A rossz nyelvek azt mondták, meg fog bukni, de közben egymilliónál is több kelt el belőle világszerte. Mint ismeretes, az 1997-ben piacra lépő Mercedes-Benz A-osztály egyenletes piaci bevezetését egy bizonyos jávorszarvas igyekezett kizökkenteni. Egy svéd újságírónak ugyanis a jámbor északi állatról elnevezett, nagy sebességű kikerülési teszten sikerült felborítania egy A-osztályt.

A Mercedes villámgyorsan reagált az esetre. Azonnal visszarendelte a piacra került összes új kiscsillagot, átdolgozta a futóművet, új gumitípusra váltott, szériában ESP-t szerelt mindegyikbe, és mintha mi sem történt volna, töretlen lendülettel értékesítette tovább az újdonságot.

Sőt, még előnyt is kovácsoltak a történtekből. Egy pamut jávorszarvas közreműködésével vicces reklámfilmet forgattak az autóról, miközben az A-osztály előnyeként tűntették fel az ebben a kategóriában különleges, szériában adott ESP-t.

Állítólag válságkezelési szemináriumokon azóta is pozitív példaként említik a Mercedes munkáját, mivel a kínos fiaskót maradéktalanul sikerült rendezniük. A piac mit sem törődött az A-osztály kezdeti bukdácsolásával, bizalmat szavaztak a meglepő koncepciójú Mercedesnek.

Mivel az eltelt hét év és 1,1 millió eladott A-osztály igazolta a Mercedes elképzeléseit, nem kívántak változtatni az autó ötletén. Az új A-osztály is szendvics padlószerkezetet kapott. Ez a biztonság szempontjából fontos, mivel frontális ütközéskor a motor és váltó nem az utastérbe, hanem az alá nyomul be.

Ez az A-osztály is buszos tekintetű. Igyekeztek a nagyobb szögben döntött első és hátsó ablakokkal elmismásolni az egyterűs jelleget, ami messziről vagy fotókról nézve sikerült is. Játékosan buborékos első fényszórókkal és kackiás vonalakkal erősítették az A-osztály “ez nem is komoly Mercedes” jellegét.

Mostantól nincs hosszú és rövid A-osztály, hanem három- és ötajtós még hosszabb mini Benz van csak. Ez az autó pontosan 6 centivel hosszabb a régi Langnál, 3838 milliméter hosszú.

Két és fél centivel kisebb viszont a tengelytáv, ami jelentéktelen belső tércsökkenésre utal. Ami igaz is. A hátsó üléssorban most már nem annyira égbekiáltóan óriási a lábhely, mint a korábbi nyújtott A-osztálynál. A rövidnél viszont ez is sokkal több.

Legalábbis ez igaz az ötajtósra, mert háromajtósban még nem ültünk. Azt csak 2005-től kezdik forgalmazni idehaza. A háromajtós érdekességképpen egy egyterű-kupé akarna lenni. Sportossága hangsúlyos, helykínálata mégis impozáns.


Amiben a Mercedes igyekezett elődjének gyengeségén javítani, az a belső hangulat. A korábbi A-osztálynál kizárólag az index-ablaktörlő kombinált bajuszkapcsoló, az egyedi kulcs, és a Mercedes-embléma emlékeztetett a jóval drágább limuzinokra. Az anyaghasználat és a kivitel valahogy nem volt az igazi. Nem érezte azt az ember, hogy valódi Mercedesben ül.

Most már azt érzi. Rögtön a kellemesen kemény, Mercedesesen szürke üléseken. Jó érzés helyet foglalni az autóban, kezünkbe venni a kormányt. Érdekes mód, az olcsóbb kivitelnél csak fel-le állítható a volán, ki-be csak a drágábbakban. Minden autóban széria viszont a multifunkciós kijelző és a hozzá tartozó kormány.

Ha már a szériáknál tartunk, érdemes megjegyezni, hogy a 4,57 millió forinttól rendelhető összes A-osztályban széria légkondicionáló, a két első, két oldalsó légzsák, a függönylégzsák, az ABS, a szervokormány, az első elektromos ablakemelő. És bár ez az A-osztály már nem borulékony, széria az ESP is.

Bőséges, hét tagot számlál a motorválaszték. Egytől-egyig új, vagy átdolgozott motorok kerültek a legkisebb Mercedes második generációjába. Dízelmotorból valójában csak egy van, ám három különböző specifikációban. Az A160 CDI 82, az A180 CDI 109, az A 200 CDI 136 lóerős.

Mindhárom név mögött ugyanaz a közös nyomócsöves, 1991 köbcentis blokk rejtőzik, második generációs common rail rendszerrel és hengerenként négy szeleppel. Fogyasztásuk a teljesítménnyel arányosan növekszik, 4,9, 5,2, illetve 5,4 liter 100 kilométeren. Nyomatékuk teljesítménysorrendben 180, 250 illetve 300 Nm.

A leggyengébb dízelmotor kézi sebességváltója ötfokozatú, a nagyobbaké hatgangos. Szokásos automatája helyett most először a Mercedes-Benz személyautók történetében CVT, azaz folyamatosan változó áttételű automata is rendelhető – mindegyik motorváltozathoz.

95 lóerős a leggyengébb benzinmotor, mely A150 fedőnév alatt fut. Vele az ötajtós A-osztály 12,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra, átlagfogyasztása 6,2 liter. Egy lépcsővel feljebb az A170 találtatik, szintén hengerenként két szeleppel és 116 lóerős maximális teljesítménnyel.

Az átlagfogyasztás 6,6 liter, a 100-ra gyorsulás 10,9 másodpercig tart. Az A200 teljesítménye 136 lóerő, az átlagfogyasztás 6 decivel több az előzőnél. Ezzel az autóval 200 km/óra a teljesíthető maximum, a százas sprint 9,8 másodpercig tart.

Mindhárom benzinmotorhoz alapként ötfokozatú kézi sebességváltó jár, a csúcsok-csúcsát jelentő, 2034 köbcentis A200 Turbo már hatfokozatú kézi sebességváltót kap. Igaz, szelepből még mindig csak kettő jut hengerenként. Ez a motorváltozat 193 lóerőt és 280 Nm-es nyomatékot mozgósít. Szemrebbenés nélkül gyorsít 8 másodperc alatt 100-ra, ereje 227 km/óráig elég.

Árak a következő oldalon


Árak

5 ajtós
A 150: 4 749 000 forint
A 170: 5 288 000 forint
A 200: 6 168 000 forint
A 160 CDI: 5 790 000 forint
A 180 CDI: 6 138 000 forint
A 200 CDI: 6 975 000 forint

3 ajtós coupe
A 150 4 570 000 forint
A 170 5 109 000 forint
A 200 5 989 000 forint
A 160 CDI 5 589 000 forint
A 180 CDI 5 938 000 forint
A 200 CDI 6 775 000 forint