Autólopások: mit lopnak és hogyan védekezzünk?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2007.01.11. 07.00

A köztudatban az él, hogy a nagy és drága német autókat lopják leginkább. Arányaiban tényleg sokat elkötnek belőlük, de a legnagyobb veszélyben mégis a Swift, az Astra és más népautók vannak.


Mindent lopnak, amiből sok fut

Mindent lopnak, amiből sok fut


Érdemes rendőrségi statisztikákat olvasgatni. Az ismertté vált bűncselekmények között az ember olyan furcsaságokra bukkan, mint a zugírászat, a rémhírterjesztés vagy a kuruzslás vétsége. Azt is innen tudtam meg, hogy a repülőgép-eltérítést légi jármű hatalomba kerítésének is mondhatjuk.

Kevesebbet lopnak, mint 10 éve

Ennél fontosabb az autólopások szépen csökkenő száma. 1996-ban több mint kétszer annyi (16 168) személyautó ellopását jelentették be hazánkban, mint 2005-ben. A most elérhető legfrissebb adatokban még csak 2006 első hat hónapja szerepel, de a javulás nem állt meg.

Drága alkatrészeik miatt vonzó prédák a francia autók

Drága alkatrészeik miatt vonzó prédák a francia autók


Ez persze nem vigasztalja azt, akinek autóját elorozták. Manapság elsősorban alkatrésznek lovasítják meg a kocsikat, tehát az összes népszerű típus érintett. A legnagyobb sláger mégis a francia és a japán autó. Ezekre a magas alkatrészárak miatt jól fizet a biztosító, tehát érdemes visszaélni a lopott autókból kiszerelt darabokkal.

Esik a Lada, vezet a VW

A márkánkénti statisztikában továbbra is a VW vezet, a Suzuki és az Opel pedig stabil dobogós, fél év alatt egyaránt 600 feletti lopásszámmal. A Lada 2005-ben még ötödik volt a körözési listákon, majd 2006 első félévében, a típus visszaszorulásával, a Peugeot, a Ford, a Skoda és a Citroën-modellek közül is több tűnt el. (A lopási toplista a harmadik oldalon)

Egy szinten az Aston Martin és az UAZ

Érdekes, hogy egy Aston Martint, egy Maseratit valamint egy Bentleyt is köröznek. Ugyanilyen egzotikus autó a lopások szempontjából a Moszkvics (2 db) és az UAZ, amelyből egyetlen egyet köröztek a legutóbbi összesítésben. A statisztikákban persze nincsenek különbontva a biztosítási csalási céllal eltüntetett és a valóban ellopott kocsik.

Tippek lopás ellen

Már nem a luxusautók kiváltsága a műholdas nyomkövetés

Nem a luxusautók kiváltsága a műhold


Tény, hogy minden autót el lehet lopni, a legtöbbet ráadásul egész könnyen. Talán életidegen, de akinek nem muszáj, az ne jöjjön Budapestre az autójával. A lopások messze legnagyobb része ugyanis a fővárosra koncentrálódik. A lopott kocsik megtalálásáról ismert Sánta László a műholdas védelmi rendszereket jó megoldásnak tartja, áruk 130 000 forinttól megy felfelé, és nincs mindenhol borsos havidíj sem.

Garázs híján a legbiztonságosabb őrzött parkolóban tartani az autót. Hasznos egy-egy titkos kapcsoló, amely a gyújtást és/vagy az üzemanyag-ellátást blokkolja. A kormányzárak közül csak a teljes kormányt betakarók érnek valamit. A váltózár elsősorban automata váltóval hasznos, a kézi váltós kocsikat elhúzzák kinyomott kuplunggal,vagy alul kiakasztják a rudazatot, beteszik a váltót kettesbe és elvezetik úgy.

