Philipp Waldeck osztrák újságíró írta egyszer a sportautókról és a luxusautókról, hogy egy Lotus-ban egy nőt vihetsz magaddal, a Bentley Arnage-ben négyet. A Lotus-os nő csak a retiküljét hozhatja, a másik négy komoly cuccot összepakolhat. Míg az ember az egyikben Münchausen báróként ágyúgolyón lovagol, a turbós Arnage esetében az ágyúgolyóban ülnek.

Mindenkinek akadhat egy túl nagy falat

Ez elég meggyőző, ezért temérdek pénzünket nem Aston Martinra, hanem használhatóbb luxusautóra költenénk. Itthon egy 3-as BMW is luxus, de mi most nyugat-európai értelemben beszélünk luxusautókról. Ebbe a körbe még a Volvo S80 sem tartozik bele. Leegyszerűsítve itt az Audi A8-nak, a BMW 7-esnek, a Jaguar XJ-nek, Lexus LS-nek és a Mercedes S-osztálynak osztottak lapot. Utóbbi presztízse és darabszámai alapján is előrébb van konkurenseinél, kinél kisebb, kinél nagyobb különbséggel.

Más felosztásban ezt a szintet vehetjük belépőnek a luxuskategóriába. Ez sportautók nélkül úgy néz ki, hogy vannak a több tízezres darabszámban eladott kocsik (pl. BMW 7-es), úgy 100-140 000 euróig. Fölöttük jön egy ársáv 200 000 euróig, ahová még felérnek a csúcsmodellek az előző kategóriából (pl. CL 65 AMG), de ennyiért az ember már Bentley-t is kap (konkrétan Continental GT-t és annak változatait).

Maybach itthon?

Legeslegfelül áll a Bentley Arnage, a drágább Rolls-Royce Phantom és a még drágább Maybach 62. Húzós árukat az egész világon csak néhány száz család, hotel és más vállalkozás kész megfizetni. A Phantomból tavaly például nem egészen 800 db-ot sikerült eladni a világon, a Maybach-nál még nagyobb az elmaradás a tervek és a tényleges darabszámok között. Az ok az ár, egy RR Phantom hosszú tengelytávval 380 000 euróba kerül, ami átszámítva mindjárt 100 millió Ft felett van, adók nélkül.

Itthon nincs piaca az ún. high luxury kategóriának, de Hesz Tamás, a Mercedes importőr értékesítési igazgatója elmondta, hogy a Maybach-ra és a Mercedes McLaren SLR-re évi 5-10 megkeresés érkezik. Komoly érdeklődőknek megszervezik a próbautat is Stuttgartba. Próbaút már volt, eladás még nem.

Bárándy, Demján és Gyurcsány autója

Magyarországon erős a rejtőzködés, kevés mogulról tudható, milyen autóval jár. A kivételek egyike dr. Bárándy György ügyvéd, aki köztudottan Lexus LS-t használ. Demján Sándor egy Mercedes-Benz S 600 mellett döntött, a magyar állam pedig A8-as Audikat vet be reprezentációs célra. A miniszterelnököt kocsizó Köztársasági Őrezred tavaly 13 darabot szerzett be, az importőr összesen 31 A8 4.2 quattro kiszállítását közölte 2005-re. Néhány Lexus LS a Dunaferrnél fut, akinek hiteles információja van a témában, az írjon bátran és közöljük! Nemrég írt egy olvasónk, hogy Medgyessy Pétert egy british racing green Jaguarban szokta látni egy rózsadombi bevásárlóközpont parkolójában.

A főnök hátul ül és diktál

Novák Tamás, az egyetlen hazai Lexus márkakereskedés szalonvezetője elmondta, hogy ezen a szinten a sofőrt tartó tulajok a kocsiból nem írnak e-mailt, hanem bediktálják szövegét. A digitális TV és az Internet nem azért elérhető, mert a munkához nélkülözhetetlen, ehhez inkább egy minőségi telefon kell. Az LS ügyfelek nagyjából fele vezet saját maga, sofőrt főleg az idősebb és sokat utazó tulajok tartanak.


