Egy ideje az MTV-ről és az autókról sokaknak a Szabadság téren égő kocsik jutnak eszébe. A tévészékház ostromakor felgyújtott és összetört autók az észak-budai bázison várják sorsuk alakulását. Van köztük egy ezüstmetál Subaru Legacy, egy régebbi ötös BMW és persze a fehér Octaviák. Megkérnek, hogy ezeket ne fotózzam le, maradjunk a békés múltú autóknál.

Trabant, Wartburg, Velorex

A jókora garázs másik sarkában 30-40 éves keleti típusok állnak. Van itt P50-es Trabant, nagykerekű és 353-as Wartburg, ősi Skoda Octavia, többféle Volga és Velorex is. Ezekről az autókról és a régi időkről Czigler András mesélt, akit nemrég nyugdíjaztak a szállítási osztály éléről, több mint 39 MTV-s év után. 14 252 napjából nem volt két egyforma a tévénél.

Mikor belépett, már a Volgák adták az autópark gerincét. Évtizedekkel ezelőtt a cégnek 150 Volgája is volt, kezdetben az ugró szarvasos emblémás, később főleg az M-24-es típusból.

Ló a fedélzeten!

Nem véletlenül jártak az állampárt káderei, a vállalatvezetők, a tanács- és TSZ-elnökök is az előkelő szovjet limuzinnal. Akkoriban keleti gyártásból, a Csajkán innen, ez volt a presztízsautó. Tekintélyes, erős (80 LE), tágas és biztonságos autónak számított abban a felhozatalban. Masszívságát az a sofőr is tanúsíthatja, aki majd 40 éve, egy téli napon elütött vele egy lovat. A táltos nyergében egy férfi tartott hazafelé a sűrű hóesésben, vállát súlyos italozás terhe nyomta. A kocsi mögött találtak rá, kutya baja sem lett és alig érzékelte, hogy kiütötték alóla a hátast.

A Volga díszléce felhasította a paripa oldalát, aki, még mielőtt elpusztult volna, több vödörnyi vért juttatott a hatszemélyes utastérbe. A gázolás után az autó még lábon visszajött a televízió garázsába, a kitört szélvédő miatt több bundában és motoros szemüvegben is didergő kollégákkal.

A rendőrök sem estek a fejükre

A szocializmusban a Magyar Televízió az államgépezet része volt, a hatalomgyakorlás meghatározó szelete. Aki ott dolgozott, kicsit azért lendületben volt a mezei állampolgárhoz képest, de nem mindig! Egy sofőr hajdanán a gyorshajtás okaként az adásanyag mielőbbi célba juttatását jelölte meg a szerveknek. Csak azt felejtette el, hogy épp hétfő van és régen hétfőn szünetelt a műsor.

A másik oldalon: a szarvasbarát Volvo dzsip és a repülő Simson története


Mercedesből Ladába

A tévében egykor az elnöknek dukált jobb autó a Volgánál, konkrétan egy Mercedes. Midőn Kádár elvtárs parancsba adta, hogy elég legyen az urizálásból, más fejesekhez hasonlóan a tévéelnök is kénytelen volt átülni 1500-as Ladába.

A kocsiparkban Volvo terepjárók is gyökeret vertek. Svéd dzsipről ritkán hallunk, állítólag az izraeli hadseregben szolgáltak és kettő elvetődött az MTV-hez. Természetfilmek forgatásában segédkeztek, speciális zöld fényezéssel. Az első néhány zöld árnyalatra azt mondta a szerkesztőség vezetője, hogy elriasztja a szarvasokat. A szakik addig keverték a mázat, míg az árnyalatot szarvasbarátnak nem minősítette az illetékes.

Helikopter, Simsonnal

Egy ideig még helikopter is szolgált a tévénél, kéttagú stábbal. A helikopteres brigád működésében főleg az a pillanat volt szórakoztató, mikor leszállás után kipakolták a gépből a Simsont és a két benga tévés rápattant a nyomorultra. A földi mobilitást biztosító járgányról idővel le kellett mondaniuk, mert benzinnel a tankjában tilos volt magukkal vinni.

Itt is járt a vörös hadsereg

A televízió garázsa olyan jól állt Volgával, hogy a szovjet hadseregből is hozzájuk jöttek alkatrészért. Mikor az “ideiglenesen” hazánkban állomásozó csapatok, 46 éves megszállás után végre kivonultak, sokan jöttek M-24-esért a tévésekhez. Aki ezzel tért haza, arról tudta a környék, hogy vitte valamire idegenben.

Az MTV budapesti, Bojtár utcai telepén ma is vannak Volgák. Közülük a kereklámpás és a szögletes fényszórós M-24 a házon belüli szolgálatból maradt meg, az M-21-est használtan vette a televízió, a Trabanthoz, a Wartburgokhoz és az Octaviához hasonlóan.

Keleti blokk, filmszerepben

Saját gyártású filmek és tévéjátékok forgatására szánták őket, amikor még szó volt ilyesmiről, de nem sok filmszerep jutott nekik. Párszor a korabeli utcaképben domborítottak, megérkezett velük egy-egy tanácselnök a vásznon, ilyesmi. A Volga egy ízben átlényegült rendőrautóvá, hála a lemosható festéknek.

A legjobb állapotban a bőregérnek csúfolt Velorex van. A mozgáskorlátozottaknak kiutalt szerzet járóképesen érkezett a televízióhoz, de elhasznált borítással. A ponyváját házon belül a kárpitos műhely újította fel a hecc kedvéért, egy esküvő alkalmából.

Bérelni lehet, vezetni nem annyira

Az óbudai csarnokban porosodó autók kibérelhetők, de senki ne élje bele magát a kocsikázásba. Jó részük nem működik, és több nekifutással sem sikerült kideríteni, hogy melyiknek van sima akkucserével gyógyítható, és melyiknek komoly szervi baja.

A Volgák például életre kelthetők, de sajnos ezekkel sem hajthatunk ki a kapun. Vizsga ugyanis egyiken sincs, vagy tréleren szállíthatók vagy útvonalengedélyt kell szerezni hozzájuk. Esetleg zárt pályán furikázhatunk velük legálisan. Mivel a bérleti díj csak 4500 forint naponta, még ezt a felhajtást is megéri esetleg a nagy fekete autó. Aki komolyan gondolja, az itt kilincseljen felvilágosításért.