Nem nehéz kitalálni, két veszélyes esetet különböztetünk meg egymástól. A gyakoribb és veszélytelenebb, ha dízel kerül a benzinbe, a veszélyesebb, amikor benzint tankolunk a gázolaj helyett. Előbbit azzal próbálják kivédeni a kutak, hogy a gázolaj jóval vastagabb csövön érkezik a pisztolyból, de higgyék el, ez nem mindig állít akadályt a tévedésnek. És nem értjük, miért így van, ha ezzel lehet a kisebb kárt okozni!

Innentől az eljárás mindkét esetben hasonlít egymásra: az aranyszabály az, hogy lehetőleg egy lépest se sehova, még csak ne is próbáljuk beindítani az autót – ehhez persze időben észhez kell kapnunk.

Akik cserélgetik

A komplett idiótákon és a szórakozott professzorokon kívül azok vannak igazán veszélyben, akik szórakozott idióták, illetve hozzánk hasonlóan gyakran cserélgetik autóikat, esetleg most vettek újat, netán béreltek egyet. Persze a legtöbbször valószínűleg sima figyelmetlenségből történik a gikszer.

Saját autónkról általában képesek vagyunk megjegyezni, hogy mivel is működik, így idegen autókkal történik meg az eset – ami ettől aztán még kellemetlenebb. A hozzám hasonló állatfaj kiemelten közveszélyes, mivel hetente, átlag három teljesen különböző autóba tankolok.

99 százalékban saját kezűleg végzem a műveletet, a maradék 1 százalék jut a kutasokra. Eddig sikerült megúsznom a bajt (kopp-kopp-kopp), de kellett hozzá némi szerencse is. Egy álmos reggelen volt, hogy már rossz helyre nyúltam, sőt egyszer a kutas is szólt: ő nem szól bele, de jobb ötletnek tűnik benzint kérni dízel helyett. Na jó, legyen!

Akinek nem ennyire éber az őrangyala – én is ismerek ilyet – ennél rosszabbul is járhat. Elbukhat egy tank gázolajat vagy benzint, az autószerelő beavatkozásának díját, rossz esetben pedig több százezer forintra rúghat a javítás költsége. Persze a kutas is ember, ő is hibázhat, ezért néha meg is teszi.
Lássuk a dolgot a részleteiben!

Benzint a dízelbe

A modern dízelmotorok jóval érzékenyebbek a korábbi turbó nélküli motoroknál, így csúnya nagy károkat tudunk okozni a benzinnel. Míg régen javallott volt télen egy kis benzint önteni a dízelbe – hogy könnyebben induljon – most szigorúan tilos.

Ha még nem tettük meg, akkor eszünkbe se jusson beindítani a motort, még ha csak néhány liter benzin keveredett a gázolajhoz. A hiba egyébként abból adódik, hogy a dízelmotorok több helyen is kihasználják a gázolaj kenő hatását, amije a benzinnek egyáltalán nincs.

Csak a következő oldalon derül ki, hogy mikor állja a kút számlát


Ha még indítás előtt kiszúrjuk a hibát, akkor egy 20 ezer forintos számla – a leszívásért -, és az összes – a tankban lévő – üzemanyag a veszteségünk. Ha beindítjuk a motort, akkor az erősen kopogó hanggal figyelmeztet bennünket, de ekkor nagy valószínűséggel már drágább lesz a “móka”. Jobbik esetben egy teljes átmosás után, és az üzemanyagszűrő cseréjével megússzuk az esetet, bár lehet, hogy a motorban lévő nagy nyomású szivattyúnk is erősen veszít élettartamából.

Ritkán fordul elő, de sajnos hallottunk már olyanról, hogy utóbbi szerkezet megadta magát, és cserére szorult. Gyári áron ez legalább 500-600 ezer forintos kár, tehát jobb vigyázni.

Amennyiben beindítottuk az autót, akkor már műhelyben illik elvégezni a tisztítást, így egy ideig kénytelenek vagyunk nélkülözni négykerekűnket. Egy sima tank ürítést helyszínen is lehet eszközölni, egy autószerelő kihívásával. A kutak erre fel vannak készülve.

Dízelt a benzinesbe

Elviekben ezt a manővert jóval nehezebb véghez vinni, de én bárkinek szívesen bemutatom egy kedves kollégámat és egy még kedvesebb kolleganőmet, akinek ez mégis sikerült. Náluk nem volt akadály a vastagabb cső, simán megtankoltak, és indultak tovább, mintha jól végezték volna dolgukat. Igaz, kettejük közül csak az egyikőjüknek sikerült elindulni.

A baj ilyenkor kevésbé nagy, a megoldás viszont nagyon hasonló. Amennyiben indítás előtt észrevesszük a malőrt, akkor elég egy tankürítés, majd a benzinnel való feltöltés, és máris indulhatunk tovább dolgunkra. Maximum egy tank benzin és az ürítés árát bukjuk.

Amennyiben a motort sikerül életre kelteni, akkor azt erőtlennek érezzük és egy rossz dízelhez hasonlóan csúnya fekete füstöt ereget majd maga után. Ekkor már nem elég a tank leeresztése és újbóli feltöltése, hanem az üzemanyagrendszer átvizsgálása, és a szűrő cseréje is javasolt.

A súlyosabb kiadással járó problémák itt nem jellemzőek, maximum a gyertyákat szokták még kicserélni, de lehet, hogy egy kis drótkefézés is megteszi.

Ki a hibás?

Itt is két eset lehetséges. Vagy a kutas, vagy mi rontjuk el saját magunk. Utóbbi esetben nincs mit tenni, nem foghatjuk másra. Amennyiben a kutas hibázik, az bonyolultabb kérdés. Ha mi kértük a rossz üzemanyagot, és ő robotszerűen végrehajtja az utasítást, akkor is minket terhel a felelősség.

Ha a kutas hibázik, akkor az drága lesz neki, mert ő állja a cechet. A legtöbb kúton van egy külön biztosítás az ilyen esetek kivédésére, így a cinkosnak csak az önrészt kell állnia és a biztosító fizet. Azért, jobb, ha ők is vigyáznak, mert hallottunk baseballütővel és szamurájkarddal visszatérő européerről, aki elrontott terepjárójáért esküdött vérbosszút.