajtást éltük meg. Itt akinek nem volt tapasztalata a váltóval, az próbálkozhatott párszor, ugyanis ha az automata magához ragadta a hatalmat, akkor nem volt menekülés, idő előtt elfogyott a lendület és ilyenkor a visszaváltás már semmit sem ért. Érdemes volt inkább a tapasztaltabb Renault-s emberekre hallgatni, nekifutni a sunyi emelkedőnek, négyesig felkapcsolni és megpróbálni kitaposni a gázpedált a padlólemezen.

A korábbi, teherautókból ismerős izzasztó heroikus küzdelmet a géppel itt bátran elfelejthetjük. Belsejében a mindenféle irányokba mozgatható kényelmes ülés, színes-szagos műszerfal, légkondi és tágas tér teszi könnyedé a szomorú kubikos életet.

Ne vágjá’ be!

Színes, szagos

Színes, szagos


Korábban már esett szó arról, mennyire vidám dolog több tonnányi rakománnyal az elénk vágó majd hirtelen befékező személyautósok életben maradásáért küzdeni, de ezt talán nem árt néhányszor átismételni. Hiába az ABS, a vészfékrásegítés, a Landernél a tárcsa- illetve a Keraxnál a 41 centis dobfék, azért 32 tonnát nem könnyű megfogni. De terepen, büntetlenül próbálgatni a határait remek mulatság.