Egyes információk szerint a négy újonnan telepített radarból egyelőre egyik sem üzemel, üresek a dobozok, a cseh gyártmányú AD-9-es berendezések hivatalos átadásának ideje még odébb van.

Ennek próbáltunk utánajárni, felemás sikerrel. A bádogdobozokat hamar megtaláltuk, még igazi “radar controll” feliratú táblákkal is felhívják rájuk a figyelmet.

A helyét jelzi a GPS is

A radardetektort kölcsönadó cég már nem sokkal a dobozok kihelyezése után be is mérte a kamerák pontos helyzetét, így azok koordinátáit néhány másodperc alatt át is töltöttük a GPS-be. (Ezt a következő linkre kattintva bárki megteheti itt, de használatához megfelelő műszer is szükséges.) Választásunk az M1-es 10-es és 17-es kilométerénél lévő dobozokra esett, így beélesített detektorral közelítettünk feléjük.

Budapest környéke tiszta

Legnagyobb bánatunkra, azonban mindkét Budapest-közeli berendezés doboza üresnek bizonyult. Legalábbis a detektor nem jelzett különösebb veszélyt a környéken ezen a koradélután , csupán a szomszédos bevásárlóközpontok, benzinkutak ajtónyitói zavartak be néha.

Traffipax kifelé-befelé

Nekünk úgy tűnt, hogy a 10-es km-nél lévő doboz a városból kifelé haladókat tartja szemmel, míg a 17-es környékére telepített a befelé igyekvőket figyeli. Bár ha a kamerákat át lehet helyezni, akkor akár egy elforgatás is belefér, és máris megdőlt az elméletünk.

Következő oldalon a rendőrök újabb praktikái, és a módszer ami azoktól is megvéd. Ja, és vannak kétségeink a felismerhető fotót készítő berendezéssel szemben is.


Fotózás közben azonban szörnyű gyanú ébredt bennünk. A rendőrség örömmel hangoztatja, hogy most aztán vége a gyorshajtásért járó büntetés megúszásának, a kamerák ugyanis a vezető azonosítására is alkalmas fotót készítenek. Nos, erre kíváncsiak lennénk, ugyanis a kamerák dobozai jó pár fokkal el vannak forgatva és valószínűleg hátulról figyelik az elhaladó forgalmat. Onnan meg felismerhető fotót bajosan lehet készíteni, a képről legfeljebb az derül ki, hogy nem Balázs Pali hajtotta a kocsinkat.

Rafinált rendőrök

Aki a jövőben szeretné elkerülni a gyorshajtásért járó jogos büntetést, annak az esetleg meglévő radardetektor mellé érdemes egy okosabb GPS-re is beruházni, ugyanis a rendőrök sem buták. Legújabb terveik között olyan rendszámfelismerő rendszerrel kombinált videokamera is szerepel, amely egy hosszabb szakasz eleje és vége közt mér átlagsebességet. Ha ez meghaladja a sebességkorlátozást, már készül is a fotó, miközben a detektor semmit sem jelez a veszélyből.

Partizánharc

Ezeknek a fix telepítésű kameráknak a koordinátáit érdemes GPS-be tölteni, beállítani hozzájuk egy riasztást és már nem is fogunk figyelmeztetés nélkül elszáguldani egy sebességmérő előtt. Természetesen ehhez kell egy friss, pontos adatbázis, de ismerve a magyarok találékonyságát, biztosan lesznek olyan önkéntesek, akik ha látnak egy hasonló berendezést, azonnal boldogan felveszik az adatait.

Viszont addig is, amíg ez elkészül, érdemes lassítani az M1-es 10-es, 17-es, 63-as és 104-es kilométerszelvényénél.