A Volkswagen konszernen belül a jobb napokat is látott Audit az elmúlt években kissé mostohagyerekként kezelték. A nemrég leköszönt konszern elnök, Ferdinand Piëch kritizálta a márkát, mert új modelljeit nem találta elég innovatívnak. Ráadásul az Audit az is sújtotta, hogy az A8-as nem jelenhetett meg időben az elsőbbséget élvező Volkswagen Phaeton késlekedése miatt.

Ennek ellenére Ingolstadtban nem állt meg az élet. Míg a szériaautók pihenő pályára kerültek, olyan tanulmányautók láttak napvilágot, mint az új A8-as kombitanulmánya 2001-ben Frankfurtban, a Pikes Peak sport-terepjáró a januári Detroiti Autószalonon, vagy a legutóbb rivaldafénybe került Nuvolari luxuskupé. De közben a szériautók közt is zajlott a fejlesztés, így az A8-as mellé megérkezett a hosszabb tengelytávú változat, az allroad quattro motorválasztéka kibővült, megjelent az Audi RS6-os és az S4-es, és az Audi A3 utódja is szépen elkészült időre.

Egyelőre csak háromajtós Audi A3-as van, ugyanúgy, mint az 1996-ban bemutatott elődnél. Ötajtós változat nem is lesz, amit a sportkombi és a sportos szabadiőautó vált majd fel. Ezekre ugyanis nagyobb az igény, mint az ajtószámban kibővített egyszerű ferdehátúra.

Arányait tekintve az új Audi A3-as nem sokban tér el az elődtől. Az egységes márkaarculathoz tartozó jegyek is felfedezhetők rajta, mégis a hosszabb, szélesebb és alacsonyabb új autó sokkal izgalmasabbnak mutatkozik, mint elődje. Nemcsak a formára, hanem a helykínálatra is jótékony hatással van a méretnövekedés. Mivel a három centis nyúlást 6,5 centis tengelytáv-növekedés kísér, főleg a hátsó utastérben érzékelhető majd a beltér nagyfokú gyarapodása.

Mivel fontos mozzanat az autó megfiatalodásakor a sportosabb megjelenésre és viselkedésre törekvés, a vezető üléspozíciója alacsonyabbra került, és üde belső váltja fel a kissé szomorkás régit. Elöl is bővült a helykínálat, noha az elődöt ebből a szempontból sosem érte kritika.

Az ötös Golf padlólemezére épülő Audi elöl McPherson rugóstagos és alsó háromszöglengőkaros, hátul igényes négy lengőkaros kerékfelfüggesztést kap. A kerekek már az alapváltozatnál is 16 colosak. Ez összességében egyértelműen mutatja, hogy a dinamikus vezethetőség fontos szempont volt az A3-as futóművének kialakításakor. Aki még ezt sem találja elég sportosnak, az felárért rendelhet 15 milliméterrel lejjebb ültetett sportfutóművet, amit akár sportülésekkel is kiegészíthet.

Elektromos működésű a szervokormány, ami csökkenti a fogyasztást, és hangolásának hála közvetlen iránytartást tesz lehetővé, így az élménydús vezethetőséget szolgálja. Kínos szituációkban a hatékonyabban működő, négytárcsás fékrendszer és a menetstabilizáló elektronika segíti a vezetőt.

A típus megjelenésekor az elsőkerék-hajtású modellekkel egy időben elérhető lesz a hagyományosan quattro nevet viselő összkerék-hajtású A3-as is. Ezeknél a modelleknél az összkerék-hajtás nem állandó, csak az első kerekek kipörgésekor jut erő a hátsókra. Az elektronika villámgyors beavatkozást tesz lehetővé, így az Audi szerint a vezető észre sem veszi a hajtásrendszer pillanatnyi váltását.

Motor és sebességváltó fronton sok újdonságot hoz az A3-as. Az alapverziót 1,6 literes 102 lóerős benzinmotor mozgatja. Eggyel magasabb szinten a közvetlen befecskendezéses 150 lóerős kétliteres benzinmotort találjuk. A benzinesek közt az ász a Golf R32-t is lendületben tartó 250 lóerős, 3,2 literes V6-os motor lesz. Ezzel az Audi mindössze 6,5 másodpercig tétovázik 0 és 100 km/óra között. A legerősebb motorhoz rendelhető hatfokozatú manuális váltó, vagy a duplakuplungos DSG váltó is.

A dízelek közül is élvezet csemegézni, mivel már a gyengébb is 105 lóerős és 5,1 liter a 100 kilométerre vetített átlagfogyasztása. Az erősebb, kétliteres dízelmotor 140 lóerőt teljesít, 200 km/óra feletti a végsebessége, és beéri öt és fél liter gázolajjal 100 kilométerenként. Magyarországon első körben csak az 1,6 literes és kétliteres benzines, valamint az erősebb dízelmotor lesz elérhető.

Újdonság még a hatfokozatú automatikus, de kézzel is kapcsolható tiptronic sebességváltó, mely unikum az A3-as kategóriájában. Ez a váltó az év közepétől kérhető a kétliteres benzinmotorral, de később az 1,6-oshoz is rendelhető lesz.

Szintén kategória újdonság, hogy az elsők mellett a hátsó üléssor két szélső ülése is fűthető. Az sem hétköznapi ebben az osztályban, hogy a Bose hifi mellé akár televíziót is rendelhetünk.

Nyugat-Európában a két első és két oldalsó légzsák mellett széria lesz a hátsó utasok fejét is védő függönylégzsák, ugyanúgy, mint a menetstabilizáló elektronika vagy a négy elektromos ablakemelő. Egyelőre még nem tudni, hogy a Magyarországra nyár elején érkező A3-as ezek közült mit kap meg szériában, mint ahogy egyelőre még azt is homály fedi, hogy mennyibe fog az autó kerülni.