Emlékszik valaki olyasmire, hogy a Ladában ülve, ablakfeltekerés közben csúnyán becsípte volna valamelyik ujja végét? Ugye nem. Kevésbé szofisztikált, de már villanyablakkal megáldott járgányban azonban már könnyebben megy ez a dolog. Előttünk van a kép: megállás után, míg a vezető vadul nyomja az elektromos ablakemelő gombját, addig az anyósülésből kipattant, az ajtókeretet még szorongató áldozat visít.
Ha felforrt, ne ennek tekerjük ki a nyakát!

De okosabb autóban sincs mindig biztonságban az ember. Figyelmetlen főszerkesztőnk is rosszul járt, ő egy túltenyésztett Lexus ajtajával került összetűzésbe. Az agyonokosított autó ugyanis – ha nem sikerül elsőre tökéletesen becsukni az ajtót – a ciki ajtócsapkodást elkerülendő villanymotorral szépen magától megoldja a gondot. Még akkor is, ha történetesen valami – esetünkben egy főszerkesztői mutatóujj – leledzik az ajtó és a kasztni között.

Égből pottyant cuccok

Nem is annyira régi, síeléssel töltött hetünk közben gyűjtöttük a következő esetet, de szerencsére a baj itt végül elmaradt, igaz megküzdöttünk érte rendesen. Közel tíz percig kellett szüntelenül villogni, dudálni a szerpentinen előttünk haladó autósnak, hogy ugyan álljon már meg egy percre, aztán kösse le szépen a tetőn mocorgó léceit. Mert nemcsak az ő autóját fogják összekarcolni, ha megindulnak: a falu első, zebrán átengedett gyalogosa is csak meglesz valahogy két pár síléc nélkül a fogsora között.

Hasonló balesetet a családi kalendárium is feljegyzett, csak ott a hitvány biciklitartó volt a ludas. Nagy mázli, hogy a száraz falevélként aláhulló kerékpár senkit nem temetett maga alá.

Becsapósdi

Könnyen bekékülhetünk a platón

Az autóból kiszállás más veszélyeket is tartogat, főként a hátsó sorban középen ülők számára. Mire végre kikászálódna az amúgy is szívásnak számító középső ülésről, nagy valószínűséggel valamelyik utastársa már éppen lendíti is az ajtót, ami jobb esetben csak az orra előtt fog becsukódni. Rosszabban pedig arcba kapja az ajtót, esetleg valamelyik végtagja bánja.

Udvarias lábcsonkolás

Az első randi környékén a férfiak nagy többsége még él azzal az udvarias szokással, hogy induláskor, érkezéskor nyitja, csukja a jobboldali ajtót is. A további siker érdekében az ajtóbecsapás előtt várjuk meg, míg a hölgy mindkét lábát behúzza.

Lapozás után jön a hálátlan Hycomat története, valamint okos tippek, hogyan meneküljünk meg ha áldozatként emberrablásba keveredtünk.


Kerékcsere
András biztonságban van

Defekt után is jó eséllyel indulhatunk az önkéntes véradó címért. Már ha egyáltalán feltűnik a vezetőnek a gumiabroncs légszomja. Találkoztunk már olyan, (hölgy) vezetővel, akinek ha nem szólunk, talán csak akkor döbben rá, hogy valami baj van a gumival, amikor már minden lefoszlott a felniről. Nem sokkal jobb a helyzet akkor sem, ha ész nélkül kezd valaki neki a kerékcserének, tapasztalataink szerint az emberek nagy részének dunsztja sincs arról, hogyan és hol kell megemelni egy autót. Ha rossz a kivitelezés, akkor dől, törik, szakad, fáj. Ha nekünk már jól megy, nyugodtan álljunk meg segíteni az út szélén bohóckodóknak. Mi végezhetünk vele 8-10 perc alatt, míg az aki még életében nem foglalkozott hasonlóval egy fél napot is eltölthet az út szélén.

A vérengző Hycomat

A mozgássérültek életét könnyítő félautomatikus váltóval felszerelt Trabantokkal például bárki simán elgázolhatta magát. Elég volt véletlenül sebességben hagyni a járó motorú Trabit, aztán a gépháztető alatt kotorászva véletlenül meghúzni a gázbovdent. Az éber német mérnökök a hasonló balesetek kivédése érdekében egy plusz kapcsolóval látták el a Hycomatokat, ami a gépháztető zárt állapotát ellenőrizte. Ha nyitva volt, akkor egy mágnesszelepen keresztül az olaj megkerülte a kuplungot, így az magasabb fordulatszámon sem tudott zárni. Egy szépséghibája volt a dolognak, hogy a kapcsolót olyan helyre szerelték, ahol szerelés közben könnyen ráhasalhatott bárki.

Rabul ejtő csomagtartó

Mindenki vigyázzon, hova nyúlkál

Kevésbé jelent reális veszélyt, ritkán záródik be valaki a csomagtartóba. Ha valahogy mégis összejön, és nem kopasz, gonosz emberek tették őt oda egy betonkockával a lábán, akkor általában nem nagy kaland a szabadulás. Bölcsességekben bővelkedő amerikai internetes oldalak szerint akkor is van megoldás, ha csomagtartóba zárva próbálnak minket elrabolni. Ilyenkor egy képzett amerikai addig bűvészkedik, míg az egyik hátsó lámpaburát kilyukasztja és egy színes kendőt lobogtatva hívja fel az autóstársak figyelmét szorult helyzetére… Gratulálunk!

Idősebb kombi autók télen tudnak meglepetéseket okozni, mikor a gázteleszkópok nem állnak a helyzet magaslatán. Ilyenkor pakolás közben szokott rácsapódni a súlyos hátsó ajtó az ember fejére, esetleg a gerincére.

Az autógyárak áldásos tevékenysége folytán a korábban jóval gyakoribb hűtővízforralás felett már eljárt az idő, de ennek ellenére talán még mindig elmondják a tanulóvezetőknek, hogy az álmoskönyv szerint semmi jóra ne számítson az, aki ilyenkor a hűtőfolyadék kiegyenlítőtartályának fedelét tekergeti. Ha egyáltalán a gépháztető kinyitásáig eljut…