Meglepő, hogy a minimális plasztikai műtét mekkora változást okozott a Citroën C5-ös kinézetén. Pedig az operáció nem volt túl bonyolult: a karosszéria bumfordi részeit meghagyták, a cserélhető elemeket a gömbölyű helyett szögletessel pótolták.

Új lámpák a C4-es szellemében, ugyanonnan származó hűtőrács és szögletes lökhárítók, hátul pedig hatalmas bumeráng a lámpák helyén. Döbbenet, mekkora a különbség!

Ez az autó valahogy sokkal jobban tetszik, mint a korábbi C5-ös. Még bigott Citroën körökből is hallottam fanyalgásokat az előző C5-össel kapcsolatban, ám a mostani mindenkit lehengerel. Egyértelműen szebb lett.

Belül már nem ilyen eget rengető a különbség. Átalakult a műszerfal, most jóval elegánsabb. Feltűnő a Peugeot 407-esből egy az egyben elemelt középkonzol, és a színes központi kijelzőrendszer. Egy valami csakis a Citroëné: a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. Ezt mindenki azon nyomban ki is próbálta.

Lényege, hogy az autó lökhárítójába épített speciális érzékelők figyelik a felező- vagy záróvonalat. A rendszer 80 km/órás sebesség felett jelzi, ha irányjelzés nélkül átmászunk a másik sávba. Ha csak 20 centit megyünk át, már akkor is figyelmeztet, feltéve, ha a felfestés még nem kopott le teljesen.

Nem egyszerű hang vagy fényjelzést használnak a vezető nógatására, hanem különleges vibrátorokat. Pontosan két rezegtető van, a vezető jobb és bal feneke alatt. Amelyik irányba elhagyjuk a sávot, azon az oldalon vibrál az ülés.

Nagyjából olyan erővel, mintha ráülnénk a farzsebünkben felejtett mobiltelefonra. A biztonsági oldalról megkérdőjelezhetetlen fontosságú rendszer kikapcsolható. Az újdonságoknak azonban ezzel még koránt sincs vége.

Hiába volt már Fantomas DS-ében is kanyarkövető fényszóró, valahogy kihalt a Citroënnél a dolog. Pedig ma már alsó középkategóriás autókba is beszerelik a kanyar ívét követő lámpát, így például a C4-esben van már ilyen – és mostantól a C5-ösben is.

A bi-xenon fényszóró a kormány elfordításakor a belső lámpákat legfeljebb 15, a külsőket legfeljebb 8 fokos szögben képes elfordítani – természetesen a kanyar ívétől és az autó sebességétől függően. Exclusive-nél széria, SX-nél feláras az új fényszóró.


Egyetlen régi dízelmotor maradt a régiek közül, a 133 lóerős 2,2 literes. Csak ehhez a dízelhez jár automata váltó, a többinél ne is keressük. 3 lóerővel viszont erősebb az új 2,0 literes dízelmotor. Ez pontosan 100 kW-os, azaz 136 lóerős. Maximális nyomatéka 320 Nm, ami rövid ideig túltöltéssel 340-re is felmehet. A hozzá kapcsolt kézi sebességváltó hatfokozatú.

Szintén új a 109 lóerős 1,6 literes dízelmotor. Ez is komoly, 240 Nm-es nyomaték termelésére képes. A kis dízelmotor szintén rendelkezik az előzésekkor szíves örömest alkalmazható overboost funkcióval, aminek köszönhetően 20 Nm-rel több nyomatékkal gazdálkodhatunk a gyorsítás pillanatában.

116 lóerős az 1,8 literes benzinmotor, mely 160 Nm-es nyomatékkal próbálja felvenni a harcot a C5-ös kilóival szemben. 140 lóerős a 2,0 literes új erőgép. Ez a motor változó szelepvezérléssel combosodott. Maximális nyomatéka 200 Nm. A csúcson a 207 lóerős V6-os motor áll, melyhez kizárólag hatfokozatú automata váltó társítható.

Rettentő sokat dolgoztak a C5-ös zajszigetelésén. Elölről erőteljesebben szűrik a motorzajt, hátulról például a vastagabb kalaptartó igyekszik megfogni a futóműzajokat. SX szinttől felárért rendelhető dupla üvegezés, ami jelentősen csökkenti a szélzajt. Ezekből mind-mind látszik, hogy a Citroën kicsit prémium irányba akarja tolni a C5-öst.

Ez megfigyelhető az árcédulán és a szérialistán. Hét légzsák, automata klíma, ESP, elektromos ablak, ködfényszóró, sebességfüggő szervokormány minden C5-öshöz alapáron jár. Ennek fejében a 5 450 000 forintos alapár 1,8 literes motorral nem is nevezhető soknak.

Árak:

Citroën C5 1.8i X *5 450 000 forint
Citroën C5 1.6 HDi X5 950 000 forint
Citroën C5 2.0i SX6 350 000 forint
Citroën C5 2.0i Aut. SX *6 750 000 forint
Citroën C5 1.6 HDi SX6 550 000 forint
Citroën C5 2.0 HDi SX6 850 000 forint
Citroën C5 2.2 HDi Aut. SX7 250 000 forint
Citroën C5 2.0 HDi EXCLUSIVE *7 400 000 forint
Citroën C5 2.2 HDi Aut. EXCLUSIVE7 800 000 forint
Citroën C5 3.0i V6 Aut. EXCLUSIVE *8 800 000 forint

A kombi és a limuzin között 250 ezer forint az árkülönbözet
* Nincs belőle kombi változat