Minél előbb, annál jobb

Aki eddig nem vette meg a téli gumit, az nagy valószínűséggel ráfaragott, mert ilyenkor már drágábban mérik a téli gumit, mint kora ősszel. Ha esik a hó, akkor már nem lehet tovább halasztani a cserét, így a szervizek könnyen emelik az árakat. Persze ha kitartóan keresünk, még találhatunk kedvező akciókat. A sorban állást viszont nehéz lesz elkerülni.

Tavaly óta nem történt jelentős változás a gumialapanyag-piacon, így most is tartós 7 fok alatt javasolt a nyári abroncsok cseréje, mint már jó ideje minden évben. Ez alatt a nyári abroncsok tapadása jelentősen csökken, a fékút pedig többszörösére nőhet egy téli gumihoz képest.

Ez száraz időben is helytálló, nedves, havas vagy jeges úton viszont hatványozottan igaz. A mélyebb bemetszések, a több barázda, és a speciális szilika-gumi keverék együttesen sokkal biztonságosabb menettulajdonságokat eredményez, így fokozottan javasolt a váltás.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor!! csúszósabb!

Jó még a tavalyi?

A szakik 4 milliméteres profilmélység alatt javasolják a téli gumik cseréjét, az 1,6 milliméteres minimális mélységgel már csak korcsolyázni mehetünk. A téli gumik élettartamát erősen befolyásolja azok használata. Sima aszfalton jobban kopik, mint esőben vagy hóban, melegben pedig fokozottan.

Épp ezért nehéz meghatározni pontosan, hogy hány szezont bír ki egy téli gumigarnitúra. A legnagyobb baj az, hogy a szeszélyes időjárás nyár közben telet, tél közben meg nyarat hoz, ezért a téli gumit kénytelenek vagyunk többször olyan útviszonyok között is használni, amikor a nyári is megfelelne. Vagyis a téli gumik ilyenkor sokkal jobban kopnak. Tapasztalataink szerint átlagos futásteljesítmény mellett a téli gumik 3-4 szezont bírnak ki. De ne erre hagyatkozzunk, hanem a valós kopásra.

Mind a négyre

Reméljük, hogy mára már senki nem kísérletezik azzal, hogy a négyből csak kettőre rakat téli gumit. Ez a keverék rendkívül kiszámíthatatlanná teszi az autót. Elsőkerék-hajtásnál, mindenképpen előre kell rakni, sőt a hátsónál is azt javasolják. Így ugyan nem lehet vele elindulni, de ha mégis, akkor könnyebb vele kanyarodni.

A pótkerékre itthon nem divat téli gumit vásárolni, de szerintünk érdemes azt tartani rajta egész évben, mivel a defektek nagy része úgy is a dermesztő hidegben keletkezik, a kialakuló kátyútenger miatt.

Gumitesztek

Idén is találunk új téli gumi tesztet az ADAC oldalán, de fájni fog, ha a különösen ajánlott kategóriából szeretnénk választani autónkra. A 185/60 R14-es méretben a Bridgestone Blizzak LM20, a Michelin Alpin A3, a Continental WinterContact TS 800 és a Pirelli W190 Snowcontrol a nyerő. A négyből csak 1-et találtunk 20 ezer forint alatt, ennyiért némi szerencsével kettőt is vehetünk kevésbé neves márkából, vagy vehetünk egy collal nagyobbat is.

A következő oldalon kiderül, hogy itthonra miért nem ajánlott a négy évszakos abroncs


Télre a nyárinál kisebb méretűt is nyugodtan felpakolhatunk, ez ugyanis kedvezőbb tulajdonságokkal bír. A letaposott hó jelent kivételt mindössze. A guminyomást nem kell változtatni, hacsak erre nem hívják külön fel a figyelmet.

Visszatérve a gumitesztekre, az autósok közül csak kevesen adnak az eredményekre, inkább hisznek a gumisnak. Ha nem hiszünk neki sem, és ismerjük a paramétereket, akkor inkább olyan gumit válasszunk, aminek jobbak a száraz és a nedves felületen a tulajdonságai, mintsem jégen vagy havon. Itthon ritkán kell havon tapicskolni.

Ha sokat járunk autópályán, érdemes odafigyelni a sebességindexre, bár a legtöbb téli abroncs legalább T indexű, ami 190 km/órás sebességig nyújt biztonságot.

Négy évszakos gumi

Viszonylag kevés egész évben használatos gumi van forgalomban, a tesztek sem igen foglalkoznak velük. Legfőbb előnyük, hogy a 2 garnitúra helyett elég egyet megvennünk, viszont sem a nyári, se a téli abroncsok tudásával nem rendelkeznek.

Főként havon teljesítenek gyengén, így inkább ott javasolt alkalmazásuk, ahol a hideggel nem jár együtt a havazás. A négy évszakos gumik sebességindexe csak ritkán enged 190 km/óránál nagyobb sebességet, erre is érdemes odafigyelni. Főként keveset használt kisautókra javasolják a szakemberek, amelyeket hóban nem használunk. Ha mégis utóbbi mellett döntünk, feltétlenül szerezzünk be hóláncot!

Tárolás

Hogy a drágán megvásárolt nyári és téli abroncsokat sokáig használhassuk, érdemes odafigyelni tárolásukra. Leszerelés előtt fontos megjelölni az abroncsok pozícióját, így a következő használatkor megcserélhetjük az első és a hátsó tengelyre szerelt gumikat, így egyenlítve ki a kopásukat. Javasolt a keréktárcsák és a gumiabroncsok megtisztítása is, illetve a futófelületbe szorult kövek eltávolítása.

Amennyiben a gumikat a felnivel együtt tároljuk, legjobb felakasztani, vagy vízszintesen tárolni őket. Ha az abroncsok lekerülnek, akkor függőlegesen és vízszintesen is lehet tárolni őket. Tárolásnál száraz, hűvös helyet keressünk, és semmiképpen se helyezzük őket vegyi anyagok, oldószerek közelébe (üzemanyag, olaj stb.)!

Van ahol kötelező

Magyarországhoz hasonlóan Nyugat-Európában is csak kevés helyen követelik meg a téli gumi használatát. A közelünkben Szlovéniában kötelező november 15. és február 15. között, Norvégiában és Svédországban is hasonlóak az előírások.

A síparadicsomok nagy részében csak hóláncot kell magunkkal vinni, téli gumik megléte nem feltétel. A szöges abroncsok használata a legtöbb országban tilos.