A verseny


A fentebb nevezett csodajármű Mercedes-Benz Nürburg 500 nevét arról a rekordról kapta, hogy 13 nap alatt 20 ezer kilométert tett meg anno a Nürburgringen. A Nürburg 500-as 100 lóerős teljesítménye és 110 km/hvégsebessége kiemelkedő volt a maga idejében, és ma is meglepően mozgékonynak, elevennek mutatkozik. Ezeknél az autóknál általában az a probléma, hogy a fékrendszer nincs a helyzet magaslatán, a hatalmas súly és a ma is közel megfutható 100-as végsebesség együtt keményen megviseli a vezetőt. Az 1933-ban készült autó mégis simán végig bírta a kétnapos, 550 km-es Csillagtúrát.


Ötödik alkalommal rendezték meg a versenyt – merthogy ez mégiscsak az -, ahol régi és kevésbé régi Mercedesek jópofa ügyességi és gyorsasági szakaszokon gyűrik egymást. Az izgalmas kétnapos túra középpontjában mindvégig az itiner és a mechanikus stopperóra áll, meg a gyönyörű útvonal, amit az Őrségen keresztül húztak meg. Az a csapat tud biztosan nyerni, amelyik jól együtt dolgozik és remek időérzéke van, mert az ügyességi pályákon nem kevesebb a feladat, mint hogy századmásodpercnyi pontossággal kell teljesíteni az akadályokat. Mi új C-osztállyal, automata váltóval és teljes lelkesedéssel vetettük be magunkat, de maximum 6 századmásodpercre ment a feladat, pedig tényleg vannak olyanok, akik 0 hibapontot gyűjtenek 50 éves autójukkal.

A csodaszép táj


A verseny nagyon izgalmas, tényleg lehet izgulni, találgatni a feladatok előtt, ki, melyik ügyességit hogyan oldja meg fejben, aztán hogyan rontja el a valóságban. Szorítunk egymásnak, de azért mindenkiben ott motoszkál a győzelem kéjes öröme. Az autózás persze úgy tökéletes, hogy a szervezők a legszebb tájakat válogatták össze. Szomorú látvány, ahogy az egykori Széchenyi- és Batthyány-kastélyok fala düledezik, oldalukról mállik a vakolat. Állagmegóvás címszó alatt műanyag ablakok és rácsok kerültek az épületekre, de biztos az sem tett jót nekik, hogy tsz-ként vagy orosz laktanyaként szolgáltak 30 évet. A Jáki-templom szépsége viszont makulátlan, de belépni csak 1 euro vagy 260 forint ellenében lehet, szükségleteinken pedig 50 forintért könnyíthetünk a szemközti kocsmában, ahol egyébként a belépőt is meg lehet váltani a templomba.


50 évesen is fitten


A kastélyokkal ellentétben a felsorakozott autók csodaszépek, állapotuk közel újszerű. Egyre több versenyző érkezik Nyugat-Európából, akik szerint ezek az oldtimerek semmivel sem rosszabbak nyugati társaiknál. A II. világháború előtti veteránok történelmében kevesek jártasak, akkoriban annyiféle karosszériaváltozat és típusnév volt, hogy komplett könyvtárak kellenek az eligazodáshoz. Idén ezekből az autókból csak kettőt láttunk, a.Nürburg 500-as mellett egy 170V-t. A Mercedesek krémje, az SL adta a mezőny garmadát. Az SL név a sport és leicht (sportos és könnyű) szavakból származik.


A 190 SL motorja 105 lóerős, belőlük futott legtöbb a mezőnyben. 1955 és 1963 között gyártották, a klíma, a blokkolásgátló és a szervokormány akkoriban még hiányzott a rendelhető extrák közül. Jóval komolyabb a 300 SL sirályszárnyas változata, amiből egyetlen egy található hazánkban. A 300 SL roadster is hasonlóan ritka és különleges, ma is megfutja a 200-at. Ez volt az SL-széria első darabja, 1954 és 1957 között alig 1400 példányt készítettek belőle. Aki vezetett ilyen autót, elképedéssel beszél róla. Teljesítménye lenyűgöző, de a komfort teljes hiánya miatt csakis hasonló versenyeken ajánlatos használni.


Egyre többet látni a Bobby-SL-ből – ilyennel járt az ifjabbik Ewing-fiú a Dallasban. Klíma, ABS és légzsák is van már ezekben az autókban, őket a 70-es évektől kezdve egészen 1989-ig gyártották. Ha lehetne választani, mi is biztosan valami ilyesmivel vágnánk neki a túrának, vagy kupéváltozatával, az SLC-vel, amiből szintén jó néhány részt vett a versenyben.

A végeredmény

Közel 70 klasszikus Mercedes teljesítette problémamentesen a kétnapos túrát, ahol nagyobb részt a jókedv és a mulatozás, kisebb részt a versenyláz dominált. Itt nem jártak nyafogó címlaphősök, akik fancsali képpel zokogva panaszolták, hogy igazságtalanul megbüntetve vagy önhibájukon kívül bukva veszítették el esélyüket a győzelemre. Aki nem nyert, az a következő évet úgyis kemény edzéssel tölti, hogy jövőre még jobban menjen. Mert a jubileumi Csillagtúrát jövőre illik folytatni a hatodikkal.

A végeredmény elérhető a Mercedes-Benz oldalán.