Minél kisebb egy autó, annál nehezebb biztonságossá tenni. Ennek fizikai és pénzügyi okai is vannak. Egyrészt kevesebb a hely a gyűrődő zónának, másrészt kevesebb pénz jut a biztonsági megoldásokra. Egy kisautóban a hátsó oldallégzsák ugyanúgy nem fér bele, mint a masszírozós hátsó ülés.

Életben maradni

Ez a felállás ma is érvényes, de szerencsére a gyárak egyre inkább felismerik, hogy saját magukat járatják le, ha valamelyik független törésteszten leszerepel a repesve várt újdonság.

Kattintson ide a lejátszáshoz!

Az utóbbi évek fejlődésének következtében a ma piacon lévő legtöbb kisautó jó védelmet jelentő, 4 csillagos eredménnyel zárta és zárja az Euro NCAP töréstesztet, amit más összehasonlítási alap híján vettünk zsinórmértéknek. A kiskategóriában a cikk írásáig 4 európai és egy japán típus már az 5 csillag kritériumait is teljesítette, tehát elérte a minimum 33 pontos összeredményt a félfrontális és az oldalütközés együttes értékelésében.

4 csillag elvárható

Egy friss autó esetében a 3 csillagra már csalódottan kapjuk fel a fejünket, mint a Kia Picanto vagy a Fiat Panda esetében. A két csillag és az életveszélyes sérülési lehetőség oldalütközéskor kifejezett szégyen (Chevrolet Spark). Az utolsó autó, amely a halálos sérülési veszélyt jelentő egyetlen csillaggal volt kénytelen elkotródni, a Fiat Seicento volt, de a 2000-ben tesztelt autóból még hiányzott a vezető oldali légzsák.

A smart fortwo jó példa arra, hogy egy autó minimális gyűrődő zónákkal is biztonságos lehet. A lényeg itt is a rendkívüli szilárdságú, horganyzott acélból készült tridion biztonsági váz. Az ütközési energiát a vázhoz kapcsolódó, crashbox-nak hívott elemek emésztik fel. Alapvető fontosságú megoldás az ütközésnél fellépő erők elvezetése és elosztása. Például frontális ütközésnél az erőket továbbvezetik a padlóba és az autó hátuljába.

A más kisautóknál bő egy méterrel rövidebb smart fortwo 3 csillagot és sok dicséretet kapott az Euro NCAP-től a fej és a lábfejek védelméért, illetve a túlélési tér megőrzéséért. A negyedik csillaghoz hiányzó pontok azért maradtak el, mert a vezető combja veszélyben van és az övrendszer túl durván fogja fel az utast.

Itt nem jó a csúcsra érni

Mindegy, hogy a Citroën C1-et, a Suzuki Swiftet, a smart forfourt vagy bármely más kisautót vesszük példaként, a balesetek átvészeléséhez el kell kerülni a kiugró terhelési csúcsokat az ütközés során. A kemény váz “csak” a túlélési teret biztosítja, a súlyos sérülések elkerüléséből az összecsukló kormányoszlop és más energiaelnyelő deformálódó felületek is kiveszik a részüket. Még ez sem elég, a biztonságossághoz az övfeszítők, överő-korlátozók és a légzsákok működését is tökéletesen össze kell hangolni.

Melyik kisautó életveszélyes? A folytatásból kiderül.


Némi rosszindulattal úgy tűnhet, hogy az autógyárak csak a sok csillaggal járó dicsőség, így a jobb eladhatóság miatt tökéletesítik az autók biztonságát.

Vadászat a csillagokra

Aki akar, bízzon nyugodtan a globális csillagharácsoló összeesküvésben, de ne felejtse el, hogy az Euro NCAP pontszámai nagyon kemény töréstesztekben születnek. A 4-5 csillagos teszteredmény alapján egy élő ember csekély sérülésekkel, vagy akár karcolás nélkül kiszállna a totálkárosra tört autóból. És ez a biztonsági színvonal ma már egy modern kisautóban is elérhető.

Az Euro NCAP töréstesztben elért pontszámokat szerintünk ostobaság mindenhatónak tekinteni, de más összehasonlítási alap nem lévén, az itt szerzett pontszámok alapján közöljük a sorrendet az eddig tesztelt kiskocsik között. Zárójelben az elért összpontszám és a tesztelés éve. Ha nem szerepel a pontszám, akkor az Euro NCAP nem közölte, csak a csillagokat.

5 csillag:

Fiat Grande Punto (33, 2005)
Peugeot 1007 (36, 2005)
Renault Clio III (33, 2005)
Renault Modus (33, 2004)
Toyota Yaris II (35, 2005)

4 csillag:

Audi A2 (26, 2002)
Citroën C1-Peugeot 107-Toyota Aygo (26, 2005 )
Citroën C2 (29 , 2003)
Citroën C3 (28, 2003)
Daihatsu Sirion (29, 2005)
Fiat Punto II (26, 1999)
Ford Fiesta (25, 2003)
Honda Jazz (25, 2004)
Hyundai Getz (25, 2004)
Kia Rio (29, 2005)
Mazda2 (26, 2004)
MINI Cooper (25, 2002)
Mitsubishi Colt (25, 2005)
Nissan Micra (25, 2003)
Opel Corsa C (25, 2002)
Peugeot 206 (25, 2000)
Renault Clio (26, 2000)
SEAT Ibiza (26, 2003)
Skoda Fabia (26, 2000)
smart forfour (26, 2005)
Suzuki Swift (30, 2005)
Toyota Yaris (29, 1999)
VW Lupo (26, 1999)
VW Fox (28, 2005)
VW Polo (26, 2000)
VW Polo (28, 2002)

3 csillag:

Fiat Panda II (20, 2004)
Daewoo Matiz (19, 1999-2000)
Daihatsu Sirion (22, 2000)
Ford Fiesta (17, 2000)
Ford Fiesta (1996)
Ford Ka (17, 2000)
Honda Logo (17, 1999)
Hyundai Atos (18, 1999)
Kia Picanto (17, 2004)
Opel Corsa B (18, 1999)
Renault Twingo (23, 2003)
Rover 25 (17, 2001)
SEAT Ibiza (21, 2000)
smart fortwo (22, 1999)
VW Polo (1996)

2 csillag:

Chevrolet Spark (17, 2005)
Citroën Saxo (13, 2000)
Fiat Punto 55S (1996)
Lancia Y (14, 1999)
Nissan Micra (15, 2000)
Opel Corsa B (1996)
Renault Clio I (1996)

1 csillag:

Fiat Seicento (12, 2000)
Rover 100 (1996)