Autólopások: mit lopnak és hogyan védekezzünk?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2007.01.11. 07.01

A köztudatban az él, hogy a nagy és drága német autókat lopják leginkább. Arányaiban tényleg sokat elkötnek belőlük, de a legnagyobb veszélyben mégis a Swift, az Astra és más népautók vannak.


Mindent lopnak, amiből sok fut

Mindent lopnak, amiből sok fut


Érdemes rendőrségi statisztikákat olvasgatni. Az ismertté vált bűncselekmények között az ember olyan furcsaságokra bukkan, mint a zugírászat, a rémhírterjesztés vagy a kuruzslás vétsége. Azt is innen tudtam meg, hogy a repülőgép-eltérítést légi jármű hatalomba kerítésének is mondhatjuk.

Kevesebbet lopnak, mint 10 éve

Ennél fontosabb az autólopások szépen csökkenő száma. 1996-ban több mint kétszer annyi (16 168) személyautó ellopását jelentették be hazánkban, mint 2005-ben. A most elérhető legfrissebb adatokban még csak 2006 első hat hónapja szerepel, de a javulás nem állt meg.

Drága alkatrészeik miatt vonzó prédák a francia autók

Drága alkatrészeik miatt vonzó prédák a francia autók


Ez persze nem vigasztalja azt, akinek autóját elorozták. Manapság elsősorban alkatrésznek lovasítják meg a kocsikat, tehát az összes népszerű típus érintett. A legnagyobb sláger mégis a francia és a japán autó. Ezekre a magas alkatrészárak miatt jól fizet a biztosító, tehát érdemes visszaélni a lopott autókból kiszerelt darabokkal.

Esik a Lada, vezet a VW

A márkánkénti statisztikában továbbra is a VW vezet, a Suzuki és az Opel pedig stabil dobogós, fél év alatt egyaránt 600 feletti lopásszámmal. A Lada 2005-ben még ötödik volt a körözési listákon, majd 2006 első félévében, a típus visszaszorulásával, a Peugeot, a Ford, a Skoda és a Citroën-modellek közül is több tűnt el. (A lopási toplista a harmadik oldalon)

Egy szinten az Aston Martin és az UAZ

Érdekes, hogy egy Aston Martint, egy Maseratit valamint egy Bentleyt is köröznek. Ugyanilyen egzotikus autó a lopások szempontjából a Moszkvics (2 db) és az UAZ, amelyből egyetlen egyet köröztek a legutóbbi összesítésben. A statisztikákban persze nincsenek különbontva a biztosítási csalási céllal eltüntetett és a valóban ellopott kocsik.

Tippek lopás ellen

Már nem a luxusautók kiváltsága a műholdas nyomkövetés

Nem a luxusautók kiváltsága a műhold


Tény, hogy minden autót el lehet lopni, a legtöbbet ráadásul egész könnyen. Talán életidegen, de akinek nem muszáj, az ne jöjjön Budapestre az autójával. A lopások messze legnagyobb része ugyanis a fővárosra koncentrálódik. A lopott kocsik megtalálásáról ismert Sánta László a műholdas védelmi rendszereket jó megoldásnak tartja, áruk 130 000 forinttól megy felfelé, és nincs mindenhol borsos havidíj sem.

Garázs híján a legbiztonságosabb őrzött parkolóban tartani az autót. Hasznos egy-egy titkos kapcsoló, amely a gyújtást és/vagy az üzemanyag-ellátást blokkolja. A kormányzárak közül csak a teljes kormányt betakarók érnek valamit. A váltózár elsősorban automata váltóval hasznos, a kézi váltós kocsikat elhúzzák kinyomott kuplunggal,vagy alul kiakasztják a rudazatot, beteszik a váltót kettesbe és elvezetik úgy.

Ebben is a Swift az első

Konkrét autóra lebontva a régi Swift a leginkább veszélyeztetett autó hazánkban, egyes bandák ipari szinten űzik szétbontását. Informátorunk mesélt olyan dél-magyarországi tanyáról, ahol régebben csak zsír új Swifteket dolgoztak fel. A szétbontott autók alkatrészeit a haveri szervizektől kapott üres dobozokba csomagolták, aztán az alkatrészeket elsózták újként. Kisebb valószínűséggel, de ritkább autóknak is hűlt helyét találhatjuk reggel, mert ezeket célzottan, egy törött kocsi feltámasztásához lophatják el.

Mindjárt kiderül, mely autók vannak nagy veszélyben


Az újraeladási céllal ellopott autók egy része Szerbia felé hagyja el az országot. Azt rebesgetik, hogy egy alacsony építésű BMW is megy százat földúton, ha át kell jutni. A zöldhatáron át történő csempészést a sár fogná vissza leginkább, de a homokos talajon ez ritkán gond. Az embermagasságú kukoricás is megkönnyíti az autók elrejtését, amit csak helikopterről lehet kiszúrni. Egyszer 12 kocsira szóló tisztást találtak a határőrök a tengeriben, pont ennyi lopott autóval megtöltve.

Megtalálás: nem jellemző

itthon 7000 alatti az ellopott autók száma

itthon 7000 alatti az ellopott autók száma


Nem sűrűn akad horogra ilyen fogás, az információink szerint 15-20 százalékos felderítési arány elég csüggesztő az autósok szempontjából. Ebben ráadásul benne vannak a kibelezett kasztniként fellelt kocsik is.

