A nagyágyú, ami mindent visz

A nagyágyú, ami mindent visz


Bár sejtettem, hogy nem esznek embert, mikor áthaladtam a készenléti rendőrség sorompóján, azért volt a torkomban egy gombóc. Mint amikor a rendőr megállít az úton. Hiába tudom, hogy megvan minden papírom, nem mentem gyorsan, nem öltem embert, sőt, még csokit sem csórtam a földszinti büféből, de akkor is fura érzés. Nos, ez a kapun átérve hamar elpárolgott, kedves, csinos rendőrkisasszony igazított el, és az ablak mögül is vonzó tekintetű hölgy kukucskált ki. Vezetőm perceken belül megérkezett, és ő sem volt szigorú-tekintetű, férfinak öltözött militarista.

Krumplisok álma

Krumplit tesééék, ócssó a krumplíííí

Krumplit tesééék, ócssó a krumplíííí


Míg a vízágyúkat keresgélve baktattunk a laktanya hátsó részei felé, megcsodálhattam a készenlétben lévő IFA alapra épített csapatszállítókat, bár érthető módon inkább a terepes, Rába H9-es fogott meg. Sétánk során még egy hangszóróval gazdagon ellátott Nivába is belefutottunk, gondolom leselejtezésénél majd egymást tapossák a lakótelepeket rémisztgető dinnyések és krumplisok. Ennek a hangjára még a hatodikon lakó, félig süket Kozarek néni is kiugrik majd a mamuszából.

A célhoz érve rövid telefon, majd előkerült a több mint húsz tonnás vízágyú személyzete is. Ők a kinyomtatott technikai adatok mellé további részleteket árultak el a gépről, igaz, néhány kérdésemre nem kaptam választ. Biztos tudják miért.

Már nem annyira jó vicc a lökhárítón ugrálni

Már nem annyira jó vicc a lökhárítón ugrálni


Arról azonban beszélhettek, hogy a céges “tuningműhely” néhány ponton feljavította a gépeket, tanulva a nemrég csúful elvérzett magányos vízágyú esetéből. Éles farkasfogakat kapott az első lökhárító, így sokkal kellemetlenebb állás esik rajta, és az ablakot is komolyabb rácsok védik, mint néhány hete. Ez ugyan némileg bonyolítja a szélvédőmosást, ablaktörlőcserét, hiszen az eddig felnyitható rács már a múlté. A könnyű használhatóságot feláldozták a biztonság oltárán. Talán érthető.

Ablakai különben szinte törhetetlenek, nem is érdemes ezekkel foglalkozni, hiszen a látszat ellenére ezek a kocsi legmasszívabb részei. Négyrétegű, ragasztott üvegből készülnek, amiket ha valami furmányos módon mégis sikerülne bezúzni, a kabinba akkor sem lehet bejutni, mert a ragasztóréteg egyben tartja a maradékot.

Persze ilyenkor a rendőrök már biztos kellően bosszúsak, így a támadóknak egyéb meglepetésekre is fel kell készülniük, ami ellen már a katonai boltokban beszerzett gázálarc sem nyújt védelmet.

Angol, lengyel, orosz, osztrák alkatrészekből

Több embert megkönnyeztetne, mint 10 hollywoodi romantikus film

Több embert megkönnyeztetne, mint 10 hollywoodi romantikus film


A kissé bumfordi jószág bő húsz évvel ezelőtt egy teherautó alap és egy különleges felépítmény házasságából született, ami a keresztségben a Hydromil II-nevet kapta.
Igazi nemzetközi összefogás eredménye, hiszen az alap lengyel, ebbe 12 literes angol motort építettek, de van benne egy különálló, 107 lovas orosz motor is, ami az osztrák gyártmányú szivattyút működteti. Kis híján 10 köbméter, egész pontosan 9600 liternyi víz fér el a vízágyúkat ellátó tartályban.

Csupán egy locsolócsövet használva, akár 20 percen keresztül lehet zuhanyozni a túlhevült tömeget, a muníciót pedig bármelyik tűzcsapból, de akár tavakból, folyókból is képes felszippantani. Motorjának karbantartása, javítása igen macerás foglalatosság, hiszen azt rendesen eldugták a méretes vastestben, szereléshez targoncával kell kiemelni a gép belsejéből. Szivattyúja a tetőn elhelyezett két darab toronyágyút látja el maximum17 bar-os víznyomással. Ezzel akár 50-55 méteres távolságra is vidáman el lehet spriccelni.

