Autólopások: mit lopnak és hogyan védekezzünk?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2007.01.11. 07.00

A köztudatban az él, hogy a nagy és drága német autókat lopják leginkább. Arányaiban tényleg sokat elkötnek belőlük, de a legnagyobb veszélyben mégis a Swift, az Astra és más népautók vannak.


Mindent lopnak, amiből sok fut

Mindent lopnak, amiből sok fut


Érdemes rendőrségi statisztikákat olvasgatni. Az ismertté vált bűncselekmények között az ember olyan furcsaságokra bukkan, mint a zugírászat, a rémhírterjesztés vagy a kuruzslás vétsége. Azt is innen tudtam meg, hogy a repülőgép-eltérítést légi jármű hatalomba kerítésének is mondhatjuk.

Kevesebbet lopnak, mint 10 éve

Ennél fontosabb az autólopások szépen csökkenő száma. 1996-ban több mint kétszer annyi (16 168) személyautó ellopását jelentették be hazánkban, mint 2005-ben. A most elérhető legfrissebb adatokban még csak 2006 első hat hónapja szerepel, de a javulás nem állt meg.

Drága alkatrészeik miatt vonzó prédák a francia autók

Drága alkatrészeik miatt vonzó prédák a francia autók


Ez persze nem vigasztalja azt, akinek autóját elorozták. Manapság elsősorban alkatrésznek lovasítják meg a kocsikat, tehát az összes népszerű típus érintett. A legnagyobb sláger mégis a francia és a japán autó. Ezekre a magas alkatrészárak miatt jól fizet a biztosító, tehát érdemes visszaélni a lopott autókból kiszerelt darabokkal.

Esik a Lada, vezet a VW

A márkánkénti statisztikában továbbra is a VW vezet, a Suzuki és az Opel pedig stabil dobogós, fél év alatt egyaránt 600 feletti lopásszámmal. A Lada 2005-ben még ötödik volt a körözési listákon, majd 2006 első félévében, a típus visszaszorulásával, a Peugeot, a Ford, a Skoda és a Citroën-modellek közül is több tűnt el. (A lopási toplista a harmadik oldalon)

Egy szinten az Aston Martin és az UAZ

Érdekes, hogy egy Aston Martint, egy Maseratit valamint egy Bentleyt is köröznek. Ugyanilyen egzotikus autó a lopások szempontjából a Moszkvics (2 db) és az UAZ, amelyből egyetlen egyet köröztek a legutóbbi összesítésben. A statisztikákban persze nincsenek különbontva a biztosítási csalási céllal eltüntetett és a valóban ellopott kocsik.

Tippek lopás ellen

Már nem a luxusautók kiváltsága a műholdas nyomkövetés

Nem a luxusautók kiváltsága a műhold


Tény, hogy minden autót el lehet lopni, a legtöbbet ráadásul egész könnyen. Talán életidegen, de akinek nem muszáj, az ne jöjjön Budapestre az autójával. A lopások messze legnagyobb része ugyanis a fővárosra koncentrálódik. A lopott kocsik megtalálásáról ismert Sánta László a műholdas védelmi rendszereket jó megoldásnak tartja, áruk 130 000 forinttól megy felfelé, és nincs mindenhol borsos havidíj sem.

Garázs híján a legbiztonságosabb őrzött parkolóban tartani az autót. Hasznos egy-egy titkos kapcsoló, amely a gyújtást és/vagy az üzemanyag-ellátást blokkolja. A kormányzárak közül csak a teljes kormányt betakarók érnek valamit. A váltózár elsősorban automata váltóval hasznos, a kézi váltós kocsikat elhúzzák kinyomott kuplunggal,vagy alul kiakasztják a rudazatot, beteszik a váltót kettesbe és elvezetik úgy.

