Vasárnap közlekedett utoljára a 41-es vonalán UV villamos. Kihasználtuk az alkalmat és kamerával, fényképezőgéppel terrorizáltuk a vonalon dolgozó vezetőket. Először a Körtéren néztünk szét, de ott csak egy irgalmatlan mély gödröt találtunk. Így gyorsan kiszaladtunk az ideiglenes végállomásra, Albertfalvára, hogy a kamaraerdei végállomásig gyűjtsünk némi anyagot. 

Gyorsulási verseny

Bolondok mindenhonnan

A végállomáson a vasárnapi időpont és az elmebeteg időjárás ellenére is találkoztunk vasútbolondokkal, és az út során mindenfelé fényképezgető, videózó emberekbe botlottunk. Akadt olyan elvetemült csapat is, amely Zágrábból érkezett, csak azért, hogy villamosozzon egyet az utolsó 41-es vonalán közlekedő UV-val. Tisztelnivaló, kedves bolondok ők is.

Találtunk némi propagandaanyagot is a villamoson. A szórólap azt a remek hírt énekelte meg, hogy “a tavaly ígért augusztusi határidő előtt, már július 23-tól újraindulhat a villamosforgalom a Fehérvári úton”. Ollé! Arról már nem regél a Metró4 feliratú papírlap, hogy a lassuló metróépítési lendület, a kivitelezési késések miatt szeptembertől mekkora pluszdugókkal kell majd számolni, de sebaj, most örvendjünk inkább ennek a jó hírnek. 

Vészcsengettyű horgászokkal

Emlékek

Budai gyerekként különösen közel állnak a szívemhez ezek a villamosok. A Bartók Béla úton mind a 19-es, mind a 49-es villamosok elhúztak a házunk előtt és még iskolába is ezeken zötykölődtem álmos reggeleken. Sajnos a 19-es vonalán lemaradtam az utolsó UV-járatról, ezért szinte kötelező volt kihasználni a vasárnapi, utoljára közlekedő UV villamost a 41-es vonalán. Szerencsénk volt, találtunk egy kedves villamosvezető hölgyet, aki ránk áldozta néhány perces pihenőjét. Ő mesélt nekünk a vészfékezés embert próbáló módjáról, a féktávolságot szinte végtelenre növelő őszi falevelekről és a vezetőállás szinte mindenféle ergonómiát nélkülöző kialakításáról is. Örömmel ittuk a szavait, furcsa egy apró, törékeny hölgytől hallani, hogy milyen jó villamost vezetni, de elhittük neki. Pláne, hogy az anyukája is ott ült velünk a villamoson, aki maga is évtizedekig vezetett hasonló nagyvasakat.

A zuhanykabin leghátul van

Amit az UV-ról tudni érdemes:

1950-ben 60 darab villamost rendelt a Fővárosi Villamosvasút Községi Vállalat (FVKV) a Ganz gyártól. A jóféle olajozott szocialista együttműködés miatt csak 1953-ra tudott megegyezni a két cég felügyeleti szerve a gyártás részleteivel kapcsolatban. Az első két példány 1955 végére készült el, a következő két darab pedig a következő év elején érkezett a megrendelőhöz. Eleinte szólóban szállították az utasokat, hiszen két vezetőállásuk volt.

Érdekes, hogy a 20 tonnás vasdarabot 4 darab egyenként 37 kW-os, – ez mindössze alig kétszáz lóerő – 600 voltos egyenárammal működő motor hajtja, legfeljebb 50 km/órás engedélyezett tempóval. Bámulatos, hogy a vaskerekű járgányok működéséhez milyen kis teljesítmény is elegendő.

A 41-es vonalon hétfőtől az UV-kat a Combinók előtti időkből a 4-6-os vonaláról ismerős villamosok váltják majd fel. Ezzel állandó vasútügyi szakértőnk szerint amellett, hogy kevésbé attraktív modell kerül majd a vonalra, csak egy baj lehet, mégpedig az, hogy a meredekebb szakaszokon majd elkapar a villamos. Elpörgő kerekű Ganz-villamos látványáért nem is kellett messzire mennünk, már a Körtér melletti megállóból induló szerelvények vaskerekei is vadul pörögnek, pedig egyelőre nem fagy, és ázott, csúszós falevelek sem borítják a pályát. Helyettük a sínek mellől kiolvadt kátrányszerű, a villamospótló buszok kerekei által felhordott anyag rontja a kerék és a sín közötti tapadást. 

Síntan

Fényképezés, videózás közben magunkra szedtünk némi sínismeretet is. Megtudtuk, mit is jelentenek a vasdarabok oldalán lévő mágikus jelzések, de a talpfákba beütött, számozott fejű szögekről a talpfa korát is megállapíthatjuk. Persze a fene tudja, ennek milyen gyakorlati haszna lehet, de van akit jó érzéssel tölt el, hogy tisztában van vele: 1984-ben lefektetett talpfákon heverő vágányon halad ki a villamos a kamaraerdei végállomásra.
A síndarabok oldalán lévő DGY megfejtése nem akkora ördöngösség, ez Diósgyőrt jelöli, az évszám talán mindenkinek egyértelmű, de a sor végén van még egy érdekes adat. Ez azt jelöli, hogy a vassínből hány kilogrammot nyom egy méternyi darabka. Esetünkben ez 48 kg. 

Másik végállomás

Most gondoljunk bele a szerencsétlen hátrányos helyzetű síntolvajok nyomorúságos életébe, akik esetenként több tízméteres darabokat képesek percek alatt ellopni A feszültség alatt lévő felsővezetékről nem is beszélve. Kegyetlenül nehéz, veszélyes munka az övék, nem vitás.
UV-val még egészen augusztus huszadikáig utazhatnak azok, akiknek bejönnek ezek a régi masinák. Az ünnep után azonban végképp búcsút kell inteni a több évtizeden át a budapesti utcaképhez szervesen hozzátartozó sárga járműnek.

A következő oldalon jönnek a technikai adatok

Műszaki adatok – UV villamos
MOTORADATOK
 Típus4 darab Ta 1,18 típusú
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)148(200)
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)60
FOGYASZTÁS
VárosNéhány kW/h
Lakott területen kívül Kevesebb kW/h
CO2 kibocsátás (g/km) 0
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)12 600/2300/3100
Forgócsaptáv (mm)5800
UtastérBruttó 25 m2
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)19 750 / 94 fő
Üzemanyagtank kapacitás (liter)Az nincs neki
Kerékátmérő670 mm
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)n.a.
Konkurensek (forint) Ganz csuklós  / sok forint
Hannoveri villamos / sok forint
Combino / borzasztóan sok forint
A szériafelszereltség fontosabb tételeiKanárisárga fényezés sportos díszcsíkkal, vészcsengő, piros jegylukasztó, letekerhető ablak, könnyen takarítható PVC padló, műbőr ülés, lengedező kapaszkodó, csúszásgátló kvarchomok
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeKicsit öregecske, zörgő-zakatoló nagy vasdarab. Városi közlekedésre termett, károsanyag kibocsátása irigylésre méltó.
Pontszám (max. 10)  8pont
Búcsú a legendás villamostól 1
Búcsú a legendás villamostól 2
Búcsú a legendás villamostól 3