Az igazi hagyományos riasztók feladata pedig éppen az volna, hogy felkeltsék a járókelők figyelmét, és elriasszák a

A gyári riasztók nem sokat érnek

A gyári riasztók nem sokat érnek


tolvajt jó messzire. Manapság ennek a visszatartó ereje már közelít a nullához, ami sajnos azért is van, mert nem figyelünk egymásra, pláne nem egymás értékeire.

Mit tud egy riasztó?

Bármilyen hihetetlen, de van még a XXI. században olyan riasztó, amelyik a tényleges lármázáson kívül semmi mást nem tud csinálni. Nem akadályozza meg a lopást, csak sivít. Ezeket a blokkoló funkcióval nem rendelkező riasztókat főként a márkakereskedések építik be, a cascóhoz jó lesz felkiáltással.

Ezzel több baj is van. Az egyik, hogy cascót akár nélküle is sikerülhet kötni, a másik pedig, hogy iszonyat átverésszaga van a dolognak. Egy hitelre vásárolt autónál nem sokat számít egy plusz 60 ezer forintos tétel, így simán felszámolnak ennyit akkor is, ha 20 ezerért is különbet kapni. Nem járunk jobban a gyári riasztókkal sem. Ezeket ugyan ellátják valamiféle blokkolással, de mivel mindegyikbe ugyanolyan kerül, a tolvajok hamar rájönnek a nyitjukra.

A “pédzseres” a menő

Mostanában már nem az a menő riasztó, ami felhúzza az ablakot, hanem amelyik értesíti a tulajt, ha valaki ólálkodik

35 ezer forinttól indulnak a pageres riasztók

35 ezer forinttól indulnak a pageres riasztók


az autó körül, és amelyik beindítja a motort, ha úgy akarjuk. Két módon értesülhetünk arról, amiről nemigazán szeretnénk. Az egyik az úgynevezett mobiltelefonos hívómodul, a másik a pageres (pédzseres) megoldás. A mobiltelefonos védelem bármelyik riasztóhoz csatlakoztatható utólag, és nem meglepő módon a telefonunkon hívással fog jelezni, ha baj van az autóval.

Extra funkció, hogy sms-sel blokkolhatjuk az autót. Hogy miért nincs alapból blokkolva, azt nem tudjuk. De ha van mellette más indításgátló az autóban, jó eséllyel a tolvaj csak az elsővel végez, és ha menet közben leáll alatta az autó, nem áll neki még egyszer babrálni. Pech, ha mégis. Ez a megoldás 35 ezer forinttól kezdődik beszereléssel.

Az LCD-pagerek látványosabbak, és több funkcióval rendelkeznek a mobiltelefonos rendszereknél, de a lényegük ugyanaz, riasztják a tulajt. Ezek rádiójellel kommunikálnak, maximális hatótávolságuk 1000 méter körül mozog.


Van egyszerűbb és van drágább is belőle. A jobbak már kezelik az úgynevezett kétkörös rendszereket, amelyek a belső tér védelmén kívül radarokkal az autó körül is pásztázzák a teret. Ide elég simán belépni, és a riasztó máris jelez egy csippanással, küldi az információt a betolakodóról. Hogy ne kelljen minden járókelőnél beugrani a mamuszba és lerohanni a kocsihoz, a pageren jól megkülönböztethető, hogy milyen típusú a riasztás. Ezek az LCD-kijelzős riasztók 35 ezertől indulnak, egy felső kategóriás kb. 70 ezerbe kerül.

Amatőr

Amatőr


Persze mindkét rendszer csak akkor jelez, ha még elérhető távolságban vagyunk, vagy van térerő. Vagy ha a felkészült tolvaj nem blokkolja valahogyan ezeket a kimenő jeleket.

Milyen a jó riasztó?

Egy jobbfajta riasztó funkcióinak a száma megszámlálhatatlan. Közeledésre nyitja-zárja a központi zárat és beprogramozható, hogy mikor induljon be a motor és kezdje fűteni vagy épp hűteni az utasteret. Vagy akár a távirányítón nyomon követhetjük az utastér hőmérsékletét.

Jó ha MABISZ-minősítéssel bír riasztónk (casco kötéshez jól jöhet), ha van rablásgátló funkciója és ha akkumulátoros a szirénája. Ezenkívül kis millió tulajdonsággal bővíthető még, így akár az ajtófeszegetésre is beindulhat a megváltozó légnyomás hatására. A bekötésnél pedig arra figyeljünk, hogy minden kábel egyforma színű legyen (bekötésnél számozzuk meg őket), mert így a tolvaj hamar elveszti a fonalat.

Ne az évszámot, könyörgöm!

A sziréna legyen akkus

A sziréna legyen akkus


A Porsche Hungaria előszeretettel rakja autóiba a kódpados riasztókat, Skodától az Audiig, de más márkába is szereltethetünk ehhez hasonlót. Ezek egy részénél beszállás után kell bebillentyűzni az indítókódot.

Figyelem: a billentyűk egy év alatt láthatóan megkopnak. Soha ne egy egyszerű évszám legyen a jelszó, mert ez az első, amit kipróbál a tolvaj. Időként változtassuk meg a kódot, hogy egyenletesen kopjanak a billentyűk.

Egyedül nem véd

Bármennyibe is került, egyedül egyik riasztó sem képes megvédeni az autót. Érdemes kiegészíteni egy mechanikus védelemmel, amiből a riasztósok is a váltózárat javasolják leginkább. Ez egy újabb 40 ezer forint körüli kiadást jelent. Jó ha van immobiliserünk, és nagyon hatékony lehet egy-egy egyszerű, de trükkös saját blokkoló. Ne feledjük: minél szélesebb a védelmi repertoárunk, annál valószínűbb, hogy egy könnyebben feltörhető autó lesz az áldozat! És fontoljuk meg a cascót.