Ördögi kör

Környeztemben végzett, néhány fős, tehát abszolút reprezentatív közvélemény-kutatásomból azt feltételezem, hogy az autós társadalom 99 százalékának nem mindegy, hogy mennyi üzemanyag fogy a tankjából, de tolni nem akarja a kocsit egy decivel alacsonyabb fogyasztásért, sőt a lábbuszt is rühelli. Mit tehet ezek után? Csak annyit, hogy megfogadja tanácsainkat!

Csodatévő kütyük, műszerek, tabletták, mágneses gyűrűk, folyadékok, adalékok

Kezdjük mindjárt azzal, ami a legtöbb embert érdekli: van e hatásos szer a fogyasztás csökkentésére, érdemes-e beléjük ruházni. Számtalan trutyit és műszert árulnak a benzinkutak, autósboltok, hirdetnek a tévében, interneten, s mind csodát ígér.

Érdemes tudni, hogy mi még nem hallottunk olyan független vizsgálatról, amelyik bizonyította volna ezen szerek hatékonyságát. Érdemes fórumokat böngészni az interneten, ahol a sok dicsérő hozzászólás között mindig találunk olyat, aki elmondja, hogy neki annyit ért a szer, mint halottnak a csók. Mi hivatalból szkeptikusak vagyunk: nekik hiszünk.

Megtakarítás 100 km-en:
Szerintünk pénzt megtakarítani itt csak azzal lehet, ha nem költünk egy kanyit sem erre a kategóriára. Olvasson tovább, most jönnek a hatásos megoldások!

Járjunk dízellel:

Egy dízelmotor három ok miatt éri be kevesebb üzemanyaggal a benzinesnél. 1: egy liter gázolajba több kémiai energia szorult, mint ugyanennyi benzinbe. 2: a dízelmotorok hatásfoka jobb. 3: a dízelben kisebbek a veszteségek, mert a turbófeltöltővel hasznosítják a kipufogógázban veszendőbe menő energia egy részét.

Mindössze annyi baj van a dízellel, hogy irreálisan drágák a benzinesekhez képest, és csak akkor hozzák be az árukat, ha éjjel-nappal taxizunk vagy fuvarozunk vele. Van, aki még a hangjától is irtózik, van, aki szerint nem elég sportos. Utóbbinak a BMW 535d-t vagy az X3 3.0sd-t ajánlom ellenpróbának, az előbbire pedig egy modern turbódízel a gyógyír.

Megtakarítás 100 km-en:
Akár 50 (de inkább 30) százalék, egy hasonló méretű benzineshez képest:
Forintosítva: 780-1170 Ft / 100 km
Ráfordítás: sok százezer forint

Járjunk tolóüzemben:

Ez annyit tesz, hogy lejtőn, vagy ott ahol van rá mód, visszakapcsoljuk a váltót, és motorfékkel lassítunk (automatát is). A modernebb karburátoros és az összes befecskendezős autó erre úgy reagál, hogy egy korty benzint/gázolajat sem fogyaszt, a befecskendező egyszerűen leáll. Tovább előnye, hogy a féket sem koptatjuk ilyenkor, illetve elkerülöm a megvakításomat, mikor hazafelé tartok a lankás Kapi úton, vagy a Pusztaszerin.

Megtakarítás 100 km-en:
Ilyen hosszú lejtőt nehéz lesz találni, de az összes üzemanyag, amit kinyomott kuplunggal lejtmenetben elégetnék megmarad.
Forintosítva: kb. 208 Ft / 100 km
Ráfordítás: 0 Ft

Járjunk sportosan:

Nem a felsőtestre vagy háttámlára húzott, lyuggatott atlétára kell gondolni. Viszont elképzelhető egy sportlégszűrő, és egy sportkipufogórendszer, hogy üzemanyag-csökkenést hoz, feltéve, hogy tudjuk tartani a régi tempónkat. Ennek oka, hogy a gyári alkatrészek legfőbb célja a károsanyag-kibocsátás leszorítása, ami növeli a fogyasztást. Ezen megoldás hátránya, hogy a hús drágább, mint a leves, vagy hogy is van ez.

