Sebtiben készítettünk egy csöppet sem reprezentatív felmérést arról, ki, mit szeretne megtalálni egy gyári autós

Megújult a Toyota

Megújult a Toyota


weboldalon. Cseppet sem meglepő módon a válaszok szinte szóról szóra megegyeztek: akciók, árlista, felszereltség, konfigurátor, műszaki adatok nagyon kellenének. A dizájnnál sokkal fontosabb a használhatóság, a színes-szagos átvezetőknél a gyorsaság.

Az elvárások tehát világosak, érthetőek, sőt józan paraszti ésszel is könnyedén kitalálhatóak. De a kutya úristenit, valahogy mégsem ment át a fejlesztők fejébe az akarat.

Tömegmárkák honlapjai

Nem hisszük, hogy egy olcsóbb márka honlapjának kevesebb információt kellene átadnia, mint egy presztízsmárkáénak, mégis van néhány apró különbség. A vásárlónak sosem lehet elég olcsó egy termék, az emberek szeretnek akcióban hozzájutni a dolgokhoz, legyen az zabpehely vagy épp egy családi autó.

Ebben a kategóriában fontosabb az egyszerű kezelhetőség és a gyorsaság, a bizalom, a pozitív élmények kialakítása, mivel az erős konkurenciaharcban sokan a háttérszolgáltatások alapján alkotnak véleményt, amiben a weboldal minősége is szerepet játszhat. Nem egy vásárló pártolt már át egy másik márkához egy antipatikus értékesítő miatt. Kisebb hangsúllyal, de itt is ugyanez a helyzet.

A webdesigner véleménye:
Az autós cégek egyre többet, kisebb vagyonokat áldoznak a weboldalaikminőségére,fejlesztésére. Egy-egy új modellnél azonnal megjelennek az aloldalak vagy a színes-szagos microsite-ok. Rohamos tempóban terjed a flash-animációk és videók alkalmazása. Ezek szaporodása várható a jövőben is.

Egyre jellemzőbb, hogy a márkára jellemző központi arculatot használják a hazai importőrök, néha egyszerűen lefordítják a külföldi oldalakat. Ezzel kiszorulnak a régebbi, gyengébb minőségű oldalak. Ugyanakkor érdekes, hogy az autós honlapok minősége nem a cég anyagi helyzetétől függ, hanem annak marketingstratégiájától. Így fordulhat elő, hogy a Dacia oldala jóval professzionálisabb benyomást kelt, mint a Mercedesé, ami ráadásul gyökeresen eltér például a német oldaltól.

Kisebb-nagyobb hibák persze minden oldalon felfedezhetőek. Ilyenek például az értelmetlenül hosszú URL-ek, vagy hogy egy szöveget képként illesztenek az oldalra, ami egy nagyobb felbontású monitoron már rossz minőséget eredményez.  Egyes márkák figyelmetlenek a domainnevek regisztrálásánál is, ilyenkor fordul elő, hogy a weboldal nem jön be, ha elhagyjuk előle a www előtagot.

Suzuki: A központi weboldal jól tükrözi a márka értékeit, látszik hogy a Suzuki eladásait nem a csili-vili

Gagyi a Suzuki kinézete

Gagyi a Suzuki kinézete


központiweboldal generálja. Ennek ellenére a konfigurátor hiánya mellett minden elvárásnak jól megfelel az oldal, sőt kifejezetten könnyen áttekinthető, gyorsan használható. A leggyorsabban működő weboldalak egyike.

Az információk fixen szerepelnek az oldalon, nem menthetőek le, ami egyrészt lehet hogy hátrány, viszont nem kell perceket várnunk, amíg a processzor az adobe fájlok megnyitásával folytat véres küzdelmet. Egyértelmű pozitívum, hogy pillanatok alatt megtekinthető az összes TV-spot, beleértve a régieket is. Sajnos ezek sem menthetőek le.

Az oldal egyetlen hátránya a borzalmasan egyszerű dizájn. Persze a gyengénlátók ne akarjanak vezetni, de azért mégis bevethettek volna egy, a fehértől távolabb álló betűszínt, az ugyanilyen színű háttéren.

Opel/Chevrolet: A GM ezen két márkájának weboldalát ugyanaz a hazai csapat fejleszti, az Opelnél most történtarculatváltás, ami rá is fért a honlapra. Sokkal divatosabb a korábbinál, bár a sok funkció miatt nem ez a legegyszerűbben használható oldal. Cserébe viszont olyan kiváló szolgáltatásokat érhetünk el, mint a készleten lévő újautó-kereső, vagy a használtautó-adatbázis. Ennél is látványosabb az az összehasonlító szolgáltatás, ami a

Összehasonlító funkció az Opelnél

Összehasonlító funkció az Opelnél


konkurens márkák árait és felszereltségét tartalmazza. Az ötlet kiváló, persze azért óvatosan kell bánni az itt szerzett információkkal.

Mi egyetlen dolgot találtunk, amitől sokan meg fogják utálni az oldalt, ez pedig a műszaki adatok elrejtése. Erről az árakat/felszereltséget tartalmazó pdf fájlban olvashatunk, de erre egyetlen nyom sem utal, így ha ezt keressük, sosem fogjuk megtalálni.
 
A Chevrolet kevésbé csicsás, jóval kevesebb funkcióval, de a technikai adatok külön elérhetőek. Mégis kicsit nehézkes átlátni, szívünk szerint némileg átrendeznénk az oldalt.


