Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2006.02.08. 14.35

Megint ütött a hirtelen jött hóhelyzet. Nincs előírva, mégis erősen ajánlott téli gumira cserélnünk nyári abroncsainkat a hideg beálltával.


A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.


Ezt ne tegyük!

Kattintson a képre!

Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, – sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt – hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.


Milyet vegyünk?

[bekkep]Számtalan gumiteszt méri a különböző márkájú és fajtájú abroncsok képességeit, a gyakorlatban azonban mégsem jellemző, hogy ezen abroncsokat keresnék hazánk fiai a gumisoknál.

Az ADAC legújabb tesztjén a 175/65 R14-es méretben a Goodyear Ultra Grip 7-es vitte a prímet, de az olcsóbb Barum, Matador vagy Hankook típusú abroncsok is megfeleltek az elvárásoknak.

Általánosságban elmondható, hogy amelyik abroncs jól teljesít havon, az gyenge száraz útviszonyok között. Ha a tesztek alapján több favoritunk is van, Magyarországra inkább olyat válasszunk, aminek jobbak a száraz felületen nyújtott tulajdonságai, mivel hóval valószínűleg csak ritkán találkozunk majd.

[bekkep]Nagyobb méretű téli abroncsoknál jelentősebb különbségek vannak az eredmények között, 15-16 colos kategóriában már érdemesebb néhány tesztet átbújni, de ne vegyük Szentírásnak az eredményeket.

Ha sokat járunk autópályán, érdemes odafigyelni a sebességindexre, bár a legtöbb téli abroncs legalább T indexű, ami 190 km/órás sebességig nyújt biztonságot.

Négyévszakos gumi

[bekkep]Viszonylag kevés egész évben használatos gumi van forgalomban, a tesztek sem igen foglalkoznak velük. Legfőbb előnyük, hogy a 2 garnitúra helyett elég egyet megvennünk, viszont sem a nyári, se a téli abroncsok tudásával nem rendelkeznek.

Főként havon teljesítenek gyengén, így inkább ott alkalmazzuk őket, ahol a hideggel nem jár együtt a havazás. A négyévszakos gumik sebességindexe csak ritkán enged 190 km/óránál nagyobb sebességet, erre is érdemes odafigyelni. Főként keveset használt kisautókra javasolják a szakemberek, amelyeket hóban nem használunk. Ha mégis utóbbi mellett döntünk, feltétlenül szerezzünk be hóláncot!

Tárolás

Hogy a drágán megvásárolt nyári és téli abroncsokat sokáig használhassuk, érdemes odafigyelni tárolásukra.

[bekkep]Leszerelés előtt fontos megjelölni az abroncsok pozícióját, így a következő használatkor megcserélhetjük az első és a hátsó tengelyre szerelt gumikat, így egyenlítve ki a kopásukat. Javasolt a keréktárcsák és a gumiabroncsok megtisztítása is, illetve a futófelületbe szorult kövek eltávolítása.

Amennyiben a gumikat a felnivel együtt tároljuk, legjobb felakasztani, vagy vízszintesen tárolni őket. Ha az abroncsok lekerülnek, akkor függőlegesen és vízszintesen is lehet tárolni őket. Tárolásnál száraz, hűvös helyet keressünk, és semmiképpen se helyezzük őket vegyi anyagok, oldószerek közelébe (üzemanyag, olaj stb.)!

Hasznos tanácsok


A hideg időszak nem csak minket visel meg jobban, de az autók is több odafigyelést igényelnek. Kis törődéssel könnyebben átvészelhetjük a telet.

– télen a hidegindítás jobban igénybe veszi az akkumulátort: a tél beálltával ellenőrizzük akkumulátorunkat, töltsük fel folyadékkal, ha szükséges. Vigyünk magunkkal bikakábelt, így egy segítőkész autós társunk könnyen kimenthet minket a bajból, ha mégis feladná az aksi.

– ellenőrizzük a fagyállót: adagoljunk fagyállót a hűtőfolyadékhoz, és használjunk fagyálló ablakmosó folyadékot. A megfagyott hűtővíz a motort is szétrepesztheti!

– indulás előtt jégtelenítsük az összes üvegfelületet beleértve a visszapillantó tükröket is: használjunk jégkaparót, jégoldó sprayt, belülről törlőkendőt!

– Nagy mínuszokban előfordul, hogy befagy a zár: hordjunk a zsebünkben/táskánkban jégoldó zárolajzót, ami egy fújással megoldja a befagyott zár problémáját. Ne a kocsiban tároljuk!

– Előfordul, hogy nagy havazások után a téli gumi sem talál elég tapadást: vigyünk magunkkal hóláncot. Lehetőleg még száraz időben gyakoroljuk annak használatát!

Ahol muszáj

Magyarországhoz hasonlóan Nyugat-Európában is csak kevés helyen követelik meg a téli gumi használatát. A közelünkben Szlovéniában kötelező november 15. és február 15. között, Norvégiában és Svédországban is hasonlóak az előírások.

A síparadicsomok nagy részében csak hóláncot kell magunkkal vinni, téli gumik megléte nem feltétel. A szöges abroncsok használata a legtöbb országban tilos.

Kommentek

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.