Talán újra felvirrad a különleges Citroënek kora. Nem műszakilag, mert a C4 nagyjából ugyanolyan a lemezruha alatt, mint a Peugeot 307, de legalább formáját tekintve eredeti. A Citroën tovább erősíti a differenciálást a három és az ötajtós között.

Az elődnél még csak nevében létező Coupé egy háromajtós Xsara volt. Az újdonságnál azonban markáns formatervezési különbséget látunk a két modell között, amelyek hossza sem maradt azonos: az ötajtós 1,3 centivel hosszabb.

A hazai sajtóbemutatón megejtett üléspróba alapján az ötajtós C4 térkínálata elöl minden igényt kielégít, hátul nem ilyen vidám a kép. A lábtér megfelelő magas embereknek is, a fejnek viszont kevés hely jut.

Kupés karosszériája miatt a háromajtós nagyon szigorú korlátot szab a hátsó utasok magasságának, ezt már a Párizsi Autókiállításon tudomásul kellett vennünk, mikor megpróbáltunk beülni az autóba.

A C4 térkihasználása messze nem sikerült úgy, mint a Xsara esetében. Az elődmodell 5 ajtós karosszériával 8,5 centiméterrel rövidebb, mégis nagyobb a csomagtartója. A C4 Coupé csomagtere a kalaptartóig mérve csak 314 literes, az ötajtósban 320.

Ha a hátsó üléstámla felső éléig pakoljuk a csomagteret, az ötajtósban akkor is csak 352 liter jut, míg a 3 és 5 ajtós Xsara kategóriájának egyik legjobbja volt 408 literrel.

Juhász Attilától, a Citroën Hungária műszaki oktatójától megtudtuk, hogy az adatátviteli sebesség az utastérben a duplájára nőtt a Xsara 125 kbit/másodperces értékéről, a motortérben egyenesen 500 kbit/s sebességű az adatforgalom.

A fejlesztés azért volt fontos, mert így már nincs észlelhető időeltérés a bajuszkapcsoló meghúzása és a fényszóró felvillanása, vagy a duda megnyomása és a kürt megszólalása között. A Xsaránál még késlekedést érzékelhettek a tulajdonosok.

Ebben a kategóriában újdonság az előre is működő parkolóradar. A kerekekkel együtt a külső íven 8, a belső kanyaríven 15 fokban elforduló kettős xenon fényszórók is friss fejlesztésnek számítanak az alsó középkategóriában.

A világon először az átdolgozott C5-ben jelent meg a sáv véletlen elhagyására az ülőlap szélének rezegtetésével figyelmeztető rendszer.

Az innováció elterjedését gátolja, hogy az árlista tanúsága szerint kizárólag a kétliteres benzines csúcsmodellekhez rendelhető. Az AFIL-rendszer ára nem magas, 120 000 forintba kerül, és ebben az ülésfűtés is benne van.

Ami szintén világújdonság, de minden C4-ben benne van, az a rögzített agyú kormány. A kormány megújítása már csak azért is tetszik, mert illik a Citroën hagyományaihoz. 1955-ben az akkori komplett autóipart évtizedekkel megelőző, forradalmi külsejű és műszaki felépítésű Citroën DS már feje tetejére állította az autós világot azzal, hogy egyküllős kormányt kapott.

A Citroën márka 90-es évekbeli megfakulásához hozzátartozott az egyküllős kormány eltűnése. Az Xm volt az utolsó modell, amely még hű volt hozzá, a Zx és a Xantia már nem.

Most a C4-ben újra olyan a kormány, mint egyetlen más autóban sem. Csak a kormánykoszorú forog, az agy stabilan áll, rajta a markáns Citroën emblémával.

A fix középső rész megkönnyíti a kormányon elhelyezett gombok kezelését, amelyekkel felszereltségtől függően a rádió, a fedélzeti számítógép, a navigációs rendszer, a sebességkorlátozó és a tempomat irányítható.


Szintén a kormányról vezérelhető a szellőzés és a telefon. Van egy külön gomb, amelyre egyénileg programozható egy a tulajdonos számára lényeges funkció. A legfontosabb azonban, hogy a szokásos kerek légzsákokkal szemben a rögzített középrészű kormányba hajtogatott légzsák alaposabban védi a testet.