Mivel a Daciánál csak két modellről van szó, így könnyű volt egy átlátható, pofás weblapot szerkeszteni. Konfigurátor itt sincs, de az oldal profi benyomást kelt.

A Ford pont az ellenkezője. Egy rakás modellt és egyéb információt kellett feltüntetni, ami sikerült ugyan, de kell

Profi oldal

Profi oldal


hozzá egy szabad délután, míg mindent elolvasunk. Kicsit szürke, és abba a hibába estek, hogy túl sok információt akarnak közölni velünk, ami sokak számára ijesztő lehet. Sok a menüpont, kicsit tömörítenénk a tartalmon a jobb használhatóságért.  

Franciák: A Fordhoz hasonló széles modellkínálatot jobban sikerült a franciáknak összerendezni. Közülük a Peugeot oldala a legszebb és egyben a legjobban használható, utána nálunk a Citroën és a Renault a sorrend. Utóbbinál a modellválaszték kizárólag legördülő menüből érhető el, ami a hobbi netezőknek nehézséget okozhat. A legnépszerűbb keresési feltételeknek mindhárom oldal megfelel, előbb vagy utóbb rálelünk a keresett infókra.

Olaszok: Nemhogy az életimádat, de az információk se nagyon jönnek át az Alfa vagy a Fiat honlapjáról. A Fiatnál egy megindító TV-spoton kívül kevés dolog érintett meg minket, amin a szürke dizájn a rádobált infókkal nem sokat javít. Még a modellválasztás is nehézkes, technikai információkra pedig egyáltalán nem leltünk. Nem csodálkozunk a menekülő usereken.

Gyenge a FIAT oldala

Gyenge a FIAT oldala


Ennél egy fokkal összeszedettebb az Alfa Romeo honlapja, ahol jelentős kutakodás után majdnem minden infót kinyerhetünk a számítógépből, de a rendezettség ennek az oldalnak sem az erőssége. A Lancia a legjobb és legtisztább a három közül, de valószínűleg csak azért, mert mindösszesen két modellről kell beszámolni.   

Dél-Korea:A Kia mindig erős volt marketingben, ezt tükrözi a színes-szagos website, ami kicsit lassú is emiatt. Ennek ellenére jól használható weboldal, miután ráleltünk. Egy átlagos felhasználónak viszont kétlem, hogy eszébe jutna a www.kiamotors.hu honlap. A kia.hu a Kulturális Innovációs Alapítvány honlapjára vezet.

A KIA testvérmárkája, a Hyundai fényévekkel lemaradt webdesignban, viszont rendezett és jól használható.

Japánok:Mostanában csinosodott meg a Toyota weboldala, aminek használhatósága eddig is jó volt. A

A legjobb francia

A legjobb francia


számológépet igénylő árlista most is működik még, de már előre kiszámolt modellekre is lelhetünk.

A Mitsubishi oldalára viszont szinte rá sem lehet lelni, az www.mmimport.hu cím csak keveseknek juthat eszébe saját magától. Ezekután viszonylag egyszerű dolgunk van vele. Nem így a Nissannal, ahol kicsit lassú, kicsit szürke és túlzottan bonyolult a felállás, főként a Nissan-vásárlók magas átlagéletkorát tekintve.

Legjobban, leggyorsabban a Mazda hivatalos honlapja használható. A konfigurátor viszont a Nissan oldalát kivéve mindenhonnan hiányzik.  

Prémiummárkák: A prémiummárkák honlapjai semmivel nem különbek a többieknél, sőt akár azok szintjét sem éri el. Elég rátekinteni a Jaguar filléres honlapjára, még szerencse, hogy a felirat szerint ez csak ideiglenes. 

A BMW honlapja most újult meg, de nem tudjuk teljes szívből az mondani, hogy előnyére. Kicsivel színesebb lett,

Egyszerű a Volkswagen oldala

Egyszerű a Volkswagen oldala


több a mozgókép, de az árlista és a műszaki adatok eléréséhez is többet kell kattintani a korábbinál. És lassúbb is az oldal.

A Mercedes honlapja ennél jobban használható, de még ennél is szürkébb, nem árulkodik luxuskörülményekről és kimaradt a konfigurátor is. A hűvös svédek közül a Volvo egész normális oldallal rendelkezik, míg a Saab a főoldal után igencsak lehangoló. A műszaki adatokat ráadásul ők is az árlistába rejtették.

Porsche Hungaria

A Porsche Hungaria által képviselt márkák egyike sem pályázhat felhasználóbarát kialakításra. A legrosszabb és legódivatúbb az Audi honlapja, amin kifejezetten nehéz eligazodni. A Skoda ennél egy fokkal jobb, de itt is túl sokat kell kattintani, míg eljutunk a célhoz. A Volkswagen-honlap egyszerűen néz ki, és ezt a legegyszerűbb is használni.

A SEAT-oldal forráskódjában csörgedezik némi latinos vér, ennek megfelelően jó sok a piros szín, de ez nem feltétlenül válik előnyére. Itt a többi oldaltól eltérőn ugyan nincs konfigurátor, de itt is megtaláljuk az azonnal elvihető kategóriát, amivel hónapokat megspórolhatunk magunknak, ha az adott márka mellett voksolunk.