Kollégáimmal rendszeresen utazunk Ferihegyre. Most a jól bevált taxi/minibusz/kivisz valaki megoldás helyett BKV-val próbáltuk megközelíteni a hazai légiközlekedés fellegvárát. A kiindulási pont mindig a Nyugati pályaudvar volt.

Metró+200-as busz: versenyképes

Elsőként a 3-as metrót és a 200-as buszt kombináltuk. Fél 11-kor állok be a jegypénztári sorba és pár perc múlva már ropogós vonaljegyekkel rendelkezem. A metróban nem nézünk egymásra, hamuszürke arccal keltetjük a depressziót odabent. A magmaközeli vasút 10:55-re ér ki a napfényben fürdő Kőbánya-Kispest végállomásra.

A reptéri busz irányát tábla jelzi a kijáratnál, onnét meg majd csak elboldogul az a csóró, akinek nem telik taxira, minibuszra, napi 4000 forintos parkolásra a reptéren. A buszmegálló tövében Ferihegy tábla segít.

KöKi: olcsó megvilágosodás

Míg várunk a 200-as buszra, körbejárok kicsit. Ennél olcsóbban aligha lehet becsiccsenteni Pesten, néhány lepattant piac van versenyben az itteni árakkal. A KöKin a kávé 60, a kommersz feles 140 HUF, én beérem egy kisüveg ásványvízzel 100 forintért. A büfében talán nógrádi pattintott sóspálcika is akadt volna.

Végül csak 11:22-kor rajtol Kőbánya-Kispestről a 200-as busz. A gyorsforgalmiról hamar letérünk a mellette futó nyomorult aszfaltra, ahol az amúgy csendes és kényelmes Volvo busz bőszen ráz.

Incselkedő Európa

21 percet töltünk együtt Ferihegy 2-ig, közben Európa incselkedik velünk. Van külön csomagtartó a pakkoknak, induláskor angolul is köszöntik az utasokat, a turistáknak releváns megállók neve elhangzik igényes angolsággal és az 1-es terminál elérésekor kellemes repülést kívánnak. Hátha nem csupán rájuk rontó ellenőrhordák rögzülnek a becses turisták emlékezetében!

A metró-busz felállás a Nyugatitól versenyképes. 370 forintért 1 óra 12 perc volt a menetidő Ferihegyig, jegyvásárlással. Negyed órával kevesebb is lehetett volna, ha jobban jön ki a csatlakozás. A csomagot viszont magunk cigölhetjük.

Nagy kék után kis fehér busz

A kijutás népszerű és cipekedéstől mentes módja a reptéri minibusz. Sokszor utaztam velük, 2300 Ft egy út, a retúrjegy 3900 Ft. A sofőrök mindig pontosak és legtöbbször udvariasak is, imponálóan kerülik ki a dugókat és egy emberre feleannyiba kerül, mint taxival.

Mégis elég kényelmetlen, mert rendszeresen másfél órával a kívánt kiérkezés előtt jött értem a kisbusz. Reggel fél ötkor nem mindegy, hogy a taxi 45 percével, vagy a minibusz másfél órájával kell számolni. Aki viszont a gyűjtőkörút végén van, annak az elaggott fehér Ford Transit alig lassabb a taxinál.

Gyűjtőjárat

Visszafelé az jár jól, aki gyorsan kiszállhat, és nem kell végigdöcögnie 6-7 másik utas végállomását. A minibusz nem közlekedik egész éjjel, akinek csúnyán elkésik a késő esti gépe, lemaradhat az utolsó fuvarról.

Mivel érdemes a reptérre járni? Összesítés a következő oldalon.


Udvari szállító 4000-től

Taxival ez nem fenyeget, jelenleg a Zóna taxi az udvari szállító a reptéren. Kifelé Budáról 4500, Pestről pedig 4000 forintért fordul egy kocsi, tehát ez nem személyenként, hanem taxinként értendő.

