Hasonló ez, mint a számítógépes vírusokkal: ott is mindig a vírusírók vannak lépéselőnyben, a vírusirtók csak próbálják tartani a lépést. A használtautó-vásárlóknak sem könnyű a helyzetük: sosem lehet tudni, hogy az eladók éppen mi rosszban sántikálnak, azaz hogyan tudják a használt járművek fiatalabbnak, frissebbnek, hibátlanabbnak bemutatni, mint amilyen valójában. Az egyetlen megoldás, ha nagyon körültekintőek, gyanakvóak és furfangosak vagyunk, s lehetőleg minden potenciális trükközési módot megismerünk.

Személyre szabott átverés

Egy vérbeli, minden hájjal megkent autókereskedő felismeri a helyzetet, és a vásárló személyisége alapján alakítja a kocsi tulajdonságait. A nők és az öregek vannak nagyobb veszélyben: nekik általában könnyebb bemesélni, hogy az autó makulátlan, sosem volt törve és 10 éves kora ellenére csak néhány tízezer kilométer van benne.

Az autópiacon egyszer egy autókereskedő hencegett olyasmivel, hogy egy rokkant nyugdíjas házaspárnak sózott el, egy, a tetején sérült autót, mert ők ugye nem láthatták a tetőt. Szégyellje magát, ha most olvas minket, és magára ismer (ha nem, akkor is).

Motorhibák

A legköltségesebb rész egy autón a motorháztető alatt rejtőzik, így itt érdemes igazán odafigyelni. Csúnya eset, ha olyan füstölésgátló adalékkal töltik fel a motort, ami nem csak a füstöt, de a motor kopogását is jelentősen csökkenti. Húzzuk ki az olajpálcát és próbáljuk megszakérteni az olaj minőségét. Nem jó a túlságosan átlátszó-híg vagy a sűrű sötét folyadék. Gyanús az is, ha túl kevés az olaj. Utóbbi erős olajfogyasztásra is utalhat, amihez kékes színű kipufogófüst társul. Az előbbiek túl öreg olajra, kopogásgátló adalékokra vagy felforrralt motorra utalnak.

Ha bemelegedett a motor, érdemes jól odalépni neki, mert elképzelhető, hogy az elkopott csapágyak csak ilyenkor szólalnak meg. Öreg szívódízelek esetén ne higgyük el, hogy pöccre indul, míg nem próbáltuk saját kezűleg. A lényeg, hogy kihűlt motorral is induljon.

Nem biztos, hogy az eladó tisztaságmániájáról árulkodik, ha a motor csillog-villog. Elképzelhető, hogy olajfoltoktól akart megszabadulni.

Csalás a kilométerekkel

Szinte köztudott tény: a kilométerszámláló 99 százalékban kevesebbet mutat a valós értéknél. Aki nem hiszi, az naiv vagy földönkívüli. Vannak árulkodó jelek, amik erre a turpisságra utalnak. Ha van szervizkönyv, akkor érdemes az abban szereplő márkaszervizre rácsörögni, hátha tudnak valamit az autóról.

Az óra tekerésére utalhat a rongyosra és puhára ült vezetőülés, a cafatokban lógó váltóborítás, az elkopott kormány és a pedálok. Persze egy ügyes kereskedő ezeket pontosan tudja, és egy nagyobb értékű autónál költ arra, hogy új kormányt, váltógombot és pedálgumit vegyen. Épp ezért az is gyanús, ha ezek vadiújak.

Alapvető tudnivalók a következő oldalon. Ha lusta a kettesre kattintani, akkor kattintson ide és böngésszen a vezess.hu megbízható használt autói közül


A kormányt 10 ezer forint alatt áthúzzák, a pedálokat fillérekből lehet cserélni, az ülések kitömése sem eget verő költség. Az óratekerés pedig szinte ingyen van. Egy hagyományos számlálót 1-2 ezerért, egy digitálisat 5-10 ezerét babrálnak meg. Olcsóbb megoldás a kifényesedett kormányt folyékony súrolószerrel lekezelni, a fekete bőrülést pedig cipőpasztával átkenni – ilyen esetekről is hallottunk.

Este, esőben és nagyon koszosan

Alapvető figyelmeztető jel az átrázásra, ha sötétben vagy koszosan mutatják meg az autót. A karosszéria kisebb hibái egyszerűen eltüntethetők így. Persze a nagyobb sérülések látszanak, de az apróbb horpadások, az esetleg cserélt elemek eltérő színei, akárcsak a jégverés nyomai könnyen palástolhatóak a jótékony esti sötétséggel.

Kezdjünk gyanakodni, ha feltűnően sáros-koszos a kiszemelt kocsi. Ez főleg az autótelepen tároltakra érvényes, egy használatban lévő magánautót nehezebb állandóan tisztán tartani. Egy kedves barátom úgy szabadult meg behorpadt Mondeójától, hogy folyamatosan a horpadás mellett támasztotta az autót. De néha ilyen egyszerű dolgok is bejöhetnek.

Ronggyá tört autót sérülésmentesnek eladni

Huzatópaddal olyan rommá tört autókat is fel lehet támasztani, amelyeknek már a roncstelepen lenne a helye. Nem a karosszériások, és nem is a huzatópad létezésében kell keresni a hibát, hanem azokat kell elítélnünk, akik ilyen autókon nyerészkednek, úgy hogy eltitkolják a korábbi állapotot.

A ronggyá tört autókat egyébként nem lehet árulkodó jelek nélkül összehegeszteni, de könnyen olyan szintre lehet hozni, ami egy átlagos, jóhiszemű vásárlót simán megtéveszt. Ebből következik, hogy ajánlatos elrángatni magunkkal egy autószerelőt, aki nem csak a karosszériára, de a motorra is tud valami okosat mondani.

Ha nincs kéznél segítség, és nincs állapotfelmérésre sem lehetőség/pénz/idő, akkor is érdemes benézni a motortérbe és a csomagtérbe. Gyűrődések után kutassunk. Árulkodó lehet a finom, fehér színű csiszolópor is az autón, ami újrafényezésre utal. A profik rétegvastagság-mérővel közelítsenek.

Hiányzó légzsák, egyéb elektronikus hibák

Csúnya kategória. Sajnos nemegyszer hallattuk már olyanról, hogy légzsákos autót légzsák nélkül adtak el. Ennek kiderítésére ne hajtsunk falnak az autóval, inkább a visszajelző lámpákat figyeljük a műszerfalon. Ha gyújtásra nem gyullad ki a visszajelző lámpa, akkor jó esély van arra, hogy eltávolították mögüle a fényforrást, és valószínűleg hiányzik a légzsák is. Ezzel a módszerrel más elektronikai hibákat is el lehet bújtatni.

Mechanikus hibák kiszűrése

Próba nélkül sose vásároljuk autót, ne elégedjünk meg azzal, hogy az eladó vezet. A szokásos módon vezessünk, sőt érdemes kitekert kormánnyal mindkét irányban elindulni, a féltengely-hibák kiszűrése végett. Figyeljünk az öreg automata váltókra, gondosan kapcsolgassunk végig minden fokozatot, mert ezek javítása többszörösébe kerül a manuális társaikénak.

Mivel az eladók sokszor annyira gerincesek, mint egy tartáshibás meztelen csiga, könnyen egy magát felkészültnek érző vevő is a fejéhez kaphat utólag. Csak azt tudjuk javasolni, hogy minél több, és minél dörzsöltebb baráttal nézzük meg, minél tüzetesebben a használt autót.