Hiába a tolatóradar, az átlagember még mindig utál parkolni. Számtalan veszély leselkedik ilyenkor rá olyan helyekről, ahová a radarsugarak sem jutnak el. Oldalról simán eltrafálhatunk egy betonvázát, vagy megpadkázhatjuk az autót, így csúnya és maradandó károsodást szenvedhet autónk.

Talán nem is kell már olyan sokat aludni, és a parkolás nem lesz többé mumus. A BMW olyan kamerahálózattal vértezi fel a jövőben modelljeit, amelyek az autó minden fontos részéről képet közvetítenek a vezetőnek.

Az eddigi hagyományos Parkolássegítő Távolságellenőrző (PDC – egyszerűbben: tolatóradar) rendszert olyan funkcióval egészítették ki, ami az autó oldaláról közvetít képet. Az úgynevezett Top View-funkció két, a külső tükrökbe szerelt nagylátószögű kamera képeivel dolgozik, amelyek torzításmentes képet szolgáltatnak a volán mögött ülőnek.

A kijelzőn fényképminőségű tér jelenik meg az autó környezetéről, amelyet az ultrahangos érzékelők szokásos grafikus elemei egészítenek ki. Így már minden információ adott ahhoz, hogy az általánosnál szűkebb helyekre is bepréseljük magunkat. A rendszer a hátramenet kapcsolásával aktiválódik, vagy manuálisan is indítható.

A sarkon túl…

Szintén egy mindennap felmerülő problémát kíván orvosolni két kamera segítségével a Side View-rendszer. Sűrűn találkozunk ugyanis beláthatatlan kereszteződésekkel, rossz helyen parkoló autók, esetleg átláthatatlan kerítések miatt.

Ez a probléma könnyen megoldható, ha a kamerát az autó elején helyezik el, ami a vezetőnél jóval előbb ér a kereszteződésbe. Pont így tettek a BMW-nél. A kétoldalt elhelyezett kamerák 100 méterre is ellátnak, és megakadályozzák, hogy egy kukásautó leszakítsa az autó elejét, netán egy arra karikázó biciklis átessen rajta. (Hacsak a kamerát nem viszi el!)


Magától beáll a garázsba

És persze dolgozik olyan rendszeren is a BMW, amely a vezető közreműködése nélkül képes saját magát beparkírozni a garázsba. Erre akkor lehet szükség, ha még nem az új hetes BMW-nk szélességére méretezték a garázsunkat, és csak cipőkanállal tudjuk magunkat beszuszakolni oda.

Ezt a jövőtidéző megoldást Automatikus Parkolási Rendszernek (Remote Park Assist) hívják a fejlesztők, és hozzá a vezetést segítő rendszerek minden eddiginél szorosabb csapatjátéka szükséges.

A kísérleti hetes BMW a külső tükreinek magasságában két kamerát kapott, amelyek a jármű előtti teret figyelik. Szükség van még egy speciális reflektoregységre is a művelethez, amit a garázs szemközti falán kell elhelyezni. Ez az egység egyfajta forgalomirányítóként működik, és a két kamera folyamatosan figyeli. Az elektronikák összehangolásán felül elengedhetetlen egy elektromos motor a kormányban, amely vezető híján maga végzi a szükséges kormányzási korrekciót és megakadályozza, hogy az önállóan haladó BMW kiüsse a garázs oldalát.

Ezen rendszerek megléte után a vezetőnek nem kell mást tennie, mint leparkolni a garázzsal szemben, P-be tenni a váltót, leállítani a motort, és kiszállni. Ezek után már a központi zár gombjával kívülről irányítja a folyamatot.

A tükrök behajlanak, a motor beindul, a fényszórók felkapcsolnak, a váltó D-be kapcsol, és az autó kúszni kezd a reflektoregység felé. Közben a PDC-egység folyamatosan pásztáz és leáll a folyamat, ha bármi útban van. Ugyanez történik, ha elengedjük a gombot, amit folyamatosan nyomva kell tartani a művelethez.

Ha nem sikerül egyenesen ráállni a garázsnyílásra, a kormányba épített villanymotor korrigál, és a megfelelő irányba állítja a kocsit. Miután elérte a falat, a motor leáll, kialszanak a lámpák, a rögzítőfék aktiválódik, autónk nyugovóra tér.

Kiállásnál sincs sok tennivaló, mivel a rendszer eltárolja a beállás minden egyes mozzanatát, így ugyanazon a nyomvonalon fog haladni és milliméterre pontosan ugyanoda fog kiállni, ahonnan megkezdte a beparkolást. Apu indulhat munkába.

Így is lehetne…