Kíváncsiak voltunk, miként zajlik egy használtautó-nepper élete, hogyan, honnan és milyen autót érdemes behozni Magyarországra. Alanyunk egy sokat megélt kereskedő volt, akit a Fővárosi Autópiacon ismertünk meg.

Ki az a nepper?
A neppereknek általában nincs saját telepük, és egyszerre csak kevés, nagy értékű autóval foglalkoznak. Én autókereskedőnek tartom magam, de már nemigen csinálom.

Miért hagytad abba?
Már közel sem lehet annyit kihúzni belőle, mint korábban. 10 évvel ezelőtt még királyként lehetett élni belőle, ma már jóval szerényebb megélhetést biztosít. Mással foglalkozom.

Mi az, hogy szerény körülmény?
Régen vitték az autót, mint a cukrot, és a haszon is jóval nagyobb volt. Ma már mindenki ezt csinálja, az állam rohadt nagyot kaszál a regisztrációs adóval, a piac meg halott, nem lehet eladni. Régen fogtam 5 kilót egy 2 millás autón, ma inkább 3 kilót, de csak kettőt adok el egy hónapban, nem pedig tízet. Régen jobb autóval jártam, volt motorcsónakom, most ezeket már szűkösen engedhetném meg.

Könnyű megélhetés ez?
Nem tudom. Mindenkit át lehet verni, és egyszer mindenkit át is vernek. Aki autóval foglalkozik, biztos, hogy már bukott el üzletet egy köcsög miatt, vagy épp csak tönkrement nála a vas. Mint mindenhol, itt is a jó kapcsolatokon múlik a dolog. Ha megvannak a bejáratott kapcsolatok és emberek, akkor viszonylag könnyen mehet a biznisz. Az autó kiválasztása viszont mindig nagy macera.

Mit néz meg egy autókereskedő vagy nepper, mikor autót vesz?
Azt, hogy mennyit lehet vele keresni. Amúgy ugyanazt, mint egy normális ember, aki magának veszi. Motor, váltó, karosszéria, meg hogy mennyire harcolták le.

Hol lehet jó autót venni?
Itthon a legnehezebb! Ilyen szar utakon pár év után teljesen gallyra mennek az autók. Széthullik a futómű, csörög, zörög és a műanyagok is nyiszogni kezdenek. Svájcban, “németben”, vagy Hollandiában nincs ilyen. Ha onnan hozod, kétszer annyi kilométerrel is jobb állapotú, mint a hazai. Ráadásul ott folyamatosan szervizelik az autót, nem csak hamisítják a szervizkönyvet. Magamnak csak külföldről vennék!

Te honnét hoztad az autókat?
15 éve kezdtem, akkor főként Svájcból és Belgiumból. Egyszerre három “nyolcas” trélerrel vettem. Németországból is lehet, de nekem nem jött be. Utána megint Svájc volt a nyerő. Az utóbbi időben Hollandiába jártunk, de onnét csak kisbuszokat hoztunk. Azoknál nem kell tökölni a regisztrációs adóval.

A külföldről hozott autókat nehéz leellenőrizni, ezért az órákat mindig visszatekerik, nem?
Órát mindenki teker, a hazai autóknál is. Nagyon kevesen ellenőrzik le az autót, amit megvesznek, főleg az 1-2 millásoknál. A hitelek pedig erősen függnek a kilométerektől, úgyhogy szinte kötelező csalni. Az emberek nem szeretnek olyan autóba beülni, amiben több van, mint 200 ezer kilométer, pedig egy külföldről hozott autó még lehet jó bőven efelett is.
A nagy átveréseket meg úgy is ki lehet szúrni. A kormányt, a váltót meg a kárpitot érdemes figyelni. 2-300 ezernél ezek már kopottak, rongyosak, hacsak ki nem cserélték őket.

Tekertél már órát?
Nem! Amúgy nem érdemes vele saját kezűleg szarozni, erre is vannak emberek. Normál számlálósat 1-2000-ért, digitálisat 10 körül csinálnak.


