Az A és a B kategória, 5 millió autóval, a nyugat-európai eladások egy harmadát tette ki 2003-ban. Ebből a “tortából” a Renault 11,5 százalékot tudhatott magáénak, mintegy 574 000 értékesített járművel.

A Clio a kategória második legkeresettebb autója volt, csak a Peugeot 206 verte meg. Mivel a csökkenő értékesítések ellenére az A és B szegmens eladásai emelkedtek tavaly, így nem meglepő, hogy ezen a téren erősített a Renault.

Az év közepén Madridban leplezte le a Renault a B szegmens új harcosát, a Modust. Az ötajtós, egyterűs formájú kisautó 3792 milliméter hosszú, ami 19-cel több mint a Clio nagysága.

Emellé 2482 milliméteres tengelytávolság társul, ami kellően nagy belső teret hagy az utasok számára. 158,9 centiméter magas az autó, ami nem csak a beszállást könnyíti meg, hanem abban is segít, hogy a magas utasok ne érezzék túlságosan szűknek a fejteret.

A csomagtartó mérete 198 és 274 liter között változik a 170 milliméteres sínen elcsúsztatható hátsó ülésnek köszönhetően. Ez a Triptic nevet viselő ülés a Modus egyik ütőkártyája, mert nem csak csúsztatható, de az is változtatható, hogy két- vagy háromszemélyes legyen.

Négy pozíció válaszható a hátsó ülőlap és az első ülések távolságára, de háromszemélyes állapotában csak a két kisebb használható. Kétszemélyes beállítással a legnagyobb lábhelyet hagyó állásban hátul is kényelmes hely jut az utasoknak.

Hasonlóan izgalmas innovációval gazdagodott a csomagtartó is, hiszen annak ajtaja nem csak felfelé nyílhat, hanem alsó része lefelé is. Ezzel szűk helyen könnyebb berámolni a kisebb tárgyakat.

Hogy ne vegyen el helyet a csomagtartóból, a pótkerék az autó alá került egy kis rekeszbe. A kerék ki- és berakását megkönnyítendő, egy ötletes drótköteles megoldást alkalmaznak.

Nem csak a forma kedvez az utasoknak, hanem a fém-üveg felületek arányai is, hiszen a Modus-ba 3,56 négyzetméternyi felületen érkezik a fény. Ezenfelül rendelni lehet többféle tetőablakot is az autóhoz. Az egyiknél egymás mögött kapnak helyet az üvegfelületek, közülük az első elektromosan nyitható, a hátsó fix. Az erős napfény ellen nem csak az üveg kialakítása, hanem roló is védi az utasokat.

Létezik egy olyan változat is, ami csak az elöl ülőknek kedvez. Ebben az esetben a két első ülés felett egy-egy kibuktatható tetőablak kap helyet. Ezeket az ablakokat el is lehet távolítani, és a csomagtartóban erre kialakított helyre lehet tenni.

Az utastér bővelkedik rakodó rekeszekben, ahogy az a Renault új modelljeiben megszokott. Felszereltségtől függően vannak rekeszek a padlóban, a jobb oldali ülés alatt és az ülőlapban is. A vezető előtt a műszerfalon is találunk rekeszt, ami a jobban felszerelt modellekben fedett kialakítású.

A műszeregység a Modus-ban középre került, így az össze utas figyelemmel kísérheti az autó információit. A tudnivalók szövegüzenetek formájában érkeznek a vezetőhöz, nem pedig analóg műszerektől.

Kétféle műszercsalád lesz a Modusban, az alapmodellben egy nagyobb és egyszerűbb, míg a drágább kivitelekben a fedélzeti számítógép is része az egységnek, így az alap óra kisebb.


Innovációnak nincs híján az autó, hiszen Bluetooth rendszerű telefon kihangosító, bi-xenon fényszóró mellett akár kanyarfényszórót is vásárolhatunk a kis autóhoz, ami igazán szokatlan a kategóriában. A kanyarfényszóró 60 km/h alatt és minimum 40 fokban elfordított kormány esetén lép üzembe.

Ahogy minden új Renault modell esetében, a Modus-nál is elsőrangú szerepet kapott a biztonság, aminek bizonyítéka, hogy az autó ötcsillagos eredménnyel végzett az Euro NCAP töréstesztjén.

Már az alapmodellek is két első és két oldalsó légzsákkal kerülnek forgalomba, amihez felárért függönylégzsák is vásárolható. Szintén széria a blokkolásgátló és a vészfékrásegítő rendszer.

Rendelhető az autóhoz menetstabilizáló rendszer, ami természetesen a kipörgésgátlót is magában foglalja. A rendszer 50 km/h-alatt kikapcsolható és arra is figyel, hogy még motorfék üzemben se blokkolhassanak a kerekek.

Kezdetben háromféle benzines és kétféle dízel motorral lehet a Modust megvenni. Az alapmotor az 1,2 16V lesz 75 lóerővel, amit az 1,4 16V (98 Le) és az 1,6 16V (113 Le) követ. Mindkét dízelmotor 1,5 literes hengerűrtartalommal készül, a gyengébb 65 (160 Nm), az erősebb 80 lóerővel (185 Nm).

Bár már régebb óta kapható az 1,2-es motor, de most kissé átdolgozták. Teljesítmény és nyomaték adatai nem változtak, de a fogyasztása és működése javult.

Nagyobb légszűrőt és átalakított pillangószelepet kapott a négyhengeres blokk, aminek köszönhetően az alapjárati fordulatszám csak 650 1/perc. Ezzel 2-3 százalékos fogyasztáscsökkenést lehet elérni városban és alacsony fordulaton nőtt nyomaték.

Később érkezik majd a 65 lóerős 1,2-es, a 88 lóerős, 1,6-os benzines és 100 lóerős 1,5 dCi is. Ötsebességes kézi váltóval készülnek majd a Modus-ok, de az 1,6-os kérhető négysebességes automata váltóval is, ami kézi kapcsolású üzemmóddal is rendelkezik.

30 ezer kilométerenként kell olajcserére vinni a benzineseket, 20 ezrenként a dízelmotoros Modus-okat. Gyújtógyertyát 120 ezer, légszűrőt 60 ezer (a dízelnél 40 ezer) kilométerenként kell cserélni.

Eleinte négyféle felszereltséggel kerülnek forgalomba a Modus-ok hazánkban. Az alapmodell az Authentique, melynek legolcsóbb modellje a 2 940 000 forintért megvehető 1,2-es lesz.

Lesz Voilá, Dynamique és Privilège felszereltségű kis Renault is. A legdrágább alapmodell az 1,6-os automata Privilége lesz 4 390 000 forinttal, a legolcsóbb dízel pedig 3 290 000 forinttól vehető meg.

Később megjelenik hazánkban az Access felszereltségű Modus is, ami 1,2, 65 lóerős motort és szerényebb alapfelszereltséget jelent, 2 799 000 forintos árral. Ebben viszont nem lesz benne a Triptic állítható hátsó ülés.

Megrendeléseket már most felvesznek a kisautóra, de az értékesítés csak februárban kezdődik meg.