Ebben is a Swift az első

Konkrét autóra lebontva a régi Swift a leginkább veszélyeztetett autó hazánkban, egyes bandák ipari szinten űzik szétbontását. Informátorunk mesélt olyan dél-magyarországi tanyáról, ahol régebben csak zsír új Swifteket dolgoztak fel. A szétbontott autók alkatrészeit a haveri szervizektől kapott üres dobozokba csomagolták, aztán az alkatrészeket elsózták újként. Kisebb valószínűséggel, de ritkább autóknak is hűlt helyét találhatjuk reggel, mert ezeket célzottan, egy törött kocsi feltámasztásához lophatják el.

Mindjárt kiderül, mely autók vannak nagy veszélyben


Az újraeladási céllal ellopott autók egy része Szerbia felé hagyja el az országot. Azt rebesgetik, hogy egy alacsony építésű BMW is megy százat földúton, ha át kell jutni. A zöldhatáron át történő csempészést a sár fogná vissza leginkább, de a homokos talajon ez ritkán gond. Az embermagasságú kukoricás is megkönnyíti az autók elrejtését, amit csak helikopterről lehet kiszúrni. Egyszer 12 kocsira szóló tisztást találtak a határőrök a tengeriben, pont ennyi lopott autóval megtöltve.

Megtalálás: nem jellemző

itthon 7000 alatti az ellopott autók száma

itthon 7000 alatti az ellopott autók száma


Nem sűrűn akad horogra ilyen fogás, az információink szerint 15-20 százalékos felderítési arány elég csüggesztő az autósok szempontjából. Ebben ráadásul benne vannak a kibelezett kasztniként fellelt kocsik is.

Érdemes áldozni a lopás megelőzésére, pl. műholdas védelmi rendszerekre, amelyek ára sokat szelídült. A megelőzésre költött pénzt vessük össze egy kompakt autó négymilliós új árával! Ha egyévesen lába kél, a biztosító simán 15 százalék avulást számíthat fel, plusz a 10 százalék önrész. A végén örülhetünk, ha 3,1 milliót átutalnak a casco biztosításra.

Használtan csak törzskönyvvel

Használtan is belefuthatunk lopásért vagy más bűncselekménnyel kapcsolatban köröztetett autóba, ezért két tényezőre nagyon figyeljünk. Kizárólag a tulajdonjogot igazoló törzskönyvvel együtt vegyünk autót, és persze csak a forgalmiban és a törzskönyvben is szereplő tulajdonostól. Fiatalabb autók szerviztörténetének kérdezzünk utána márkaszervizekben!

Melyik autót mennyire lopják? Toplista a túloldalon


Lopási rangsor: nem olyan egyszerű
Dr. Garamvölgyi László rendőr ezredes a következőkre hívta fel figyelmünket a körözött járművek gyártmány szerinti sorrendjével kapcsolatban. Korrekt következtetést a márkák lopási veszélyeztetettségéről csak akkor lehet levonni, ha figyelembe vesszük az egyes gyártmányok részesedését a hazai járműparkból és az adott időszakban hazánk területére lépett külföldi tulajdonú járművek időarányos előfordulási arányát. Az adott márkára vonatkozó gépjármű-bűnözés volumenének értékeléséhez rendelkezni kell az elkövetett bűncselekmény adatai mellett a körözött járművek évjáratára, a gyárilag beépített, valamint az egyénileg alkalmazott biztonságtechnikai berendezésekre, illetve a járművek értékesítése során biztosított különböző hitelkonstrukciókra vonatkozó adatokkal.

Az elrendelt járműkörözések száma 2006 I. félévében márkánként:

Volkswagen, 651 db
Suzuki, 626
Opel, 618
Renault, 450
Egyéb, 384
Peugeot, 305
Ford, 284
Skoda, 276
Citroën, 244
Lada, 242
Fiat, 234
Mercedes, 227
Toyota, 202
BMW, 183
Audi, 180
Honda, 176
Trabant, 156
SEAT, 127
Mitsubishi, 83
Mazda, 79

Kommentek

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.