A 60-as évek – a Tolvajtempó című filmnek köszönhetően Eleanor néven ismertté vált – csúcsragadozója ismét az utakra szabadul és feltámadását kevésbé Carroll Shelby-nek, mint inkább a Ford Special Vehicle Team-nek köszönheti.

Tavaly márciusban mutatta be a Ford a Mustang Shelby Cobra tanulmányautót. Ennek az akkor még “csak” 450 lóerős motorja kerül majd a mostani autóba is, amit egyelőre ugyan tanulmányautó, de szinte teljesen megegyezik a sorozatgyártásúval.

Az 5,4 literes V8-as blokk a tervezők szerint nem a megadott 450, hanem közel 500 lóerővel büszkélkedhet, amit kompresszor és vízhűtéses töltőlevegő-hűtő alkalmazásával értek el. A megfelelő gumimennyiség aszfaltba égetésén 610 newtonméter nyomaték munkálkodik.

Azért csak 500 lóerőt tud a motor, hogy alatta maradjanak az ugyanezzel a motorral készülő GT 558 lóerős teljesítményének. A Shelby Mustanghoz egyedi alumínium hengerfejet, új vezérműtengelyeket, az erőátvitelben hatsebességes manuális sebességváltót alkalmaznak.

Nemcsak a motort, hanem a futóművet is átdolgozták a szakemberek. Ezen a téren elsősorban a Ford Racing embereinek köszönhető a javulás, akik a Mustang FR500C versenyautónál szerzett tapasztalataikat ültették át, az “utcai” autóba.

A gyártó véleménye szerint az autó irányíthatósága precíz, a stabilitása kitűnő. Ha mindehhez hozzávesszük az 450 lóerős V8-as motort: rossz vége nem lehet a történetnek.

Mustang a múltban

Shelby GT350 és GT500

1964 végén a Ford felkérte Carroll Shelby-t, hogy készítsen speciális modellt a Mustangból, ami versenyképes lehet egy Corvette-tel szemben is. 1965 tavaszán San Jose-ból megérkezett a 271 lóerős Mustang Shelbyhez, tárcsafékekkel és négysebességes váltóval. Ott a motor teljesítményét 306 lóerőre növelték, kicserélték a kormányrudat, az első futóművet alacsonyabbra ültették és állítható Koni lengéscsillapítókat kapott az autó. A hátsó üléseket száműzték, az első ülésekhez pedig verseny biztonsági öveket szereltek be.

A következő években az autón több módosítás is történt, nagyobb kerekeket kapott, hátulra plexi ablakokat. Olyannyira sikeres lett a modell, hogy a Herz autókölcsönző is rendelt belőle, nem is keveset. 936 került hozzájuk 1966-ban, de gyártottak 6 speciális kabriót is. Ezek nem kerültek értékesítésre, Shelby barátaihoz, titkárnőjéhez kerültek, de jutott saját magának is. Később volt széria kabrió is.

Az igazi változás 1967-ben következett be, amikor megjelent a GT500. Már az első modell is 355 lóerőt tudott, ami mellé 569 newtonméteres nyomaték párosult (40 évvel ezelőtt!!). Ezzel az autó 7 másodperc alatt gyorsult 100 km/órára, végsebessége pedig 211 km/óra volt. Később a fejlesztések során 6,2, majd 5,4 másodpercre javították a 7013 köbcentis autó gyorsulását. A Cobra megnevezés 1968-ban jelent meg a GT350-en és a GT500-asokon.

Elöl 355 milliméteres, hátul 330 milliméteres lyuggatott, belső hűtésű tárcsák lassítják a Shelby Mustangot, négy- illetve kétdugattyús féknyergekkel, a rendszert a Brembo szállítja.

A fékek 9,5×19 colos felnik mögött bújnak meg, amiken 255/45R19-es abroncsok várnak bevetésre. Ezeken kívül is van mit nézni a GT500-ason, mivel az egyedi ruhát kapott a tervezőktől, a leginkább a Mustang GT-R koncepcióautóéra hasonlít.

Átalakították a hűtőmaszkot, nagyobbak lettek a levegőnyílások és a lökhárítóba kerültek a ködlámpák. A motorháztetőn a versenyautókéhoz hasonló nyílást vágtak, ami kiszippantja a hőt a hűtőktől.

Az új lökhárító alatt kis spoiler javítja az első tengely stabilitását, hátul diffúzor és egy kisebb szárny munkálkodik ugyanezen. Az autó azonosítását az is segíti, hogy vadló helyett egy kobra díszeleg a hűtőrácson. Belül klasszikus megjelenésű, az autó színével harmonizáló sportülések és szintén retro jellegű kormány található.Mindezt pedig 40000 dollárért (7,4 millió forint) kapják meg az amerikaiak.

Hallgassa meg, hogyan rajtol a Ford Mustang Shelby Cobra GT500