Külföldön is sok a bandita autókereskedő?
Persze! De főleg a keletről jövő kereskedőkön látszik. Svájcban meg Hollandiában főleg arabok foglalkoznak az iparral. Velük nincs nagy baj, de azért nem kell őket félteni. Nem a hazai bandita fajta, de nagyon levesznek, ha nem figyelsz. Ha jól csinálod, és jó napjuk van, akkor meg engednek egy rahedli pénzt. Kötelező alkudni! Általában egy konténer az irodájuk, sokan ott is alszanak, teljes igénytelenség. A kocsiban áll a szemét, de nem is törődnek vele. Ezen kívül nem csinálnak nagy hülyeséget. Nagyon figyelnek rájuk a hatóságok, könnyen kitoloncolhatják őket az országból.

Az igazi arcokat a szabadpiacokon lehet látni. Főként tőlünk keletebbről járnak hasonló helyekre, mint mi. Sok a rossz arc, de nem szokott balhé lenni. Mindenki megfér egymás mellett. Persze egyedül minden veszélyes, és nem árt az óvatosság. Hollandiában állítólag egyszer kiraboltak egy csapat magyart gépfegyverrel, miközben hajnalban a piacra tartottak.

Mi a helyzet a rendőrökkel?
Sok a rendőr az autópiacok körül, de nem szekálják az embert, ha mindent szabályosan csinál. Csak csúnyán megbüntetnek, ha valami nem “kóser”. Amúgy nincs velük gond. Itthon a P-rendszámmal nagyon sokat megállítottak régen.

Külföldön a svájci határőrség a legtetvesebb banda. Míg oda jártunk, mindig szarakodtak, szinte sosem engedtek át rendesen a határon. Egyszer kiszállítottak, és beküldtek az irodába. Mindenkinek ki kellett üríteni a zsebeit, egyesével. Az egyik ürge vizsgálta a cuccokat, a másik meg a pisztolytáskára tette a kezét. Még a telefont sem engedték felvenni.

Börtönben voltál már?
Soha, bár egyszer voltam fogdában, Pesten! Pár köcsög kiszúrta, hogy rendszám nélkül hozom haza az autót, a Csepeli vámtelepről. Megfordultak, utánam jöttek, azt hitték nagyot fognak. Nem érdekelte őket a vámpapír, agresszívak voltak, tették az okosat, meg a keményet. Be kellett menni velük, hogy leellenőrizzék a kocsit. Mikor odaértünk, közölték hogy nekünk addig a fogdában kellett várakozni. Ki kellett üríteni a zsebeinket, még a cipőfűzőt, meg az övet is elvették, nehogy felakasszuk magunkat. 2 óra múlva jött a felettes, nem győzött elnézést kérni a túlbuzgó rendőrök miatt. Nyár volt, de ott tényleg hűvös volt.

Tudnál mondani egy-két jó tanácsot? Mikor kezdjünk gyanakodni, hogy lehet átverni az embereket?
A legegyszerűbb trükk, hogy sötétben, esőben, vagy halál dzsuvásan próbálja valaki elsózni a vasat. Ezzel főleg a karosszéria hibáit lehet elfedni. Aztán meg kiderül, hogy tiszta karc, horpadás az autó, vagy rossz esetben csupa hupli egy jégesőtől.

Érdemes belenézni a motor- és a csomagtérbe is, ránézni a csupasz lemezekre. A durva sérüléseket azokról nehéz eltüntetni. Meg kell nézni a belsőt is, meghallgatni a motort és aztán imádkozni. Nehéz ügy!

Miben utazol most, miután kiszálltál az autókból?
Nem hagytam teljesen abba. Egy-két autót azért mindig tartok eladásra. Valamivel mindig próbálkozik az ember, ingatlan, bútorok, egyebek. Csodák viszont már nincsenek. Elmúltak azok az idők.