MP3-megoldások az autóban

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2007.05.02. 08.00

Manapság az összes új autóba rendelhető MP3-as CD-s rádió. De mit tegyen az, akinek nem jutott ilyen? Utánajártunk a lehetséges megoldásoknak. A gagyiktól a kevésbé gagyikig.


Mindenki kínál

Míg 7-8 évvel ezelőtt még arról fórumoztak a netezők, hogyan építsenek számítógépet az autóba, ami képes MP3-at

Már a gyáriak többsége is viszi az MP3-at

Már a gyáriak többsége is viszi az MP3-at


lejátszani, addig ma bölcsistől a nyugdíjasig mindenki MP3-at hallgat. Ott lógnak a miniatűr lejátszók a nyaklánc mellett boldog-boldogtalan nyakában, utazásnál, vagy futásnál egyaránt használhatóak.

Néhány éve már az autóban ülve sem kell nélkülöznünk kedvenc tömörített listánkat. A gyártók mindegyike kínál már MP3-as CD-lejátszót – jó drágán -, amit a boltban pár ezerért utánunk vágnak. De mi az az MP3, mire jó és jó-e egyáltalán? És hogyan lehet még lejátszani? Ezekre kerestük a választ.
 
Mi az MP3?

Leegyszerűsítve az MP3 egy olyan hangformátum, ami lehetővé teszi, hogy egy normál CD-n akár egy tucat album is elférjen. Legfőbb előnye tehát kis helyigénye, ami kizárólag a minőség rovására érhető el. Az MP3-as tömörítések

Nem szól jól a kazettás

Nem szól jól a kazettás


között hatalmas különbségek lehetnek, de a legjobb minőségben tömörített számok sem közelítik meg az eredetit. Bár ezt nem érzékeljük feltétlenül.

Surányi Ferenc, a SurányHIFI tulajdonosa szerint egy átlagos, gyárilag szerelt alaprendszeren nagyjábólrádióminőségben élvezhető egy normálisan tömörített MP3-as zene. Minőségi zenehallgatásra viszont alkalmatlan a formátum. Komolyabb hangrendszereknél érdemes elfeledkezni róla és az eredeti minőséghez ragaszkodni. Ennél megdöbbentőbb, hogy már egy másolt CD is gyengébb minőségű az eredetinél, igaz ez már egy csak egy komolyabb 300-400 ezer forintos rendszernél érezhető.

 Az MP3 (vagy pontosabban MPEG?1/2 Audio Layer 3) egy hangtömörítési algoritmus, amely alkalmas a hangok visszaadásához szükséges adat nagymértékű lecsökkentésére miközben igyekszik hűen visszaadni az eredeti hangzást a hallgató számára.

1995 első felében MP3 fájlok kezdték elárasztani a hálót olyan programoknak köszönhetően, mint a Winamp és a Napster. (Forrás: Wikipedia)

A gyáriak tudják

Legkönnyebb helyzetben az új autót vásárlók vagy közel új autóval rendelkezők vannak. Manapság már a Dacia is kínál MP3-as CD-lejátszót a Loganba, pontosan 65 ezer forintos áron. Surányi szerint 20 ezerért különbet lehet venni, ezt el is hisszük.
 
A legtöbben mégis ódzkodnak az utólagos cuccok beépítésétől, pedig ezzel nemcsak spórolni, de minőségbeli

Ez már komolyabb cucc

Ez már komolyabb cucc


javulást is el lehet érni. A rakás rendelkezésre álló készülékből biztosan találni olyat, ami illik az autó stílusához.

A gyári rádiók még gonoszak is, így ha utólag szeretnénk mondjuk CD-tárat beépíteni, akkor csakis a rádióval megegyező márkát választhatunk. Még nagyobb kiszúrás a kormányról való vezérlés, ami szintén kizárólag a gyári rendszerrel hajlandó kommunikálni. Ha van ilyen a kormányon, akkor az utólagos hifivel csak súlyos kiadások után lesz használható. Egy átalakítóért 20-tól egészen 100 ezer forintot is elkérhetnek.


 
Ha mégsem: kazettás átalakító és a többiek

Több ésszerű és még több értelmetlen megoldás létezik arra, amennyiben MP3-at szeretnénk lejátszani az autóban. Amennyiben hajlandóak vagyunk egy új fejegységre költeni 20-30 ezer forintot, akkor máris rövidre zártuk a problémát.