Ebben is a Swift az első

Konkrét autóra lebontva a régi Swift a leginkább veszélyeztetett autó hazánkban, egyes bandák ipari szinten űzik szétbontását. Informátorunk mesélt olyan dél-magyarországi tanyáról, ahol régebben csak zsír új Swifteket dolgoztak fel. A szétbontott autók alkatrészeit a haveri szervizektől kapott üres dobozokba csomagolták, aztán az alkatrészeket elsózták újként. Kisebb valószínűséggel, de ritkább autóknak is hűlt helyét találhatjuk reggel, mert ezeket célzottan, egy törött kocsi feltámasztásához lophatják el.

Mindjárt kiderül, mely autók vannak nagy veszélyben


Az újraeladási céllal ellopott autók egy része Szerbia felé hagyja el az országot. Azt rebesgetik, hogy egy alacsony építésű BMW is megy százat földúton, ha át kell jutni. A zöldhatáron át történő csempészést a sár fogná vissza leginkább, de a homokos talajon ez ritkán gond. Az embermagasságú kukoricás is megkönnyíti az autók elrejtését, amit csak helikopterről lehet kiszúrni. Egyszer 12 kocsira szóló tisztást találtak a határőrök a tengeriben, pont ennyi lopott autóval megtöltve.

Megtalálás: nem jellemző

itthon 7000 alatti az ellopott autók száma

itthon 7000 alatti az ellopott autók száma


Nem sűrűn akad horogra ilyen fogás, az információink szerint 15-20 százalékos felderítési arány elég csüggesztő az autósok szempontjából. Ebben ráadásul benne vannak a kibelezett kasztniként fellelt kocsik is.

Érdemes áldozni a lopás megelőzésére, pl. műholdas védelmi rendszerekre, amelyek ára sokat szelídült. A megelőzésre költött pénzt vessük össze egy kompakt autó négymilliós új árával! Ha egyévesen lába kél, a biztosító simán 15 százalék avulást számíthat fel, plusz a 10 százalék önrész. A végén örülhetünk, ha 3,1 milliót átutalnak a casco biztosításra.

Használtan csak törzskönyvvel

Használtan is belefuthatunk lopásért vagy más bűncselekménnyel kapcsolatban köröztetett autóba, ezért két tényezőre nagyon figyeljünk. Kizárólag a tulajdonjogot igazoló törzskönyvvel együtt vegyünk autót, és persze csak a forgalmiban és a törzskönyvben is szereplő tulajdonostól. Fiatalabb autók szerviztörténetének kérdezzünk utána márkaszervizekben!

Melyik autót mennyire lopják? Toplista a túloldalon


Lopási rangsor: nem olyan egyszerű
Dr. Garamvölgyi László rendőr ezredes a következőkre hívta fel figyelmünket a körözött járművek gyártmány szerinti sorrendjével kapcsolatban. Korrekt következtetést a márkák lopási veszélyeztetettségéről csak akkor lehet levonni, ha figyelembe vesszük az egyes gyártmányok részesedését a hazai járműparkból és az adott időszakban hazánk területére lépett külföldi tulajdonú járművek időarányos előfordulási arányát. Az adott márkára vonatkozó gépjármű-bűnözés volumenének értékeléséhez rendelkezni kell az elkövetett bűncselekmény adatai mellett a körözött járművek évjáratára, a gyárilag beépített, valamint az egyénileg alkalmazott biztonságtechnikai berendezésekre, illetve a járművek értékesítése során biztosított különböző hitelkonstrukciókra vonatkozó adatokkal.

Az elrendelt járműkörözések száma 2006 I. félévében márkánként:

Volkswagen, 651 db
Suzuki, 626
Opel, 618
Renault, 450
Egyéb, 384
Peugeot, 305
Ford, 284
Skoda, 276
Citroën, 244
Lada, 242
Fiat, 234
Mercedes, 227
Toyota, 202
BMW, 183
Audi, 180
Honda, 176
Trabant, 156
SEAT, 127
Mitsubishi, 83
Mazda, 79

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.