Nagy általánosságban, így bármiféle következtetés levonása nélkül elmondható, hogy az egymásnak gyökeresen ellentmondó követelményeknek megfelelő eszközök valójában egyik rendeltetési helyükön sem működnek makulátlanul. Ez elmondható például a négyévszakos gumikról, melyek télen és nyáron is legfeljebb átlagos teljesítményt képesek produkálni, hiszen olyan mikrohullámú sütőként kéne funkcionálniuk, mely kiválóan le is tudja hűteni a belepakolt ételt.

A Volkswagen a Touareget nem a terepjárók közé, hanem inkább a felső kategóriás limuzinokkal egy szintre pozícionálja, valahová a nemrég bemutatott Phaeton környékére. Persze azt azért hozzáteszik, hogy kiváló adottságai révén a Touareg terepen is egész jól elboldogul, valamint elöl-hátul független kerékfelfüggesztéseivel egy zerge könnyedségével szökken kanyarról-kanyarra.

A remek adottságok közt említhető, hogy a Touareg motorjai állandó összkerék-hajtáson és felezőn keresztül érik el a kerekeket, és a szériában járó zárható központi differenciálmű mellé hátra is rendelhető differenciálzár. Az első és hátsó tengely közt alaphelyzetben, amikor mindegyik kerék alatt azonos a talaj minősége, fele-fele arányban oszlik meg a hajtóerő. Ha viszont valamelyik tengely kerekein veszélyes mértékben csökkenne a talajra vihető hajtóerő, akár a teljes nyomaték egy tengely kerekeire koncentrálható.

Újszerű, olcsóbb és a manuális differenciálzárnál könnyebben kezelhető elektronikus differenciálzárral (EDS) szerelik az összes Touareget. A valódi terepjárósok által kevésbé kedvelt rendszer lényege, hogy a kipörgő kerekek lefékezésével a tapadó kerekekre juttatható a motor teljes nyomatéka.

Annak érdekében, hogy a Touareg nagy sebességnél tökéletesen kezelhető, csendes és finoman rugózó legyen, elöl-hátul független kerékfelfüggesztést alkalmaztak. Elöl kettős keresztlengőkarokból, hátul kovácsolt alumínium keresztlengőkarokból és acél háromszög-lengőkarokból áll a futómű. Ez a megoldás már önmagában elegendő, hogy jó személyautókéval megegyező érzést adjon a Touareg irányítása egy kanyargós útszakaszon, az öröm fokozása érdekében azonban légrugós futómű is rendelhető.

A CDC (Continuous Damping Control – folyamatos csillapítás-szabályozás) futóművel szerelt Touaregeknél a lengéscsillapítók és a rugók is folyamatosan az aktuális terep- vagy aszfaltviszonyokhoz igazodnak. A karosszéria magassága normál körülmények közt állandó marad. Az állandó helyzet attól függ, hogy a lehetséges négy állapot közül éppen melyiket választottuk. Minden keréknél érzékelő figyeli az autó talajtól mért magasságát, és a körülményeknek megfelelően változtatja az autó hasmagasságát. A légrugós futóművel nemcsak kényelmesebb, hanem biztonságosabb is a terepjárózás, hiszen mind a hasmagasság, mind az első-hátsó terepszög nagyobbra vehető.

A lengéscsillapítók keménysége háromféle program szerint állítható. A lengéscsillapítók állításával kiküszöbölhetők a karosszéria zavaró bólintó mozgásai, melyek erőteljes gázadásnál, fékezésnél, vagy kanyarodásnál tapasztalhatók.

Mivel a rugózási komfort hangolásakor személyautós mérce lebegett a tervezők szeme előtt, az utastérben sem igazodhattak a terepjárókhoz. Egyértelműen a Phaeton volt a kiindulási alap, ami jó helyzetbe hozta a Touareget. Már az alapváltozat üléseit is bőr borítja, a klíma pedig felár ellenében hátul külön szabályozható. A csúcsmodellt kulcsnélküli ajtónyitó rendszerrel is ellátják, így a transzpondert a zsebében hordó vezető érintésre nyithatja az ajtót és gombnyomásra indíthatja a motort.

Egyelőre négyféle motorizáltságú Touaregről tudunk, melyek közül kettő elérhető közelségbe került már Magyarországon is, egy további rendelhető, egyet pedig nagyon várunk. A 3,2 literes benzines változat egyelőre az alap, de kizárólag hatfokozatú Tiptronic váltóval választható. Később érkezik csak a kézi váltós modell, várhatóan fél millió forinttal olcsóbban. A V6-os benzinmotor 220 lóerős és alig 10 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára a több mint 2 tonnás monstrumot.

Brutális, 750 Nm-es nyomatékkal és 313 lóerős teljesítménnyel rendelkezik a V10-es dízelmotor. Az ötliteres PD TDI Touareg is megvásárolható már, de csak hatfokozatú Tiptronic váltóval. A dízel Touaregnek mindössze 7,8 másodperc kell a 100-as tempó eléréshez, és átlagosan 12,2 liter gázolaj 100 kilométer megtételéhez.

4,2 literes benzinmotorral is választható már a Touareg, mely 310 lóerős. A várva várt modell, a tervek szerint 13 millió forint alatt megvásárolható 2,5-es TDI, csak néhány hónap késéssel válik elérhetővé.

13,6 millió forintba kerül a Tiptronic váltós, bőrüléssel, 17 colos könnyűfém felnivel, dupla légkondicionálóval, nyolc légzsákkal, 11 hangszórós hifivel és elektromos segédberendezések garmadával ellátott 3,2 literes benzines Touareg. Az ötliteres dízel, mely már a légrugós futóművet és kulcsnélküli indíthatóságot is megkapja valamivel több mint 20 millió forintba kerül.