Érdemes áldozni a lopás megelőzésére, pl. műholdas védelmi rendszerekre, amelyek ára sokat szelídült. A megelőzésre költött pénzt vessük össze egy kompakt autó négymilliós új árával! Ha egyévesen lába kél, a biztosító simán 15 százalék avulást számíthat fel, plusz a 10 százalék önrész. A végén örülhetünk, ha 3,1 milliót átutalnak a casco biztosításra.

Használtan csak törzskönyvvel

Használtan is belefuthatunk lopásért vagy más bűncselekménnyel kapcsolatban köröztetett autóba, ezért két tényezőre nagyon figyeljünk. Kizárólag a tulajdonjogot igazoló törzskönyvvel együtt vegyünk autót, és persze csak a forgalmiban és a törzskönyvben is szereplő tulajdonostól. Fiatalabb autók szerviztörténetének kérdezzünk utána márkaszervizekben!

Melyik autót mennyire lopják? Toplista a túloldalon


Lopási rangsor: nem olyan egyszerű
Dr. Garamvölgyi László rendőr ezredes a következőkre hívta fel figyelmünket a körözött járművek gyártmány szerinti sorrendjével kapcsolatban. Korrekt következtetést a márkák lopási veszélyeztetettségéről csak akkor lehet levonni, ha figyelembe vesszük az egyes gyártmányok részesedését a hazai járműparkból és az adott időszakban hazánk területére lépett külföldi tulajdonú járművek időarányos előfordulási arányát. Az adott márkára vonatkozó gépjármű-bűnözés volumenének értékeléséhez rendelkezni kell az elkövetett bűncselekmény adatai mellett a körözött járművek évjáratára, a gyárilag beépített, valamint az egyénileg alkalmazott biztonságtechnikai berendezésekre, illetve a járművek értékesítése során biztosított különböző hitelkonstrukciókra vonatkozó adatokkal.

Az elrendelt járműkörözések száma 2006 I. félévében márkánként:

Volkswagen, 651 db
Suzuki, 626
Opel, 618
Renault, 450
Egyéb, 384
Peugeot, 305
Ford, 284
Skoda, 276
Citroën, 244
Lada, 242
Fiat, 234
Mercedes, 227
Toyota, 202
BMW, 183
Audi, 180
Honda, 176
Trabant, 156
SEAT, 127
Mitsubishi, 83
Mazda, 79

Kommentek

F1: Nagyon jó helyzetben a Force India

Remekül szerepelt a Force India a Belga Nagydíj időmérő edzésén. Sergio Perez a hatodik, Nico Hülkenberg a hetedik helyről indulhat, bizakodnak a pilóták.

F1: Alonsót még büntethetik a verseny előtt

Fernando Alonsót a Belga Nagydíj vasárnapi rajtja előtt további hátrasorolással sújthatják, de nem érdekli, csak a célba érés számít. Jenson Button nagyon örül a 9. helynek.

F1: Ricciardo túljárt Verstappen eszén?

A Red Bullnál mindkét pilóta saját maga dönthetett arról, milyen gumistratégiával kezdi a versenyt. Daniel Ricciardo úgy érzi, ő sakkozott okosabban.

F1: Hamiltont megszívatták a trükközéssel?

Lewis Hamilton motorcserés büntetések miatt a mezőny végéből indul a vasárnapi Belga Nagydíjon, azt mondja, a legrosszabbkor jött a hátrasorolás és a gumik sem fekszenek majd neki igazán.

F1: Vettel úgy érzi, nyerhet Belgiumban

Sebastian Vettel ugyan csak negyedik lett a Belga Nagydíj időmérőjén, de úgy érzi, megnyerheti a vasárnapi futamot.

F1: Rosbergnek nem volt rutinmunka a pole

Noha úgy tűnt, hogy Nico Rosberg kényelmesen szerezte meg a pole pozíciót a Belga Nagydíjon, a német szerint nem volt sima a kvalifikáció, és a verseny sem lesz az. Az első három nyilatkozatai.

F1: Rosbergé a pole, Verstappen a nyakán

A Forma-1-es Belga Nagydíj időmérőjén a mercedeses Nico Rosberg hozta a pole-t, de a helyi hős, a Red Bull-os Max Verstappen is ott lesz az első sorban. A ferrarisoké a második sor.

A flexből készült láncfűrésznél érdekesebb dolgot nem látsz ma

Akinek csak néha kell egy-egy vastagabb ágat elfűrészelni otthon, annak felesleges kiadás egy láncfűrészbe befektetni, de nem is kell, ugyanis némi házi barkáccsal a jó öreg sarokcsiszolóból is alkalmi fűrész lehet.

F1: Räikkönené az utolsó edzés, Verstappen bajban

A Forma-1-es Belga Nagydíj utolsó edzésén a ferraris Kimi Räikkönen lett a leggyorsabb, miközben tovább trükköztek Lewis Hamiltonnal, a Red Bull-os Max Verstappen pedig műszaki hibával küszködött.

F1: A Force India nem hisz Perez lelépésében

Bár a spekulációk a Renault-hoz kötik Sergio Perezt, a Force Indiánál azt mondják, jövőre is náluk versenyez majd.

Földönkívüliek támadtak meg egy autómosót

Mostanában nagy divatja van a hátborzongató átveréseknek, amiből a Ford sem akar kimaradni.

Újabb halottaskocsi, amivel stílusos a távozás

Az olasz cég Maseratikat alakít át, és azt kell mondjam van olyan stílusos, mint a Rolls-Royce vagy a Panamera halottaskocsi.