Utálnék gazdasági elemző lenni. A fizetés nem rossz, de a komolyan megfontolt kijelentések egyik pillanatról a másikra foszolhatnak szét a politikai helyzet változásával. Akárhányszor megkérdeztünk egy elemzőt az üzemanyagárak jövőjét illetően, még csak ködös jóslásokba se mertek bocsátkozni.

Egyre kevesebb az ilyen jellegű kút

Egyre kevesebb az ilyen jellegű kút


Volt olyan, aki drágulást prognosztizált idénre, de a nagy többség csökkenő üzemanyagárral számolt, és elképzelhetetlennek tartotta az újabb 300 forintos benzinárat. Nem jött be. Még nyár közepe sincs, a kereslet szeptemberig csak nő és nő, ami árfelhajtó tényező, mivel a kitermelői kapacitások nem tudják fedezni az igényeket. És hangsúlyozom: nem olajból van kevés.

A helyzet olyannyira rossz, hogy már Amerikában is hőzöngenek az emberek, és inkább a 15 litert fogyasztó kisautóval indulnak útra, mint a kétszer ennyit zabáló nagy SUV terepjáróval.
Rossz lehet odaát, de itthon még inkább. Hogy tényleg 310 forint lesz-e a benzinár a következő hetekben, ahogyan a GKI Energiakutató ügyvezetője jósolta, ki tudja. Addig nézzük, hol érdemes tankolni és hol kevésbé.

Irán – Jegyrendszer
Iránban nemrég bevezették a jegyrendszert az üzemanyag-vásárlásra, mert akkora volt a kereslet. Az országban tartott mennyiségnél jóval több üzemanyagra van szükségük az autósoknak, így vissza kellett importálniuk a saját exportcikküket. A jegyrendszer hatására óriási sorokban érkeztek a kutakhoz az autók és megindult a jegyekkel való kereskedés. Lényeges áremelést is eszközöltek a fogyasztás visszaszorításának érdekében, 20-ról, 35-40 forintra emelkedett a benzin ára. Bárcsak nekünk okoznának ilyen traumát!

A Mol nem nyilatkozik  
 

Felvásárolnak!

Felvásárolnak!


A hazai üzemanyagkirály, a Mol nagyon bölcsen nem nyilatkozik a jövőt illetően, most úgyis éppen a felvásárlás elleni fondorlatos lépések veszik el az erejét. Annyit lehet tudni róluk, hogy minden egyes kút a környékhez viszonyítva alkotja meg árait, azaz ha a közelben fellelhető egy olcsó áron szolgáltató konkurens kút, akkor ők is olcsóbban mérik majd a naftát.

Persze jogosan vetődhet fel a kérdés, hogy tudnak olcsóbbak lenni a többiek, amikor a Moltól vásárolnak? A válasz egyszerű, a Mol nem akar a legolcsóbbak közé tartozni. Olyannyira nem, hogy a budapesti árakat böngészve, a Mol csak a 20. hely környéken kezd belépni a sorba, ami az “olcsóságot” illeti. Előtte nemcsak a diszkontkutak, hanem a jó nevű olajvállalatok is olcsóbban kínálják a benzint és a gázolajat egyaránt, feltehetően kevesebb haszonnal.

Persze a Mol folyamatosan változtatja árait – országos szinten naponta – hogy versenyben maradjon, de leginkább belőle kénytelen kiindulni a verseny, mivel részben ők maguk határozzák meg a többi kút üzemanyagárát is.


Olcsóbb és drágább helyek

Autópályák és fontosabb bevezető utak, főváros és vidék. Nagyjából így lehetne felosztani az országot, de gyakorlatilag teljesen felesleges. Az egyetlen biztos pont a kutaknál, hogy az autópályák és fontosabb bevezető utak mentén drágábban mérik az üzemanyagot. A benzint és a gázolajat is. Mindig.

A vidék és a főváros helyzete teljesen más. Itt már nem lehet biztosra mondani, hogy vidéken mindenhol olcsóbb a benzin, mint a tojás esetében. Van ahol igen, van ahol nem. A holtankoljak.hu internetes oldal alapján az ország legolcsóbb kútja  például a Pesti úti Shell állomás 265,9 forintos benzinárral. Egy telefon és gyorsan kiderült, hogy ez pontosan 20 forinttal van alatta a valós árnak, így csak óvatosan bánjunk az ilyen adatokkal.

Ahol olcsó a benzin, drága a gázolaj

Náluk a legolcsóbb jelenleg

Náluk a legolcsóbb jelenleg


Olcsó benzint és gázolajat nem találunk egy kútnál. Budapesten az Auchan mindkettőben élen jár, igaz a város két különböző pontján. A gázolaj (251,9) Soroksáron, a benzin (278,8) Albertfalván a legolcsóbb. Kár, hogy csekély kútszámával csak igen kicsiny szeletet tud kiharapni az Auchan a hazai üzemanyagpiacból.

Meglepő viszont, hogy kinőtte magát a másik áruházlánc, a Tesco kúthálózata. Jelenleg 42 töltőállomás üzemel országszerte, és jól mérik az üzemanyagot. Július 15-ig még literenként 15 forinttal olcsóbban is tankolhatunk Budaörsön és Pesterzsébeten, feltéve, hogy előtte elvertünk 10 ezer forintot az áruházban. Max 50 litert tankolhatunk így, ezzel 750 forintot spórolhatunk.

Hol a legolcsóbb?
95-ös benzin
Albertfalva (Auchan)278,8 forint
Gázolaj
Soroksár (Auchan)251,9 forint


A korábbi olcsó hálózatok, mint a Jet, az Esso vagy az Agip  továbbra is tartják magukat eme jó szokásukhoz, bár két hálózat már elkelt. A Jet kútjait a Lukoil vette át, az Esso pedig az Agiphoz került.

Kispesten sok helyen olcsóbb az anyag

Kispesten sok helyen olcsóbb az anyag


A JET Auchan-áron is árul 95-öst (onnét nem messze), sőt gázolajból is alig drágább, de ezért Kőbányára kéne kiautózni. Az Esso Kispesten adja legolcsóbban a gázolajat, a benzint pedig a XI. kerületben, ez is alátámasztja az egymáshoz igazított árakat. Kispesten a holtankoljak.hu szerint csak az Agip kínál olcsóbb gázolajat, még hozzá az Üllői úton 252,9-ért. Az oldalon talált adatok szerint ezt a kutat lenne leginkább érdemes látogatni a városban, mert itt a 95-öst is olcsón mérik, gyakorlatilag Auchan árban. Kis utánajárás és kiderül, hogy a dízel 4, a benzin 2 forinttal drágább, mint az oldalon feltüntetett. Persze még így sem rossz.

A Shell is versenyez a kicsikkel

A Shell is versenyez a kicsikkel


Érdemes kiemelni még a Shellt, az olcsónak számító övezetekben felveszi a versenyt, és szinte diszkontáron szolgáltatja a folyadékot. Így Kispesten az Üllői úton 256,9-ért lehet tankolni dízelt, a XI kerületben pedig 279,9-ért benzint. A Mol és az OMV nem nagyon törekszik igazi árversenyre, ők a két legdrágább szolgáltató.

Irány a Balaton

Nem érdemes a tankolásokat az autópályák mentére halogatni, mivel a trendekhez igazodva mind jóval drágábbak, mint a fővárosban. A gázolaj literjét csak ritkán mérik 265 forint alatt, míg a 95-ösért legalább 289 forintot kell fizetni. Szerencsére a matricaárak mindenhol megegyeznek.