Azt már régóta tudjuk, hogy az autókba gyárilag beépített navigációk nagy része Magyarország határainál feladja a küzdelmet. Jobb esetben ugyan lehet hozzájuk vásárolni méregdrága kiegészítő térképeket, de ezek frissességével, pontosságával kapcsolatban már komoly kételyeink lehetnek. Nem is beszélve a sokszor nehézkes kezelésről, a hiányzó magyar nyelvről és az elmaradt grafikai megjelenítésről.

Hamarosan azonban ennek vége, ugyanis megjelenik a teljes Európára elérhető iGo, kifejezetten autóba szerelt, gyári navigációs berendezésekre fejlesztett változata a NavNGo Limousine.

Nemrég a fejlesztőkkel közösen megejtett rövid autókázás közben alkalmunk nyílt élesben is kipróbálni a korábban még BlackBox iGo-nak nevezett, a fejlesztés utolsó fázisaiban lévő autós navigációs eszközt. A készülék majd kizárólag a gyári navigációval, beépített képernyővel felvértezett autók gazdáinak nyújthat nagy segítséget utazásaik közben.

Hazánk, a fekete folt


Ugyanis az autókba építendő tenyérnyi szerkezet valójában nem más, mint egy kijelző nélküli PDA. A berendezés lelke a navigációért felelős iGo szoftver, a csupasz szerkezetet pedig vastag kötegnyi kábel köti össze az autóval. Ezen jönnek-mennek egyik irányba az audio- és videojelek, másik irányba pedig a GPS által vett adatok, valamint a gép táplálásához szükséges energia. A kisméretű kütyünek a csomagtartóban, de akár a kesztyűtartóban is könnyen találni elegendő helyet, bár a könnyebb hozzáférés, az esetleges kártyacsere miatt mi talán a kesztyűtartót részesítenénk előnyben.

A bekötés nehézsége és így a költsége is mindig attól függ, hogy szükséges-e valamiféle multimédiás adapter, konverter, videoleválasztó-kapcsoló a berendezés és a szoftver árán túl. Mindenképpen javasolt az erre szakosodott autószerelő műhelyek felkeresése, hiszen egy rossz bekötéssel a gépjármű számítógépét is vidáman agyonvághatja a barkácshajlamú, önjelölt műszerész. A gyártó a NavNGo Limousine forgalmazását ennek megfelelően nem is a nagyáruházak polcaira bízza, ahogy a felső kategóriás járgányokhoz sem lehet a szupermarketekben gyári navigációt vásárolni.

A fekete doboz rejti a lényeget


A tesztautóban a gyári navigáció mellé szerelték be a NavNGo Limousine-t úgy, hogy használat közben szabadon lehet váltogatni mindkettő között. A próba közben rögtön feltűnt, hogy a gyári navigációnak bizony csak Nyugat-Európában volt eddig térképe, és most ez a kis fekete dobozka kibővítette a világot tőlünk keletebbre is, utcaszintű térképekkel fedve le a teljes EU-t. A NavNGo Limousine térképállománya ugyanis a teljes Európai Uniót tartalmazza, így Erdélybe, Szlovákiába is könnyedén megtalálja az úti célt.

Menürendszerét azonban a különleges elvárásoknak megfelelően némileg módosítani kellett, ami véleményem szerint igen jóra sikerült. Hasonlót kéne alkalmazni a PDA-verzióban is. A menüátalakításnak az az oka, hogy a NavNGo Limousine az autógyártók által előszeretettel alkalmazott érintőképernyőt egyelőre nem támogatja. Ezért egy nagyon hatékony, könnyen áttekinthető menürendszert fejlesztettek hozzá, mely távirányítóval is kezelhető. Az infraporton keresztül működő, a képen is látható kis vezérlő még egy próbaverzió, elképzelhető, hogy a végső változatot ennél is egyértelműbb vezérlőgomb-elrendezéssel fogják ellátni. Akik kezelni fogják, biztos nem akarnak majd nap mint nap mindenféle almenüben kotorászni, és folyamatosan állítgatni a szoftvert.

Árak, és a várható megjelenés ideje a kis szürke kettesre kattintva válik olvashatóvá


Hamar rákaptam a kezelésre. Mintha tényleg egy tévét kezelnék. A távirányító éppen ezért a fő funkciók eléréséhez tökéletesen elegendő, és kezelése gyorsan megszokható. Kipróbáltam, elsőre volt csak furcsa. Azonban ahogy egy idő után az ember fejből, sötétben is tudja az otthoni tévé távvezérlőjének létfontosságú funkcióit, úgy itt sem lesz gond. Mivel infrás az irányítás, és a gyári kijelző a hátsó ülésről is jól látható, ezért menet közben a biztonságosabb közlekedés érdekében bármelyik utastársunk át tudja venni a navigáció kezelését.


A NavNGo Limousine mindent tud, amit az iGo is. Így átvezet Európán, a Vág nevű kis települést is ismeri, kérés szerint az SD kártyára rögzíti az utunkat (ebben az esetben legyen a fekete doboz elérhető helyen beszerelve, az SD kivétele miatt). Tele van egy halom POI-val (fontos pontok, benzinkutak, éttermek stb.). Képes a többpontos útvonaltervre, útkizárásra, többnyelvű támogatásra, összetett hangutasításokra, bonyolult keresési funkciókra, saját pontok megjegyzésére, és még sorolhatnám tovább mi mindent tud.

A gyári navigáció nem vesz tudomást Európa keleti feléről


A funkciók nagy részét biztosan nem fogják majd kihasználni a leendő vevők, nekik csupán az lesz fontos, hogy a NavNGo Limousine be legyen építve, ne virítson a szélvédőre tapasztva, menjen, ismerje a címeket, és ne kelljen az egész beszerelésével sem foglalkozni. Majd a kölyök belemegy az almenükbe, aztán ha úgyis ráér, megkeresi benne a traffipaxinformációk bővítési módját. Mert azt is tudja…

A NavNGo Limousine piaci ára várhatóan 150 ezer forint körül lesz. Ha hozzátesszük a beszereléseket, a gyári navigáció nem szabványos videobemenetéhez szükséges konvertereket, akkor is körülbelül 250 ezer forintból kijövünk munkadíjjal együtt. Ha cserébe egy olyan NavNGo Limousine-t kapunk, mely mindent tud, amit a világszerte bizonyító iGo, és még ráadásul a gyári GPS-navigációnk is megmarad, az majdnem mindent megér. A piaci megjelenés várhatóan április-május hónapokra tehető. Azonban előtte a CeBIT 2007 Hannoveri kiállításon is bemutatják a NavNGo standján.