Megtakarítás 100 km-en:
10 százalék körül, de még soha senki sem vett ilyen céllal sportkipufogót
Forintosítva: kb. 234 Ft / 100 km
Ráfordítás: 60 ezertől felfelé

Tartsuk karban:

Kimondottan fontos a gyertyák és légszűrők állapotának rendszeres ellenőrzése, főként használt autóknál. Egy elkoszolódott légszűrő, és az öreg gyertyák együttesen akár 20 százalékkal is megdobhatják az autó fogyasztását.

Megtakarítás 100 km-en:
Akár 20 %
Forintosítva: kb. 468 Ft/100 km
Ráfordítás: kb. 6000 Ft

Fújjunk bele, cseréljük kisebbre:

Itthon divat a nagy kerék, a nyomás ellenőrzése viszont egyáltalán nem. Egy kisebb felni, súlyából és felületéből adódóan is csökkenti a fogyasztást. Fontosabb viszont a guminyomás ellenőrzése. Lehetőleg tartsuk mindig az adott terheléshez előírt mértéket, ha spórolni akarunk, akkor pedig mindig a legmagasabbon járjunk.

Autópályán plusz 0,2 bar nyomás csodákat művel, de a sebességet nem fokozzuk a megengedett fölé. Városban azonnal vegyünk vissza a nyomásból, mert a keményebb kerekek szétrázzák az autót és minket is.

Megtakarítás 100 km-en:
0,2 baros nyomáscsökkenés nagyjából 2,5 százalékkal növeli a fogyasztást, 10 százalékkal csökkenti a gumi élettartamát
Forintosítva: kb. 11,5 Ft / 100 km amortizációval együtt
Ráfordítás: 0 Ft

További élelmes trükkök autónk fogyasztasának csökkentéséhez a második oldalon is


Csökkentsd a súlyt:

Az utóbbi idők biztonsági előírásai jelentős súlytöbblettel járnak, és így bizony a fogyasztást is növelik. Mindig gondoljuk meg, kell-e annyi rokont magunkkal vinni, a felesleges ülések maradhatnak a garázsban, a cementeszsák és a tartalék alkatrészkészlet is maradhat a garázsban. További súlycsökkentő módszer, ha nem tankoljuk tele a kocsit, és – önző szempont – nem veszünk fel minden út szélen álló stoppost. Ha mégis, kérjünk benzinpénzt, mint Romániában! Diétázni nem érdemes!

Megtakarítás 100 km-en:
100 kilónként 0,3 litert lehet megspórolni
Forintosítva: kb. 78 Ft / 100 km
Ráfordítás: 0 Ft

Tankoljunk-e nagyobb oktánszámot?

Több nemzetközi autóklub is vizsgálta már a prémium üzemanyagokat, de az eredmény mindig ugyanaz lett. Nincs kimutatható fogyasztáscsökkenés, ezért nem ajánljuk a drágább naftát. Kisebb oktánszám esetén csökken a teljesítmény, és ebből adódóan nagyobb a fogyasztás azonos tempónál. Ne próbálkozzunk gázolajjal a benzines motoroknál, mert a javítás marha drága lesz, plusz rossz esetben már a kútról sem tudunk kigurulni. Azt tankoljunk, amit a gyár javasol.

Megtakarítás 100 km-en:
Nincs kimutatható fogyasztáscsökkenés
Forintosítva: 0 Ft
Ráfordítás: a prémium üzemanyag felára

Csökkentsd a légellenállást:

Nagyon fontos, hogy azonnal kapjuk le a tetőcsomagtartót, a boxot, vagy bármit, amit a kocsira aggattunk, mert a légellenállás növelésével a saját zsebünkre vágunk lyukat! Ugyanígy légellenállás rontó tényező a lehúzott ablak, vagy a nyitott tető. Légkondi helyett nem érdemes a friss levegővel hűteni. Az ADAC szerint 130 km/órás sebességnél nyitott ablakkal 0,13 liter a többletfogyasztás.

Megtakarítás 100 km-en:
egy tetőboxnál kb 1 liter, egy kredencnél, kutyaólnál sokkal több
Forintosítva: 260-780 Ft / 100 km
Ráfordítás: 0 Ft

Állítsuk le a motort, induljunk azonnal:

A mai modern motorok már nem használnak egy liter üzemanyagot az indításhoz, így 10 másodpercnél hosszabb pirosnál már nyugodtan leállíthatjuk őket. A kevésbé modernekre 20 másodpercet javasolnak a szakik. Ha kérhetném, ne zöld jelzésnél kezdjünk el izzítani, mert akkor sose ér át a sor a lámpán. Azt is kérem, hogy senki ne guruljon belém hátulról arra hivatkozva, hogy ő leállította a motort, és egyszer csak nem volt fék. A szervo csak járó motornál működik, nehéz anélkül megállítani az autót. Turbós motorokat nem szabad azonnal leállítani, néhány perc nyugalmi járás kell. Reggel nem kell melegíteni, induljunk el azonnal!

