MP3-megoldások az autóban

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2007.05.02. 08.00

Manapság az összes új autóba rendelhető MP3-as CD-s rádió. De mit tegyen az, akinek nem jutott ilyen? Utánajártunk a lehetséges megoldásoknak. A gagyiktól a kevésbé gagyikig.


Mindenki kínál

Míg 7-8 évvel ezelőtt még arról fórumoztak a netezők, hogyan építsenek számítógépet az autóba, ami képes MP3-at

Már a gyáriak többsége is viszi az MP3-at

Már a gyáriak többsége is viszi az MP3-at


lejátszani, addig ma bölcsistől a nyugdíjasig mindenki MP3-at hallgat. Ott lógnak a miniatűr lejátszók a nyaklánc mellett boldog-boldogtalan nyakában, utazásnál, vagy futásnál egyaránt használhatóak.

Néhány éve már az autóban ülve sem kell nélkülöznünk kedvenc tömörített listánkat. A gyártók mindegyike kínál már MP3-as CD-lejátszót – jó drágán -, amit a boltban pár ezerért utánunk vágnak. De mi az az MP3, mire jó és jó-e egyáltalán? És hogyan lehet még lejátszani? Ezekre kerestük a választ.
 
Mi az MP3?

Leegyszerűsítve az MP3 egy olyan hangformátum, ami lehetővé teszi, hogy egy normál CD-n akár egy tucat album is elférjen. Legfőbb előnye tehát kis helyigénye, ami kizárólag a minőség rovására érhető el. Az MP3-as tömörítések

Nem szól jól a kazettás

Nem szól jól a kazettás


között hatalmas különbségek lehetnek, de a legjobb minőségben tömörített számok sem közelítik meg az eredetit. Bár ezt nem érzékeljük feltétlenül.

Surányi Ferenc, a SurányHIFI tulajdonosa szerint egy átlagos, gyárilag szerelt alaprendszeren nagyjábólrádióminőségben élvezhető egy normálisan tömörített MP3-as zene. Minőségi zenehallgatásra viszont alkalmatlan a formátum. Komolyabb hangrendszereknél érdemes elfeledkezni róla és az eredeti minőséghez ragaszkodni. Ennél megdöbbentőbb, hogy már egy másolt CD is gyengébb minőségű az eredetinél, igaz ez már egy csak egy komolyabb 300-400 ezer forintos rendszernél érezhető.

 Az MP3 (vagy pontosabban MPEG?1/2 Audio Layer 3) egy hangtömörítési algoritmus, amely alkalmas a hangok visszaadásához szükséges adat nagymértékű lecsökkentésére miközben igyekszik hűen visszaadni az eredeti hangzást a hallgató számára.

1995 első felében MP3 fájlok kezdték elárasztani a hálót olyan programoknak köszönhetően, mint a Winamp és a Napster. (Forrás: Wikipedia)

A gyáriak tudják

Legkönnyebb helyzetben az új autót vásárlók vagy közel új autóval rendelkezők vannak. Manapság már a Dacia is kínál MP3-as CD-lejátszót a Loganba, pontosan 65 ezer forintos áron. Surányi szerint 20 ezerért különbet lehet venni, ezt el is hisszük.
 
A legtöbben mégis ódzkodnak az utólagos cuccok beépítésétől, pedig ezzel nemcsak spórolni, de minőségbeli

Ez már komolyabb cucc

Ez már komolyabb cucc


javulást is el lehet érni. A rakás rendelkezésre álló készülékből biztosan találni olyat, ami illik az autó stílusához.

A gyári rádiók még gonoszak is, így ha utólag szeretnénk mondjuk CD-tárat beépíteni, akkor csakis a rádióval megegyező márkát választhatunk. Még nagyobb kiszúrás a kormányról való vezérlés, ami szintén kizárólag a gyári rendszerrel hajlandó kommunikálni. Ha van ilyen a kormányon, akkor az utólagos hifivel csak súlyos kiadások után lesz használható. Egy átalakítóért 20-tól egészen 100 ezer forintot is elkérhetnek.


 
Ha mégsem: kazettás átalakító és a többiek

Több ésszerű és még több értelmetlen megoldás létezik arra, amennyiben MP3-at szeretnénk lejátszani az autóban. Amennyiben hajlandóak vagyunk egy új fejegységre költeni 20-30 ezer forintot, akkor máris rövidre zártuk a problémát.

