2007 elején a rendőrség 27 darab lézeres sebességmérővel bővíti az arzenálját, és az autópályák, főutak mellé telepített fix radarok száma is növekedni fog. A jelenlegiek mellett 14 darab új mérőhelyet telepítenek. Így a fix mérőpontok száma 21-re emelkedik.

A növekvő számú mobil, illetve fix telepítésű sebességmérők mellett egyre hasznosabb befektetésnek számít egy megbízható radardetektor, de aki biztosra akar menni, annak egy lézerblokkolóval is megéri felvérteznie a gépjárművét.

A hírek szerint nyár elejére várható az első átlagsebesség-ellenőrző videorendszer beüzemelése is, ami az M6-os sztrádán teljesít majd szolgálatot. Hogy ne legyen egyszerű az autósok élete, ezzel szemben hatástalan a lézerblokkoló és a radardetektor is. Ezek a készülékek nem bocsátanak ki semmilyen jelet, és nem egy pillanatban mérnek, hanem a két pont közti átlagsebességet számolják ki.

A rendőrség szempontjából igen sikeresnek mondható, az M1-es, M7-es közös szakaszán, illetve az M1-esen több helyre is telepített detektorok üzembe helyezése. Naponta nagyjából 2000 fotó készül a gyorshajtókról, pedig a rendőrség szakemberei igen jólelkűen állították be a berendezéseket, így azok csak jelentős, 30 km/órás sebességtúllépéstől készítenek fotót.

Korábban már tettünk egy kísérletet, hogy egy radardetektorral derítsünk fényt arra, hogy az autópályák melletti pléhdobozok melyike ártalmatlan és melyikben lapul az éber sebességmérő berendezés. Akkor csak az üresen álló Budapest közelében lévő dobozokig jutottunk, most azonban egészen Tatáig elautóztunk. Küldetésünket ezúttal siker koronázta, két helyen is találtunk működő radart, amire bő 200 méterrel korábban, – tehát jóval a fényképveszélyes távon kívül – bejelzett a detektor.

Nem bíztunk semmit a véletlenre, a radardetektor mellett GPS-t is tapasztottunk a szélvédő belsejére, amibe korábban már feltöltöttük a dobozok pontos koordinátáit, így nem kellett a kilométerjelzéseket, figyelmeztető táblákat lesni. (Ezeket az adatokat erre alkalmas készülékre bárki letöltheti erről az oldalról.)

Lapozás után a büntetéstől megóvó busószőrről lesz szó,, és lesz bánatos rendőr is


Svájcban már ülnénk

A csokoládé és a drága órák hazájában ezért a műveletért már komoly büntetést szabhatnának ki ránk, sőt, elméletileg a fixen telepített (tehát ismert koordinátájú) radarokra riasztani képes GPS-ek használatát, illetve kereskedelmét is törvény tiltja. Ez azért is érdekes, mert a kézi GPS-ek nagy része is képes erre. A svájci törvényhozók a sebességmérésre figyelmeztető rádióadások betiltásának gondolatával is kacérkodnak. Szerencsére hülyeség tekintetében rendesen lemaradunk Svájctól, így itthon egyelőre legális a radardetektor, de még a lézerblokkoló is. Igaz, egyes pesszimista vélemények szerint csak idő kérdése, hogy a többi európai állam is hasonló szabályozást vezessen be. Bízzunk benne, hogy nem így lesz.

A busójelmez megvédhet

A pléhdobozokba rejtett sebességmérők éjszaka is működnek, ilyenkor infravörös vakuval villantják szembe az áldozatot. Azért szembe, hogy felismerhető fotó készüljön a vezetőről, feltéve ha nem éppen busójárásról siet haza, még talpig fellépőruhában. A szembevillantásban csak az a furcsa, hogy nem egyszer megtörtént már, hogy a dobozban lévő vaku akkor is villant, mikor a sebességhatárokat bőven betartva autóztunk. Ha valaki tud erre magyarázatot, ne tartsa magában.

A detektor

Traffipaxvadász akciónkhoz egy Bell Target Euro 550-es radardetektort hívtunk segítségül. Ez a típus a detektorok között a csúcs, így az ára is a százezer forint feletti kategóriát képviseli. Ezért cserébe az összes létező radarfrekvenciát képes észlelni, és ezekről a kijelzőn szövegesen, valamint beszédhangon is tájékoztatja a vezetőt.

Láthatatlan

Mivel néhány országban büntetik a radardetektor használatát, így az sem hátrány, ha a rendőrök nem szúrják ki a szerkezetet. A kipróbált műszer észlelhetetlen a rendőrségi radardetektor-érzékelők számára.

Hatótávolság

Átlagos körülmények között 150-300 méterről, lézer esetében 2000 méterről érzékeli a traffipaxot. A lézeres sebességmérés sajátosságai miatt a teljes védelem érdekében hasznos aktív lézeregységgel is kiegészíteni, ami lehetetlenné teszi a rendőrök számára a jármű sebességének megállapítását.

A kipróbált készülék ára 139 ezer forint körül alakul, de akár két elbambulásból fakadó gyorshajtáson már bejöhet a szerkezet vételára.

Egyik kedves olvasónk már meg is írta a választ, amit ezúton is köszönünk:

A látszólag ok nélküli villantás oka, hogy a teherautókra más sebességkorlátozás érvényes, viszont a radar előre nem tudja megállapítani, hogy személyautó, vagy teherautó érkezik-e. Így a teherautó limit felett automatikusan elkészíti a képet, amit azonnal töröl a gép, ha kiderül, hogy személyautót örökített meg.