Megtakarítás 1 óra alatt:
Állítólag városban 1 liter üzemanyagot is megspórolhatunk 60 perc alatt ezzel a trükkel
Forintosítva: 260 Ft / 1 óra
Ráfordítás: 0 Ft

Spóroljunk az árammal:

Bármilyen hihetetlen, nem csak otthon kell spórolni az árammal. A kocsiban az elektromos készülékek növelik a fogyasztást. Leginkább az ablakfűtés, és a ködlámpa, úgyhogy ezeket csak akkor használjuk, ha tényleg szükség van rá. Városban ritkán van szükség ködlámpára, tessék mellőzni a használatát. Kapcsoljuk ki az ülésfűtést is időben.

Megtakarítás 100 km-en:
minimális, de 400 W-nál már 0,5 liter
Forintosítva: akár 130 Ft / 100 km
Ráfordítás: 0 Ft

Okosan a váltóval és a gázpedállal:

Ez a legjobb diéta. Próbáljunk lágyan vezetni, minél kevesebbet fékezni, kerülni a felesleges gyorsításokat. Egyes fokozatban minél kevesebbet időzzünk, váltsunk minél előbb feljebb. Benzinessel gyorsíthatunk padlógázon, dízellel és automata váltóval inkább rakjunk tojást a pedál alá. A nyomatékmaximumhoz tartozó fordulatszám felé nem érdemes húzatni a motort.

50-70 km/órás sebességnél már mindegyik autóban fel tudunk kapcsolni a legmagasabb sebességfokozatba, az autó ilyenkor fogyaszt a legkevesebbet. Autópályán is jelentősen spórolhatunk, ha 130 helyett csak 100-zal megyünk, de ez esetben a külső sávra vagyunk kárhoztatva.

Megtakarítás 100 km-en:
akár 30 százalék
Forintosítva: 780 Ft / 100 km
Ráfordítás: 0 Ft

Vegyünk hígabb, de drágább olajat:

Az alacsonyabb viszkozitású – magyarul hígabb ( 0W-30, 5W- 20) – olajjal, szintén jelentős spórolás érhető el, mivel a motor kisebb ellenállásba ütközik. Ezt főleg azoknak ajánlják, akik rövid távokat autóznak városban, és be sem melegszik a motor, míg otthonról beérnek a munkahelyükre.

Megtakarítás 100 km-en:
rövid városi szakaszon akár 6, százalék, autópályán 2
Forintosítva: 15,6 Ft / 100 km
Ráfordítás: kb. 3000 Ft / l

Kapcsoljuk ki a klímát, ha nem kell:

A klímaberendezés egy óra alatt 0,3-0,7 liter többletfogyasztást eredményez, így ha nem muszáj, ne járassunk. Megfőni azért nem érdemes, a közérzetet és a koncentrációt rontja, ha forró fejjel autózik a sofőr.

Megtakarítás 1 óra alatt:
0,3 – 0,7 liter
Forintosítva: 78-182 Ft / 1 óra
Ráfordítás: 0 Ft

Benzin helyett járjunk gázzal:

Büdösnek büdös, de ez az egyetlen olyan kütyü, amivel valóban lehet spórolni. Kérdés, hogy mikor éri meg, mert 120 ezer forinttól akár fél millióba is kerülhet egy beépítés. Kár hogy tőlünk nyugatabbra nem a hazai LPG, hanem a CNG rendszer terjedt el. Ezért a gyárilag gázüzemű autókat bajos itthon megtankolni.

Megtakarítás 100 km-en:
csak nagyon sok km után, de akkor tetemes. Egy liter LPG kb. 172 forint.
Forintosítva: 600 Ft / 100 km
Ráfordítás: 120-550 e Ft

Autó helyett

És végül a legjobb tanács, mielőtt autóba ülünk, gondoljuk végig, nincs-e más módszer. A sarki közértbe robogóval, biciklivel, vagy akár gyalog is el lehet jutni. Előbb gondolkodni kell, aztán autózni.