Ló+szamár=öszvér

Nekik nem kell crossover

Nekik nem kell crossover


Hallottam egy sztorit a keresztezésről, amely szerint Micsurin elvtárs keresztezni akarta a paradicsomot a krumplival, hogy a föld alatt burgonyát, a talaj felett paradicsomot teremjen.  Ez minden bizonnyal legenda, de a (ló+szamár)=öszvér képlet tényleg működik a természetben.

A különféle autók vonzó tulajdonságainak egyesítése az autógyártókat is csábítja. Elsősorban ott érdemes nekimenni a vásárlóknak szokatlan autókkal, ahol a piac már telített. A 123-as Mercivel taxizó arab nem jön lázba egy kupésított terepjárótól, ahogy az első autójára kuporgató kínai alattvaló is a hétköznapi kocsikban gondolkodik.

A gazdagoknak kell

Amerika bukik a crossoverekre

Amerika bukik rájuk, ez épp egy Mazda CX-9


Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban viszont a népek gyakran vevők az újszerű koncepciókra. A máshova nehezen sorolható kocsikra jobb híján ráragadt a crossover elnevezés, ami azt jelenti, hogy a különböző kategóriák között állnak, áttörik a határokat.

A szabadidő-autók divatja miatt leggyakrabban terepjárós elemek vannak a crossovermodellek formájában. Manapság népszerű ötlet a kupésított terepjáró, ami azért jó, mert a meredeken lejtő tető jó sokat ront a dzsipek térkínálatán és csomagterén.

Kupésodó dzsipek

Actyonnak hívják a kupés SsangYongot

Actyonnak hívják a kupés SsangYongot


Oda se neki. A dél-koreaiak már korán ráéreztek a dolog szépségére, ezért egy oldalról előző Mégane-os kasztnit ráültettek a terepjárós alvázra, amivel kész is lett a Ssangyong Actyon. A BMW megirigyelte a koncepciót, Frankfurtban már láthattuk is az X6-ot, amely tuti siker lesz. Nem állítanám, hogy bárkinek szüksége volna egy négyajtós kupéra az X5 alapjain, de valószínűleg kiszámolták, hogy Észak-Amerikában sokan vágynak rá.

A crossovermodellek esetében nem kell mindig méregdrága autókra gondolni. A Suzuki például sokszor nekifutott a témának, többször is átütő sikerrel, néha kudarcot vallva. A személyautós terepjárót sokan az első Toyota RAV4-hez kötik, pedig könnyen vezethető, kompakt és nem munkagépnek szánt terepjáró az évekkel korábbi Suzuki Vitara is.

Vannak olcsó crossover-modellek! Lapozás után jön siker és kudarc is a Suzukitól 


Megy ez a Suzukinak!

A Vitara sikerén erősen nekibátorodott a márka. Az X-90-et be is lőtte egy annyira kategóriák közötti résbe, ahol nem voltak vásárlók. A kétszemélyes, kabrió mikroterepjáró pofára esésnek bizonyult, két évet élt csupán és a világ legrosszabb autói közé választotta a BBC egyik újságírója.

Megbukott a kis édi terepkabrió

Megbukott a kis édi terepkabrió


Ám a Suzukiból ez nem ölte ki a lendületet és évekkel később az SX4-gyel megint újítottak.

Igen, a szomszédaink családi autója is crossover, mert hova soroljunk egy méretében kisautós, de négykerék-hajtással is kapható, magas építésű és szabadidő-autósra rajzolt gépezetet?

A Mercedesnek nem jött össze

Nagyobb méretekben is folyik az újabb és újabb szegmensek kihasítása, ami néha bejön, néha bukás. A kategóriák közti műfaj a Mercedes-Benz számára nem egy sikersztori. A 4×4-es R-osztállyal az SUV-modellek, az egyterűk és a luxuskombik közé próbáltak meg hidat verni, ám a keverékautó eladásai nem alakulnak fényesen.

Luxuskombi, SUV és egyterű, de túl drága

Luxuskombi, SUV és egyterű, de túl drága


A mindent bele felállásban túl drágára sikerült autón hétüléses és olcsóbb, csak hátsókerekes változatokkal próbál segíteni a Mercedes-Benz.

Egy Mercedes-menedzser szerint semmi gond, a számítógéphez is 1963-ban találták fel az egeret, de csak 20 évvel később futott be. Tényleg a remény hal meg utoljára, és az is igaz, hogy az R jórészt az ML alkatrészeiből áll össze, ezért a tervek alatti darabszám nem olyan vészes.

Kategória lesz a résből

Napjainkbeli ellenpéldának ott a Nissan Qashqai, amely méretben, árban, koncepcióban valahol egy Golf és egy X-Trail között áll.

Bejött az Almera-Qashqai váltás

Bejött az Almera-Qashqai váltás


A nevében is különleges, egyedül a JEEP Compasshoz közelálló autóra ráharaptak a vásárlók. Jelenleg ott tartunk, hogy a brit gyár kapacitását nem lehet tovább bővíteni és Japánból fognak behajózni Európába belőle, amivel csökken a várakozási idő.

A fejlődés során a sikeres crossoverkoncepciók kategóriává válnak, mihelyst több autógyár is rácsap az ötletre. A RAV4-et vagy az apró Honda HR-V-t 15 éve nem tudtuk volna kategóriába sorolni, ma viszont az elég egyedi Mazda CX-7-et is elintézzük azzal, hogy szabadidő-autó, azaz SUV. Nem meglepő, hogy a hírek szerint a GM máris vetélytársat fejleszt az SX4-nek, mert a résmodellek sikeréből ők sem akarnak kimaradni.