A négyfős kezelőszemélyzet a gép belsejében foglal helyet, a sofőr mellett két ember a tetőn lévő ágyúkat kezeli, míg a negyedik ahol tud, segít, vagy a locsolóautós első, úgynevezett önvédelmi fúvókáit irányítja.

Következő oldalon a vízágyúk gyenge pontja, tömegoszlató büntetőzene, illetve a nagyágyú, amit csak igazán nagy bajban röffentenek be.
Füst, gáz, s egyéb ínyencségek


Paintball nagyban

Persze a vízágyú nem okoz maradandó sérülést, hacsak nem számítjuk több napon túl gyógyuló sérülésnek a vízhez kevert, szinte lemoshatatlan festéket. Aki vízágyús rendőrt molesztál ilyen meglepetéskoktélra is számíthat. Nagy előnye a módszernek, hogy a kékre festett emberekről még néhány nap múlva is lerí, hogy valami vaj van a fülük mögött. Igaz, néhány ártatlan bámészkodó is megkékülhet, sajnos ez van. Az élet kegyetlen, hogy egy klasszikust idézzek.

Mivel évtizedek óta nem volt alkalom a bevetésükre, így az autók hibái az első éles bevetésen mutatkoztak meg. A jármű vezetője szerint, mikor ezeket a gépeket építették, akkor nem magányos harcra tervezték őket. Minden esetben fegyveres, gyalogos kíséret járt melléjük.

Füst, gáz, s egyéb ínyencségek

Tágas utastér, különleges extrákkal

Tágas utastér, különleges extrákkal


Beépített gázosítóval is ellátták a gépet, ez négy fúvókán keresztül ontja az áldást, ami igen bőségesen áll a bent ülők rendelkezésére. Összesen három darab hatalmas gázpalack csal könnyeket a kintiek szemébe. Ezekben a palackokban még az eredeti, jó öreg lengyel matéria lapul. A gázfúvókák közvetlenül az alsó vízcsövek felett kaptak helyet, így a rutinosabb kezelő a nagynyomású víz segítségével igen messzire is juttathat a szerből.

Tetején a két vízcső és a reflektorok mellett irgalmatlan méretű tölcséres hangszóró trónol, gondoljuk ebből nem ehhez hasonló világslágerek hangzanak fel, bár tömegoszlatásra talán ezek is megfelelnének. Sőt, talán néhányan inkább rituális öngyilkossággal vetnének véget további szenvedéseiknek.

Az ász, ami mindent üt

Maga Pirx kapitány is zokogva keresné az ablaktörlő kapcsolóját

Maga Pirx kapitány is zokogva keresné az ablaktörlő kapcsolóját


Komolyabb baj, államellenes cselekmények, esetleges terrortámadások megelőzésére, megszakítására azonban ennél komolyabb vasa is van a rendőrségnek. Az igazi nagyágyú egy nyolckerekű BTR-80-as, páncélozott harcjármű. Ebből szükség esetén két darab is bevethető, alkalmasak földi és légi célok leküzdésére, és még a vízen is megállják a helyüket. A BTR 80-as gyomrában 11 000 köbcentis, V8-as blokk dübörög, mindössze 180 lóerős teljesítménnyel. A tízszemélyes monstrumot elöl 14mm-es páncél védi, de két, 14,5, illetve 7,62-es géppuskája is meggyőző érv lehet a rendőrök kezében.


Kísérőim rávilágítottak a több évtizedes vízágyúk néhány hiányosságára is, de ezeket nem írhatom le, inkább megtartom magamnak. Bár aki néz tévét, az maga is rájöhet, hogy egy 4×4-es kivitel biztosan ütősebb lenne és egy masszívabb tolólap is elférne a gépek elején. Talán a megoldásra nem is kell sokat várni, állítólag négy új vízágyúra már ígéretet kaptak a rend őrei. Persze nem teljesen olyan lesz, mint amilyet szerettek volna, – nincsen rá elegendő pénz, – de a maiaknál biztosan jobbak, rendőr szempontból biztonságosabbak lesznek. Reméljük első éles bevetésükig legalább annyit fognak tétlenül pihenni, mint a mai darabok. Vagy még többet.