Klubtagok: nem haltak ki

Kívülről úgy néz ki, mintha nemcsak az autóklub volna 106 éves, hanem a tagság is. De az autóklub tagjainak csak egyharmada idős bácsi, aki a klubbal együtt öregedett meg. A tagság viszont egyre csökken, például közvetlen környezetünkben nem találtunk hirtelen egyetlen egy klubtagot sem.

Pedig 16 éve 650 ezren voltak, ami 7 év alatt 270 000-re esett, tavaly pedig már csak nagyjából feleennyien rendelkeztek klubtagságival. A tendencia aligha fordul meg, várhatóan sok család spórol majd a tagdíjon.

Jó autókkal csökken a tagság

Sokan épp az egyre jobb hazai autópark következtében morzsolódtak le. A keleti vasak után százezrek vásároltak új autót, amely nem robban le, vagy ha mégis, jár hozzá importőri segélyszolgálat. Ők áttételesen így is kapcsolatban maradnak az autóklubbal, mert a legtöbb márka (pl. Fiat, VW, Renault, Skoda) a Magyar Autóklub (MAK) sárga angyalait bízza meg az assistance ellátásával.

Ha lerobban a gép, akkor a 188-at kell hívni, majd egy-két órán belül jön a segítség. Amíg a Ladák után hozzá nem jutottam ehhez az Audi 80 quattróhoz, törzsügyfél voltam a sárga angyaloknál, akik szinte kivétel nélkül nagyon rokonszenves urak. Emberbarát hozzáállás nélkül nem szögelnék jeges szélben a lerobbant autókat, a – nem túl magas – fizetésük elégtelen motiváció volna.

Elegáns, oszt mégis elromlik

Akkor is ők jöttek ki, midőn egy Alfa 156 2.4 JTD-ben letört az akkusaru csatlakozója és a kocsi delej nélkül szunnyadt a parkolóban, alig félévesen. Itt nem volt mit tenni, ezért egy Iveco Daily vette hátára a szépséges kombit. Három éve egy Volvo S80 automata váltójában ment tönkre egy bovden, amitől nem lehetett kivenni a slusszkulcsot. Az akkut a bedugott kulcs miatt az egész éjjel világító műszerfal leszívta, amit a Volvo Assistance által kiküldött sárga angyal a motor bebikázásával hidalt át.

Trabant után Ignis és Kangoo

Eredetileg az autóklub még az ÖAMTC osztrák autóklubtól leselejtezett 500-as Puchokkal kezdte a segélyszolgálatot. Ezeket kis sárga Fiat 500-ként kell elképzelni. Később aztán jöttek a kombi Trabantok, némelyik 600 000 km-t is elpöfögött a szolgálatban, persze motorcserével. Ma mintegy 80 szervizautóval működik a segélyszolgálat, van köztük Kangoo, B Corsa, Combo és Ignis is.

Hol van már a nehézsúly!

A másfél évtizede apadó taglétszám miatt az autóklub súlya egyre csökken, érdekképviseleti lehetőségei beszűkülnek. Ennek ellenére sikerült pert nyerni a MOL benzinárképzése miatt indított perben, és az autóklub közreműködésével ért el sikert az M5 horribilis díjainak megtámadása bíróság előtt. A civilszervezet beszállt egy kisebb kúthálózat létrehozásába, hogy alternatívát nyújtson a nagy kúttársaságokkal szemben. A Klubpetrol hálózat ma is vegetál, Budapesten két töltőállomással.

Egy kattintásnyira a nyugat, ahol tejjel-mézzel folyik, kolbászból van és mindig zöldebb, plusz amivel leégtünk az ADAC-nél.


Itthon is számos kedvezményt vehetnek igénybe a klubtagok, például autójuk átvizsgálásához és levizsgáztatásához, továbbá az újpesti vezetéstechnikai pályára is olcsóbban jutnak be. De ezeken és az autómentésen túl a klubtagság még millió más téren is előnyöket jelent nyugaton.

Gazdagok és sokan vannak

Németországban eleve több autóklub is van, közülük az ADAC a legnagyobb. 15,7 millió taggal, egy gazdag országban nagyon mások a lehetőségek. A civilszervezet lobbiereje, érdekvédelmi képessége igen jelentős, de a klub tesztjeiről is könyvet lehetne írni.

Az új autók kipróbálásán túl vizsgálják többek között a komphajók és az alagutak biztonságosságát, mérvadó törésteszteket és gyermekülés-teszteket hajtanak végre. Még az aktuális téli- és nyárigumi-tesztek elvégzéséhez is megvan a hátterük.

Kioszt és dicsér is minket az ADAC

Az ADAC rendszeresen tesztel vendéglőket és pihenőhelyeket az autópályák mellett, ami időnként minket is érint. Idei tesztjükben egyedül a nekik alacsony árakat dicsérték. A két tesztelt hazai pihenőhelyen nem találtak például pelenkázóasztalt, de a végeredmény lesújtó ránk nézve. Az Arrabona az M1-esen mindössze három másikat tudott megelőzni a 63 tesztelt európai pihenőhelyből. Az ADAC méri a nyári üdülőhelyek vízminőséget, amiben viszont a Balaton az utóbbi években rendre igen jó eredményeket ért el.

Kurzus nőknek, fiataloknak, idősebbeknek

Nyáron fontos szolgáltatás az útvonaltervezés is, amit az 1930-as évektől vehetnek igénybe a klubtagok. A sok térképforgatást 1985-től kezdődően váltotta fel a számítógépes tervezés, majd a netes útvonaltervező. A vezetéstechnikai tréningek is másként néznek ki náluk, külön kurzusokat szerveznek nőknek, idősebbeknek, lakókocsit vontatóknak vagy kisteherautóval járó sofőröknek.

Az ADAC-tagok tengernyi helyen kapnak árengedményt, legyen az a moszkvai jégszínház vendégelőadása vagy shaolin papok kung-fu-bemutatója. Persze az autózáshoz kapcsolódó legtöbb kiadáson is enyhít a klubtagság, üzemanyag, autóalkatrész, olaj, navigációs rendszer vásárlásakor vagy szervizmunkák elvégeztetésében. Kedvezményt kapnak tucatnyi tanfolyam árából is, például olcsóbban élhetik ki festőművészi ambíciójukat.

Üzembiztos és megbízhatatlan autók

Az ADAC-tagság évi 44 euróba kerül (11 300 Ft), a több szolgáltatást biztosító Plus-tagság ára 78 euro. A legfontosabb szolgáltatás ott is a lerobbant klubtagoknak járó helyszíni hibaelhárítás. A segélynyújtási adatokból az ADAC minden évben megbízhatósági rangsort közöl, amitől aztán retteghetnek a sor végére kerülő autógyárak.