MP3-as CD-tárban nem érdemes gondolkozni egy sima rádióval, mert ha vezérli egyáltalán a rádiónk, akkor is

A CD tár ritkán tudja az MP3-at

A CD tár ritkán tudja az MP3-at


legalább 60 ezer forintba kerül. Nem árt tudni, hogy fordított helyzetben nem működik a rendszer: tehát egy MP3-as fejegységhez kötött sima CD-tár nem szólaltatja meg az MP3-as formátumba tömörült zenészeket.

A nagyobb gond akkor van, ha nem szabványos méretű a rádiónk, vagy az annak nevezett őskövületet nosztalgiából nem szeretnénk eltávolítani az autóból. A nem szabványos rádiók helyére is szerelhető utólag fejegység, bár van egy-két kivétel.

Ha kazettás rádiónkhoz ragaszkodunk, akkor megoldásként használhatunk egy kazettás átalakítót. Egyik vége a discmanbe, a kazit a rádióba, és már szól is. A zene átjön ugyan, de az élvezet elveszik valahol átalakítás közben. Inkább ne használjuk. 

Nagyobb királyság, ha van az előlapon AUX – azaz erősítő – bemenet, mert ekkor egy 220 forintos, 3,5 mm-es

FM transzmitter

FM transzmitter


jackdugós audiókábellal bármit ráköthetünk, kenyérpirítótól a laptopig, sőt még MP3-as discmanünket is. Jelentős minőségromlás ilyenkor nem érzékelhető. 

Elképzelhető, hogy a fejegység hátulján van a bemenet, amit gusztustalan módon kivezethetünk egy kábelen elöl, vagy kicsit igényesebb módon a műszerfal mögött a kesztyűtartóba.

Megoldás lehet, de az igényesség legalját súrolja az úgynevezett FM-transzmitter is. Ezt a kínai csodaszerszámot a szivargyújtóra kell csatlakoztatni, majd integrált USB portjára, esetleg jackaljzatára lehet kötni a zenehordozót. Az igazi trükk ezután következik. Rádiónkon be kell hangolni a megadott frekvenciát, és egy technikai csoda folytán máris hallgathatjuk például a pendrive-unkon tárolt Pokolgép-számot.

A minőség elképesztően borzalmas, viszont végtelenül egyszerű. Pont olyan rosszul szól, ahogy azt vártuk, a számokat pedig kizárólag a szivargyújtóba dugott vezérlőn lehet léptetni. Viszont olcsó.   

Varázslat: Bluetooth, iPod, navik, USB,

Ahogy fejlődik a világ, a gyári rendszerek is egyre fejlődnek. Mind több autóban találkozunk gyári

Lehet videózni is

Lehet videózni is


USB-csatlakozóval, többek között a SEAT-okban, vagy a Kia Ceedben is. Sőt a jobb rádiókon is van ilyen csatlakozási pont. Ezekre bátran rádughatjuk a pendrive-ot, és akár a kormányról is válogathatunk ott tárolt számaink között. Az iPod vezérlése egy fokkal nehezebb és drágább történet, de egyre több autógyártó, és egyre több fejegység alkalmas annak használatára.

Az egyik legújabb vívmány az autóhifiben a  mobiltelefonoknál már régóta használt Bluetooth adatátvitel. Ezt nemcsak telefonkihangosításra, hanem zenelejátszásra is használhatjuk. Igaz a kettőt el kell egymástól választani. Amelyik alkalmas telefonkihangosításra, az egyáltalán nem biztos, hogy képes egy zeneszámot is átvenni. Utóbbira csak a drágább, jellemzően 100 ezer feletti készülékek alkalmasak.

Amennyiben alkalmas, akkor a laptopon, a mobilon, vagy a Bluetooth-képes navigációs rendszeren lévő MP3-akat is átküldhetjük az autó hifirendszerére. Az utólagos, hordozható navigációk közül jellemzően a PDA-alapú navigációk rendelkeznek Bluetooth funkcióval így ezek használhatóak erre a célra.

A kizárólag az eltévedést megakadályozni hivatott hardverek egy része is rendelkezik MP3-funkcióval, de azt csak saját ócska hangszóróin lehet alaphelyzetben “élvezni”. Ha van AUX-bemenetünk akkor ezt is rádughatjuk a rádióra. Egy ilyen navival két legyet üthetünk egy csapásra.
 

Kommentek

  • Tazzz

    Olyan vájtfülű nem létezik, aki egy normális minőségű ( 320-256 kbit/sec bitrátájú, de még akár a 192esnél is ) MP3nál kihallja a torzítást… Ilyne nem létezik, vagy akkor szar a konvertálóprogija :)

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.