MP3-as CD-tárban nem érdemes gondolkozni egy sima rádióval, mert ha vezérli egyáltalán a rádiónk, akkor is

A CD tár ritkán tudja az MP3-at

A CD tár ritkán tudja az MP3-at


legalább 60 ezer forintba kerül. Nem árt tudni, hogy fordított helyzetben nem működik a rendszer: tehát egy MP3-as fejegységhez kötött sima CD-tár nem szólaltatja meg az MP3-as formátumba tömörült zenészeket.

A nagyobb gond akkor van, ha nem szabványos méretű a rádiónk, vagy az annak nevezett őskövületet nosztalgiából nem szeretnénk eltávolítani az autóból. A nem szabványos rádiók helyére is szerelhető utólag fejegység, bár van egy-két kivétel.

Ha kazettás rádiónkhoz ragaszkodunk, akkor megoldásként használhatunk egy kazettás átalakítót. Egyik vége a discmanbe, a kazit a rádióba, és már szól is. A zene átjön ugyan, de az élvezet elveszik valahol átalakítás közben. Inkább ne használjuk. 

Nagyobb királyság, ha van az előlapon AUX – azaz erősítő – bemenet, mert ekkor egy 220 forintos, 3,5 mm-es

FM transzmitter

FM transzmitter


jackdugós audiókábellal bármit ráköthetünk, kenyérpirítótól a laptopig, sőt még MP3-as discmanünket is. Jelentős minőségromlás ilyenkor nem érzékelhető. 

Elképzelhető, hogy a fejegység hátulján van a bemenet, amit gusztustalan módon kivezethetünk egy kábelen elöl, vagy kicsit igényesebb módon a műszerfal mögött a kesztyűtartóba.

Megoldás lehet, de az igényesség legalját súrolja az úgynevezett FM-transzmitter is. Ezt a kínai csodaszerszámot a szivargyújtóra kell csatlakoztatni, majd integrált USB portjára, esetleg jackaljzatára lehet kötni a zenehordozót. Az igazi trükk ezután következik. Rádiónkon be kell hangolni a megadott frekvenciát, és egy technikai csoda folytán máris hallgathatjuk például a pendrive-unkon tárolt Pokolgép-számot.

A minőség elképesztően borzalmas, viszont végtelenül egyszerű. Pont olyan rosszul szól, ahogy azt vártuk, a számokat pedig kizárólag a szivargyújtóba dugott vezérlőn lehet léptetni. Viszont olcsó.   

Varázslat: Bluetooth, iPod, navik, USB,

Ahogy fejlődik a világ, a gyári rendszerek is egyre fejlődnek. Mind több autóban találkozunk gyári

Lehet videózni is

Lehet videózni is


USB-csatlakozóval, többek között a SEAT-okban, vagy a Kia Ceedben is. Sőt a jobb rádiókon is van ilyen csatlakozási pont. Ezekre bátran rádughatjuk a pendrive-ot, és akár a kormányról is válogathatunk ott tárolt számaink között. Az iPod vezérlése egy fokkal nehezebb és drágább történet, de egyre több autógyártó, és egyre több fejegység alkalmas annak használatára.

Az egyik legújabb vívmány az autóhifiben a  mobiltelefonoknál már régóta használt Bluetooth adatátvitel. Ezt nemcsak telefonkihangosításra, hanem zenelejátszásra is használhatjuk. Igaz a kettőt el kell egymástól választani. Amelyik alkalmas telefonkihangosításra, az egyáltalán nem biztos, hogy képes egy zeneszámot is átvenni. Utóbbira csak a drágább, jellemzően 100 ezer feletti készülékek alkalmasak.

Amennyiben alkalmas, akkor a laptopon, a mobilon, vagy a Bluetooth-képes navigációs rendszeren lévő MP3-akat is átküldhetjük az autó hifirendszerére. Az utólagos, hordozható navigációk közül jellemzően a PDA-alapú navigációk rendelkeznek Bluetooth funkcióval így ezek használhatóak erre a célra.

A kizárólag az eltévedést megakadályozni hivatott hardverek egy része is rendelkezik MP3-funkcióval, de azt csak saját ócska hangszóróin lehet alaphelyzetben “élvezni”. Ha van AUX-bemenetünk akkor ezt is rádughatjuk a rádióra. Egy ilyen navival két legyet üthetünk egy csapásra.
 

Kommentek

  • Tazzz

    Olyan vájtfülű nem létezik, aki egy normális minőségű ( 320-256 kbit/sec bitrátájú, de még akár a 192esnél is ) MP3nál kihallja a torzítást… Ilyne nem létezik, vagy akkor szar a konvertálóprogija :)

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.