Digitális fordulatszámmérő működik a kormány mögött, amelynek skálája alapesetben narancssárga, de a leszabályozási fordulatszám közeledésével színe pirosra vált.

Hétféle motort kergethetünk a leszabályozásig, négy benzinest és három HDi turbódízelt. A belépőmodellek között változó szelepvezérlésű, takarékos 88 lóerős benzinmotorjával a C4 előkelő helyet foglalhat el.

Az 1,6 literes, szintén 16 szelepes benzines is az elődből jön. Kétféle kétliteres benzines rendelhető az autóhoz. Az egyik 138 lovas, a másik VTS kupé 177 lóerős, sportos motorja.

A C4 a PSA Peugeot Citroën első autója, amelyhez a 90 lóerős 1.6 HDi is választható. A kétliteres HDi-ket leváltó új motor maximális nyomatéka 215 Nm 1750-nél. Ennél a motornál nincs időszakos túltöltés, a közös nyomócsöves befecskendezés második generációs.

Gazdag szériafelszereltséggel SX kivitelben 4 855 000 forinttól kapható a kétféle C4 a 109 lóerős dízelmotorral. Ebben már benne van az overboost funkció, ami rövid időre 20 Nm-rel megemeli a 240 Nm-es maximumot.

Nem minden motor kombinálható minden felszereltséggel és mindkét karosszériával, de amely kivitel öt és három ajtóval is kapható, az forintra ugyanannyiba kerül.

A belépőmodell például kétféle ajtószámmal áll a szalonokban, de a 177 lóerős VTS sportmodell csak háromajtósként létezik. X, SX, SX Plus, VTR és Exclusive felszereltségű modellek debütáltak a magyar piacon.

3 460 000 forinttól indul a 88 lóerős alap C4, amelyet a Citroën valamilyen okból 90 lóerősnek mond. 1,6 literes dízelmotorral és 90 lóerővel 4 140 000 forint a listaár az ötajtós esetében.

Meglepetéssel láttuk az árlistában, hogy az alapmodellekhez két első légzsák jár csupán, ez például a Chevrolet Lacettiben és a Peugeot 307-ben van így, amire sem a Peugeot, sem az amerikás koreaiak nem lehetnek büszkék. Az alsó középkategóriában már nem ez a standard, amit az Astra H, a Golf V, a Corolla és a Mégane II bizonyít.

Azért is furcsa a spórolás a biztonsági extrákkal, mert a C4 sikerében nyilván nagy szerepet szán a gyár a biztonságnak, illetve a kiváló Euro NCAP törésteszt eredménynek.

Korábban megírtuk, hogy a C4 35 pontot és 5 csillagot kapott, a gyalogosvédelemben is jól szerepelt és még a gyermeket is igazán biztonságban tudhatjuk benne a szabványos törésteszt alapján. Nem kell mondanunk, hogy a C4 nem a hazai alapfelszereltséggel vett részt a teszten.

X felszereltséggel ABS, vészfékrásegítő, elektronikus fékerő-elosztó jár. Alapfelszerelés minden C4-ben a sebességkorlátozót is tartalmazó tempomat. A sebességkorlátozó nem engedi az autót a beállított sebesség fölé gyorsítani, amit padlógázzal lehet felülbírálni. Nem marad ki a legolcsóbb C4-ből sem a fedélzeti számítógép.

Manuális klímaberendezés 260 000 forintért rendelhető az alapmodellbe, a függöny és oldallégzsákok felára nem magas, 140 000 forint. Jó árban van az ülésfűtés 60 000 forintért, ami bőrkárpit vagy AFIL sávelhagyásra figyelmeztető rendszer esetén széria.

Látványosan gazdagabb extrakínálata az SX felé vonzza majd az ügyfeleket. Az SX modellekben alapáron jár a manuális klímaberendezés, a CD-s rádió 6 hangszóróval, a ködfényszóró, az ominózus oldallégzsák és a függönylégzsák. Az SX-hez már a Wunderbaumokat száműző műszerfali illatosító is jár, cserélhető patronnal.