A luxusautókhoz a tehetős ügyfelek örömmel választanak temérdek extrát. Itthon az Audi A6-ból a 3.0 TDI quattro fogy a legjobban. Ennek alapára 13,1 millió forint, míg a ténylegesen megrendelt autók 17-18 millióba kerülnek. A valóban a luxuskategóriába tartozó A8 árát még ennél is könnyebben tornásszák fel a vásárlók mindenféle extrával. Ugyanez a helyzet máshol is.

Tehén, feláras tőggyel

A Mercedes-Benz mindig híres volt arról, hogy náluk az alapárú tehénhez a foltos szőrzet, a szarv és a tőgy is feláras. A négyfokozatú váltók kora már ott is rég lejárt, de egy S-osztályt nem nehéz az alapár feléért felöltöztetni minden földi jóval, például éjjellátó berendezéssel, masszírozós és szellőztetett bőrüléssel és így tovább.

Beszámítás: itt sem mindegy

A luxuskocsira áldozók nagyobbik része ragaszkodik a márkához. A leghűségesebbek a Lexus LS ügyfelek, akik több mint 90 százalékban ismét csak LS-t hajlandók venni. Ám ebből a kategóriából sem hiányoznak azok, akiknél a pénz a döntő. Ők ott vesznek autót, ahol a legjobban járnak, amit főleg azon mérnek le, hogy mennyit kapnak aktuális autójukért. Minél kevesebbet kell ráfizetni, annál jobb.

Egy nagypályás autó megvásárlásával az illető környezete is bekerülhet az adott márka bűvkörébe. Egyszerűen azáltal, hogy a tulaj – hasonlóan jól szituált – barátai és üzleti partnerei is látják, ha valamelyikük új csúcsgéppel riaszt a golfpálya előtt. A luxusautók között átlagon felüli a budapesti túlsúly. Míg a Mercedes-ek nagyjából fele talál gazdára Budapesten, az S-osztály esetében ez az arány a 70 százalékot is eléri. Ezen a szinten gyakori a kézpénzes vásárlás, míg a piac egészében a részletfinanszírozás dominál.

Kicsit büdös a dízel

Itthon a luxuskategóriában visszafogottabb a lelkesedés a dízelek iránt, mint a 6 és 18 millió közötti autóknál. Itt nem a kisebb fogyasztáson múlik a tulajok boldogsága. A Mercedes-nél az S-osztályban az összkerék-hajtás húzta felfelé a benzineseket, ami csak idén év végétől lesz elérhető a dízelekhez. A dízelek feljövőben vannak, de itt csak az A8-ról van konkrét adatunk. A tavalyi 39 autóból 31 volt 4.2-es benzines, idén az első negyedévben viszont 9 kiszállított A8-ból 8 lett dízel. A nagyságrendek érzékeltetésre a BMW tavaly 29 hetest és 24 6-os luxuskupét adott el. Idén március végéig 6 illetve 8 darab fogyott a két típusból.

Itt nincs emancipáció

Hazánkban gyakorlatilag nulla a női vásárlók aránya, mert a hölgyek nem jutnak olyan pozíciókba, hogy saját erőből megengedhessenek maguknak bármilyen új autót a luxuskategóriában. Egy BMW 745d negyedéves casco-ja 167 000 és 361 000 forint között van, a Mercedes S 600-é még durvább: 320 000-544 000 Ft. A Lexus LS 430-ban a különleges fűtés miatt az első szélvédő cseréje félmilliós kiadás, tehát nemcsak a horribilis vételár az akadály. Van azért kivétel is, a Mercedes-nél egy hölgy mindig megveszi a legújabb CL-t, amikor kijön. Más téren a nőknek a luxuskategóriában is lényeges a szerepe, mert a szín és a felszereltség kiválasztásakor az ő szavuk mérvadó.