Visszafelé háromféle díjszabás van, az övezetektől függően. A reptér környékére 2900 forint egy út. A belvárosig 3500 Ft egy kanyar, Buda és Észak-Pest díjszabása 3600 Ft. Persze bármilyen más taxitársasággal kimehetünk és bejöhetünk, csak ők nem várakozhatnak a terminálok előtti drosztokon. Telefonhívásra ízibe előállnak.

Akit a mozdony füstje megcsapott

Másnap vasúton szeretném becserkészni a légikikötőt. Bemelegítésként beírom Ferihegyet az elvira.hu-n. A rendszer nem buta, kiadja a Fer tagot tartalmazó állomásokat Ferencvárostól Fertőszéplakig, de Ferihegy nincs köztük. Véletlenül tudom, hogy a Szemeretelepnél kell leszállni, de ez sem nyert. Hibaüzenet jön, egymás mellett nem szerepelhet Budapest és egy fővárosi állomás.

Irány a MÁV információs telefonszáma. A kedves munkatárs kideríti, hogy a reptér a ceglédi vonalon van, máris fújja a menetrendet. Én rejtett tartalékokra is hagyatkozom: Horváth Zsolt nagykőrösi, ő súgja meg, hogy csak személyt keressek, mert a gyors, huss mint a madár, nem áll meg Szemeretelepen.

Vasút, BKV árban

Alig van sor a pénztárban, 198 forint a tarifa 20 km-re. Induláskor nagy a csend, zöld műbőr helyett szövetülésben szundikálnak a vasúti felhasználók. Kőbánya alsón felszáll egy népes cigánycsalád és belakják a kocsit.

Eldöntik, hogy a mellém leülő fiatalember inkább a reteráton vegye át az új melegítőt, mint ott a vagonban. A csendes többség támogatja a hangos kisebbség döntését. Felöltözik, visszajön, ötezerért tuti vétel, rajta van, hogy Adidas.

Csattognak a kerekek

Ugyanő remekbe szabott fúrót szeretne rám sózni. Hiltinek mondja, de már a ládája sem piros, hanem Meggymárka színű. Míg a váltókon döcögünk, eszembe ötlik a stockholmi reptéri gyorsvasút, amely 205-tel is ment, szinte steril, van benne pelenkázó és higiénikus WC. Az itteni klotyóból előtörő szagra rá lehetne könyökölni, de a kupé tiszta és barátságos.

Letelik a 22 perces menetidő a Szemeretelepig. Ha nem késne a vonat, épp elérném a 200-as buszt, de így várni kell. A megálló közvetlenül a vasút mellett van, de így is marad buktató.

93 Ferihegy 1-ig, 200 a 2 A-B-re

Aki kis oktondi és hisz a 93-as buszon látott Ferihegy táblának, nem jár jól. Az a járat csak Ferihegy 1-ig megy el, ezért megvárom a 200-ast. Most sincs rajta tömeg, negyed óra alatt kiér a 2A-ra, ahol Csilla vár, aki autóval jött.

Neki autóval fél óráig tartott az út a Nyugatitól, tömegközlekedéssel bő egy órát. A vasút gyorsabb lenne jobb sínekkel, és ha a személyvonattal nem kellene elengedni a gyorsot. Amíg nincs igazi gyorsvasút, a reptérre vonatozás annyit ér, mint a hibajelentés elküldése egy program lefagyásakor.

Kijutás a reptérre a Nyugati pályaudvarról:

Metró+ 200-as busz: 185+185 Ft/fő, 72 perc
MÁV + 200-as busz: 198+185 Ft/fő, 70 perc
Autó (24 km, 9L/100 km): 580 Ft, 30 perc (+ visszaút vagy parkolás kint)
Reptéri Minibusz: 2300 Ft/fő, változó
Zóna taxi: 4000 Ft/autó, 28 perc

Olvasói levél a témában

Tisztelt Szörényi Úr!

Az elvira keresőben a kiinduló pályaudvar teljes nevét kell beírni, és akkor városon belül is működik a keresés: Budapest-Nyugati – Szemeretelep

Üdvözlettel: Csécs Ákos